Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Geten känner igen nyfödd killing  (läst 2627 gånger)

seko

  • Gäst
Geten känner igen nyfödd killing
« skrivet: 02 maj-17 kl 09:45 »
 kan det inte vara så att ni tvättat baken för tidigt och modern inte kände igen lukten och mutade bort den? Detta inte för att strö salt i såren eller annat, utan menas: rör aldrig den delen på nyfödda killingar och lamm!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Geten känner igen nyfödd killing
« Svar #1 skrivet: 02 maj-17 kl 23:29 »
Nejdå, nog känner modern igen sin avkomma!  Och denna killing var inte bortstött utan svag.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

seko

  • Gäst
SV: Geten känner igen nyfödd killing
« Svar #2 skrivet: 03 maj-17 kl 00:27 »
På vad känner moder sin avkomma, geten sin killing, om inte på lukten där bak Trollmor? Hon kan till och med släppa fram killingen till juvern men hålla inne mjölken om hon inte känner igen lukten där bak. Men framför allt hur kan du veta så säkert när detta inte hände hemma hos dig?

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Geten känner igen nyfödd killing
« Svar #3 skrivet: 03 maj-17 kl 09:18 »
rör aldrig den delen på nyfödda killingar

Dvs rumpan. Det är viktigt eftersom geten identifierar sina nyfödda killingar bl.a. genom att nosa/slicka dem i baken. Getter och rådjur har en del gemensamt, t.ex. att parkera sina nyfödda på ett ställe och söka upp dem för att ge di. Identifieringen blir då mycket viktig.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Geten känner igen nyfödd killing
« Svar #4 skrivet: 03 maj-17 kl 09:52 »
Får jag be moderator flytta denna debatt till en egen tråd?

  Den första halvtimmen efter förlossningen slickar modern killingen, och pratar med den.  Båda parter lär sig då att känna igen varandras lukt och röst.  Det spelar ingen roll var på killingens kropp geten sedan sniffar, lukten är identifierbar överallt.  Rösten är också unik.  Att modern ID-kollar den killing som vill åt juvret har rent ekonomiska orsaker!  Ingen mjölk åt främmande killingar!  Det brukar vara svårt för en främmande killing att stjäla mjölk, eftersom geten då inte precis står still!  Bästa chansen för mjölktjuvar brukar vara när alla mammorna är upptagna av nyserverat foder.  Då kommer "tjuvarna" rakt bakifrån.  Men när rätt killing kommer, så vänder den förtroendefullt baken till, för både ID-koll och vänligt nosande.

  Detta nosande kan vi härma när vi vill att en svag killing ska förstå att den ska suga ur nappen.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

seko

  • Gäst
SV: Geten känner igen nyfödd killing
« Svar #5 skrivet: 03 maj-17 kl 10:05 »
Jag förstår att du vet en del om getter Trollmor, det är inget tu tal om det. Jag påtalade en möjlig utgång för tragedin och hävdar fortfarande att det KAN varit så att man gått och kladdat i baken för tidigt. Och betonade en gammal regel som man inte får bryta emot, så varför ska debatten flyttas. Vore jag trådstartaren, som du uppenbarligen skyndar till försvar av någon anledning skulle jag träda fram och säga: Snälla Trollmor sluta med ditt trams du hjälper inte mig du river bara upp såren!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

519 gäster, 4 användare
xaelanar, fri, karsan, magtob

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser