Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jag vill tända lampan!!!!  (läst 2869 gånger)

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
Jag vill tända lampan!!!!
« skrivet: 13 nov-18 kl 20:44 »
Here we go again.
Kopplade bort brytaren för den satt på en vägg som skulle rivas. Fotade för att kunna koppla på igen.
Nu ska jag koppla på, fotot borta. Batteriet slut i multimetern som jag i alla fall inte riktigt vet vilka värden jag ska leta efter.

Alternativ 1: be grannen koppla åt mig imorgon.

Alternativ 2: ta hjälp av bästa kunskapsbanken.

Röd är till för att tända med antar jag. Vilken kopplar jag på röd? Blå eller brun?

Får jag gissa så kopplar jag brun till vit och blå till röd. Om färgerna stämmer dvs.

Såga mig gärna så länge ni delar med er hur det ska kopplas!

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Jag vill tända lampan!!!!
« Svar #1 skrivet: 13 nov-18 kl 21:29 »
Med de kabelfärgerna går det inte att säga någonting alls om hur det är tänkt att vara kopplat.
När är installationerna gjorda?  Är de gjorda med flerledarkablar eller med enledare i rör?
Kan du följa ledningarna och se hur de är inkopplade i andra änden?

Röd och vit är typiska färger i installationer gjorda fram till ca 1970 (det var sedan en övergångstid på flera år)  Från 1963 till 1970 var röd skyddsjord, vit eller ljusgrå nolla och svart fas. Andra färger (t ex gul, blå, grön) användes som ytterligare fasledare, tändtråd mm. Före 1963 fanns inga allmängiltiga regler alls i Sverige. På vissa håll hade de dåvarande kommunala elverken egna bestämmelser om ledarfärger (aldrig lika i två grannkommuner), på andra håll fick elektrikerna göra som de ville.
1963 års svenska regler var i stort sett lika de regler som hade gällt i Västtyskland sedan någon gång på 1950-talet.

Från ca 1970 blev det helt nytt.  Det enda som var absolut krav i de nya reglerna var att skyddsjord ska vara gul/grön.  Om nolla finns i en gruppledning ska den vara blå, men i flerledarkablar där det ändå inte ska användas någon nolla (t ex en tvåledare till en strömbrytare eller en trefasgrupp) får blå användas för andra ändamål.  Övriga färger (svart, brun, vit, svart/vit, orange m fl) användes som fasledare, tändtråd mm, och inte förrän på 90-talet bestämdes att brun i första hand skulle användas som fas i enfasgrupper. Innan dess var svart minst lika vanlig.
Från 1970 och fram till någon gång på 90-talet var röd, grön och gul ledare förbjudna i elinstallationer pga risken för förväxling med nyare eller äldre skyddsjord.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Jag vill tända lampan!!!!
« Svar #2 skrivet: 13 nov-18 kl 21:51 »
Då känna det väl bäst att mäta sig till vad som är vad. Elen är från antingen 1930 eller 1960. Tror det är det tidigare men det är bara en spekulation baserat på att det är draget i kulo samt de nyare kopplingarna har plastkåpa, denna är i porslin.

Men en liten frustration byggs upp mitt i mig själv när jag inser att ju mer jag förstår desto mer förstår jag att jag inte förstår.

Hur gör alla ni som bor i hus?
För mig tar det emot på flera sätt att behöva ringa en elektriker för att koppla på en brytare. Inte minst ekonomiskt när det kostar 500 spänn i framkörning, minsta debitering är en timme och 500 ytterligare i hejdåbensin.

Samma sak med varmvattenberedaren, fick ett riktpris på typ 10.000 vvb inkopplat och klart.
Behöver de pengarna till annat och föreslog om han kunde koppla in en beg vvb vilket inte var intressant för hans del. Nu gjorde jag det själv och det var ju i princip bara att skruva på två muttrar.

Skulle vilja uppnå en viss kunskap i allt som har med hus och boende att göra för att kunna lösa problem som dyker upp på egen hand.
Men just el har jag rätt stor respekt för just för att det kan bli farligt.
Hur har ni andra börjat bygga upp elkunskaper? Eller är ni alla utbildade elektriker?

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Jag vill tända lampan!!!!
« Svar #3 skrivet: 13 nov-18 kl 22:00 »
Och åter till elen torbjorn, kan följa ledningen så tillvida att jag kan öppna andra kopplingsdosor men vet inte riktigt vad jag ska titta efter. Följer jag matningen bort från dosan på bilden Och säkrkngsskåpet så kommer det en till dosa där en annan taklampa går i. Där är det ett virrvarr av bruna svarta och en röd. Ser ut som röd är kopplad till vit där. Tror ändå att jag får ta hit grannen med mätaren. Och sen gå nån sorts brevkurs i multimeterpedagogik.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Jag vill tända lampan!!!!
« Svar #4 skrivet: 13 nov-18 kl 22:02 »
Oavsett vad man vet skall man alltid mäta.  Slarv med mätning resulterar en vacker dag i olycka. 

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Jag vill tända lampan!!!!
« Svar #5 skrivet: 13 nov-18 kl 22:31 »
Då känna det väl bäst att mäta sig till vad som är vad. Elen är från antingen 1930 eller 1960. Tror det är det tidigare men det är bara en spekulation baserat på att det är draget i kulo samt de nyare kopplingarna har plastkåpa, denna är i porslin.

Men en liten frustration byggs upp mitt i mig själv när jag inser att ju mer jag förstår desto mer förstår jag att jag inte förstår.

Hur gör alla ni som bor i hus?
För mig tar det emot på flera sätt att behöva ringa en elektriker för att koppla på en brytare. Inte minst ekonomiskt när det kostar 500 spänn i framkörning, minsta debitering är en timme och 500 ytterligare i hejdåbensin.

Samma sak med varmvattenberedaren, fick ett riktpris på typ 10.000 vvb inkopplat och klart.
Behöver de pengarna till annat och föreslog om han kunde koppla in en beg vvb vilket inte var intressant för hans del. Nu gjorde jag det själv och det var ju i princip bara att skruva på två muttrar.

Skulle vilja uppnå en viss kunskap i allt som har med hus och boende att göra för att kunna lösa problem som dyker upp på egen hand.
Men just el har jag rätt stor respekt för just för att det kan bli farligt.
Hur har ni andra börjat bygga upp elkunskaper? Eller är ni alla utbildade elektriker?

Elinstallationer från 1930 finns knappast kvar i brukbart skick idag, det skulle möjligen vara någon källarinstallation med enledare på knoppisolator eller någon grov pappersisolerad blymantelkabel. Den tidens kuhlo, HVG-ledning mm höll knappast längre än 20-30 år.

Om det är kuhloledning med plastisolerade innerledare så är den från mitten av 50-talet eller senare. Innan dess användes mest gummiisolering på innerledarna, om man hittar en sådan kabel idag så är den isoleringen vanligtvis totalt stenhård och söndersprucken i kopplingsdosor där den har utsatts för luft, men en bit in i kabeln kan den vara i bra skick. Under kriget, då det var brist på gummi, förekom pappersisolerad kuhlo. Den hade nackdelen att den drog åt sig fukt och fick dålig isolation med tiden. Kunde möjligen klara sig bra i torra rum i hus som ständigt har varit bebodda och alltid hållits uppvärmda på vintrarna.

Min början till elinstallationskunskaper var väl att som barn vara med när äldre släktingar höll på med elinstallationer hemma, hänga hos maskinisten/driftteknikern i skolans panncentral istället för att gå på lektionerna i lågstadiet, läsa allt intressant i bokväg som gick att komma över (bl a redan då gamla elsäkerhets- och propagandaböcker som FERA och liknande organisationer hade gett ut, någon högstadiefysikbok där det stod mycket om både teoretisk ellära och byggnadselinstallationer, elgrossistkataloger från krigstiden osv). Sen blev ju det alla fick lära sig om el i fysik och teknik på högstadiet en repetition. Och i gymnasiet lästes det mer om ellära, elektronik, elmaskinlära, elanläggning mm.  Och jag är INTE utbildad elektriker, även om jag en gång i tiden har skrivit det prov på starkströmsföreskrifterna som var en förutsättning för installatörsbehörighet (det som fattas, eller snarare fattades enligt det gamla regelverket, är 3 års praktik under arbetsledning av en behörig elinstallatör).

Jag skulle nog vilja säga att om man letar fram relevanta skolböcker från högstadiet och lusläser dem en gång till, så har man en god grund att stå på.

Rolle 007

  • Inlägg: 128
    • Medelpad
SV: Jag vill tända lampan!!!!
« Svar #6 skrivet: 13 nov-18 kl 23:13 »
Är det bara två ledare så borde det inte vara mer än nollan och en fas. Kolla dock på lampan så att ingen av ledarna går till jord, dvs metallhöljet. Hur du sen kopplar färgerna till lampan har ingen betydelse. Men jag har kanske missförstått beskrivningen?


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Rolle 007

  • Inlägg: 128
    • Medelpad
SV: Jag vill tända lampan!!!!
« Svar #7 skrivet: 13 nov-18 kl 23:17 »
Å andra sidan så vore det nog idé att byta ur kablaget i lampan om det är så pass gammalt, risken finns att när du rört i ledningarna så kan isoleringen ha skadats, är det gummikabel?


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Jag vill tända lampan!!!!
« Svar #8 skrivet: 14 nov-18 kl 00:01 »
Och åter till elen torbjorn, kan följa ledningen så tillvida att jag kan öppna andra kopplingsdosor men vet inte riktigt vad jag ska titta efter. Följer jag matningen bort från dosan på bilden Och säkrkngsskåpet så kommer det en till dosa där en annan taklampa går i. Där är det ett virrvarr av bruna svarta och en röd. Ser ut som röd är kopplad till vit där. Tror ändå att jag får ta hit grannen med mätaren. Och sen gå nån sorts brevkurs i multimeterpedagogik.

Hittar ingen bild. Men har du en dosa vid taket och en kabel som går ner till en strömbrytare? Och hade strömbrytaren en eller två knappar? Tände den en lampa eller två olika? Kunde du tända lampan från en annan strömbrytare också?

Man bryter inte både fas och nolla till vanlig belysning, man tar ner fasen till brytaren och låter tändtråden gå tillbaks upp till dosan, så var det fler än två tåtar inkopplade när du plockade isär så är det lite mer att hålla ordning på.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Jag vill tända lampan!!!!
« Svar #9 skrivet: 14 nov-18 kl 00:14 »
En dosa på vägg går till en lampa och vidare. En brytare med en knapp. Lanpan styrs enbart av den brytaren.
Skriver detta halvt sovandes. Natti

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Jag vill tända lampan!!!!
« Svar #10 skrivet: 14 nov-18 kl 08:25 »
En dosa på vägg går till en lampa och vidare. En brytare med en knapp. Lanpan styrs enbart av den brytaren.
Skriver detta halvt sovandes. Natti

Vore jag du så bytte jag ut allt kablar.
Jag har likadant i mina hus och det sprakar och låter lite här och där, samt att säkringar flyger lite då då.

Jag har lossat alla gamla kablar i säkringsskåpen och lät bara det som är ganska nytt vara kvar och ska byta allt nån dag när jag får tid.
Samtidigt kunde jag konstatera att nästan hälften av de gamla ledningarna inte var åtdragna riktigt.
Och den ny dragna delen, som är utförd av nån större väletablerad elfirma av försäkringsbolag, när förra ägaren hade det, var rena katastrofen.
Nästan alla skruvar gick att dra åt 2-3 varv.

Så nu är det byggcentral och lite skarvkabel till det nödvändigaste.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Jag vill tända lampan!!!!
« Svar #11 skrivet: 14 nov-18 kl 08:28 »
Man bryter inte både fas och nolla till vanlig belysning, man tar ner fasen till brytaren och låter tändtråden gå tillbaks upp till dosan, så var det fler än två tåtar inkopplade när du plockade isär så är det lite mer att hålla ordning på.

Tvåpolig brytning förekommer i hus som var anslutna till 3 x 220 V-nät utan nolla, innan det lades om till 380/220 och sedermera 400/230 V.
Mycket vanligt i hus som ligger nära järnvägar och som förr i tiden (innan elmarknaden omreglerades på 90-talet) fick sin el från SJ:s, sedermera Banverkets hjälpkraft. Har också förekommit i en del äldre villaförorter utanför Stockholm, samt på bruksorter.
Den typen av nät används knappast längre i Sverige, men är däremot vanlig i Norge och Spanien.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Jag vill tända lampan!!!!
« Svar #12 skrivet: 14 nov-18 kl 09:27 »
En dosa på vägg går till en lampa och vidare. En brytare med en knapp. Lanpan styrs enbart av den brytaren.
Skriver detta halvt sovandes. Natti

Ja, som det ser ut så skulle jag koppla en av de båda strömbrytartåtarna till den röda och den andra till de svarta. Händer det inget så kopplar du den andra till de vita. Skall du vara tydlig så märker du om din blå tåt i båda ändar till svart med en kort plastslang.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Jag vill tända lampan!!!!
« Svar #13 skrivet: 14 nov-18 kl 10:45 »
Kopplade till svart och röd först men inget hände. Bytte till vit och röd och nu lyser lampan. Tack!

 

  • Gäst
SV: Jag vill tända lampan!!!!
« Svar #14 skrivet: 21 nov-18 kl 15:03 »

I min bekantskapskrets verkar man lösa det genom att 1! Se till att känna någon som har kompetensen ( typ Torbjörn) men inte den formella behörigheten. Denne utför jobbet.
 Sedan har man sett till att känna person 2! (Torbjörn igen?) som är den som har den formella behörigheten, som kommer och 'godkänner' (=skriver ngt papper?) så att det Ok mot försäkringsbolag brandmyndigheter o s v. Båda 1 & 2 erhåller RILOM ersättning  (rakt i lomman utan moms), vilket gör jobbet mer ekonomiskt överkomligt för dig.
Nackdelar? Torbjörn 1 & 2 kan vara rätt efterfrågade, och dessa uppdrag gör de på sin fritid.

Annars håller jag helt med vad andra säger i den här tråden: byt ut gamla elledningar elinstallationer.

« Senast ändrad: 21 nov-18 kl 18:42 av piggetröska »

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
SV: Jag vill tända lampan!!!!
« Svar #15 skrivet: 22 nov-18 kl 09:40 »
Som fastighetsägare är du ansvarig för din elanläggning. Det kommer du inte ifrån.

Det är olagligt att bygga elinstallationer utan behörighet.

Det går inte att skriva papper och "godkänna" ett lagbrott. Sen är el av naturen svår att kontrollera i efterhand, ofta mycket man inte ser.

Sen är det inte alla som får ta sitt ansvar eller blir dömda för sina lagbrott. Oftast för att vederbörande håller käft eller blåljuger i händelse av att kåken brinner ned.

piggetröska

  • Gäst
SV: Jag vill tända lampan!!!!
« Svar #16 skrivet: 22 nov-18 kl 16:21 »
Citat Kreacon :

Samma sak med varmvattenberedaren, fick ett riktpris på typ 10.000 vvb inkopplat och klart.

Behöver de pengarna till annat och föreslog om han kunde koppla in en beg vvb vilket inte var intressant för hans del. Nu gjorde jag det själv och det var ju i princip bara att skruva på två muttrar.

Mitt föregående inlägg var ett försök att belysa hur andra  i en situation när man har ont om / eller inga pengar får hantera sina 'elproblem'

På mig verkar det inte som att det offentliga, eller våra översåtar, hanterar problematiken bra.

Vi har årliga besiktningar av fordon. Skorstenar o d y l kring eldning skall ha regelbunden kontroll. Avloppen skall vara uppdaterade med infiltreringsbädd eller minireningsverk.
Men elen?  Inget. Inte vad jag känner till.

Kreacon lär knappast vara ensam att hamna i hus med flera generationers elinstallationer med olika krav, och utan dokumentation.

Undrar dessutom om 'Elinstallationsmyndigheten' i sina regler och krav funderat på konsekvensen vad beträffar konkurrens i utförarledet?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Jag vill tända lampan!!!!
« Svar #17 skrivet: 22 nov-18 kl 17:03 »
Citat Kreacon :

Samma sak med varmvattenberedaren, fick ett riktpris på typ 10.000 vvb inkopplat och klart.

Behöver de pengarna till annat och föreslog om han kunde koppla in en beg vvb vilket inte var intressant för hans del. Nu gjorde jag det själv och det var ju i princip bara att skruva på två muttrar.

Mitt föregående inlägg var ett försök att belysa hur andra  i en situation när man har ont om / eller inga pengar får hantera sina 'elproblem'

På mig verkar det inte som att det offentliga, eller våra översåtar, hanterar problematiken bra.

Vi har årliga besiktningar av fordon. Skorstenar o d y l kring eldning skall ha regelbunden kontroll. Avloppen skall vara uppdaterade med infiltreringsbädd eller minireningsverk.
Men elen?  Inget. Inte vad jag känner till.

Kreacon lär knappast vara ensam att hamna i hus med flera generationers elinstallationer med olika krav, och utan dokumentation.

Undrar dessutom om 'Elinstallationsmyndigheten' i sina regler och krav funderat på konsekvensen vad beträffar konkurrens i utförarledet?

En del krav och bestämmelser kan man undvika om man funderar en stund på hur man kan göra istället.
Är något för dyrt, prova andra vägar.
En del saker kan vara bra att göra fast man inte måste, om man bryr sig om sig skälv och saker man har.

Jag har inget krav om vare sig sotning eller inspektion av skorsten, men ber ändå sotaren kolla skorsten ibland, för min egen säkerhet.
Och då ber jag honom göra det när det passar honom, så blir det billigt.

Jag har inga krav eller inspektioner av mitt avlopp, men väljer ändå att laga och se efter, bara för att slippa stop.
Ber slamtömmaren tömma brunnen när han har tid över för bästa pris.

Besikta bilen gör jag bara för att jag måste, men väljer en bil som går att reparera och har 24 månaders intervall
Tycker de har många hittepå fel och missar allvarliga fel, men skiter i det eftersom jag har kunskap, så jag kan ha en trafiksäker bil.
Men snart slipper jag besiktning på några av fordonen.

Elen är det ingen som kollar, men jag lagar och byter ut saker av självbevarelsedrift.
Inte så dyrt då jag gör allt själv och har en auktoriserad elektriker som gör det sista.
Och för att slippa tjafs bland småpoliser här, så är jag utbildad elektriker och har vissa behörigheter, men vet inte om de är fortfarande är giltiga.
   

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Jag vill tända lampan!!!!
« Svar #18 skrivet: 22 nov-18 kl 20:32 »
Och för att slippa tjafs bland småpoliser här, så är jag utbildad elektriker och har vissa behörigheter, men vet inte om de är fortfarande är giltiga.
 

Tjafs här handlar nog mest om att försöka få folk vara försiktiga när dom hanterar livsfarliga saker.

bra att du har vissa behörigheter , det har jag också bb1 och bb2 och även arbeta nära spänning och under spänning men hjälper inte långt om man skall göra jobb eljobb hemma lagmässigt. mer än att jag vet att jag vet vad jag gör.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Jag vill tända lampan!!!!
« Svar #19 skrivet: 22 nov-18 kl 22:23 »
Nja, nog finns det tillfällen som folk gärna berättar att vad man får eller bör göra mest för sin egen självtillfredställelse. Men håller med, det finns värre forum med fler självutnämnda poliser eller experter.

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

770 gäster, 5 användare (2 dolda)
xaelanar, wazi, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser