Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När efter kastrering?  (läst 2503 gånger)

Almie

  • Inlägg: 9
    • Östergötland
När efter kastrering?
« skrivet: 01 aug-10 kl 10:07 »
Jag undrar hur länge man ska vänta efter att en (fullvuxen) bock kastrerats sätts ihop med getterna igen?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: När efter kastrering?
« Svar #1 skrivet: 02 aug-10 kl 09:05 »
Så snart som möjligt, ur hans synpunkt.  Getter är flockdjur, och ett smärtande sår är stressande.  Om sädesledarna är krossade eller avskurna, ska han väl inte kunna producera några nya spermier, och i sädesledarna kan en sådan ändå inte leva särskilt länge.  Om det var det Du funderade över, måste jag bolla vidare till veterinär-expertis.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: När efter kastrering?
« Svar #2 skrivet: 02 aug-10 kl 09:32 »
Nu kan jag ingenting om getter men en hel del om hästar.
Efter att man kastrerat en hingst så blir den inte steril direkt. Den kan vara fertil i ett antal veckor efter kastrationen eftersom man bara plockar bort testiklarna= inga nya spermier tillverkas. Det finns dock spermier lagrade på andra ställen än i testiklarna och dessa måste få chans att dö innan individen blir steril.
Om det var mitt djur skulle jag vänta minst 3 veckor innan jag satte ihop det med hondjur igen.
Genbank för Gotlandshöns

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: När efter kastrering?
« Svar #3 skrivet: 02 aug-10 kl 09:40 »
Lagras på annat ställe än i testiklarna?! Har de vandrande spermier? Vad jag vet bildas spermier i testiklarna, och kan leva en stund i testikelgångar i pungen, men inte särskilt länge. 3 veckor låter helt omöjligt, jag skulle påstå max något dygn. Bäst är är att ringa någon vet och fråga, men jag tror att det räcker med 2-3 dygn.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: När efter kastrering?
« Svar #4 skrivet: 02 aug-10 kl 11:44 »
Nåja, för sällskapets skull räcker det ju (nästan) med att ha honom i en box intill, där de andra kan bli "heard and seen and smelt", som Mackenzie uttrycker saken.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Almie

  • Inlägg: 9
    • Östergötland
SV: När efter kastrering?
« Svar #5 skrivet: 03 aug-10 kl 12:57 »
Okej! Tack för svar. Hur gör man med bock-killingar då?

Särar man på dom någon gång, eller är det ingen risk för betäckning när man kastrerar dom såfort testiklarna "ramlat ner"?

Gårdsfrun

  • Inlägg: 5
    • Norrbotten
SV: När efter kastrering?
« Svar #6 skrivet: 07 aug-10 kl 12:29 »
Vi lät kastrera vår dvärggetsbock när han var knappt fem månader gammal. Han gick ihop med sin jämngamla getfjälla direkt efter för att hålla sig lugn och läka fint. Nu var han ju inte riktigt könsmogen än så för oss var det inget problem...Veterinären sade att han inte var könsmogen än men att det kan gå snabbt för getter, helst dvärgetterna att komma i könsmognad? Fick höra en skräckhistoria om en getflicka som var fyra, fem månader och blev betäckt av sin egen far, och dräktig! Hon dog för att hon inte var stor nog att föda fram killingen. Huvva...
27-årig gårdsfru som älskar sitt liv på landet med make,2-årig stalledräng, frö i magen, getter, höns, hästar och hund. Älskar allt lantligt, friluftsliv, naturen och skogen och tycker att drömmar är till för att förverkligas.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

456 gäster, 2 användare
Sebastian Berggren, camilla silwing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser