Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grästrimning.  (läst 5674 gånger)

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1629
    • -
Grästrimning.
« skrivet: 17 jun-19 kl 12:33 »
Givetvis måste det finnas varelser som tycker att detta med grästrimning borde göras enklare, så tillvida att man vill slippa detta eeeeviga frammatande av tråden! Man MÅSTE ha försökt med andra  trådar, exempelvis metalltrådar. Eller annat! Nu tar jag gärna emot råd! Ofta blir man tillrättavisad av experter,och det har jag inget emot ; tacksam är jag för goda råd.
Hälsningar!
G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Grästrimning.
« Svar #1 skrivet: 17 jun-19 kl 13:28 »
Ja använder Stihl s polycut och är nöjd . https://www.youtube.com/watch?v=WEoW9zK1q-w

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Grästrimning.
« Svar #2 skrivet: 17 jun-19 kl 13:45 »
Vi använder det här trimmerhuvudet istället för spolar till gräsröjning.
https://www.maskinklippet.se/trimmerhuvud-skydd/oregon-jet-fit-4-linor/

Finns för både större (fyra trådar) och mindre (två trådar) (bränsledrivna-)röjsågar/gräsröjare.
Det finns olika sorters "plastklingor" att köpa, några passar bara för gräs och örter, andra kan ta lillfingertjock ("grön") sly också.

Man byter plastskären på nolltid.

Vi röjer kopiöst långa sträckor under nedersta tråden på våra rovdjursavvisande stängsel med denna utrustning bl.a.

När det ska röjas blandat gräs, örnbräken och tunn småsly (inne i hagarna t.ex.) så sätter vi på den här varianten av gräsklinga:
https://www.entreprenadbutiken.se/rojsagar-2/tillbehor-rojsagar/strand-total-slyklinga.html

Vad har du för röjare? Vad är det du röjer?

Det varierar vilka trimmerhuvuden, plastknivar eller klingor som fungerar.

På de minsta kan man inte använda metallklingorna för gräsröjning alls, men det finns en hel del varianter av "plastknivar" eller lösa plastsnören i lite olika utformning, som är bra för lite olika typer av växtlighet som behöver röjas.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Grästrimning.
« Svar #3 skrivet: 17 jun-19 kl 15:22 »
jag kör mest med tråd, och tycker det fungerar riktigt bra då har jag mest gräs som ska röjas.

När det det är buskar så byter jag till stålklinga, men jag upplever det som att det sliter väldigt hårt på maskinen. Så jag ska testa en med fällbara blad av metall.
Dock är jag lite osäker på hur pass bra dom är.  Eller rättare sagt säkerheten.

Polycut, köpte en sådan för en massa år sedan och den var jäkla bra.
Men maskin vart för liten.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Grästrimning.
« Svar #4 skrivet: 17 jun-19 kl 18:59 »
jag kör med lagom långa buntband av grova sorten. Håller skitlänge och tar även fjolårsskott av asp o björk. ett amerikanskt tips på Pinterest som faktiskt funkar.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Grästrimning.
« Svar #5 skrivet: 17 jun-19 kl 19:53 »
Det finns ju en typ av trimmertråd som inte har runt utan snarare stjärnformigt tvärsnitt, är mörkgrå till färgen och har liksom längsgående fibrer i strukturen. Säljs på bl a Jula men jag kommer inte ihåg varumärket.  Den håller många gånger bättre än den vanliga billigaste plasttråden.

Det är också MYCKET viktigt att man använder tråd av rätt dimension för den maskin och det trimmerhuvud man har (läs på i bruksanvisningen). Annars blir det ständiga problem med att antingen tråden inte håller alls eller att frammatningen krånglar.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Grästrimning.
« Svar #6 skrivet: 17 jun-19 kl 20:28 »
Det finns ju en typ av trimmertråd som inte har runt utan snarare stjärnformigt tvärsnitt, är mörkgrå till färgen och har liksom längsgående fibrer i strukturen. Säljs på bl a Jula men jag kommer inte ihåg varumärket.  Den håller många gånger bättre än den vanliga billigaste plasttråden.

Det är också MYCKET viktigt att man använder tråd av rätt dimension för den maskin och det trimmerhuvud man har (läs på i bruksanvisningen). Annars blir det ständiga problem med att antingen tråden inte håller alls eller att frammatningen krånglar.

Tror det är Oregon som har den tråden.
Den är ruskigt bra.
Även deras tandade som man klipper till och sätter i en speciell disk är bra.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
SV: Grästrimning.
« Svar #7 skrivet: 17 jun-19 kl 20:32 »


jag kör med lagom långa buntband av grova sorten. Håller skitlänge och tar även fjolårsskott av asp o björk. ett amerikanskt tips på Pinterest som faktiskt funkar.

Intressant, hur fäster du de? Borrar hål och trär i?

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Grästrimning.
« Svar #8 skrivet: 18 jun-19 kl 08:48 »
En del (handlaren till exempel) säger att man ska blötlägga plasttråden innan användning samt att den blir skör med tiden och då håller sämre.
Jag klipper inte så mkt gräs, det blir nån km vägkanter om året men jag är mkt nöjd med stihls tråd och trimmerhuvud som matar fram mer när jag dunkar det mot marken.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1629
    • -
SV: Grästrimning.
« Svar #9 skrivet: 18 jun-19 kl 09:24 »
Tack, mina vänner, för alla dessa goda råd!
Hälsningar!
G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Grästrimning.
« Svar #10 skrivet: 18 jun-19 kl 11:07 »
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Grästrimning.
« Svar #11 skrivet: 18 jun-19 kl 14:14 »
Jag har oregon med specialfästet men tycker inte det är bra. Håller inte. Brukar bli jag kör med den tre-tandade klingan,

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Grästrimning.
« Svar #12 skrivet: 18 jun-19 kl 22:29 »
Så länge man inte kör nära hus och annat som man inte vill förstöra så är gräs/slyklinga mycket trevligt

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Grästrimning.
« Svar #13 skrivet: 19 jun-19 kl 00:41 »
 :D....Första tipset en maskin på minst 45 kubik. Tråd 3,3 mm ....Googla på det för ett bra pris .... Som Svart skriver lägg tråden i en spann vatten. Liksom stå och trixa med en för klen maskin är tyvärr dömt att misslyckas om det är högt gräs...Rätt maskin och tråd så blir livet lättare...

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Grästrimning.
« Svar #14 skrivet: 19 jun-19 kl 13:14 »
Jag håller med Tännlappen, jag köpte en stor maskin som inte tvekar. Men en bra sele så känner jag inte ens att den hänger vid min sida. Satsade på en stihl för att slippa vibrationerna som min gamla ryobi erbjöd frikostigt och nu kan jag köra två tankar i följd utan att märka av något, en tank på den gamla så kändes fingrarna som tinglande falukorvar.

Men det beror ju på vad man ska göra och hur ofta. Jag har större maskin än behöver men jag tvekar inte att hjälpa andra å andra sidan, det hade jag inte velat göra med en liten eldriven eller liknande.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Grästrimning.
« Svar #15 skrivet: 19 jun-19 kl 13:18 »
Aldrig testat vattenknepet måste testas.
Hur länge låter ni den ligga i vatten?

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Grästrimning.
« Svar #16 skrivet: 19 jun-19 kl 14:16 »
Aldrig testat vattenknepet måste testas.
Hur länge låter ni den ligga i vatten?

Under trimningssäsongen, så har jag ständigt "snören" liggande i vatten, i en avlång hink.

De behöver nog "ligga över natten" för att effekten ska märkas ordentligt.

Någon gång när "snörena tagit slut", och de nya bara legat någon timme, så har det varit för kort tid för att effekten av att blöta snörena ska märkas.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Grästrimning.
« Svar #17 skrivet: 19 jun-19 kl 14:21 »
Testade nån tråd som va "stjärnformad" som nån tidigare skrev om men den låter/viner betydligt mycket högre än vanlig tråd,  irriterande högt ljud

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Grästrimning.
« Svar #18 skrivet: 19 jun-19 kl 16:59 »
Testade nån tråd som va "stjärnformad" som nån tidigare skrev om men den låter/viner betydligt mycket högre än vanlig tråd,  irriterande högt ljud

Det är därför man har peltorkåpor.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

 

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Grästrimning.
« Svar #19 skrivet: 19 jun-19 kl 17:08 »
Det är därför man har peltorkåpor.
Hjälper knappt


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

565 gäster, 2 användare
xaelanar, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser