Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  nässlor  (läst 1945 gånger)

vårlök

  • Inlägg: 75
nässlor
« skrivet: 18 apr-05 kl 13:01 »
Hejsan! Har gjort supergod paj av små nässelskott ihopfrästa med lök + äggstanning och ost. Men nu har jag läst att nässlor ska förvällas i fem minuter innan de används i matlagning. Någon som vet varför? Är det bara för att ta bort det brännande, eller är det något onyttigt som försvinner då?
Alternativare i startgroparna

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:nässlor
« Svar #1 skrivet: 18 apr-05 kl 14:16 »
Har ingen aning, men jag förväller t ex även mangold innan jag hittar på något med den (även innan frysen).
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

kobbe

  • Inlägg: 1173
    • Småland
    • Ekoplantan
Re:nässlor
« Svar #2 skrivet: 18 apr-05 kl 19:30 »
Jag tror att man förväller nässlor och mangold för att en del nitrit försvinner i vattnet du häller av, men jag brukar aldrig göra det. Tänker mej att det även försvinner en massa nyttiga saker...
Monika
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Echidna

  • Inlägg: 54
Re:nässlor
« Svar #3 skrivet: 22 maj-05 kl 13:17 »
Nässlor diskuteras också i den här tråden:

http://www.alternativ.nu/yabb/index.php?board=69;action=display;threadid=1463

Jag ska snart gå ut och plocka lite...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

434 gäster, 2 användare (1 dolda)
Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser