Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dvärgbock som e överbeskyddande  (läst 727 gånger)

hafvstrom

  • Inlägg: 19
Dvärgbock som e överbeskyddande
« skrivet: 14 jan-10 kl 22:06 »
Jag har en afrikansk dvärgbock som jag älskar över allt på denna jord.
Jag har haft honom sedan han var 3 månader så han går i koppel och allt.

Han har sedan han varit lite gått med en russ valack och dom har blivit otroliga vänner
samt att min bock ser denna valack som sin partner.

Sen förra våren skaffade vi en till ponny (endast 70 cm) som var perfekt för denna
bock med sina 50 cm tyckte han... Men denna lilla häst tyckte detta var läskigt så han ville inte
vara med alls.

Men tiden gick och även dom blev vänner dock inte i jämförelse med min get o hans partner.

Nu så här i slutet av "parningssäsongen" så slog kylan till här och vi var tvunga att hålla bocken inne och mata och se till att han höll värmen. Vilket i efterhand Inte var så himla smart då de e fel i hans huvud att vara ifrån flocken… Men det är enkelt att vara efterklok som man säger.

Så nu e han så överbeskyddande mot sin valack att han (inte stångar) men gnuffar hornen mot bena när man går i närheten av ”hans” häst (min häst). Det gör inte speciellt ont men det är irriterande att han inte respektera mig samt han ”skäller” jätte mycket (antagligen blir han stressad) o då skäller han å gnuffar.
Sen har han börjat småbråka med min lilla häst och står och gräver med hoven i snön sänker huvudet men inget mer, är detta ett hot då eller?

Ska jag lägga omkull honom för att få ett stopp på detta?

Eller måste jag tvingas kastrera honom?

Förra vintern var mildare här och då brydde han sig inte om ”sin” partner för han kunde gå och plocka med sitt och äta bark å dylikt. Men i år har de varit kallt och mycket snö speciellt nu i slutet av hans säsong.. Vilket resulterar i att han är mer på min häst men i år e de extremt .. Kan de ha att göra med att de e mycket snö så han inte kan röra sig som han vill och knopa med sitt?

Tacksam för hjälp! Då jag älskar honom av hela mitt hjärta!!


(¯`•.¸ Hafvstrom ¸.•´¯)

Mmmm

  • Inlägg: 727
    • Övriga världen
SV: Dvärgbock som e överbeskyddande
« Svar #1 skrivet: 14 jan-10 kl 23:07 »
Sen har han börjat småbråka med min lilla häst och står och gräver med hoven i snön sänker huvudet men inget mer, är detta ett hot då eller?

Står han liksom med sidan mot hästen, skrapar i marken eller viftar med ett framben rakt ut i luften och sänker huvudet och låter som om han "bubblar", kanske t o m  med tungan ute? I så fall vill han nog inte bråka med hästen, utan para sig med den.  :-*

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Dvärgbock som e överbeskyddande
« Svar #2 skrivet: 14 jan-10 kl 23:24 »
Sänker huvudet med hakan före, inte hornen!

Om tungan syns, då här han kär!  Om han börjar bli röd eller skär runt omkring ögonen, då är han så upphetsad att han är bortom kommunikation.  Det går då inte längre att prata med honom.

Dom är ganska gulliga!

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

731 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser