Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Amerikansk poppel, värmevärde?  (läst 7857 gånger)

Fritjoff

  • Inlägg: 368
Amerikansk poppel, värmevärde?
« skrivet: 30 maj-09 kl 22:06 »
Har en granne som vill ha ner 10 stooora träd som han kallar amerikansk poppel. Är det någon som vet om det är värt jobbet för att värma huset med? "Någon" sa att det är bara skit.

Huggorm

  • Gäst
SV: Amerikansk poppel, värmevärde?
« Svar #1 skrivet: 30 maj-09 kl 22:10 »
Gissningsvis är dom ganska nära asp i många egenskaper. Säkert värda besväret, om inte annat lär dom vara lättkluvna

trädman

  • Inlägg: 1272
SV: Amerikansk poppel, värmevärde?
« Svar #2 skrivet: 31 maj-09 kl 00:24 »
De flesta (alla?) trädslag har i stort sett samma värmevärde per kilo torrtänkt ved. Men eftersom densiteten varierar en hel del mellan olika trädslag blir värmevärdet per kubikmeter olika. Poppeln blir säkert utmärkt ved när du kapat, kluvit och fått den torr.

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Amerikansk poppel, värmevärde?
« Svar #3 skrivet: 19 jun-09 kl 21:33 »
Lyssna/ läs "trädman"´s inlägg- HELT RÄTT!!!!!!

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Amerikansk poppel, värmevärde?
« Svar #4 skrivet: 20 jun-09 kl 06:11 »
Man kan elda med i stort sett allt trä.  I trädgårdar har jag tagit ett flertal träd där jag eller andra inte ens vetat vad det var för slags träd, men det har aldrig varit dåligt att elda med.

Få lövträd har lägre densitet som t.ex. gran, som vi ju eldar med ofta.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
SV: Amerikansk poppel, värmevärde?
« Svar #5 skrivet: 25 jun-09 kl 09:26 »
Få lövträd har lägre densitet som t.ex. gran, som vi ju eldar med ofta.

Dit hör dock al och asp, och antagligen även poppel, dvs de har lägre densitet och med det lägre värmevärde än gran.

Å andra sidan innebär de att de brinner väldigt bra, låg densitet innebär ju att de är "luftiga" och inte är svårtända. Tunga trädslag, alltså med hög densitet, kan dels vara svåra att torka, och dels vara svåra att få eld på. Fast det är förstås inget problem om man redan har en ordentlig glödbädd.

Poppel odlas väl som ett snabbväxande alternativ till hybridasp, delvis avsett för just energived.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Amerikansk poppel, värmevärde?
« Svar #6 skrivet: 25 jun-09 kl 16:52 »
En förnuftig energiodling, ska ge så mycket energi som möjligt för låg kostnad, och helst snabbt.   Poppel, vide , salixsläktet och liknande är ju här inte ovanligt. Det är ganska lösa träd, tom mindre än gran.  De flesta lövträd som inte primärt är energigröda har bättre energi/volym än gran.

Man odlar ofta porösa snabbväxande träd, här - men i sydligare platser har man eucalyptus, som har hög densitet och växer snabbt.

Marknade är ju styrd efter volym, man kommer kanske att sälja  per kalori en gång, och då blir det nog förändring.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Huggorm

  • Gäst
SV: Amerikansk poppel, värmevärde?
« Svar #7 skrivet: 25 jun-09 kl 17:03 »
ask är ju ett svenskt träd som växer nästan lika snabbt som poppel och salix på rätt mark, och som har ett högt värmevärde

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Amerikansk poppel, värmevärde?
« Svar #8 skrivet: 25 jun-09 kl 19:37 »

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Amerikansk poppel, värmevärde?
« Svar #9 skrivet: 25 jun-09 kl 19:58 »
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=48942.0   , speciellt inlägg #3


Ger inget nytt, kanske därav denna tråd.'

Det är inte lätt(läs billigt) att räkna ut volym, vikt och värmevärde.

MEN BEHÖVS DET NORMALT, hanteras veden efter traditionellt vedertagen metod, kommer man nog nära utan allför mycket besvär.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
SV: Amerikansk poppel, värmevärde?
« Svar #10 skrivet: 25 jun-09 kl 23:25 »
Jag använder mig av följande avrundningar:

Al 2000 kWh / m3f
Gran 2100 kWh / m3f
Asp 2100 kWh / m3f
Tall 2300 kWh / m3f
Sälg 2400 kWh / m3f
Björk 2700 kWh / m3f
Ask, ek 2900 kWh / m3f
Rönn 3000 kWh / m3f

Källan är väl http://dalea.du.se/research/archive/a9ca89b3-edc2-4841-aed6-59510f60d94b/fbbb48b3-e661-433a-8fa0-5a17d466c235.pdf och avser 25% fukthalt. Oxel ligger väl tillsammans med ask och ek. Bok gör jag inte ved av (än så länge, men den ligger väl uppe vid ask eller ek också, liksom lönn?)

Högst energivärde tror jag man hittar hos apel och syren, men det kanske inte direkt är så vanligt som ved...
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser