Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Aspsly  (läst 19949 gånger)

anders50

  • Gäst
SV: Aspsly
« Svar #40 skrivet: 12 jun-11 kl 23:48 »
Om du tycker att det är en barnlek att såga ner 4-5 meter långa träd/buskar med röjsåg så är du välkommen hit.

Jag vet vad för grejor jag ska använda och vad som fungerar.
Släpp den diskussionen nu!
Men jisses! Jag har jobbat i skogen i hela mitt liv! Har röjt oräkneliga hektar.  Du fäller lätt 15 cm grova träd med ett röjsåg om du sågar runt, grövre också.  En vanlig röjsåg med klinga är allt som behövs.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Aspsly
« Svar #41 skrivet: 13 jun-11 kl 11:23 »
Du, anders. Sa vi ta en guttlansimester i aur? Sauja mä högran & vräka kull mä vänstran. En kan ju ta halva dar te börja mäum en ä otränader.........

En gång skulle en granne röja sly med en rislie. Lite kraftigare än en vanlig men annars ganska lik.

Problemet var att han ANVÄNDE den en hel dag som en vanlig lie, med enda resultatet................en himla massa blåsor i händerna och värk i armarna. ;D
Trodde han skulle börja kramas när jag visat honom :P
« Senast ändrad: 13 jun-11 kl 11:49 av ToA »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

pålle

  • Gäst
SV: Aspsly
« Svar #42 skrivet: 13 jun-11 kl 11:47 »
Du, anders. Sa vi ta en guttlansimester i aur? Sauja mä högran & vräka kull mä vänstran. En kan ju ta halva dar te börja mäum en ä otränader.........
;D ;D ;D

Vargerik

  • Gäst
SV: Aspsly
« Svar #43 skrivet: 22 jun-11 kl 16:30 »
När man tror man varit duktig och röjt asp.. DÅ kommer rotskotten! Skapade en djungel åt mig själv, gladast var nog haren.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Aspsly
« Svar #44 skrivet: 22 jun-11 kl 16:48 »
Ringbarka först ;) Eller skaffa får, de älskar aspsly!

Henrik Uddemar

  • Inlägg: 629
    • Gotland
SV: Aspsly
« Svar #45 skrivet: 22 jun-11 kl 16:57 »
Fast man måste hugga det åt dem först de lata jäklarna.
Funkar inte att lämna motorsågen till dem och vänta på att de ska fälla  ;)
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

signe

  • Inlägg: 498
SV: Aspsly
« Svar #46 skrivet: 16 jul-11 kl 10:33 »
Våra får är väldigt begivna på att ringbarka asp så de tar kål på alla aspar de kommer åt.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Aspsly
« Svar #47 skrivet: 26 jul-11 kl 16:32 »
Citera
Getter gillar asp,
Får älskar det!

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Aspsly
« Svar #48 skrivet: 26 jul-11 kl 21:59 »
I senaste numret av Svensk jakt (lugn) så berättar 91-årige Kasper Sorsén hur man tar tillvara lövsly som vinterfoder för får och getter. Annars blir rådjuren glada om det blir en hård vinter till.
ta tillvara slyet till rådjuren.. ringbarka och fäll träden i vinter då födan tryter för rådjur,harar..
Fjäderfän och kaniner

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Aspsly
« Svar #49 skrivet: 26 jul-11 kl 23:07 »
ta tillvara slyet till rådjuren.. ringbarka och fäll träden i vinter då födan tryter för rådjur,harar..
Fast blir det inte rotskott om du rundbarkar i höst och fäller redan i vinter?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Aspsly
« Svar #50 skrivet: 26 jul-11 kl 23:11 »
Kanske fel tavla men provar att fråga här.
Håller på med ett ambitiöst projekt att återställa 3 hektar betesmark.
På kanske ett och ett halvt tunnland av marken växer det drygt förtielva miljoner aspplantor.
De grövsta är ungefär 5-6 centimeter grova längs ned.
Nu när jag ändå ska lägga energi såga bort allihop undrar jag om någon har någon ide om vad stammarna kan användas till?

Kan påpeka att stammarna är lite för grova för att använda röjsåg och att tidigare avverkning av aspar ligger kvar huller om buller, känner mig som en tvättäkta pionjär!
Vår granntomt har sett ut ungefär som du beskriver - de har grävt upp alla rotskott med maskin, fyllt på med ny jord och anlagt gräsmatta som nu är grön och grann - allt på ett par månader.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

tompaspa

  • Inlägg: 5
SV: Aspsly
« Svar #51 skrivet: 06 aug-11 kl 09:19 »
Hej
Jag röjer beten så att de blir EU godkända och här finns en del asp. Minst en gång om året röjer jag bort dem för att till slut få dem att inte mer komma upp. Man tröttar ut dem, näringsmässigt. Får de inget kol så dör de till slut. Du måste vara enträgen!
MVH
tompaspa

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Aspsly
« Svar #52 skrivet: 06 okt-11 kl 15:02 »

De grövsta är ungefär 5-6 centimeter grova längs ned.
Nu när jag ändå ska lägga energi såga bort allihop undrar jag om någon har någon ide om vad stammarna kan användas till?


Kan man inte använda asp till att fläta staket, eller är det bara hassel som är lämpligt till det? ???
Då kan man ju göra stänge, komposter, inhägnader, vindskydd, avskärmningar m.m.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Aspsly
« Svar #53 skrivet: 06 okt-11 kl 15:13 »
Kan man inte använda asp till att fläta staket, eller är det bara hassel som är lämpligt till det? ???
Då kan man ju göra stänge, komposter, inhägnader, vindskydd, avskärmningar m.m.
Kan man men de håller inte speciellt länge, fast det gör iof sig inte pilen/popplen heller om  konstverken står ute året runt.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Kira

  • Inlägg: 469
    • Småland
SV: Aspsly
« Svar #54 skrivet: 07 okt-11 kl 16:21 »
Har också röjt beten. Undvik att fälla asp den hämnas med massor av rotskott.
Ringbarka och låt träden stå så dör de efter ett år utan att skjuta rotskott (iallafall inte mer än nåt enstaka).
Det är också viktigt att slå av alla små aspar och annat som dyker upp på betena årligen men det ska man göra först på sensommaren/hösten, då tillväxt perioden avmattas. Slyrensar man på våren då tillväxten är som störst provocerar man fram ytterligare tillväxt.

Huggorm

  • Gäst
SV: Aspsly
« Svar #55 skrivet: 07 okt-11 kl 16:35 »
Har också röjt beten. Undvik att fälla asp den hämnas med massor av rotskott.
Ringbarka och låt träden stå så dör de efter ett år utan att skjuta rotskott (iallafall inte mer än nåt enstaka).
Det är också viktigt att slå av alla små aspar och annat som dyker upp på betena årligen men det ska man göra först på sensommaren/hösten, då tillväxt perioden avmattas. Slyrensar man på våren då tillväxten är som störst provocerar man fram ytterligare tillväxt.
Slår man på hösten har löven lapat solljus och matat ner näring till rotsystemet hela sommaren så att det är friskt och redo för batalj kommande vår. Vill man bli kvitt asp får man släppa dit får eller liknande som äter upp skotten efterhand som de kommer.

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: Aspsly
« Svar #56 skrivet: 07 okt-11 kl 16:36 »
Har också röjt beten. Undvik att fälla asp den hämnas med massor av rotskott.
Ringbarka och låt träden stå så dör de efter ett år utan att skjuta rotskott (iallafall inte mer än nåt enstaka).
Det är också viktigt att slå av alla små aspar och annat som dyker upp på betena årligen men det ska man göra först på sensommaren/hösten, då tillväxt perioden avmattas. Slyrensar man på våren då tillväxten är som störst provocerar man fram ytterligare tillväxt.

Eller så kör man latmansvarianten och skaffar får... Då kan man bara fälla asparna efter eget tycke, rotskotten tar söerna hand om!  :)
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

747 gäster, 4 användare (2 dolda)
von tratt, malarmaster

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser