Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  (Anders)-Återträffs-Receptsamling  (läst 1545 gånger)

jenses

  • Gäst
(Anders)-Återträffs-Receptsamling
« skrivet: 23 jul-07 kl 11:31 »
Jullan hade idén till tråden "med recept till all god mat och gott bröd mm som vi alla fick ta del av under helgen" på Återträffen hos (Anders),
jag ska börja  ;)

Här kommer receptet till "Quarktorte",
en östtysk variant av ostkaka:

Man tar:

125 g smält smör
250 g socker
4 ägg
1 tsk vaniljsocker
1 citron
1 kg kvarg (finns tyvärr bara på Lidl, kanske funkar Keso?)
2 msk majsstärkelse
40 g mannagryn
1 tsk bakpulver
125 g russin


Tillberedning:

Vispa ihop sockret med smöret till en skummig sörja.
Röra i (ett efter ett) ägg, vaniljsockret, citronsaften och riven citronskal,
tillsätt även kvargen.
Blanda ihop majsstärkelse, mannagryn och bakpulver och vispa under degen.
Till slutet röra i russin.

Fyll i sörjan i en smörjt form.

Baka vid ca. 160 grader i 45 minut.


mums...
(tårtan smakar lika bra utan stavnings- och grammatikaliska fel.)

Jullan

  • Inlägg: 1036
    • Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
Re:(Anders)-Återträffs-Receptsamling
« Svar #1 skrivet: 23 jul-07 kl 14:34 »
Ja, jag bjuder på mitt pomodoro-bröd här då:

5 dl mjölk
50 g jäst
12 dl vetemjöl (till att börja med)
2 msk socker
1 msk salt
2 dl krossade tomater
2 pressade vitlöksklyftor
(skinka, valfritt. Jag hade inte det i)
2 msk basilika

Värm mjölken och smula ner jästen i den och rör ut jästen. Blanda ner övriga ingredienser utom tomat, vitlök o basilika (och skinkan om man vill ha sån i). Blanda om degen ordentligt. Tillsätt tomaterna, vitlöken mm och bearbeta i ytterligare 1 min.  Nu är degen jättekladdig, så jag brukar alltid få ta i ytterligare mjöl i utbaknings- o jäsningsprocessen. Kanske 4 dl eller så. Man får känna sig fram. Låt degen jäsa 15 min, bearbeta degen och låt jäsa ytterligare 15 min. Arbeta ut degen till 2 limpor eller till småbullar. Låt jäsa ytterligare 30 min.  Sätt ugnen på 250 grader, när brödet sätts in så ställs värmen ner till drygt 200 grader. Grädda limpor i 30 min, bullar något kortare.


Med skinka i och utbakat som småbullar är detta ett prefekt picknickbröd! (VIll man inte ha skinka i så kan jag tänka mig att fetaost kan passa bra i också!)

Eulalia

  • Gäst
Re:(Anders)-Återträffs-Receptsamling
« Svar #2 skrivet: 24 jul-07 kl 12:44 »
här kommer recept på chimichurri-såsen till grillat, ger ca 2 koppar.

1 stor bukett persilja
1 helt vitlökshuvud
1 grovriven morot
1 kopp olivolja extra virgin
1/3 dels kopp vitvinsvinäger eller mer enl. smak
1/4 kopp vatten
1 tsk salt
1 tsk torkad oregano
1/2 tsk chiliflingor eller liknande
1/2 tsk svartpepper, nymalen

Rensa persiljan från grova stammar och kör tillsammans med vitlöken
i mixer. Mixa ner den fint..
Lägg till den rivna moroten, 1/3 kopp vinäger, vattnet
och kryddorna enligt smak. Klart!

Det håller flera dagar i kylskåp.
Smakar bäst om det får stå ett par dagar, och utveckla smak, före servering.

Finns många varianter på denna typiskt sydamerikanska grillsås, googla på chimichurri för inspiration. Den är ett måste på varje grillbord, och kan göras lite mildare..

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
Honungsjössar
« Svar #3 skrivet: 25 jul-07 kl 13:54 »
Detta recept har anslagits tidigare på bröd-tråden. Men här är det nu också:

Detta är ett recept jag fick på en kurs i brödbakning. Det finns publicerat i diverse böcker, men jag har ändrat det så att kringlorna görs på honung istället för på sirap. Kanongott. Går fint att styckfrysa. Perfekt att ta fram och tina när man får oväntat besök. Bra hållbarhet även ofysta.

OBS 1: Använd bakplåtspapper - bränner gärna fast rejält annars.

OBS 2: Ibland kan naturliga antibiotika i honungen göra att jäsningen har svårt att komma igång. Ha tålamod och gulla med degen. Öka jästiderna tills du ser att degen har börjat röra sig. Sätt den lite varmare. Var noga med ljummet degspad.

Honungsjösssar/Småländska Rågkringlor (80 st, 4 plåtar)

1 l mjölk
100 gr smör
2 tsk salt
2-2,5 dl honung (eller sirap)

Smält smöret och värm en del av mjölken. Lös upp saltet och honungen. Blanda i resten av mjölken för att temperera till fingervarmt.

2,3 l rågsikt
1 pkt torrjäst för söta degar

Arbeta samman ordentligt till en ganska lös deg. Minst 5 minuter med maskin. Låt jäsa 30 minuter.

ca 5 dl vetemjöl special

Arbeta in vetemjölet i degen med maskin och sedan på bakbordet till en ganska fast deg. Arbeta ut till enkla avlånga kringlor. Liknar en hare med öron och ansikte. Sätt på ugnen på 225 grader. Låt jäsa på plåten under duk 30 minuter. Eller en fisk på sidan.

Grädda tills fin färg. Nästan pepparkaka. Ca 13 minuter. Pensla de varma kringlorna med honungsvatten. Låt svalna på galler under duk.

Servera med kall mjölk, ost och honung. (Kaffe och varm choklad går bra också.)

A.

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
Judiths köttbullar
« Svar #4 skrivet: 25 jul-07 kl 14:04 »
Tydligen gillar Judith mina köttbullar. Inget konstigt recept, men smidig metod. Så här:

Ingredienser:
Blandfärs
Gul lök
Salt och peppar
Smör och kallpressad rapsolja att steka i.

Sätt på en stor gryta med lätt saltat vatten på spisen och koka upp.
Grovhacka löken och finhacka med stavmixer till en smet.
Blanda alla ingredienserna i en bunke.

Gör små köttbullar som läggs på skärbräda och sedan satsvis i det kokande vattnet tills de flyter upp. Sedan läggs de att rinna av i ett durkslag och steks sedan till fin stekyta i smör och kallpressad rapsolja. Efterstek en stund på svag värme i järngryta med lock eller på ugnsplåt. Det går fint att vara tre som hjälps åt. En rullar. En kokar och en steker.

Efterkrydda med lite extra salt, eventuellt örtsalt.

Ju mindre köttbullar du gör desto godare - och desto mera jobb...

Variation:

Finhackad persilja och vitlök blir gott. Men lägg då gärna även i ett ägg i smeten så binder det bättre.

En liten bit stark ost i mitten av köttbullen blir himla käckt.

Curry, chili eller lite sambal olek piffar upp den mesigaste svenska köttbulle. Men en del av stinget försvinner om du fryser in dem.

A.

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
Majonäs
« Svar #5 skrivet: 25 jul-07 kl 14:11 »
Åter inget konstigt recept. Men jag fattar inte hur affärerna kan sälja färdig majonäs när det är så enkelt att göra egen. Den håller sig länge i kylskåpet om man har lock på.

En ägg-gula rörs ihop med lite senap och balsamvinäger. Eller någon annan god vinäger. Gärna även lite citronsaft.

Vispa med elvisp eller turas om med handvisp medan du långsamt tillsätter kallpressad rapsolja. Eller annan god ganska neutral olja. INTE olivolja!

Det börjar inte tjockna förrän man har hällt i ganska mycket olja. Och sedan blir det bara tjockare ju mer olja man häller i. Det är visst något mystiskt som händer med kolloider och hydrofiler och lipofiler och sådant... Provsmaka och efterkrydda eventuellt med lite extra senap, vinäger, citron, salt och vitpeppar.

Rör gärna ner lite finhackad inlagd gurka - vips har du "Remulade".

A.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:(Anders)-Återträffs-Receptsamling
« Svar #6 skrivet: 25 jul-07 kl 14:33 »
Ett litet tillägg bara. Olivolja är gott om man VILL ha olivsmak på sin majo. Om man har matberedare kan man släppa ner en vitlöksklyfta över kniven först och vips. Ajoli!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

459 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser