Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  orkeslös vedklyv  (läst 18173 gånger)

Moraggarn

  • Inlägg: 599
    • -
orkeslös vedklyv
« skrivet: 05 maj-12 kl 10:04 »
Har en PW-vedklyv som funkat mkt bra under de år jag haft den. Men nu har den blivit helt orkeslös. Vissa kubbar (ganska grova) fixar den utan problem men så helt plötsligt orkar den inget alls(inte ens de mindre). Till slut tar man sig igenom och så går den en liten stund utan problem och så börjar det igen. Det verkar som att det börjar krångla då den blir varm(oljan) men det är bara en gissning. Kan problemet ligga i att det är nåt med motorn? Eller kan det vara så enkelt att det behövs fyllas på hydrualolja? Den låter som den brukar, motorn blir inte varm på nåt sätt så jag har svårt att tänka mig att det är ngt motorfel. Att det kan vara problem med vissa kubbar pga att de är hårda eller vridna osv det är ju en sak men i detta fallet så 
lägger den an mot kilen och sen händer inget mer. Mkt tacksam för hjälp.

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: orkeslös vedklyv
« Svar #1 skrivet: 05 maj-12 kl 10:17 »
Om den har läckt lite olja kan det vara problemet.

Passa på att byta hydrauloljan. Den skall bytas efter 30 timmar och sedan efter ca 500 timmar, så det är kanske dags?

http://www.perwikstrand.se/pdf/pw-klyven.pdf

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: orkeslös vedklyv
« Svar #2 skrivet: 05 maj-12 kl 10:17 »
Om du har skit i oljan kan det bli så. Byt olja och ev filter vid pumpen rengörs.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Huggorm

  • Gäst
SV: orkeslös vedklyv
« Svar #3 skrivet: 05 maj-12 kl 10:19 »
Kolla så inte silen är tät, det brukar sitta en där pumpen suger olja från tanken

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: orkeslös vedklyv
« Svar #4 skrivet: 05 maj-12 kl 10:20 »
Visst kan det ha runnit ut olja men felet kan sitta   i spaken. I.a.f. om det är en vanlig varuhus-Kina-grej.

Kolla om spaken sitter lös, Dra i så fall åt lagom, kanske med ny lockingmutter o. brickor.
Dra också in spaken sakta och kolla om kraften kommer vid en viss position. Justera med skruv om sådan finns. Annars milt våld.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Moraggarn

  • Inlägg: 599
    • -
SV: orkeslös vedklyv
« Svar #5 skrivet: 05 maj-12 kl 10:23 »
Ngt läckage kan jag inte se. Men som det verkar av era svar så tror ni inte att det är ngt motorfel iaf och det känns ju bra. Så byte av olja och lite rengörning ska det bli.

Vargerik

  • Gäst
SV: orkeslös vedklyv
« Svar #6 skrivet: 05 maj-12 kl 11:07 »
Ngt läckage kan jag inte se. Men som det verkar av era svar så tror ni inte att det är ngt motorfel iaf och det känns ju bra. Så byte av olja och lite rengörning ska det bli.

Internt läckage!

Moraggarn

  • Inlägg: 599
    • -
SV: orkeslös vedklyv
« Svar #7 skrivet: 07 maj-12 kl 13:46 »
Felet hittat på klyven. Det var gummipackningen i kolven som gett sig. Så en ny packningssats får det bli sen bör den vara fit for fight igen. Så det var ett internt läckage

Heddan76

  • Inlägg: 341
    • Norrbotten
SV: orkeslös vedklyv
« Svar #8 skrivet: 07 maj-12 kl 14:15 »
Nu har du hittat felet på din, men jag tänkte ändå att jag nämner detta.
Min Biltema-klvy är väldigt känslig att den står plant. Första gången jag skulle använda den ställde jag den på betonggolvet som har fall mot golvbrunnen, den lilla lutningen räckte för att den skulle bli svag. Jag kollade även oljenivå. Men står den bara plant så är den riktigt stark och bra.

 

ollerwe

  • Inlägg: 24
    • Uppland
SV: orkeslös vedklyv
« Svar #9 skrivet: 06 jun-19 kl 14:01 »
Tack, Heddan76!
Just när jag skulle lämna in klyven förstod jag att problemet var det du beskrev. Nu funkar den som vanligt igen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

804 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser