Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Omröstning

vad heter min hund

embla
7 (77.8%)
embla1
2 (22.2%)

Antal personer som röstat: 8

Författare Ämne:  Bilbatterier till hushållsel  (läst 8081 gånger)

AK Corall

  • Inlägg: 182
    • Småland
Bilbatterier till hushållsel
« skrivet: 10 apr-10 kl 20:22 »
Till att börja med vill jag påpeka att jag är inget vidare på vare sig bilar eller på el, men jag tror mig veta så pass mycket att bilen laddar upp batterier under körning. Om så är fallet, skulle man då inte genom ett ganska enkelt ingrepp kunna ladda ytterligare 2 eller 3 batterier i bagageluckan när man kör till och från jobbet för att senare kunna använda till hushållsel?
Om man som jag kör ca 1-2 timmar om dagen; hur lång tid skulle det ta att ladda x antal batterier förutom det som bilen behöver?

torbjorn

  • Inlägg: 13763
    • Medelpad
SV: Bilbatterier till hushållsel
« Svar #1 skrivet: 10 apr-10 kl 21:14 »
För att få ett urladdat bilbatteri fullt uppladdat i bilen får du räkna med minst 15-20 timmar sammanhängande körning. Laddningsregulatorn i bilen är ju inte dimensionerad för att i första hand kunna ladda ett urladdat batteri fullt, utan den är konstruerad för att ge en lagom underhållsladdspänning (annars skulle man snabbt förstöra bilbatteriet pga överladdning). På en modern bil med rejält tilltagen generator gör det ingen skillnad hur många batterier man har inkopplade för laddning samtidigt.

Tänk också på att med dagens bränslepriser blir energin från en bilgenerator ganska dyr, det rör sig om storleksordningen 10 kr/kWh. Det är alltså många gånger bättre, billigare och miljövänligare att ladda från elnätet (t ex från motorvärmaruttag på jobbet), i synnerhet om man använder en modern, switchad laddare med god verkningsgrad.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Bilbatterier till hushållsel
« Svar #2 skrivet: 10 apr-10 kl 22:05 »
Kånka bilbatterier fram och åter varje dag?
Måsta ut med bilen för att ladda batteriet?

Då gillar jag solceller och vindsnurror bättre!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Cyklisten

  • Gäst
SV: Bilbatterier till hushållsel
« Svar #3 skrivet: 11 apr-10 kl 08:16 »
Corall, vad betyder "hushållsel" för dig? Ett vanligt hushåll använder ca 10 kWh per dygn. För att lagra den energin på ett ekonomiskt sätt behövs 800kg blybatterier.

Bilbatterier är ett dåligt alternativ. De blir fort förstörda vid en cyklisk användning. Det finns andra blybatterier som är gjorda för sådant.

Johannes

  • Gäst
SV: Bilbatterier till hushållsel
« Svar #4 skrivet: 11 apr-10 kl 08:36 »

Vilka är då det?Vad heter dom?Hur får man tag på dom och vad kostar dom?

Cyklisten

  • Gäst
SV: Bilbatterier till hushållsel
« Svar #5 skrivet: 11 apr-10 kl 09:21 »
Det vanliga för en liten solkraftanläggning är AGM- eller gelbatterier. Kan kosta ett par tusen per kWh.

Finns t ex här:
http://24volt.eu/osc2/catalog/index.php?cPath=90&osCsid=9ec367041da3adf8b8d43f5b3f1d13a2

Ska man ha en större anläggning kan man kolla på begagnade truckbatterier, som man kan få för några hundra per kWh. Som alltid när man köper begagnat, gäller det att veta vad man gör och kolla syradensitet och spänning i vila.

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: Bilbatterier till hushållsel
« Svar #6 skrivet: 11 apr-10 kl 10:36 »
Halaj!

Jag tror att TS tänker lite såhär: när nu den där snurran under huven ändå håller på kan den göra lite extra nytta samtidigt. Så är det ju inte. Den extra energi som generatorn alstrar kommer ju från bensinen i tanken. Ett synnerligen ineffektivt sätt att producera el på.

För övrigt röstade jag på att hunden heter embla så nu väger det lika. Spännande, spännande!

//T

Huggorm

  • Gäst
SV: Bilbatterier till hushållsel
« Svar #7 skrivet: 11 apr-10 kl 10:57 »
Vilka är då det?Vad heter dom?Hur får man tag på dom och vad kostar dom?
Fritidsbatterier kallas dom, och ser likadana ut som vanliga bilbatterier

Johannes

  • Gäst
SV: Bilbatterier till hushållsel
« Svar #8 skrivet: 11 apr-10 kl 11:30 »

Tack för svaret! Då vet jag.Dom kostar visst 1100:-på en mack här i närheten.

torbjorn

  • Inlägg: 13763
    • Medelpad
SV: Bilbatterier till hushållsel
« Svar #9 skrivet: 11 apr-10 kl 12:30 »
Mackar tar alltid överpris för fritidsbatterier, skäligt pris i dagens läge är 600-700 kr för ett fritidsbatteri på 12 V och 60 eller 75 Ah. På höstkanten brukar det finnas gott om bra fritidsbatterier i miljöstationerna - det är båt- och husvagnsfolk som har för vana att plocka ur sitt gamla batteri på hösten och köpa ett nytt nästa vår hellre än att behöva bry sig om att vårda och underhållsladda batteriet under vintern.

Huggorm

  • Gäst
SV: Bilbatterier till hushållsel
« Svar #10 skrivet: 11 apr-10 kl 12:34 »
Mackar tar alltid överpris för fritidsbatterier, skäligt pris i dagens läge är 600-700 kr för ett fritidsbatteri på 12 V och 60 eller 75 Ah. På höstkanten brukar det finnas gott om bra fritidsbatterier i miljöstationerna - det är båt- och husvagnsfolk som har för vana att plocka ur sitt gamla batteri på hösten och köpa ett nytt nästa vår hellre än att behöva bry sig om att vårda och underhållsladda batteriet under vintern.
På återvinningsstationerna finns dessutom ofta vanliga bilbatteriet i hyggligt skick. Ibland kan vattennivån vara låg eller liknande. Med enkla medel får man bra batterier gratis eller nästan gratis. De håller inte lika länge som fritidsbatterier, men vad gör det när priset är lågt?

torbjorn

  • Inlägg: 13763
    • Medelpad
SV: Bilbatterier till hushållsel
« Svar #11 skrivet: 11 apr-10 kl 12:51 »
Några tips när det gäller batterier från miljöstationer:

Om kortsidorna ser uppsvällda ut och känns hårda, så är batteriet svårt sulfaterat och ett hopplöst fall.

Är kortsidorna uppsvällda men mjuka så kan det bero på att batteriet har frusit någon gång, det är ett dåligt tecken men behöver inte betyda att det är oanvändbart.

Batterier där någon av polerna sitter löst kan få stanna kvar i miljöstationen.

Låg syranivå i EN cell fast normal i de övriga tyder på att just den cellen har kortslutning, i så fall är det batteriet inget att ha. Ett undantag från den regeln är om det är en cell längst ut i änden som har låg nivå, och om batteriet har suttit monterat så att ena kortsidan utsätts för kraftig strålningsvärme från t ex motor eller grenrör.  I så fall kan det helt enkelt bero på värmen att nivån har sjunkit.

På moderna batterier brukar syranivån sjunka kraftigt om de blir djupurladdade. Därför ska man aldrig fylla på vatten i ett helt urladdat batteri, då riskerar man att elektrolyten svämmar över under laddningen och att man sedan har alldeles för utspädd syra i cellerna. Det är bättre att låta det stå på laddning ett tag - ofta drar ett djupurladdat batteri nästan ingen ström alls från början, vänta tills det har börjat ta laddström och sedan ett par timmar till innan vattenpåfyllning och fyll då bara på så nivån just når till överkant av plattorna. När batteriet är fulladdat kan man justera till korrekt nivå.

Undvik att använda syraprovare, om elektrolyten är förorenad i något batteri så är det risk att syraprovaren för med sig föroreningarna till andra batterier och förstör dem i onödan. Ska man absolut använda syraprovare så ska man plocka isär den, diska delarna noga och skölja i destillerat vatten mellan användningarna. Min erfarenhet är att numera när digitalmultimetrar med god noggrannhet är så billiga, så säger en spänningsmätning på ett batteri minst lika mycket som att mäta syrans densitet.

Cyklisten

  • Gäst
SV: Bilbatterier till hushållsel
« Svar #12 skrivet: 11 apr-10 kl 13:37 »
Jag tycker det är bra att börja leka med enkla, billiga batterier så man har råd att göra misstag medan man lär sig hur de fungerar. Det gjorde jag, två batterier från skroten för 50 kr styck.

Men om man vill ha bra livslängd och bra ekonomi så duger det inte med t ex fritidsbatterier. De håller inte tillräckligt länge. Vill man ha hög kvalite så kostar det också.

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: Bilbatterier till hushållsel
« Svar #13 skrivet: 11 apr-10 kl 15:38 »
Halaj!

Och nu leder embla med två röster!
YES!  ;D

//T

AK Corall

  • Inlägg: 182
    • Småland
SV: Bilbatterier till hushållsel
« Svar #14 skrivet: 11 apr-10 kl 21:23 »
Tack för svaren. Som Tapio påpekade var jag ute efter hurvida bilen kunde göra lite extra nytta när den ändå är igång, men så var visst inte fallet.
Hunden heter mycket riktigt Embla. :) Jag trodde att man var tvungen att skriva en fråga med svar för att Alternativ ville undvika spam. :)
Ni som röstade rätt på hundnamnet har vunnit en bättre begagnad bil som han hämtas i Småland mot en smärre expeditionsavgift.

ollebolle

  • Inlägg: 673
SV: Bilbatterier till hushållsel
« Svar #15 skrivet: 12 apr-10 kl 17:00 »
Det vanliga för en liten solkraftanläggning är AGM- eller gelbatterier. Kan kosta ett par tusen per kWh.

Finns t ex här:
http://24volt.eu/osc2/catalog/index.php?cPath=90&osCsid=9ec367041da3adf8b8d43f5b3f1d13a2

Ska man ha en större anläggning kan man kolla på begagnade truckbatterier, som man kan få för några hundra per kWh. Som alltid när man köper begagnat, gäller det att veta vad man gör och kolla syradensitet och spänning i vila.


AGM och gelebatterier är även de blybatterier. Nån himmelsvid skillnad är det inte. Motiverar ofta inte prisskillnaden mot fritidsbatterier som är lite bättre än bilbatterier. Truckbatterier eller tractionbatterier är väl de bästa blybatterierna och man kan hitta skapliga batterier från en truck där batteriet behöver bytas för att slippa ladda under arbetspasset.

På båten har vi tre fritidsbatterier som laddas ur max 50 % ofta 25 % och då håller de 4-5 somrar. Solceller är kalas. När det är soligt. Ganska billiga också numera. Köpte sist en 30W på båtmässan Gbg för 1500 pix. 50kr/W.

Huggorm

  • Gäst
SV: Bilbatterier till hushållsel
« Svar #16 skrivet: 12 apr-10 kl 17:40 »
På båten har vi tre fritidsbatterier som laddas ur max 50 % ofta 25 % och då håller de 4-5 somrar. Solceller är kalas. När det är soligt. Ganska billiga också numera. Köpte sist en 30W på båtmässan Gbg för 1500 pix. 50kr/W.
På havet är det ju fler soltimmar än i inlandet, och det blåser nästan alltid också, och dessutom är många elektriska funktioner på båtar utformade för att vara strömsnåla. Så på en båt funkar det nog väldigt bra att ladda batterier med solceller och vindsnurror

Stefan_bmk

  • Inlägg: 16
  • Kör för fan, innan fan kör dig !
    • Södermanland
SV: Bilbatterier till hushållsel
« Svar #17 skrivet: 10 jul-10 kl 11:45 »
Till att börja med vill jag påpeka att jag är inget vidare på vare sig bilar eller på el, men jag tror mig veta så pass mycket att bilen laddar upp batterier under körning. Om så är fallet, skulle man då inte genom ett ganska enkelt ingrepp kunna ladda ytterligare 2 eller 3 batterier i bagageluckan när man kör till och från jobbet för att senare kunna använda till hushållsel?
Om man som jag kör ca 1-2 timmar om dagen; hur lång tid skulle det ta att ladda x antal batterier förutom det som bilen behöver?
En intressant tanke !
Kan berätta om ett projekt som jag är involverad i, som påminner om det du skriver om.
Idag så håller jag att utveklar en värmeväxlare till disel/bensin-motorer som påminner om stirlingmotorn, projektet syfte är att ta tillvara på värmen som motorerna utvecklar och samtidigt kyla motorn, och under proccesen producera el som används för att slippa belasta motor, med att dra runt generatorn, enkelt förklarat.
En vidareutvekling med en extra batteribank som man kan använda sig av på det sättet du har funderingar kring, finns med i projektet dock ej för hushåll, utan för att ladda lager truckar över natten, kan också tilllägga att det är ett åkeri som jag samarbetar med, så de kör mer än 1-2 timmar om dagen.
Jag är inte en tokig Survivalist, jag är bara en certifierad zombiejägare med galna idéer!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16988
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bilbatterier till hushållsel
« Svar #18 skrivet: 10 jul-10 kl 12:03 »
Intressant tanke med stirlingmotorn.

Jag funderar oxå på vettiga lösningar där man kan använda stirlingmotorn som elproducent.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Nissepisse

  • Inlägg: 25
SV: Bilbatterier till hushållsel
« Svar #19 skrivet: 15 aug-10 kl 22:47 »
Till att börja med vill jag påpeka att jag är inget vidare på vare sig bilar eller på el, men jag tror mig veta så pass mycket att bilen laddar upp batterier under körning. Om så är fallet, skulle man då inte genom ett ganska enkelt ingrepp kunna ladda ytterligare 2 eller 3 batterier i bagageluckan när man kör till och från jobbet för att senare kunna använda till hushållsel?
Om man som jag kör ca 1-2 timmar om dagen; hur lång tid skulle det ta att ladda x antal batterier förutom det som bilen behöver?

Men nu är det ju inte så att de laddas upp med energi från ingenstans utan från vad som finns i tanken på bilen. Då skulle du ju lika gärna kunna koppla in en förbränningsmotor att driva en generator i hemmet.
Vet inte rikitgt om ditt syfte var att få "gratis energi" eller bara möjliggöra uppladdning av dina batteri. I det senare fallet så är det helt klart en möjlighet.
Hade man byggt bilarna så de gjorde om rörelseenrgin till elenergi istället för värmeenergi vid inbromsning så hade det ju varit en kanon idé, men det antar jag inte är fallet med din bil.

Hur lång tid det tar vet jag inte, det borde väl stå i manualen eller något för bilen?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

490 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser