Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga Konverter  (läst 7679 gånger)

Hasse

  • Gäst
Re:Bygga Konverter
« Svar #20 skrivet: 28 okt-07 kl 16:01 »
Jag vill försöka klargöra begreppen lite för den som inte är så elektrisk. En transformator (trafo) gör växelström till växelström, inget annat.
En apparat som gör växelström till likström kan kallas likriktare eller nätaggregat eller så, nuförtiden även switchare.
En apparat som gör likström till växelström kallas växelriktare, inverter, omformare eller liknande.
Avos, det första du behöver göra är att få ett bestämt besked från tillverkaren vilken spänning och ström din plasmaskärare ska ha. Sedan blir det mycket lättare att råda dig.

Avos

  • Inlägg: 41
    • Norrbotten
Re:Bygga Konverter
« Svar #21 skrivet: 29 okt-07 kl 14:39 »
Jag vill försöka klargöra begreppen lite för den som inte är så elektrisk. En transformator (trafo) gör växelström till växelström, inget annat.
En apparat som gör växelström till likström kan kallas likriktare eller nätaggregat eller så, nuförtiden även switchare.
En apparat som gör likström till växelström kallas växelriktare, inverter, omformare eller liknande.
Avos, det första du behöver göra är att få ett bestämt besked från tillverkaren vilken spänning och ström din plasmaskärare ska ha. Sedan blir det mycket lättare att råda dig.

Ok, verkar vara den vägen man ska gå.Problemet med  att ta kontakt med det glada ryssland är att alla tänker som glada amatörer, även proffsen. Som ni ser som rekommenderar de mig att göra omfattande ingrepp i utrustningen. Det vore bra om man hade exempel att gå efter, någon som provat. Jag tror att det är orealistiskt att köpa ett extra elverk, som kostar lika mycket som multiplaz (23-18 000 kr.) Om jag så hade massor av pengar, skulle det inte kännas bra: En "dum" lösning helt enkelt. I slutändan kan man ju förståss fråga sig hur många elverk man behöver ute i bodan...

Bästa vore om man kunde bygga en trafo, näst bästa om man kunde bygga en diod-likriktare av den typ ni föreslagit. Problemet är att multiplaz i moskva inte kan svara på om detta är säkert för elverket. Enligt er så är det inte säkert.
En vanlig trafo verkar säkrast, men där hade ni också en del invändningar ?
Jag hör av mig, när jag tagit kontakt med ryssarna ..

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
Re:Bygga Konverter
« Svar #22 skrivet: 29 okt-07 kl 14:46 »
En dubbelriktad likriktning är säkert för elverket, men inte en enkelsidigt som rysserna föreslog. Det är även värre med ryssernas lösning, den får inte ens anslutas till det allmänna elnätet då den kan tänkas störa elförsörjningen för andra i din närhet.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

447 gäster, 2 användare (1 dolda)
Sebastian Berggren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser