Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  SolcellsElektricitet till Bärbar dator  (läst 4685 gånger)

3on

  • Inlägg: 2
SolcellsElektricitet till Bärbar dator
« skrivet: 08 apr-11 kl 12:25 »
Hej.

Jag undrar vilket slags och storlek på solceller man skulle behöva för att driva en bärbar dator?
Kanske iof har mer med batteriets lagringskapacitet att göra? Hur stort batteri skulle behövas ungefär och är dessa väldigt dyra?


kiml

  • Inlägg: 202
  • Svensk lantras
    • Lappland
SV: SolcellsElektricitet till Bärbar dator
« Svar #1 skrivet: 08 apr-11 kl 12:37 »
Det beror helt på hur energisnål din dator är, hur länge du vill använda den varje gång, och hur lång tid mellan gångerna.

softarn

  • Inlägg: 157
  • humm humm humm...
    • Västmanland
    • http://psyklopedin.org
SV: SolcellsElektricitet till Bärbar dator
« Svar #2 skrivet: 08 apr-11 kl 13:40 »
Som sagt. Inte mycket detaljer.

Jag skulle kunna tänka mig att man kan kika på en solcell 15-25W för att sommartid försörja en bärbar dator som man använder "några timmar per dygn".

Mitt förslag är att man kombinerar det med en laddningsregulator, ett mindre 12v-batteri och ett 12volts spänningsggregat till datorn. Man laddar då i huvudsak upp 12v-batteriet när det är soligt och laddar ur det när man använder datorn. Man kan såklart ladda datorbatteriet också när det är soligt men den bärbara datorn brukar vara snålast förbrukningsmässigt om man tar bort det inbyggda batteriet. Vissa datorer går bra att köra utan och andra gör det inte. Men om det går, så ta bort batteriet.

Det som krävs borde man kunna få tag i för 1000-2000kr så det är ju inte något som betalar sig direkt.

//Daniel

Nyfiken "teknikfientligt teknikintresserad" ingenjör/mickelgubbe som tycker om att vara ute i naturen och att försöka tänka på miljön. Är också lägenhetsboende, seglare, träbåtsrenoverare, djurvän, fäbodsägare och säkert lite mer som jag inte kom på på rak arm.

ollebolle

  • Inlägg: 673
SV: SolcellsElektricitet till Bärbar dator
« Svar #3 skrivet: 08 apr-11 kl 18:38 »
De flesta datorer vill ju ha mer än 12V. I båten har vi en spänningshöjare. Den kostade några hundra och har ett flertal inställbara spänningar från c:a 15V - 23V. Med en liten blyack, typ bilbatteri och en solcell har man en högre kapacitet än datorns batteri. Då kan man ta till lite större solcell också. Köpte en nu i vår, 85W för knappa 4000 kr. Mulna dagar behövs den. Eller man kan dra ned på datoriserandet.

Kan det vara nyttigt månne?

Havstomat

  • Inlägg: 4
    • Uppland
SV: SolcellsElektricitet till Bärbar dator
« Svar #4 skrivet: 11 apr-11 kl 21:51 »
Min HP ProBook 6450b vill ha 18.5V.

Reserverar mig för att jag inte vet något om solceller :D

Om du har en dator som drar lika mycket ström som min, dvs har dryga fem timmar på en laddning och inte använder datorn mer än så, borde det väl räcka med att ladda datorns interna batteri under dagen?

pålle

  • Gäst
SV: SolcellsElektricitet till Bärbar dator
« Svar #5 skrivet: 11 apr-11 kl 23:00 »
Vill bara säga det att min vill 20v så ja har blivit rekommenderad en omvandlare  och  strömmen från ett bil batteri.

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: SolcellsElektricitet till Bärbar dator
« Svar #6 skrivet: 11 apr-11 kl 23:34 »
Jag skulle vilja se en strömsnål dator, exempelvis en liten netbook baserad på en ARM-processor, kombinerad med elektronik som får en eller två fritidsbatterier att fungera som en sorts stor UPS. På så sätt skulle den lilla datorn kunna portionera ut ström till andra enheter också och veta hur länge den lagrade energin räcker.

Funderar själv på att köpa mig en netbook för att ersätta den här åldrande laptopen. Den maskinen drar 12W som mest. Just nu kostar den 189 euro vilket motsvarar lite över 1700 kronor. Maskinen är ganska långsam till och med jämfört med andra netbooks men det är svårt att hitta en strömsnålare dator som ändå tillåter en att jobba på nätet. Det inbyggda batteriet räcker ungefär lika länge som på andra netbooks (fastän det är mindre), men ett fritidsbatteri är långt större och skulle utan problem driva den lilla datorn oerhört länge. Eftersom datorn behöver mindre ström så behöver inte heller utrustningen för laddning dimensioneras lika grovt. Vill man inte minska storleken på solpanelerna så räcker strömmen helt enkelt längre. Man kan kanske kosta på sig att offra lite av den insamlade strömmen på en förstärkare av t-klass kopplat till känsliga högtalare?

Steg för steg är det nog vettigt att investera i grejor som är gjorda för det liv man vill leva. När datorn ska bytas ut så småningom, fundera då ordentligt på vad ni ska byta ut den mot.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

513 gäster, 1 användare
Erik Forsman

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser