Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  råd önskas omgående!!!!!!  (läst 1125 gånger)

Skrutt

  • Inlägg: 388
  • ..one is only poor only if they choose to be..
    • -
råd önskas omgående!!!!!!
« skrivet: 28 feb-08 kl 07:48 »
rejält överaskad blev jag när jag hottade en nybliven mamma med TVÅ!! killingar i morse...vi anade inte detta!!!
Behöver skötselråd omgående då detta är helt nytt för oss.
De bor ute  i hagen med ett litet hus, oisolerat. Jag har gett mamman lite havre o betfor ..de få de i bland annars också hö vatten , mineralsten....vad behövs göras??
Bägge killingarna kunde stå själva och de bräkte men jag har inte sett att de diat.....skulle ha åkt bort i dag...kan jag det eller ska man vara hemma o passa på dem????
Vi har ett stall ska man ta in dem eller går det bra att vara ute...det är inga minusgrader här.
Mvh en aningens nervös skrutt med två killingar i hagen

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: råd önskas omgående!!!!!!
« Svar #1 skrivet: 28 feb-08 kl 08:58 »
Jag hade tagit in dom en dag eller två. Mamman bör få havren varje dag både under sista tiden av graviditeten och nu under diandet.

Sano

  • Inlägg: 851
    • Bohuslän
SV: råd önskas omgående!!!!!!
« Svar #2 skrivet: 29 feb-08 kl 10:24 »
Jag hade undvikit att byta miljö på dem i onödan utan låtit dem gå kvar ute så länge allt ser bra ut. Det är vanligt att man inte ser att de diar, speciellt med getter (jmf med får). Havre, hö, mineraler och vatten - låter perfekt  ;) .
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

bengtssonlina

  • Inlägg: 11
SV: råd önskas omgående!!!!!!
« Svar #3 skrivet: 29 feb-08 kl 10:52 »


Viktigast för killingarnas del är att de får i sig råmjölk.
Tarmen är bara "öppen" för att ta emot antikropparna som finns i mammans råmjölk ett kort tag efter förlossningen så det är därför det tjatas så mycket om att det är viktigt att man ser att de diar SIN EGEN mor snart efter födseln.

De bör inte frysa, torrt, vindskyddat och välströat är viktigt.

Hage eller inte? Klart det är skönast för mamman med sin vanliga miljö men det är viktigt att man kan hålla lite koll på att alla mår bra också.

Morsan kan behöva extrafoder (dräktig + mjölkproducerande) om hon inte fått det, tänk bara på att alla foderbyten/insättningar av nytt foder ska göras långsamt så hennes mikroorganismer hinner med.

Lycka till, killingar är hur söta som helst!!




Skrutt

  • Inlägg: 388
  • ..one is only poor only if they choose to be..
    • -
SV: råd önskas omgående!!!!!!
« Svar #4 skrivet: 29 feb-08 kl 14:25 »
Tack  för era svar, nu har den värsta chocken lagt sig :P
De fick vara kvar i huset i hagen där mamman känner sig hemma. Nu dag nr 2 har killingarna varit ute en sväng.
De verkar pigga bägge två...nu ska jag bara kolla vad det är för kön på de små liven.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

502 gäster, 1 användare
Hon-med-gässen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser