Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur tar ni bort fästingar på hund o katt?  (läst 27476 gånger)

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
Hur tar ni bort fästingar på hund o katt?
« skrivet: 14 jun-11 kl 01:20 »
Det finns ju allsköns hjälpmedel för att ta bort fästingar men jag tycker det är enklast med två fingrar. Frågan är om man råkar klämma ut lite elände eller inte. Vad tror ni/hur gör ni?
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

hennum

  • Inlägg: 6
  • Johanna, bor i Lund. Drömmer i Bollerup
    • Skåne
    • Kattens Talan
SV: Hur tar ni bort fästingar på hund o katt?
« Svar #1 skrivet: 14 jun-11 kl 03:23 »
När jag hade långa naglar tog jag med naglarna efter att jag när jag träffat på en hemlös, kelig kise på stan helt enkelt blev tvungen att plocka bort några stycken. Innan dess använde jag fästigborttagare, sån liten snara, och det gör jag nu när jag har korta naglar oxå.

Åh, det är så svårt att veta... Om man tar ytterst med naglarna så klämmer man ju oftast inte på fästingen. Men nu när jag har korta naglar hade jag definitivt klämt på den, och det är därför jag väljer den lilla snaran istället. Plus att det är skönt att slippa ta i de små äcklen! urrrkk...

 

_PoLo_

  • Inlägg: 115
    • -
SV: Hur tar ni bort fästingar på hund o katt?
« Svar #2 skrivet: 14 jun-11 kl 07:26 »
Vi har ett kit med 2st små typ "kofötter", ena är riktigt liten för småååå fästingäckel och den andra är lite större (för de lite större fästingäcklen då :p), bara att trycka in mellan fästing/hud och sen snurra något varv så lossnar de utan bekymmer :) brukar finnas att köpas på apotek, zoobutiker, mm

kackelägare

  • Inlägg: 174
  • Månskensbonde med 4 barn som börjat sent i livet.
    • Småland
SV: Hur tar ni bort fästingar på hund o katt?
« Svar #3 skrivet: 14 jun-11 kl 07:33 »
Jag använde alltid händer och pincett förr. Nu tar jag med fästingtång. Tycker de är smidiga.

Jag lägger fästingmedel på dem nuförtiden. Vill inte att en fästing ramlar av i trädgården och lägger si så där 1000 ägg. Tycker det är skönt att det bara slinker igenom ett ytterst fåtal som lyckas bita sig fast. I år har de inte fått en enda dessutom utan i år tog medlet rejält. Köpte något nytt medel som jag aldrig sett förut för att frontline var slut men det var ett bra val. :-)
I vårt torp: 4småbarn, 1 leonberger (från www.leonbergers.se/ ), 2 bondkatter (från ( www.skovdekatthem.se ), 2 underbara kaniner dvärgvädur/löwen( från www.skullebo.se) 3 höns och 1 tupp (dvärgkochin) och 6 getter (svensk lantras), 4 höns, 1 kyckling och 1 tupp (kochin vastrabos.se)

Utekanin.

  • Inlägg: 42
    • Västergötland
SV: Hur tar ni bort fästingar på hund o katt?
« Svar #4 skrivet: 14 jun-11 kl 08:17 »
På hästarna jag hade förut plockade jag alltid med naglarna, lossnade lätt och hela kom med. Men på hunden vi har nu sitter de jättehårt fast och får inte loss dem utan att klämma sönder dem med naglarna. Använder sådan liten kofot för fästingar, lättast att smyga loss dem med då hunden är livrädd då hon ser att man ska plocka fästingar.
Någon som vet varför de sätter sig så hårt på en del? De andra hundar vi haft har de inte heller varit så svårt att få loss dem på.

Sanders

  • Inlägg: 11
    • Småland
SV: Hur tar ni bort fästingar på hund o katt?
« Svar #5 skrivet: 14 jun-11 kl 09:22 »
Hej, jag tar med fingrarna. Inget annat hjälpmedel är så bra som dem och jag tappar inte bort dem heller.
Det är sällan jag misslyckas med att plocka med fingrarna och det går snabbt också.

Jag har både fästinghalsband och fästingpulver på mina djur och jag har inte behövt plocka många i år. Håller tummarna för att det förblir så!

Johanna Sareklint

  • Inlägg: 615
    • Blekinge
    • Johannas hörna
SV: Hur tar ni bort fästingar på hund o katt?
« Svar #6 skrivet: 14 jun-11 kl 09:40 »
Använder en fästingpenna med liten snara. Helt suverän. Tryck ut snaran, vrid och dra, har alltid fått med hela fästingen. Sedan tar man den andra änden på pennan och krossar de små otäckingarna. Köpt på apoteket.
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
SV: Hur tar ni bort fästingar på hund o katt?
« Svar #7 skrivet: 14 jun-11 kl 12:23 »
Tack för svar! Kofot o snara har jag inte provat. Tycker det går bäst med fingrarna men det var ju det där med korta naglar... Vanliga, gamla modellen, fästingplockare är ok men inte helt lätt. Min man har en grej som man liksom drar bort fästingen med men den tar ju med så mycket hår!
Ska kolla kofot o snara, det lät intressant.
Tack igen!
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Januschka

  • Inlägg: 1365
  • Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
SV: Hur tar ni bort fästingar på hund o katt?
« Svar #8 skrivet: 14 jun-11 kl 12:34 »
Fästingtang.  Fungerar kanon för oss med kortare naglar.

/Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Andromedae

  • Inlägg: 131
    • Dalarna
SV: Hur tar ni bort fästingar på hund o katt?
« Svar #9 skrivet: 14 jun-11 kl 20:08 »
Det finns en fästingplockare som ser ut som en liten kofot. Världens bästa uppfinning, enligt mig.
Använder den eller, om den inte finns i närheten, naglarna.


Tindrah

  • Inlägg: 329
    • Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
SV: Hur tar ni bort fästingar på hund o katt?
« Svar #10 skrivet: 14 jun-11 kl 20:12 »
Det finns en fästingplockare som ser ut som en liten kofot. Världens bästa uppfinning, enligt mig.
Håller med! Den lilla gröna kofoten är helt klart den bästa fästingplockaren jag har testat hitintills! :)

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Hur tar ni bort fästingar på hund o katt?
« Svar #11 skrivet: 14 jun-11 kl 20:31 »
Använder en fästingpenna med liten snara. Helt suverän. Tryck ut snaran, vrid och dra, har alltid fått med hela fästingen. Sedan tar man den andra änden på pennan och krossar de små otäckingarna. Köpt på apoteket.
Den använder jag med  :D aldrig haft nåt bättre att ta bort dem med. Går att ta hur små fästingar som helst.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Marcus N

  • Inlägg: 39
    • Skåne
SV: Hur tar ni bort fästingar på hund o katt?
« Svar #12 skrivet: 14 jun-11 kl 20:46 »
jag använder fästingpenna med snara eller en spetsigare pincett
Lagom rund och god, gärna i sällskap med traktor eller med djur.

pernilla70

  • Inlägg: 621
    • Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
SV: Hur tar ni bort fästingar på hund o katt?
« Svar #13 skrivet: 14 jun-11 kl 21:01 »
Jag använder den gröna kofoten... den som kom på den idén gjorde världen en stor gärning ;-)

Absolut bästa!!
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

naturalspirit

  • Gäst
SV: Hur tar ni bort fästingar på hund o katt?
« Svar #14 skrivet: 14 jun-11 kl 21:09 »
Jag plockar dem med händerna. Har upptäckt att det går utmärkt att plocka dem, även de mindre, utan långa naglar eller verktyg. Om man fattar ett stadigt tag (utan att klämma givetvis!) om fästingkroppen och snurrar släpper den snart av sig själv, och hela fästingen följer med  ;D

Solöga

  • Inlägg: 147
  • Jag vill, jag kan, jag SKA!
    • Småland
    • Furukull
SV: Hur tar ni bort fästingar på hund o katt?
« Svar #15 skrivet: 14 jun-11 kl 21:10 »
Fästingpennan med snara. Den är bäst!!!

Fluffan

  • Inlägg: 14
    • Öland
SV: Hur tar ni bort fästingar på hund o katt?
« Svar #16 skrivet: 14 jun-11 kl 21:16 »
Man ska INTE snurra på fästingen - då ökar risken för att någon del av den bryts av, dvs blir kvar i huden!

"Kofoten" eller fästingpenna med snara är suveräna hjälpmedel! Sommartid har jag alltid en sådan i handväskan/jackfickan  :)

taccotad

  • Inlägg: 376
    • Skåne
SV: Hur tar ni bort fästingar på hund o katt?
« Svar #17 skrivet: 14 jun-11 kl 21:41 »
Vi använder också kofoten. Här är så små fästingar så det finns ingen möjlighet att ens få nåt grepp med naglar eller pincett.

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
SV: Hur tar ni bort fästingar på hund o katt?
« Svar #18 skrivet: 17 jun-11 kl 16:21 »
Det verkar som om kofot och snara vinner!  ;D
Jag hittade ingen kofot men väl en penna med snara och den fungerar alldeles utmärkt! Nu får hundarna ha kvar sina hårstrån och det blir inget sår.
Tack för tipsen!
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

taccotad

  • Inlägg: 376
    • Skåne
SV: Hur tar ni bort fästingar på hund o katt?
« Svar #19 skrivet: 18 jun-11 kl 09:59 »
Åh vad jag är glad för den där kofoten alltså!!! Vår 2årige son hade en miniminifästing precis under ögat. Tätt intill ögonfransarna. Inte det lättaste att försöka få bort den kanjag säga. Vi hade ALDRIG fått bort fästingen om vi inte haft kofoten, hade fått vänta ett tag annars. Nu snackar vi fästing i stolek med osynlig ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

565 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, fri, Big_Mama_1969

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser