Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bo i en jordkällare??  (läst 3328 gånger)

CorneliaL

  • Inlägg: 3
Bo i en jordkällare??
« skrivet: 16 jul-20 kl 21:19 »
Hej!
Bredvid vår sommarstuga finns det en gammal jordkällare som jag är sugen på att renovera, frågan är ju dock - går det att göra en jordkällare beboelig??

Just nu är källaren extremt möglig så det måste ju bort först, men jag tänker att jordkällare brukar vara bra isolerade så om man sätter in en kamin och slår upp ett fönster skulle det kunna bli mysigt. Eller är det för evigt dömt att vara kallt och fuktigt där inne?
(Tanken är inte att bo där på heltid, snarare att den skulle användas som gäststuga eller liknande!)

Tacksam för tips eller tankar!

CorneliaL

  • Inlägg: 3
SV: Bo i en jordkällare??
« Svar #1 skrivet: 16 jul-20 kl 21:27 »
Såhär ser den ut!

Jesus Kristus Är Guds Ord

  • Inlägg: 349
    • Bohuslän
SV: Bo i en jordkällare??
« Svar #2 skrivet: 16 jul-20 kl 21:48 »
har ingen koll på sånt alls, och har inte hört talas om folk som övernattar på såna ställen (namngivna jordkällare) mer än att de misstänks vara "fyllisar" och ev rövare som gjort det,

 
men kyl-problemet bör väl lösas enkelt med en kamin. troligen håller värmen längre tidsmässigt än i ett hus som står öppet för väder och vind.


i island ska det visst finnas en del såna här hus kvar. jord som isolering för väggarna var tydligen vanligt i dessa trakter. troligen tills lägenheterna byggdes..



« Senast ändrad: 16 jul-20 kl 21:56 av Jesus Kristus Är Guds Ord »

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Bo i en jordkällare??
« Svar #3 skrivet: 16 jul-20 kl 22:37 »
Problemet med torvhus, jordkällare, samernas torvkåtor mm är att de binder mycket fukt och det är en stor massa som ska värmas upp, mycket fukt som ska drivas ut osv om den ska göras beboelig.  Knappast lämplig som gäststuga som snabbt ska kunna värmas upp och göras gästvänlig för några få övernattningar, ska man få trevlig klimat i den måste man nog räkna med att hålla den ständigt varm och ventilerad.
Jag har sett en del erfarenheter från torvkåtor i litteraturen, och det anses tydligen krävas minst två veckors boende och eldande i en torvkåta som har varit kallställd innan den börjar bli dräglig som bostad.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Bo i en jordkällare??
« Svar #4 skrivet: 17 jul-20 kl 08:40 »
Det fanns backstugor här i Småland som beboddes ända fram på 50 talet. Det finns en rekonstruerad utanför Tingsryd. Att det bodde folk där var för dom var fattiga och hade inget val. Om sommaren var dom svala och om vintern frös man inte ihjäl även om man inte hade ved. Annars var det bara nackdelar med mycket fukt som gjorde att alt ruttnade och möglade. Det gjorde också  att huset ruttnade ned på kort tid.

Jag tror inte det är någon bra ide att bo i din källare. Tänk på att om du värmer upp den så blir det ännu fuktigare. Varm luft tar upp mycket fukt som sen kommer att fällas ut på kalla stenmurar.
kretslopp

sayerbýr

  • Inlägg: 722
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Bo i en jordkällare??
« Svar #5 skrivet: 17 jul-20 kl 08:50 »
Alltså, vi har ju bott i grottor förr. Vi bor i tält idag.
För en natt eller två, som gästis... Med lite sjyst ventilation och ev någon värmekälla så är det fullt möjligt.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Bo i en jordkällare??
« Svar #6 skrivet: 17 jul-20 kl 09:24 »
Ja, om man som jag har kostat på en avfuktare till jordkällaren så skulle den nog fungera rätt bra. Jag har i och för sig frysar där som tillsammans alstrar ca 200 W, och dörren är inte så tjock och öppnas rätt ofta, men temperaturen går mellan 3 och 18 grader beroende på årstid och det är torrt och fint där. När det var värmebölja här i juni så var det skönt att vara där, och när det är -20 känns det varmt och skönt också.

Avfuktaren går nästan bara på sommarhalvåret och snittar då på under 50 W, men utan den så skulle det inte fungera så bra.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Bo i en jordkällare??
« Svar #7 skrivet: 17 jul-20 kl 17:10 »
Det är som "Kretslopp" skriver ovan, de som förr bodde i backstugor var de allra fattigaste som inte hade råd med bättre. Mitt torp var från början en backstuga men den byggdes om så småningom och numera bor man ovanpå den gamla källarhålan.

Skall man bo i en jordkällare måste den vara byggd för det från början. Tätad mellan stenarna och jorden med näver eller helst något modernt material som platonmatta. Annars kommer det in vatten varje gång det regnar mycket. Då spelar det ingen roll hur mycket man eldar, det kommer ändå vara fuktigt. Och fuktigt betyder mögel, det blir en osund miljö att leva i. Det hade varit kul att ha en jordhåla att bo i, men då skall den som sagt vara anpassad för det från början.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Bo i en jordkällare??
« Svar #8 skrivet: 19 jul-20 kl 23:27 »
Att några förr "bodde" i jordkällare kan innebära att de sov där några timmar per dygn i ytterkläder för att inte frysa ihjäl. Militärens bergrum kräver enorma ventillationsanläggningar för att de inte ska mögla sönder. Torv på hustaket funkar utan att ha avfuktare till förbannelse, suterränghus lika så. 
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

CorneliaL

  • Inlägg: 3
SV: Bo i en jordkällare??
« Svar #9 skrivet: 23 jul-20 kl 23:18 »
Tack för alla spännande svar!
Ska undersöka saken lite djupare, men som ni skriver är det nog inte en helt okomplicerad historia.
Uppdaterar hur det går sen om det blir så att vi väljer att testa ändå.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Bo i en jordkällare??
« Svar #10 skrivet: 24 jul-20 kl 06:11 »
Ser jag rätt att det är en jordkällare med kraftiga stenväggar, och sen en takkonstruktion av trä med plåttak?
Isf är det "bara" att riva bort takkonstruktionen och använda stenväggarna som grund för en gäststuga med underliggande källare! Då får dina gäster (eller kanske du själv) ett bättre boendeklimat och du kan behålla din källare i full funktion  :) . (Är det ett stenvalv som tak under träet blir det nog svårare, men jag tror inte det är så vanligt att ha både och.)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Bo i en jordkällare??
« Svar #11 skrivet: 24 jul-20 kl 11:17 »
Jag känner till flera ställen där det är en källarbod ovanpå jordkällaren. På några ställen bla. hos min svägerska har dom gjort om det utrymmet till gäststuga. Den fungerar utmärkt.
kretslopp

Urban

  • Inlägg: 6
    • Småland
SV: Bo i en jordkällare??
« Svar #12 skrivet: 11 sep-20 kl 14:43 »
Hej!
Bredvid vår sommarstuga finns det en gammal jordkällare som jag är sugen på att renovera, frågan är ju dock - går det att göra en jordkällare beboelig??

Just nu är källaren extremt möglig så det måste ju bort först, men jag tänker att jordkällare brukar vara bra isolerade så om man sätter in en kamin och slår upp ett fönster skulle det kunna bli mysigt. Eller är det för evigt dömt att vara kallt och fuktigt där inne?
(Tanken är inte att bo där på heltid, snarare att den skulle användas som gäststuga eller liknande!)

Tacksam för tips eller tankar!

Beror på läget. En del jordkällare ligger i en torr slänt, då kan jag tänka mig det går att få den torr. Ett sätt att få den torr är att lägga ett tak över. Alltså ett tak som för undan vattnet. Även hängrännor skulle jag använda, och leda bort vattnet så långt det går.  Fukten kan inte vara - måste vara torrt. Ett tak går att lägga löst ovanpå - men får inte vara så löst att det flyger av i storm. Obs om det är plåttak så bör man ha luft mellan marken och plåten. en bra luftspalt skulle jag tänka vore bra på ett par dm.  En luftavfuktare är billigare än elvärme om man vill ta bort fukt. En kamin är förstås jättebra och så måste det ju vara ventilerat så fukten har någonstans att komma ut.  Men får du den bara torr  -  sen duger den!

borsdorfer

  • Inlägg: 338
    • Skåne
SV: Bo i en jordkällare??
« Svar #13 skrivet: 22 sep-20 kl 17:23 »
Vid skånes djurpark i Höör finns ett vandrarhem nedgrävt i marken.

Jesus Kristus Är Guds Ord

  • Inlägg: 349
    • Bohuslän
SV: Bo i en jordkällare??
« Svar #14 skrivet: 22 sep-20 kl 17:26 »
så kan jag tänka mig att bo!





 


Dela detta:

* Inloggade just nu

418 gäster, 2 användare (1 dolda)
Tångräkan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser