Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  egna kakelplattor  (läst 16685 gånger)

drake3

  • Inlägg: 328
  • självhushållning, hantverk,djur å rock n roll
    • Värmland
egna kakelplattor
« skrivet: 31 jan-07 kl 17:20 »
Hej :D
Om man ska göra egna kakelplattor till badrummet.
Kan någon tipsa om vilken lera man ska ha?
Vilken glasyr som är lämplig?
Vad man ska undvika?
Vad man ska tänka på. ??? ??? ::)
Snälla flickor kommer till himmlen,
vi andra kommer hur långt som helst

flygtyg

  • Inlägg: 117
  • svamlar efter drömlivet, njuter av nuet.
    • Småland
Re:egna kakelplattor
« Svar #1 skrivet: 31 jan-07 kl 17:52 »
Jag försökte göra kalelplattor för ett tagsedan
Hade en kartongmall på 10*10 cm och kavlade ut en rätt fet, vit stengodslera. När jag torkade dem så var jag ytterst försiktig med att de inte skulle torka för fort. HAde tyvärr ej tillgång till torkskåp :(
Så jag la dem med tyg och skivor emellan och staplade dem och la en tyngd på översta skivan och dessutom plastade jag  in dem rejält. insåg efter ett tag att de inte torkat alls så jag lättade lite på plasten.
När alla var torra så hade ungefär 2 av tio gått sönder, eller delvis spruckigt och 2 till hade blivit så böjda att de inte var värt att använda dem. De hela glaserade jag endast på en sida, ej kanter och absolut inte under så att jag kunde lägga dem direkt på ugnsplattorna utan fötter.
Jag använde en glasyr som inte rinner men gärna krackelera för jag tycker det är snyggt med lite krackelerad yta. Tyvärr blev det bara en 20 stycken så när jag kommer använda dem så får jag kanske köpa till mig andra och blanda upp med, har tyvärr inte möjlighet att göra fler.
Om du ska göra kakel så ska du i alla fall inte använda lergods som är känsligare för värmeväxlingar och suger åt sig fukt vilket kan göra att de lossnar eller på sikt möglar under glasyren.
peak oil-intresserad, misslyckad fru, mamma med självhushållnings ambitoner med en "hamstrande" läggning.

Inkka

  • Inlägg: 320
    • Östergötland
Re:egna kakelplattor
« Svar #2 skrivet: 31 jan-07 kl 19:21 »
Vad kul! Jag har inte, än så länge, gjort kakelplattor. Men, andra platta saker. Jag har inte lagt någon tyngd på dom utan istället vänt många gånger under torktiden. Först med plastpåse på, sen lätta på plasten och sen ta bort den helt. Stengods är helt klart att rekommendera (skulle inte våga mig på lergods till det). Gärna med lite grövre chamott i. Glasyr kan du ju använda den du gillar. Jag är väldigt förtjust i raku-bränning. Men, pga krackerleringen så blir den ju ofta inte helt tät. Det går säkert att lösa på något sätt om man nu skulle välja den metoden. Blir ju så häftiga metalliska färger av vissa raku-glasyrer. Har du tänkt dig att måla på engob, eller ha dem helt enfärgade? Jag tror du får räkna med en väldig massa jobb för att få kakel till ett helt badrum (men, med en väldig vilja och tålamod går ju allt  ;) ) Jag skulle nog göra så som flygtyg, blanda upp med enkla köpe-kakel. Hoppas det går bra för dig!

drake3

  • Inlägg: 328
  • självhushållning, hantverk,djur å rock n roll
    • Värmland
Re:egna kakelplattor
« Svar #3 skrivet: 01 feb-07 kl 17:41 »
Hej
Jag skulle vilja göra kaklet i stålgråfärger i olika nyanser med inslag av blått och krom....det är till det lilla badrummet .....men det är en önskan
Snälla flickor kommer till himmlen,
vi andra kommer hur långt som helst

Magda

  • Inlägg: 700
  • Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
Re:egna kakelplattor
« Svar #4 skrivet: 07 feb-07 kl 18:52 »
Jag gjorde kakelplattor förra våren när jag gick en keramikkurs för föräldralediga. Jag hade egentligen viljat lära mig att dreja men vi var i en helt vanlig teckningssal... nåja, det blev 16 plattor som tids nog ska monteras ovanför handfatet i den lilla toaletten, som inte är byggd ännu.... Jag ska se om jag kan fota dem. Jag är superamatör men dom blev rätt fina tycker jag
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

drake3

  • Inlägg: 328
  • självhushållning, hantverk,djur å rock n roll
    • Värmland
Re:egna kakelplattor
« Svar #5 skrivet: 07 feb-07 kl 20:46 »
Hej Magda!
Det vore jättekul att se dina kakelplattor.

 :)
Snälla flickor kommer till himmlen,
vi andra kommer hur långt som helst

Magda

  • Inlägg: 700
  • Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
Re:egna kakelplattor
« Svar #6 skrivet: 15 feb-07 kl 15:10 »
Sorry, jag hittar inte plattorna. Det är lite oordning hemma.....
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

pyromanen

  • Gäst
Re:egna kakelplattor
« Svar #7 skrivet: 05 mar-07 kl 12:10 »
Hej!

Har testat några gångar.  
Använd stengodslera med chamotte.  Bränna prov först så du vet hur mycket det krymper för att få rätt storlek!
Har inte varit med om att några plattor gått sönder. Jag har först haft plattorna i press mellan två spånskivor och tidningspapper och tyngd ovanpå. Sen när de är lädertorra ungefär så har jag staplat ca 15 stk ovanpå varandra, utan något mellan och ovanpå en platta och ett par tegelstenar. Sen har högarna fått torka utan plast och ovanpå våran vedpanna!  

Magda

  • Inlägg: 700
  • Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
Re:egna kakelplattor
« Svar #8 skrivet: 11 mar-07 kl 13:33 »
Nu har jag hittat mitt kakel. Och fotat det. Jag kavlade ut dem i stengods med chamott i. Sen skar jag ut dem o mjukade till kanterna i vått tillstnd. Läraren föreslog att jag skulle sandpappra när de torkat men det verkade ju onödigt omständigt. Dom blev inte så många men fina! !6 st höll hela processen.

Jag gjorde dem på en keramikkurs för föräldralediga å hade alltså bebisen med  mig, så det gick inte så snabbt.
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

drake3

  • Inlägg: 328
  • självhushållning, hantverk,djur å rock n roll
    • Värmland
Re:egna kakelplattor
« Svar #9 skrivet: 11 mar-07 kl 22:21 »
Kanonfint,
det ska bli kul när man kommer så långt att det blir resultat.
Snälla flickor kommer till himmlen,
vi andra kommer hur långt som helst

Nenne A

  • Inlägg: 15
Re:egna kakelplattor
« Svar #10 skrivet: 11 mar-07 kl 23:56 »
Hejsan!

Har gjort en del kakel eller snarare klinker skillnaden är att klinker gör man av stengodsmassa vilket sintrar mer dvs. skärven blir tätare och hårdare än kakel.
Jag hade en del paket med lera som hade legat och blivigt för hård att dreja, så jag gjorde klinkerplattor av de paketen i stället.
Tillverkningen var enkel och gick snabbt, jag ställde lerklumpen som den var på högkant och la två ca. 1cm tjocka trälister en på var sida av klumpen sedan drog jag med en skärtråd spänd mot listerna lyfte bort klumpen flyttade plattan till en spånskiva ställde tillbaks klumpen osv.
Plattorna fick torka under plast. När de var torra jämnade jag till kanterna med en fuktig svamp bättre en att sandpappra då lerdamm är hälsovådligt att andas in. Kanterna är inte helt raka och jämna så plattorna måste sättas med ganska breda fogar vilket jag tycker är snyggt.
När plattorna var helt torra glaserade jag dem utan att skröjbränna. När det gäller val av glasyr så är det leran som styr vilken temperatur som leran klarar osv.
Jag har inte någon bild på plattorna i skrivand stund har heller inte gjort något med dem än så länge.
Men jag har också gjort en hel del glaserat stengodstegel av gammal spillera som jag samlat på mig under åren som keramiker men det är en helt annan historia. Teglet har jag dock en del bilder på som du kan se på min hemsida om du vill. www.nenne.se

Lycka till, Nenne!              
 
 

 





drake3

  • Inlägg: 328
  • självhushållning, hantverk,djur å rock n roll
    • Värmland
Re:egna kakelplattor
« Svar #11 skrivet: 17 apr-07 kl 11:51 »
Kolla dessa läckra kakelplattor som
Charlotte Alexandersson har gjort
Snälla flickor kommer till himmlen,
vi andra kommer hur långt som helst

Magda

  • Inlägg: 700
  • Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
Re:egna kakelplattor
« Svar #12 skrivet: 21 apr-07 kl 19:48 »
Härliga! Det är ett inspirerande forum det här, så nu år jag å syr ett par byxor!
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Lise

  • Gäst
Re:egna kakelplattor
« Svar #13 skrivet: 17 maj-07 kl 20:49 »
Jag kavlar ut leran (stengodslera med 25% chamotte - 0,5mm) på tunnt gardintyg med hjälp av vanlig kavel och trälistor.  Skär sedan ut plattorna med hjälp av mallar, linjaler och en gammal brödkniv.  Lägger plattorna fritt framme på spånskivor några timmar tillsde torkat lite. Då repar jag baksidorna med en tandat mojs (bra när de ska sättas att baksidan inte är helt plan) och jag snygger till kantarna lite med fingrarna.  Härefter staplar jag plattorna ca 25-30 i varje stapel med ett blad tidningspapper mellan varje. Överst en liten spånskiva och ovanpå denna en tung tegelsten.  Så får de ligga fritt framme utan plast och torka.  Har alldrig varit med om att plattorna gått sönder under torkningen.  
Det går att se plattorna på min hemsida: www.wichmann.dk/eldochlera
 

Krukmakaren

  • Inlägg: 13
  • Handen, Anden och Tanken
    • Västmanland
    • Kopparbergs Krukmakeri
Re:egna kakelplattor
« Svar #14 skrivet: 26 maj-07 kl 21:02 »
vill man ha lergodskakel så kan jag starkt rekomendera gotlandsleran (www.lokattakeramik.se) väldigt fin färg och underbar att jobba med och rör sig väldigt lite under torkningen och bränningen. Kaklade ett helt badrum och hall med eget kakel och det blev kanon. Har dock inga foton då jag har flyttat därifrån (gammalt mejeri utanför visby).

barre

  • Inlägg: 45
  • dekorationsmålare med höns på hjärnan.
    • Östergötland
    • http://www.malakiandesign.com/
Re:egna kakelplattor
« Svar #15 skrivet: 03 jul-07 kl 14:41 »
Hej, jag har jobbat ganska mycket med keramik i skolan och tycker det är skitkul! Det svåra med att göra platta saker tex. kakelplattor är att man måste vända på dem många gånger när man kavlar ut dem. Leran "kommer nämligen ihåg" vad du gjorde sist (typ. vilken sida du kavlat mest på) och detta gör att de lätt böjer sig och inte blir ett dug platta. När de sedan ska torka får de inte torka för fort, men inte heller för långsamt. Det brukar räcka med att lägga en plastpåse över, i början ganska tätt runt, och sedan lätta mer och mer på den. Av erfarenhet tror jag du ska använda stengodslera, då det blir vattentätt eftersom man bränner den i så hög temperatur. Kul inttiativ med egna kakelplattor! Har länge funderat på det med men har inte längre tillgång till ugn osv. Lycka till!
konstnär, dotter, hönsmamma, design, musik, måla, skapa, vänner, festival, landet, foto.

kauka

  • Inlägg: 4
Re:egna kakelplattor
« Svar #16 skrivet: 10 jul-07 kl 08:54 »

När jag läser vad ni skriver tänker jag, att de köpta kakelplattor som jag screentryckt på och glasyrbränt var lergods. Och vad jag förstått är vanligtvis standard kakel lergods. Varför vet jag inte. En teori är att det  är billigare att inte bränna liika högt men det måste finnas fler anledningar.

Jag har gjort både stengods och lergodskakel men aldrig kaklat med det.
Tips vid torkning är att använda gipsplattor, antingen byggskivor eller rena gipsplattor.
Och att rispa små luftgångar på undersidan.

Hoppas att dom blev fina!

Alissa

  • Inlägg: 71
SV: egna kakelplattor
« Svar #17 skrivet: 14 jul-08 kl 07:43 »
Ett tips ... på Keramik iFokus (keramik.ifokus.se)  kan du läsa om tillverkning av bl.a. kakel. Där kan du också ställa frågor och/eller läsa om allt som har med keramik att göra.

Det ska bli sååå kul att få se dina kakelplattor när de blivit klara! För du visar väl slutresultatet för oss?



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

498 gäster, 3 användare (2 dolda)
Majchristine

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser