Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur räddar jag sylt med för mycket citronsyra?  (läst 1213 gånger)

Heléne Nilsson

  • Inlägg: 1
    • Gästrikland
Hur räddar jag sylt med för mycket citronsyra?
« skrivet: 15 okt-23 kl 13:19 »
Hej!
Hur räddar jag sylt med för mycket citronsyra tillsatt?
Jag försökte att tillsätta flytande pektin och citronsyra för att få sylten tjockare men räknade fel på mängden citronsyra.
Så nu hag har förstört 12burkar jordgubbssyl och 12burkar hallonsylt med för mycket citronsyra, all sylt smakar bara citronsyra och är dessutom fortfarande lös och rinnig. 😭
Finns det något jag kan göra eller är det bara att hälla ut allt och hoppas på ett bra hallon och jordgubbs år nästa sommar?
/Heléne

esten

  • Inlägg: 2323
    • -
SV: Hur räddar jag sylt med för mycket citronsyra?
« Svar #1 skrivet: 15 okt-23 kl 18:33 »
Blanda ut med annan sylt eller koka mer sylt på bär utan att tillsätta citronsyra så du får rätt proportioner

javill

  • Inlägg: 11394
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Hur räddar jag sylt med för mycket citronsyra?
« Svar #2 skrivet: 15 okt-23 kl 19:07 »
Kanske göra blandsylt med hjälp av äpplen nu om du har gott om det.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Hur räddar jag sylt med för mycket citronsyra?
« Svar #3 skrivet: 17 okt-23 kl 10:35 »
Har du provat att koka upp och blanda i mer socker. Ätticka fungerar ju så vid ättickinläggning (1 2 3 -lag) Att om det blir för ättickstarkt, så koka upp och tillsätt eventuellt mer socker.
kretslopp

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Hur räddar jag sylt med för mycket citronsyra?
« Svar #4 skrivet: 18 okt-23 kl 10:08 »
Det skulle kunna fungera att neutralisera citronsyran med något alkaliskt, t ex bikarbonat eller sodalösning.  Men gör ett litet prov först och bestäm hur mycket av alkaliet som blir lagom och att det inte blir någon annan oönskad bismak, innan du neutraliserar hela syltkoket. Troligen bör man inte tillsätta så mycket av t ex bikarbonat att det räcker för att neutralisera all citronsyra, bättre att begränsa sig så att litegrann av den finns kvar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

303 gäster, 2 användare
ChickenLady, Smednisse

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser