Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Andtol's gamla Micra lever igen, konstgjord andning eller vettigt? :-)  (läst 11638 gånger)

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
Såå, så kan det gå när Andtol satte ut en annons här på alternativ, på sin röda rostiga övergivna Nissan Micra från -90, jag låg slappt i min köksoffa och slängde iväg ett sms (om jag minns rätt..) om att jag var intresserad om den var svinbillig.
Och det var den! Sällan jag känner behov av att höja inköpspriset  :o men denna gången var det så.
Hade om jag minns rätt stått stilla ett år.

Så skulle den hämtas (har ingen ''före'' bild, men om Herr Andtol har så lägg in den..) och ingen av mina kompisar ville köra mig de 20 milen till platsen norr om Växjö där den stod.

Så vad göra? Tog min bekväma Trek liggcykel och trampade dit. Tog 14 timmar och dödade knän och muskler för en liten tid framöver :P
Hade ju inte cyklat på evigheter!



 Kommentera mer än gärna. Fördöm och beröm.
 Ge kreativa ideer.
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
Den gick någotsånär ok men hade inte mycket till avgassystem, bromsar som låg på, en kraftigt slingrig gång och en tjutande växellåda. 16tusen mil på trippmätaren.
Men en oki grund att jobba vidare på!
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
Konsulterade unge Herrn om projektet att göra den levande igen, som var med på det om den blev Stark, Kul, och Lätt  >:D
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
Här en bild på upprostade undre bärarmsinfästningen på vänster sida.
Verkligen skittråkigt att laga.
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
Sätter dit andra BRA beg fjäderben både fram och bak och besiktigar sen. Gick ok!
 Tror det var fjäderben fram från en renault 19 som är en tyngre bil=hårdare dämpning ;D
Gör nya hål så den passar på Micrans främre nav, monterar det så långt ner som möjligt på Micrans nav så att den blir så låg som möjligt. Micrans övre skål anpassas till benet. Minns inte vilken fjäder jag tog ??? :P

Bild på ben-borrning.
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
Efter besiktningen (som gick bra trots avsaknad av ljuddämpare, endast ett lååångt 32mm rör,  besMannen reagerade först kraftigt men insåg vid provkörningen att Micrans original dubbla katalysatorer inte behöver ljuddämpning..) så var det dags att sänka meera fram. Bak hade jag redan kapat fjädrarna ett varv ;D


Övre fjäderbensfäste Före:
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
Och efter ilagd plåtremsa:
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
Med lite mer kortad fjäder fram så ser det ut såhär i jämförelse med original fjäderben fram:
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
Bränsleförbrukningssänkningsönskemål >:D

 Hittar inte anteckningarna nu men tror den drog ca 0,56-0,58 liter per mil i originalutförandet. Var mest lugn landsvägskörning. Vinterkörning fast med sommardäck.

Den tjutande OriginalVäxellådan (som jag trodde var original..) gav upp efter 100-200 mil ungefär så det blev att pillra dit en annan.
Upptäckte att växellådan redan var bytt i forntiden nångång (det var väl inte du Andtol som bytt? ) till en 1000cc växellåda, som har lite lägre utväxling.
Satte dit en växellåda (2,75:1 totalutväxling på högsta växeln) från ett annat 1200cc paket som fanns tillgängligt, men innan det skruvades ihop så åkte svänghjulet upp i svarven då dess 6,2 KILO  :o var på tok för tungt ;D

Svarvbild:
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
Jag har i olika steg framåt gjort mina svänghjul till vanliga originalbilar tunnare och tunnare, och undrat var gränsen går innan det går sönder ???
Är ju ändå väldigt många kilon som trycker på när kopplingspedalen trycks ner.

Så denna gång tänkte jag att jag skulle passera gränsen för hållbarhet och svarvade ner det området utanför själva centrumet till 3,9 mm tunt!

Väger nu 1,9 kilo ;D


Men gick det sönder..?? Inte alls, håller än! Är så tunt så att jag var tvungen att använda muttrar på baksidan när jag skruvade fast tryckplattan eftersom gängorna i det spröda gjutjärnet inte höll.

Startkransen fick sig en 6-7 svetsar för att stanna kvar på den smala ytan då jag lät svänghjulet vara ca 2 mm tunt utanför bultarna/muttrarna till tryckplattan.

Låter nu nästan som en 70tals honda 750 i rapphet ;D
Känns betydligt piggare nu än innan. Kul!
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
Halaj!
Du är galen!  ;D ;D
Hur blir det med tomgången?

//T

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
Halaj!
Du är galen!  ;D ;D
Hur blir det med tomgången?

//T

Inga problem öht.
En av alla sjuka myter som existerar att tomgången blir knäpp utan stor svänghjulsvikt.
Den myten punkterades totalt för över 20 år sen för min del då jag tappade ett hundkojesvänghjul på en trimmad motor, jäddrarr vilket rappt ljud den fick!
Och fortfarande jämn tomgång ;D

Hojar har ju ingen svängmassa öht i jämförelse med bilar å de funkar fint ändå.

Nu blir jag nyfiken på vad du tycker är galnast i denna tråd ;D
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

torbjorn

  • Inlägg: 13762
    • Medelpad
En av alla sjuka myter som existerar att tomgången blir knäpp utan stor svänghjulsvikt.
Det gäller förstås att man har tillräckligt många cylindrar också. En gräsklipparmotor, som ju inte har någon svängmassa i svänghjulet (aluminium), det är ju egentligen bara kylfläkt och fäste för en magnet, går mycket underligt om man plockar bort kniven. Liknande motorer för snöslungor och jordfräsar har ett tungt gjutjärnssvänghjul istället.

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
Den 25 november på morgonen när jag körde gossen till skolan så åkte vi in t WhereMountain och vägde Micran på en kalibrerad våg som var ''lättillgänglig'' inne i ett industriområde ;D

''Vissa'' (faktiskt båda 2..) ansåg att det var dags för slöhögen att bli piggare och det enklaste sättet att trimma ett fordon är att lätta.
Sen kan man ju ha olika åsikter om vad som är nödvändigt att ha och vad som är onödigt.

Ytterbackspeglar är tex en sådan sak :P

Så av 2 morgonsega individer så kunde bara den ena vara med på bild då den andra höll i, och siktade med mobilögat ;D
Men han är så jättesööt ändå fast det är morgon :-[

Mätsiffrorna i displayen nån meter ovanför Mimos skalle.
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
TUNG KLUMP

Så detta är vågresultatet med tom bil och bara några liter bensin i tanken:

han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
Nu blir jag nyfiken på vad du tycker är galnast i denna tråd ;D

Halaj!

Galnast är helt klart att du cyklade 20 mil för att hämta vagnen!  :o

Torbjörn har en bra poäng där med cylinderantalet. Japanska enstånkor har en tröttsamt hög tomgång på en bit över 1000 rpm. Ändå är de inte särskilt varvvilliga, utan upplevs som ganska sävliga.
//T

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
Halajj!!  ;D


du har en poäng där, det var nog idiotcyklandet som är klart galnast, ;D det har jag inte tänkt på :P


Långt Svar till 2 herrar T: Tror det har att göra med tändning och framförallt förgasare, ojämnheten i motorgången på enstånkor med liten eller ingen svänghjulsvikt.


Precis så som Torbjörn säger är en gräsklipparmotor väldigt väldigt ojämn i tomgången utan kniv eller annan roterande vikt.
Teorin som jag tror på angående orsaken till det fallet är att den mycket grovt tillyxade förgasaren av skräpkvalite  (men dom förgasare av flottörtyp som varit på de motorerna de sista kanske 5-10 åren är lite bättre när dom väl funkar som dom ska..)  lämnar förhållandevis stora bränsledroppar i dimform, kan också gissa att dom har varierande storlek. Speciellt när varvet går upp och ner så varierar vacuumet och därmed förgasningshalten av de stora dim-dropparna. En ''snöbollseffekt'' alltså, problemet förvärrar sig själv.
Tror att den jättelåga kompressionen också hjälper till att göra den ojämnare, har upplevt att de gräsklipparmotorer som jag har fått upp kompressionsförhållandet 2 kg på går jämnare på tomgång. Och blir betydligt starkare/snålare >:D o:)



Jag har en liten söööt mc-reggad Monkeybike som jag har testat en del kul saker med och en av de saker jag testade när jag hade en 110cc kines fyrtaktsmotor på den var att sätta på en modifierad
1 1/4 tums SU-förgasare från en nära 50 år gammal 850cc hundkoja på den. Och flytta Cdi-boxens avläsare till en som jag tyckte lämpligare avläsningspunkt ;D  (ca 33 graders förtändning på höga varv)

En SU-förgasare på min Apa (Monkey) lämnar extremt små bränsledroppar ifrån sig,  som förångas ytterligare på ett väldigt bra sätt på den korta vägen (8-9 cm) från hålet den stora nålen går i,  fram till förbränningsrummet, detta pga det konstanta vaccum som den genialiska gamla förgasaren arbetar med.
Och Resultatet ???
 När jag körde långt i ca 90 km/h så tog den 0,19 liter milen under en tungt lastad norge-semester!
OCH hade en mycket jämn tomgång!

Körde den sen på E85 (etanol) och skruvade bara ut bottenmunstycket exakt 2 varv så gick den perfekt, snacka om enkel etanol-konvertering :D  Tog då 0,23 liter E85 per mil.
Och luktade betydligt goare för den som åker bakom.


Har även en liten cross med en vass (för storleken) YXmotor och D-portsförgasare med nån sorts platt-trottel, och när den väl är riktigt genomvarm så går den stadigt på tomgång (men INTE lika stadigt som Apans motor när den hade SU-förgasare..) trots att den inte har något svänghjul öht, har bara en liten magnetklump ca 6 cm i diameter där svänghjulet brukar sitta. Att få upp den till ventilsläppsvarvet ca 13tusen tar en halvsekund ungefär så det är verkligen minimal roterade massa.



Nej, lätt svänghjul ger inte ojämn dålig tomgång.
Men ett tungt svänghjul maskerar en dåligt  konstruerad/kalibrerad  förgasare/taskig tändning eller annat.




Att testa/leka/pröva är att veta o:)

                       '
« Senast ändrad: 26 apr-10 kl 01:14 av Misse »
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
Den 25 november på morgonen när jag körde gossen till skolan så åkte vi in t WhereMountain och vägde Micran på en kalibrerad våg som var ''lättillgänglig'' inne i ett industriområde ;D

''Vissa'' (faktiskt båda 2..) ansåg att det var dags för slöhögen att bli piggare och det enklaste sättet att trimma ett fordon är att lätta.
Sen kan man ju ha olika åsikter om vad som är nödvändigt att ha och vad som är onödigt.

Ytterbackspeglar är tex en sådan sak :P

Så av 2 morgonsega individer så kunde bara den ena vara med på bild då den andra höll i, och siktade med mobilögat ;D
Men han är så jättesööt ändå fast det är morgon :-[

Mätsiffrorna i displayen nån meter ovanför Mimos skalle.

760 kilo :P Såå ruskigt tungt...


Efter hemkomsten från skolan den dagen så fiskades den för mig och Mimo varma goa gemensamma vännen Ida upp och lättningsjobbet började.

--En torkararm, den är ju HELT onödig eller hur Ida? ;D
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
 :) Bakre Torkarmotor BORT

Idas overall ostulen från Åkrabergs trädgård o:)
« Senast ändrad: 27 apr-10 kl 14:50 av Misse »
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
Är det bara jag som är den oerhört partiska föräldern som ser en starkt bubblande glädje/hängivenhet i vackra gossens feja att vi 3 drog på ordentligt i detta gemenskapsjobbande??
 Är så svårt att se neutralt på den man älskar allra allra mest :-[
« Senast ändrad: 27 apr-10 kl 15:13 av Misse »
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

551 gäster, 2 användare (1 dolda)
camilla silwing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser