Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  B eller C- körkort?  (läst 16193 gånger)

Snowy

  • Inlägg: 320
    • -
B eller C- körkort?
« skrivet: 28 sep-13 kl 09:48 »
Lite brydd här, på transportstyrelsens hemsida står det att en husbil (ombyggd skåpbil) som jag tittat på är reggad till LB. Tog för givet att det är lätt lastbil, men i ägarens registrerings papper står det bara fordonskategori lastbil. Bilen är inte tyngre än 3500 kilo. Totalvikten är 2850 kg.
 Får jag då köra detta fordon med B- körkort? Och var kollar jag upp det?

Det står iofs på transportstyrelsens hemsida under regnr följande:
Skattevikt, kg: 2850
Tjänstevikt, kg: 2030
Totalvikt, kg: 2850
Ursprunglig totaltvikt, kg: 2850
Max släpvagnsvikt, kg: 1650
Max släpvagnsvikt kg, obromsad:
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 750
Släpvagns maximala totalvikt vid utökad B-behörighet, kg: 1400

vid c-kort skulle väl aldrig det rödmarkerade uppgifterna ha stått???
« Senast ändrad: 28 sep-13 kl 10:03 av Snowy »

torbjorn

  • Inlägg: 13762
    • Medelpad
SV: B eller C- körkort?
« Svar #1 skrivet: 28 sep-13 kl 10:08 »
Det är totalvikten som avgör om B- eller C-körkort är nödvändigt. Om den är 3500 kg eller mera så krävs C-körkort.

Snowy

  • Inlägg: 320
    • -
SV: B eller C- körkort?
« Svar #2 skrivet: 28 sep-13 kl 10:20 »
Det var det jag också trodde, men blev brydd när det stod bara lastbil i registreringsbeviset. Så ovanstående uppgifter innebär att det är b-körtkort på fordonet då?

torbjorn

  • Inlägg: 13762
    • Medelpad
SV: B eller C- körkort?
« Svar #3 skrivet: 28 sep-13 kl 10:25 »
Ja.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16985
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: B eller C- körkort?
« Svar #4 skrivet: 28 sep-13 kl 10:31 »
Sedan måste man vara medveten om att i vissa fall kan fordonskombinationen när totalvikten uppgår till mer än 3500 kg innebära att man är tvungen att ha färdskrivare i dragfordonet.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: B eller C- körkort?
« Svar #5 skrivet: 28 sep-13 kl 12:36 »
Uppgifterna för min volvovalp med en totalvikt på 2450kg säger "Fordonsslag: LB", alltså lastbil, men jag kör den så klart med B-kort eftersom totalvikten är under 3500. Trots att det är en rejäl bil är maxvikten för släpvagn begränsad till 1050kg med B-kort, detta för att hålla ekipaget under "tungviktsgränsen". Vill jag dra tyngre behövs BE men jag antar det går bra med C-kort också?

Lastvikten är retfullt begränsad till ynkliga 350kg men den militära typskylten som sitter kvar på instrumentbrädan säger 490kg. Jag antar att man vid den civila registreringen valde att offra lastvikt i bilen för att i stället få högre släpvagnsvikt för B-kort. Andra volvovalpar jag sett uppgifter på har haft högre lastvikt (och större passagerarantal) men lägre släpvikt.

Jag gissar att man kan låta Bilprovningen göra en registreringsbesiktning där man får ändra dessa förhållanden men egentligen borde man få bolla friare med siffrorna efter eget omdöme. Det borde ju inte vara svårt att själv räkna ut att med två extra passagerare inklusive bagage så måste man minska släpets totalvikt i motsvarande grad för att inte trilla över "tungviktsgränsens" 3500kg. -Åtminstone inte svårare än att veta om släp eller dragbil var för sig gått över någon lastgräns.

Något jag tycker är riktigt inkonsekvent är att just husbilar kan få köras med B-kort även om de överstiger 3500kg, bara körkortet är utfärdat före ett årtal jag glömt vilket det är. Har jag fattat rätt kan man alltså som en lite äldre förare utan problem få köra en hel jäkla stadsbuss, bara den inte har fler än åtta passagerarstolar och att den genom sin inredning är klassad som husbil. Undrar hur myndigheterna tänkt där. I det sammanhanget är jag väldigt irriterad över att jag som B-kortsinnehavare inte får köra lättare MC och skoter så som man får göra i flera andra EU-länder vad jag förstått.  >:(

Fast en fjunläppad tonåring får ju köra tung lastbil med tungt släp, ja ett fleravagnars cirkusekipage rent av, bara dragbilen är omklassad till traktor. Numera med EU-reglerna behöver man inte heller vänta till 16-årsdagen för att göra det enkla teoriprovet till traktorkort utan det ska visst gå utmärkt redan vid 15 om man skaffar mopedkort. Då ingår förstås också en uppkörning på tvåhjulig moped (som om det skulle vara relevant...) Helt bergsäker på reglerna är jag dock inte, men att de är förvirrande och ofta motsägelsefulla tycker jag är ganska uppenbart.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Skogsvilde

  • Inlägg: 16985
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: B eller C- körkort?
« Svar #6 skrivet: 28 sep-13 kl 12:59 »
B kortet gäller för Personbil och lätt lastbil. C kort gäller för tung lastbil.
E kort ger en möjlighet att framföra en fordonskombination med ett släp vars tjänstevikt överstiger 750kg.

Vad som gäller Valpen kan man omöjligt gå in på då man inte kan lita på att folk använder ordet till rätt fordon.
Detta då det finns en uppsjö olika modeller som möjliggör olika grundförutsättningar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14483
    • Östergötland
SV: B eller C- körkort?
« Svar #7 skrivet: 28 sep-13 kl 14:10 »
När man har BE-kort så får man mer frihet att själv räkna ut vad man lastar på släpet. Att dela in körkortet i olika klasser kan visserligen kännas som en begränsning för den som ansvarsfullt tar reda på hur man gör och tränar innan han framför en ovan kombination, men en viss reglering behövs eftersom omdömmet inte alltid är det bästa hos bilföraren i gemen. Jag tycker om frihet under ansvar, men blir inte så glad när något ufo fått för sig att han minsan kan köra lastbil och det visar sig att han hade fel >:(

BE ser till att åtminstone göra bilföraren lite mer medveten om vad han har efter bilen.

Broberg

  • Gäst
SV: B eller C- körkort?
« Svar #8 skrivet: 28 sep-13 kl 14:37 »
Skulle inte vilja ha massa körkortslösa motorcyklister på vägarna. Det är inte som att köra bil, eller moped.

torbjorn

  • Inlägg: 13762
    • Medelpad
SV: B eller C- körkort?
« Svar #9 skrivet: 28 sep-13 kl 14:41 »
Vad som gäller Valpen kan man omöjligt gå in på då man inte kan lita på att folk använder ordet till rätt fordon.
Detta då det finns en uppsjö olika modeller som möjliggör olika grundförutsättningar.

Den Valp det är frågan om i detta fall är en Tgb 9033, 9034 eller något liknande (svenska försvarets benämning, jag vet inte vad Volvo hade för typbeteckning på den). Alltså inte ett fordon av den nyare och tyngre Tgb 11/13/20-serien.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16985
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: B eller C- körkort?
« Svar #10 skrivet: 28 sep-13 kl 15:36 »
Den Valp det är frågan om i detta fall är en Tgb 9033, 9034 eller något liknande (svenska försvarets benämning, jag vet inte vad Volvo hade för typbeteckning på den). Alltså inte ett fordon av den nyare och tyngre Tgb 11/13/20-serien.

Och med olika typer av kaross eller fast utrustning i det militära. detta gör att ibland har lastvikterna blivit olika vid den senare civila registreringen.
Dock bör dom flesta ha haft samma totalvikt, vilket är den intressanta.   Tar man då den totala vikten minus den aktuella tjänstevikten så får man fram hur mycket man kan lasta vid det specifika tillfället.
Dvs man kan lasta betydligt mer om man lämnar käringen hemma.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Caffe

  • Inlägg: 31
    • Östergötland
SV: B eller C- körkort?
« Svar #11 skrivet: 11 jan-14 kl 20:03 »
Sedan måste man vara medveten om att i vissa fall kan fordonskombinationen när totalvikten uppgår till mer än 3500 kg innebära att man är tvungen att ha färdskrivare i dragfordonet.

Det får du gärna utveckla. Vid vilka fall krävs färdskrivare för B-kortsekipage över 3500kg? Är det tung personbil du syftar på?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14483
    • Östergötland
SV: B eller C- körkort?
« Svar #12 skrivet: 11 jan-14 kl 20:36 »
Vid yrkesmässig frakt mer än 5 mil från starten, tror jag det var.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16985
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: B eller C- körkort?
« Svar #13 skrivet: 11 jan-14 kl 20:53 »
Det får du gärna utveckla. Vid vilka fall krävs färdskrivare för B-kortsekipage över 3500kg? Är det tung personbil du syftar på?

Tex en som har en minigrävare och tar jobb i grannkommunen.  Om hans B-reggade bil tillsammans med släpet och lasten kommer upp över 3500 kg och han kör till ett jobb som ligger 60 km från stationeringsorten så krävs det färdskrivare i dragbilen.
Det som är riktigt spännande är när samme kis hmm ja kvinna skull koppla sin herrejösseshusvagn och åka på semester i fjällen så krävs det oxå att det finns färdskrivare i bilen om då totalvikten är över 3500 kg.
Detta pga att bilen ingår i den yrkesmässiga verksamheten.
Men om har en exakt likadan bil som står på partnern som inte har med firman att göra och normal använder bilen som shoppingbil så krävs det det ingen som helst färdskrivare i något av fallen om  grävaren är hyrd och skall till svärfar som behöver ha hjälp med att fixa altanen.   
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Caffe

  • Inlägg: 31
    • Östergötland
SV: B eller C- körkort?
« Svar #14 skrivet: 13 jan-14 kl 17:17 »
Tex en som har en minigrävare och tar jobb i grannkommunen.  Om hans B-reggade bil tillsammans med släpet och lasten kommer upp över 3500 kg och han kör till ett jobb som ligger 60 km från stationeringsorten så krävs det färdskrivare i dragbilen.
Det som är riktigt spännande är när samme kis hmm ja kvinna skull koppla sin herrejösseshusvagn och åka på semester i fjällen så krävs det oxå att det finns färdskrivare i bilen om då totalvikten är över 3500 kg.
Detta pga att bilen ingår i den yrkesmässiga verksamheten.
Men om har en exakt likadan bil som står på partnern som inte har med firman att göra och normal använder bilen som shoppingbil så krävs det det ingen som helst färdskrivare i något av fallen om  grävaren är hyrd och skall till svärfar som behöver ha hjälp med att fixa altanen.

Ja där ser man, men inget som påverkar mig som inte är yrkesmässig. :P

Beppo

  • Inlägg: 8
    • Uppland
SV: B eller C- körkort?
« Svar #15 skrivet: 27 feb-14 kl 23:02 »
Fast personbil klass 2 kan väga över 3500kg och ändå få köras på B-kort om det är utfärdat innan 1996. Detta förekommer bland husbilar, vi har t.ex. haft en racebuss med totalvikt på 16ton som fick framföras med B-kort  ;D
http://www.bo-mobilt.com/home/koerkort-och-viktklass


Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: B eller C- körkort?
« Svar #16 skrivet: 02 mar-14 kl 09:01 »
Vill jag dra tyngre behövs BE men jag antar det går bra med C-kort också?

Jag kan inte komma på något sätt som du skulle få dra mer med C än med B på en B reggad bil
Dock kanske du kan dra mer med en C reggad bil , men om jag inte minns fel får du bara ha 750kg tillkopplat(lättsläp)
Fasdt totaltiken för lastbil+ släp rimligtvis då kan vara högre

Rubensgården

  • Gäst
SV: B eller C- körkort?
« Svar #17 skrivet: 04 mar-14 kl 00:21 »
Du får köra fordonet med B- körkort. Du får också dra ett obromsat efterfordon som väger max bilens bruttovikt eller max släpvagnsvikt beroende på vilket som maxar först. Husbilen är troligen registrerad innan man började med idiotin att klassa husbilar i personbilsklass 2. Innan detta blev alla husbilar lastbilar och totalvikten dikterade körkortsklassen. I vissa fall om det är för många sittplatser i bilen klassades de också som buss.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

631 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser