Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bereda hud från Highland skrapning?  (läst 2469 gånger)

Sebbelinan

  • Inlägg: 9
Bereda hud från Highland skrapning?
« skrivet: 11 nov-08 kl 22:53 »
har aldrig gjort vid någon hud förut men vill så gärna göra en fäll av en highland. Mitt första problem är dock att jag inte får till skrapningen - tar evigheter eftersom jag liksom skär loss hinnor och fett med en spackelspade med rundade hörn. Har testat skrapa med denna med då händer inget. Har läst beskrivningar och ibland står det att det ska gå med en sked! undrar om det gäller kohudar!? har också läst om skrapbom och undrar om det kanske underlättar? om man har en telefonstolpe...vilket redskap (som går att få tag på) är lämpligt att skrapa med då? dessutom tycker jag det är svårt att veta när man har skrapat bort tillräckligt... är jätteglad om någon har tips och råd på olika skrapmetoder (har läst Lotta Rahme m.fl. handböcker ...) om det ska gå med spackelspade - vilken vinkel ska man hålla den i ? vilken ritkning över huden? behöver man slipa den först?
           

Sirpusbollen

  • Inlägg: 858
  • odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
SV: Bereda hud från Highland skrapning?
« Svar #1 skrivet: 11 nov-08 kl 22:59 »
både sked och spackelspade är för litet och tar inte tillräckligt, om du inte är jäkligt envis. Spänn upp huden och använd en större slags skrapa.. en gammal yxa kanske som du bygger om..   En räckbom kan du bygga ihop av nått fält trä bara, du behöver inte en telefonstolpe ;)
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

 

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland

Sebbelinan

  • Inlägg: 9
SV: Bereda hud från Highland skrapning?
« Svar #3 skrivet: 12 nov-08 kl 09:52 »
tack för tipsen  - kanske jag kan våga ta upp huden från frysen igen (;
ok, det där med yxa låter ju bra, lite mer tyngd i den än i en spackelspade...vad innebär det där med att bygga om en yxa? en gammal slö yxa då alltså - men ändå jämn egg eller kan den vara lite stött? är det bästa att skrapa direkt efter slakt eller kan man behandla huden med något först så att det går lättare?

om man vill spänna upp huden - måste man göra hål i det då eller finns andra metoder? vill helst inte skära av kanterna...

Potatisblomma

  • Inlägg: 2404
    • Södermanland
SV: Bereda hud från Highland skrapning?
« Svar #4 skrivet: 15 nov-08 kl 23:43 »
Jag provade bereda ett koskinn för något år sedan. Skrapningen var ett h*lvete så tillslut satte jag fast skinnet på ett bord och körde med slipmaskin och grovt sandpapper - det funkade  :) Fäste med sådana där billiga plastklämmor från verktygsavdelningen på ÖB, och det gick åt mängder med sandpapper.

(Sen blev tyvärr skinnet liggande ihoprullat utomhus på sommaren under några dagar - det möglade... efter allt slit hade hade haft  :'( ).
Landsflykting i storstan...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

790 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, alternaiv, Oskari, Tur-Johan, per.martinsson, Stybben

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser