Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ojämn yta vid hyvling  (läst 14261 gånger)

aston_sol

  • Inlägg: 237
    • Småland
Ojämn yta vid hyvling
« skrivet: 16 apr-17 kl 20:43 »
Hat just köpt mig en plan/rikthyvel. En gammal Jonsered med två knivar i kuttern.
Maskinen går bra men jag får ovälkomna skador i tröt vid hyvling. Det är som om det slits bort trä istället för att det skär. Ffa i områden där fiberriktning ändras  men även där fibern går helt längsmed. Händer både på nymålad ek o torrare björk.

Antar att det troligaste orsaken är att det är opassande skär men de känns relativt vassa. Kan det bero på inställningar av skären?  Val av virke?

Är helt ny på trabearbetning så jag tar tacksamt emot alla tips.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Ojämn yta vid hyvling
« Svar #1 skrivet: 16 apr-17 kl 20:53 »
Den erfarenhet jag har, är att det är slöa stål eller att man hyvlar för mycket på en gång.

seko

  • Gäst
SV: Ojämn yta vid hyvling
« Svar #2 skrivet: 16 apr-17 kl 20:59 »
Om det är för lite tryck i valsarna och du hyvlar av för lite åt gången kan virket hoppa i maskinen och skadas. Målat virke får absolut inte köras i hyvelmaskin!

aston_sol

  • Inlägg: 237
    • Småland
SV: Ojämn yta vid hyvling
« Svar #3 skrivet: 16 apr-17 kl 21:43 »
Så här blir det. Ojämnheterna uppkommer både vid plan och rikt.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Ojämn yta vid hyvling
« Svar #4 skrivet: 16 apr-17 kl 21:57 »
Du har en extremt svårhyvlad bit som aldrig blir helt slät i någon hyvelmaskin men det borde bli bättre än sådär.

Jag skulle gissa på för ovassa bett. Möjligen också för hög matningshastighet ifall den är inställbar på planhyveln. Möjligen också något litet glapp som gör att planbordet kan vibrera.

Det ordnar sig säkert så ge inte upp!
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

seko

  • Gäst
SV: Ojämn yta vid hyvling
« Svar #5 skrivet: 16 apr-17 kl 22:09 »
Håller med TW, det här måste vara ett extremt fall av otur i virkesväg. Sådant måste hyvlas med nyslipat stål och på lägsta hastighet

aston_sol

  • Inlägg: 237
    • Småland
SV: Ojämn yta vid hyvling
« Svar #6 skrivet: 16 apr-17 kl 23:07 »
Tack för svar! Ska testa att dra ner på hastigheten när jag planar. Verkar som jag kan dra om remmen för driften på valsarna för att ändra hastighet. Ska även testa att rikta långsammare.

Hur gör man med slipning av skär? Någon som vet om man kan skicka skären till någon? Eller lämna in till någon i Värnamo /Ljungby-området

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Ojämn yta vid hyvling
« Svar #7 skrivet: 17 apr-17 kl 12:00 »
Kan du inte testa med en "snäll" bräda för att få en referens?

Känns rimligt att börja med nåt lite enklare när man ska lära sig en ny maskin.

aston_sol

  • Inlägg: 237
    • Småland
SV: Ojämn yta vid hyvling
« Svar #8 skrivet: 17 apr-17 kl 14:49 »
Kan du inte testa med en "snäll" bräda för att få en referens?

Känns rimligt att börja med nåt lite enklare när man ska lära sig en ny maskin.
[/quorn]

Ja det kanske även bra idé.  Vad är en enkel bräda? Torr? Nysågad?  träslag?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Ojämn yta vid hyvling
« Svar #9 skrivet: 17 apr-17 kl 16:33 »
En enkel bräda ur hyvlingssynpunkt är kvistfri och har rak och enhetlig ådring.
Om brädan är uttagen snett i förhållande till trädets fibrer, så kan det visa sig att den går lättare att hyvla med "rätt" ände före.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Ojämn yta vid hyvling
« Svar #10 skrivet: 17 apr-17 kl 18:04 »
Så här blir det. Ojämnheterna uppkommer både vid plan och rikt.

Det där är inte alls tecken på ett svårhyvlat ämne - det där är tecken på att det är hög tid att byta stål till nyslipade! Spara gärna ämnet och hyvla ett nytt tag om 2 mm då du bytt stål, så kan du studera skillnaden...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

seko

  • Gäst
SV: Ojämn yta vid hyvling
« Svar #11 skrivet: 17 apr-17 kl 18:57 »
Ser ut som en "virvelkvist" och därmed ett svårhyvlat ämne oavsett teoretisk expertis. Vasst stål har föreslagits flera gånger men det skulle ändå ge en "raspig Yta" åt endera hållet.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Ojämn yta vid hyvling
« Svar #12 skrivet: 18 apr-17 kl 19:31 »
Vasst stål har föreslagits flera gånger men det skulle ändå ge en "raspig Yta" åt endera hållet.

Absolut inte! Vassa hyvelskär ger inte en yta som ens påminner om den där bilden. Jag skulle absolut inte kalla ämnet på bilden för en virvelkvist.

En annan detalj som även den kan spela roll för ytan är vilken kvalité skären är av, beroende på vilket träslag det gäller. Ek eller ask eller lönn tex måste hyvlas med HM, alternativt hårdare. Furu, gran, lärk och de mjukaste lövträden bör däremot gärna ha HSS-skär.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Ojämn yta vid hyvling
« Svar #13 skrivet: 18 apr-17 kl 19:40 »
Hur gör man med slipning av skär? Någon som vet om man kan skicka skären till någon? Eller lämna in till någon i Värnamo /Ljungby-området
[/quote]
Har du inte hittat någon i hemmaområdet kan du alltid fråga Logosol. (Logosol.se)
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Ojämn yta vid hyvling
« Svar #14 skrivet: 18 apr-17 kl 21:19 »
http://www.perstorpsslip.se/oppettider De slipar alla skärande verktyg åt mig. Gratis turbil. Jag tror de kör till Ljungby fraktfritt typ varannan vecka eller så. Bra priser, men framförallt, skickligt yrkesfolk.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Ojämn yta vid hyvling
« Svar #15 skrivet: 18 apr-17 kl 21:51 »
 Har du kollat så stålen sitter lika?
 Du kan ta en rak träbit ca 30-40 cm som är hyvlad. Lägg den över kuttern från utmatningsbordet. Lägg den så att den går över stålen med någon cm. Gör ett märke med pennan var utmatningsbordet slutar. Vrid kuttern så att träbiten skjuts fram. Gör ett märke hur långt den går fram. Gör samma med det andra stålet. Nu kan du se om de sitter lika högt. Då kommer strecken på samma ställe.
 Om stålen är rätt hyggliga i skärpan kan du ju bryna dem i kuttern. Vrid ner inmatningsbordet. och börja med ett grövre rakt bryne. Använd tunn spädd olja (fotogen el disel). Räkna under tiden du bryner så att du tar lika på stålen. Om stålen sitter långt ner i kuttern kan det vara knepigt. Bryn med finare bryne och ta sedan ett väldigt fint bryne för att få bort råeggen. Det kan vara det knepigaste i brynandet.
 Finns där ingen träindustri du kan gå till för att få dem slipade? Här i byggden fans ett listhyvleri som jag fick det gjort hos. Va väldigt noga med att skruva fast ordentligt. Byt skruvar som håller stålen om de börjar bli runda. Rengör noga innan du postar in dem.
 Nyslipat blir fint.
 I dag på blocket fanns denna: Står under verktyg. Bra grejor. Hyfsat pris.
 
Verktygsslip/Pelarslip


Säljes av: bengt engström  18 april 10:40


Visa på karta (Öckerö)
3 000:-
Verktygsslip /Pelarslip med tillbehör. Märke Arboga/Ludvigsborgs
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Ojämn yta vid hyvling
« Svar #16 skrivet: 18 apr-17 kl 22:51 »
 (:)   Städat osakligt inlägg: Håll isär sak och person, diskutera bara sakfrågor. /Torpjens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Ojämn yta vid hyvling
« Svar #17 skrivet: 24 apr-17 kl 12:17 »

 Nyslipat blir fint.
 I dag på blocket fanns denna: Står under verktyg. Bra grejor. Hyfsat pris.
 
Verktygsslip/Pelarslip


Säljes av: bengt engström  18 april 10:40


Visa på karta (Öckerö)
3 000:-
Verktygsslip /Pelarslip med tillbehör. Märke Arboga/Ludvigsborgs

Man får slipa mängder av stål i månaden om en sådan investering skulle löna sig. Bättre då med tex Perstorps Slipservice. Professionellt, till ett bra pris, och ingen fraktkostnad...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

 

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Ojämn yta vid hyvling
« Svar #18 skrivet: 24 apr-17 kl 14:44 »
Man får slipa mängder av stål i månaden om en sådan investering skulle löna sig. Bättre då med tex Perstorps Slipservice. Professionellt, till ett bra pris, och ingen fraktkostnad...

Vad kostar det att slipa stål hos dom? 4 st ca 40cm långa

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Ojämn yta vid hyvling
« Svar #19 skrivet: 24 apr-17 kl 15:16 »
 Lämnade in två stål 600 långa till ett listhyvleri där jag alltid lämnat. Men så var där ägarbyte. Fick betala 1000 för den slipningen. Men det var ett rejält hack av en spik.
 Slipade härom dagen stålen till kombin och fick nog lägga över en timma med den typ av maskin som finns på blocket.
 Fördelen att ha den hemma är att man slipar och postar in. Ingen väntan.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

603 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, ktulo, per.martinsson, Banelinjen, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser