Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Skadad bilrädd katt och anmäld till länsstyrelsen  (läst 5492 gånger)

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
Hej. Har en katt som bor hos oss som blivit kvarlämnad då ägaren flyttade. Ägaren skickar fortfarande pengar till mat och tar på sig ägaransvar men är ofta utomlands och ej nåbar.

Nu blev katten skadad i foten och tog till veterinär. Ingen försäkring finns. Ett ben i foten var nog av men tydligen var dom två övriga hela. Det var även en inflammation. Kostnad 6500 kronor tror jag.

Till saken hör att katten i princip river sönder buren i bilen bajsar och kissar på sig och blir otroligt stressad. Tjejen som åkte med katten var förtvivlad.

När sen dom åter var hemma och katten tillfrisknar fort och såret läks ringer hon och avbokar återbesök. Då ringer veterinären upp och säger att hon måste komma tillbaks.

Nu är kostnaden för återbesök inte så stor OM dom inte kräver ny röntgen osv. Men problematiken är mer att vi tror katten mår mycket sämre eller rent av kan skada sig genom att transporteras.

Hur som helst har nu tjejen som åkte med katten och som ej är ägare blivit anmäld till länsstyrelsen som ringde henne idag.

Så min fråga som utomstående men som delar åsikten att det bästa är att inte chansa på en resa till är det bästa för katten är.... Vad gör man?

Bara att åka in till annan veterinär (blir inte samma då vi inte har förtroende, har själv pratat med henne i telefon och gillar inte tonen) och riskera att katten skadar sig?

Katten har tagits temp på varje dag. Helt läkt sår, haltar då han stöder på foten men rör sig gärna lite mer för var dag ute. Reagerar inte då man rör vid foten.



Postat med Alternativ.nu´s app


Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Skadad bilrädd katt och anmäld till länsstyrelsen
« Svar #1 skrivet: 02 aug-18 kl 21:58 »
Man brukar kunna få lugnande utskrivet (till katten) så den blir ner beskedlig.
Vill ni inte åka får ni ta fighten med länsstyrelsen.

Orkar ni inte ta striden säg att den är avlivad, gissar att den inte är chippad/registrerad.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Skadad bilrädd katt och anmäld till länsstyrelsen
« Svar #2 skrivet: 02 aug-18 kl 22:16 »
 Nej inte chip eller registrerad. Så onödigt att man skulle behöva ljuga för en katt som mår bättre dag för dag...

Känns inte helt bra med länsstyrelsen då jag själv vill ha djur när jag bor lite mer permanent här. Undrar vem som blir ansvarig... Ägaren som är svår att nå, tjejen som körde till veterinären ed katten, eller jag som står på fastigheten!

Postat med Alternativ.nu´s app


Gurkmeja

  • Gäst
SV: Skadad bilrädd katt och anmäld till länsstyrelsen
« Svar #3 skrivet: 02 aug-18 kl 22:29 »
Hmmm...Iom att katten inte är chippad kan tjejen som åkte in med katten INTE bevisa att hon är ägare till katten. Därav åkte hon på Länsstyrelsen uppenbarligen. Åk inte tbx till en vet som beter sig illa eller ni inte har förtroende för. Kontakta en annan vet som gör hembesök! Googla, det finns säkert ngn i ert distrikt. Om ni inte hittar på nätet. Ring isf en annan vetklinik och förklara er situation, så hjälper de säkert.

Postat med Alternativ.nu´s app


Gurkmeja

  • Gäst
SV: Skadad bilrädd katt och anmäld till länsstyrelsen
« Svar #4 skrivet: 02 aug-18 kl 22:31 »
Hmmm...Iom att katten inte är chippad kan tjejen som åkte in med katten INTE bevisa att hon är ägare till katten. Därav åkte hon på Länsstyrelsen uppenbarligen. Åk inte tbx till en vet som beter sig illa eller ni inte har förtroende för. Kontakta en annan vet som gör hembesök! Googla, det finns säkert ngn i ert distrikt. Om ni inte hittar på nätet. Ring isf en annan vetklinik och förklara er situation, så hjälper de säkert.

Postat med Alternativ.nu´s app
Skrev fel.
Inte bevisa att hon inte är ägare skulle det stå.

Postat med Alternativ.nu´s app


Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Skadad bilrädd katt och anmäld till länsstyrelsen
« Svar #5 skrivet: 02 aug-18 kl 23:00 »
Nej inte chip eller registrerad. Så onödigt att man skulle behöva ljuga för en katt som mår bättre dag för dag...

Känns inte helt bra med länsstyrelsen då jag själv vill ha djur när jag bor lite mer permanent här. Undrar vem som blir ansvarig... Ägaren som är svår att nå, tjejen som körde till veterinären ed katten, eller jag som står på fastigheten!

Postat med Alternativ.nu´s app
Tänkte mest att om katten inte är reggad finns det ju inga bevis för vem som är ägare, var den bor eller om den är i livetm så vill ni inte ljuga kan ni säga att ni inte vet något då ni inte äger den.
Ingen kan "åka dit" om det inte finns något "offer".

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Skadad bilrädd katt och anmäld till länsstyrelsen
« Svar #6 skrivet: 02 aug-18 kl 23:06 »
Tack för svar.  Fick svar av en annan klinik som tyckte allt lät konstigt och frågade om det var en väldigt ung vet, och det var det tydligen. Bett dom skicka journal dit. Får leta besökande vet imorgon, chansa att åka fast det verkligen inte känns som bäst för katten, eller "avliva" en tillfrisknande katt :(

Postat med Alternativ.nu´s app


Gurkmeja

  • Gäst
SV: Skadad bilrädd katt och anmäld till länsstyrelsen
« Svar #7 skrivet: 03 aug-18 kl 00:16 »
Tänkte mest att om katten inte är reggad finns det ju inga bevis för vem som är ägare, var den bor eller om den är i livetm så vill ni inte ljuga kan ni säga att ni inte vet något då ni inte äger den.
Ingen kan "åka dit" om det inte finns något "offer".

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk
I detta fallet hade tjejen redan varit till vet och uppgett någon sorts info. Dvs antagligen inte att den var upphittad.

Postat med Alternativ.nu´s app


Gurkmeja

  • Gäst
SV: Skadad bilrädd katt och anmäld till länsstyrelsen
« Svar #8 skrivet: 03 aug-18 kl 00:24 »
Tack för svar.  Fick svar av en annan klinik som tyckte allt lät konstigt och frågade om det var en väldigt ung vet, och det var det tydligen. Bett dom skicka journal dit. Får leta besökande vet imorgon, chansa att åka fast det verkligen inte känns som bäst för katten, eller "avliva" en tillfrisknande katt :(

Postat med Alternativ.nu´s app
Vad bra ni ringde annan vet. Ja, det lät ju rätt överdrivet och dramatiskt. Hon hade kanske lite värmeslag (den dramatiska vet 'en alltså). Du hittar ngn som kan komma hem istället.

Postat med Alternativ.nu´s app


Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Skadad bilrädd katt och anmäld till länsstyrelsen
« Svar #9 skrivet: 03 aug-18 kl 00:27 »
I detta fallet hade tjejen redan varit till vet och uppgett någon sorts info. Dvs antagligen inte att den var upphittad.

Postat med Alternativ.nu´s app
Jo jag är med på det.

Tänkte mest att om Lisa åker till veterinär med misse och misse inte finns reggad. Veterinären anmäler till lst att Lisa "vägrar" återbesök. Lst kontaktar Lisa, Lisa säger att misse är död, misse sprang bort eller "jag vet inte vart misse är, hen är inte min katt" . Vad ska lst göra då?

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk

Gurkmeja

  • Gäst
SV: Skadad bilrädd katt och anmäld till länsstyrelsen
« Svar #10 skrivet: 03 aug-18 kl 00:45 »
Jo jag är med på det.

Tänkte mest att om Lisa åker till veterinär med misse och misse inte finns reggad. Veterinären anmäler till lst att Lisa "vägrar" återbesök. Lst kontaktar Lisa, Lisa säger att misse är död, misse sprang bort eller "jag vet inte vart misse är, hen är inte min katt" . Vad ska lst göra då?

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk
Ok, du tänkte så
Har hon fått en anmälan på sig så behandlas den mkt troligt som en isolerad händelse. Dvs pga hennes vägran att låta vet följa upp benbrottet. Länsstyrelsen struntar troligtvis i om katten existerar eller inte. Förhoppningsvis ordnar den här besvärliga situationen upp sig nu med en bättre vet och ett återbesök i hemmiljö i stället.

Postat med Alternativ.nu´s app


Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Skadad bilrädd katt och anmäld till länsstyrelsen
« Svar #11 skrivet: 03 aug-18 kl 09:06 »
Tyvärr säger lagen om katter att den som regelbundet matar katten och ser till dess behov anses vara kattens ägare/ha ansvar för djuret. Jag hade om jag var ni försökt få tag i en vet som gör hembesök istället för att utsätta katten för den stressen med bilresa igen. Sen skickar ni journal anteckningarna från vetten till LST.

Postat med Alternativ.nu´s app

"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

lassejohansson22

  • Inlägg: 24
    • -
SV: Skadad bilrädd katt och anmäld till länsstyrelsen
« Svar #12 skrivet: 03 aug-18 kl 09:09 »
Det måste väl finnas någon instans som kontrollerar alla olika vet?

Tycker du, ni, ska göra en anmälan på den aktuella vet!
Efter att ha läst tråden känns det som denna vet, "gått ett steg för långt". Något liknande som, "övergrepp i xx ".
(Det heter troligen inte ,, övergrepp i rättsak). Men något motsvarande......

Var det en ny, nyexaminerad, vet kan man misstänka att denne ville "skapa respekt". Eller att det i ngn lärobok fanns något om att vet kan anmäla.. och här såg denne "sin chans"....
I värsta fall, kanske vet ville säkerställa inkomst?
Tycker därför att denne vet bör kollas!

Lycka till

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Skadad bilrädd katt och anmäld till länsstyrelsen
« Svar #13 skrivet: 03 aug-18 kl 09:58 »
Ja, veterinärstationen behöver få en uppsträckning. I annat fall kommer bara folk som är mindre självständiga att drabbas.

Även om man brukar säga "följ pengarna" för att se sambanden, så tror jag på felriktad välvilja och ung individ. Betéendet behöver korrigeras innan det permanentas.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Skadad bilrädd katt och anmäld till länsstyrelsen
« Svar #14 skrivet: 03 aug-18 kl 16:49 »
Ni anar inte vilken dag :( ringt veterinärer och länsstyrelsen i omgångar. Alla andra veterinärer känns bra och rekommenderar hembesök eller lugnande. Den enda som gör hembesök jag hittat är just den vi gått till! Så ringde dom och föreslog det. Trevlig annan Veterinär där som tyckte det lät bra. Ringde länsstyrelsen och berättade. Hon ringde dom och kollade av att det stämde. Sa även att jag gärna fick Maila bilder och alla feber mätningar vi gjort mm. Gjorde det. Sen ringer Veterinären upp fast en annan från samma företag. Skall hitta nån tid för hembesök. Frågar lite allmänt om katten. Jag säger att den haltar lätt men annars bättre varje dag. Då vänder hon helt. Känns planerat. Haltar katten efter tre veckor måste det röntgas. Inget hembesök.  Vi måste in. Kanske fler konsekvenser.

Detta trots att dom först sagt att vi skall in pga stark medecin och såret. När det läkt fint. Kör dom nästa grej.

Förklarar att jag inte tycker detta känns helt ok. Allt kunde ju lösts rätt enkelt.

Sen ringer länsstyrelsen igen. Företaget har uppenbarligen omvärderat och bestämt sig att ta upp nån kamp. Länsstyrelsen bra och trevlig. Jag bedrövad över oförmågan att hitta lösningar för kattens bästa istället för att värna vinst, prestige eller nått annat jag inte vet vad det är.



Postat med Alternativ.nu´s app


Gurkmeja

  • Gäst
SV: Skadad bilrädd katt och anmäld till länsstyrelsen
« Svar #15 skrivet: 03 aug-18 kl 17:32 »
Ni anar inte vilken dag :( ringt veterinärer och länsstyrelsen i omgångar. Alla andra veterinärer känns bra och rekommenderar hembesök eller lugnande. Den enda som gör hembesök jag hittat är just den vi gått till! Så ringde dom och föreslog det. Trevlig annan Veterinär där som tyckte det lät bra. Ringde länsstyrelsen och berättade. Hon ringde dom och kollade av att det stämde. Sa även att jag gärna fick Maila bilder och alla feber mätningar vi gjort mm. Gjorde det. Sen ringer Veterinären upp fast en annan från samma företag. Skall hitta nån tid för hembesök. Frågar lite allmänt om katten. Jag säger att den haltar lätt men annars bättre varje dag. Då vänder hon helt. Känns planerat. Haltar katten efter tre veckor måste det röntgas. Inget hembesök.  Vi måste in. Kanske fler konsekvenser.

Detta trots att dom först sagt att vi skall in pga stark medecin och såret. När det läkt fint. Kör dom nästa grej.

Förklarar att jag inte tycker detta känns helt ok. Allt kunde ju lösts rätt enkelt.

Sen ringer länsstyrelsen igen. Företaget har uppenbarligen omvärderat och bestämt sig att ta upp nån kamp. Länsstyrelsen bra och trevlig. Jag bedrövad över oförmågan att hitta lösningar för kattens bästa istället för att värna vinst, prestige eller nått annat jag inte vet vad det är.



Postat med Alternativ.nu´s app
Kan du ringa annan vet för att få en second opinion ang brukligt/behovet röntga om halt efter dessa veckor?
(vilken åtgärd som nu har gjorts ang benet)
I allmänhet tar de alltid det säkra före det osäkra om det finns några tveksamheter.
Säger jag att min hund har druckit lite dåligt, då blir det även dropp för säkerhets skull. Jag tror inte alls de vill vara elaka mot er, ( jo, hon den första iofs) de vill nog bara vara på den säkra sidan så skadan verkligen läkt som planerat. Det är en oerhört besvärlig situation när man har ett djur som inte kan transporteras. Usch, så jobbigt. Ring upp personen som ville att ni skulle in och röntga. Förklara kattens allmäntillstånd & låt henne veta att ni har koll och inte vill att katten ska utsättas för en transport i onödan. Så kan hon förklara vad som fått henne att känna nödvändighet av röntgen, kontra att utsätta den för transport igen. Om hon vidhåller sin åsikt, och även ngn annan vet som ni har rådfrågat säger samma sak, då har ni nog inte så mkt alternativ än att de får skriva ut lugnande då..så ni kan ta er in till kliniken.

Postat med Alternativ.nu´s app


Gurkmeja

  • Gäst
SV: Skadad bilrädd katt och anmäld till länsstyrelsen
« Svar #16 skrivet: 03 aug-18 kl 17:38 »
Veterinärvård kostar en förmögenhet, och där finns inga som helst subventioner. Mitt enda tips är att aldrig räkna högen med kvitton..

Postat med Alternativ.nu´s app


Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Skadad bilrädd katt och anmäld till länsstyrelsen
« Svar #17 skrivet: 03 aug-18 kl 19:41 »
Jag har ringt och försökt förklara. Jag har sagt att jag kan skicka bilder på läkningsförloppet, tagen temperatur varannan dag, skicka video på katten. Har pratat med andra veterinärer och haft mer djurvana bekanta som tittat på den.

Dom har nog bestämt sig för att dom skall vinna den här. Har skickat all info samt bilder till länstyrelsen som iallafall känns som dom lyssnar och inte har någon prestige i detta.

Postat med Alternativ.nu´s app


VS

  • Gäst
SV: Skadad bilrädd katt och anmäld till länsstyrelsen
« Svar #18 skrivet: 03 aug-18 kl 21:58 »
Försök att se saken på deras syn vinkel, de har en pågående behandling som måste avslutas på rätt sätt. Om katten är helt ohanterlig i transporten, hyr en hästsläp och åk dit och låt de avsluta jobbet på deras egna villkor. Byråkratin finns i alla områden men det är för både gott och ont.   

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Skadad bilrädd katt och anmäld till länsstyrelsen
« Svar #19 skrivet: 03 aug-18 kl 22:26 »
Försök att se saken på deras syn vinkel, de har en pågående behandling som måste avslutas på rätt sätt. Om katten är helt ohanterlig i transporten, hyr en hästsläp och åk dit och låt de avsluta jobbet på deras egna villkor. Byråkratin finns i alla områden men det är för både gott och ont.   
Jag kan se det ur den synvinkeln också.  Men när dom känns opålitliga och ändrar sig i kombination med problematiken med att köra panikartat läkande katt känns det FÖR jävligt.

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

594 gäster, 4 användare
xaelanar, karsan, magtob, fri

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser