Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Löss  (läst 9080 gånger)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Löss
« Svar #20 skrivet: 03 jan-19 kl 09:37 »
Ja, de här är allt för vanliga https://www.sva.se/djurhalsa/fjaderfa/parasitsjukdomar-hos-fjaderfa/roda-honskvalster-fjaderfa

Ta ett kryp och titta på det under lupp. Idag har ofta mobiltelefonerna så bra kameror att man kan få hjälp att se kräken.

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Löss
« Svar #21 skrivet: 03 jan-19 kl 14:41 »
...Är det hönskvalster så borde dom flesta ligga och lura vid sittpinnarna,i ändarna och i springor på sittpinnarna,området däromkring helt enkelt...

Där hittade jag inga, jag har en telldus box i hönshuset och 2 trådlösa termometrar där bakom dessa satt de, såg ut som fästingar ungefär i utseende och färg fast mindre typ 2-3mm stora, ser identiska ut med de vita jag hittade på hönan som dog frånsett färgen då.

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Löss
« Svar #22 skrivet: 03 jan-19 kl 17:03 »
Letade i över 1 timme idag och hittade en tillslut.

Har ju gjort en hel del saker sedan jag först upptäckte hönan med kryp i fjädrarna, det första jag gjorde var att köpa en grovdammsugare som jag dammsuger hela hönshuset med varje gång jag byter allt strö (var 14:e dag) sen rensade jag undan allt jag hittade nu senast bakom alla saker, har tätat ytterligare springor idag, och ändarna på sittpinnarna där de är fastskruvade.

Har ju även kört med kiselgur ett tag nu och körde en rejäl dosering över allt idag


Försökte få en bra bild men det är svårt att ladda upp nått bra när det är begränsat med filstorlek man får ladda upp
Tycker nog det lutar åt röda kvalster, det enda som talar emot är att jag tycker de är lite för stora mot de beskrivningarna jag läst, dessa är ju ganska lätta att se.

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Löss
« Svar #23 skrivet: 04 jan-19 kl 17:51 »
Blev en rejäl städning idag och ommålning av hela hönshuset på insidan, plockat ner nästan all inredning och dammsugit rubbet, har hittat 10 talet levande kryp bakom grejer på väggarna, hittat en hel del uttorkade döda kryp med.

Har köpt en höna i närtid som jag gjorde helt fel med, i vanliga fall när jag köper ett djur har jag det ca 10 dagar hemma i garaget innan jag kör ut det till mina övriga hönor, men jag köpte en höna för ca 2 månader sedan som jag inte kunde göra så med, så troligen komemr det där ifrån.
Ska man säga nått till den person man köpte från? senast jag sa till nått till en säljare så fick jag värsta utskällningen, köpte en kyckling som hade marek med sig, vilket upptäcktes i karantänen i garaget, vilket väl är den största anledningen till att jag fortsatt göra så även om hönorna inte tycker de är kul i ett garage.
Men då fick jag ett väldigt otrevligt svar när jag berättade vad som hänt, säljaren fortsätter dock att sälja på blocket.

Antar att det i det är kört att helt bli av med detta, men är det städning och kiselgur som gäller för att hålla det på en lagom nivå?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Löss
« Svar #24 skrivet: 04 jan-19 kl 23:36 »
Verkar ju skumt att de är så stora ??? Du kanske skulle lägga ett par ex i sprit och skicka in till SVA, SLU eller Naturhistoriska. Eller åtminstone ta en bra bild med kvalstret på ett millimeterpapper och e-posta dem.

Jag skulle kontakta säljaren. Är denne vettig så blir han tacksam att få veta det, även om han inte vill ge dig ersättning. Han kanske inte sett dem. Vi har köpt höns av gamla människor som inte märkt att det finns smådjur på hönsen.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Löss
« Svar #25 skrivet: 05 jan-19 kl 07:52 »
....Kan vara svårt att avgöra storleken på krypen om inget finns att jämföra med... Är det nu kvalster så verkar dom kunna överleva i väggarna som mindre varelser eller som ägg, trots kyla...Dom kan ju överleva utan blod i ca 8-9 månader... Krävs nog två hönshus för att möjligen bli av med dom...ett hönshus får då vila ca 9 månader... Som sagt städning rensar bra så man håller dom på en låg nivå...När man lätt kan upptäcka krypen är dom nog många...

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Löss
« Svar #26 skrivet: 05 jan-19 kl 11:16 »
....Kan vara svårt att avgöra storleken på krypen om inget finns att jämföra med... Är det nu kvalster så verkar dom kunna överleva i väggarna som mindre varelser eller som ägg, trots kyla...Dom kan ju överleva utan blod i ca 8-9 månader... Krävs nog två hönshus för att möjligen bli av med dom...ett hönshus får då vila ca 9 månader... Som sagt städning rensar bra så man håller dom på en låg nivå...När man lätt kan upptäcka krypen är dom nog många...

Det jag tänker på mest är ju att det inte hjälper att flytta hönsen, har jag fått med dessa från en höna jag köpt så lär det ju vara en omöjlighet att flytta mina 14 djur till ett nytt hönshus utan att någon av dessa 14 har ett minsta djur på sig.


Sen är jag ju lite förundrad hur andra gör för att hålla sig helt fria från dessa, av dem jag varit och besökt så får jag nog höja mitt hönshus ganska högt i standard, ca 10 kvadrat klätt med målad osb på insidan där alla skarvar mellan skivorna är tätade, det är målat nu totalt 4 gånger invändigt och rikligt med färg så alla små håligheter osv är tätade rejält, golvet är i betong, har 36w ledarmatur i taket så det är som dagsljus inomhus så alla förutsättningar för att hålla koll finns.
Utegård har de en jättestor hundgård med altantak över hela + 200kvadrat med elnät där de får gå ute när vi är på plats hos dem.

Hos andra jag varit har det varit ombyggda gamla lador, vedbodar osv, väldigt mörkt, dålig belysning osv, där måste det ju vara ett helsike att ens upptäcka detta?

Jag har inte sett något på ägg eller nått utan det jag märkte det på var den sjuka hönan som tack vare att det saknades fjädrar gjorde att jag fick syn på dem, och då försöker vi plocka så mycket det går med hönorna så de ska vara vana vid att lyftas osv.

Eller är det så att väldigt många har detta utan att ens veta om det?

Den person jag köpt av hade nog lätt 100 hönor i olika bodar och gårdar

Kan ju även tillägga att vi alltid tvättar de kläder vi haft när vi varit på besök hos någon annan hönsägare eller på hönsmarknad, så de kläderna tar vi aldrig till våra egna hönor utan att de fått en vända i tvättmaskinen.

Däremot så bor ju hönorna på vår gård och det är ju inte en omöjlighet att det spidits dit av någon vild fågel, närmsta granne med höns är ca 5km bort.
« Senast ändrad: 05 jan-19 kl 11:22 av Pumba »

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Löss
« Svar #27 skrivet: 05 jan-19 kl 11:26 »
...Om vi säger dagtid...på dagen...Då ska det ju inte sitta något rött hönskvalster på hönan...Hönskvalstret äter på natten och gömmer sig när det blivit mätt i någon springa...lägger ägg... Ser du kryp på hönan dagtid så är det kanske någon fjäderätare...då kryp...Själv misstänker jag många har det men i små mängder då om hygienen sköts någorlunda...

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Löss
« Svar #28 skrivet: 05 jan-19 kl 11:33 »
...Om vi säger dagtid...på dagen...Då ska det ju inte sitta något rött hönskvalster på hönan...Hönskvalstret äter på natten och gömmer sig när det blivit mätt i någon springa...lägger ägg... Ser du kryp på hönan dagtid så är det kanske någon fjäderätare...då kryp...Själv misstänker jag många har det men i små mängder då om hygienen sköts någorlunda...

Det jag sett hittills har ju bara varit på dagtid, den sjuka hönan var ju på dagtid jag hittade på, men de kanske inverkar att den var sjuk med något och därför de var på den på dagtid?


Får väl ta och gå in i hönshuset på kvällstid och se om det går att hitta något då

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Löss
« Svar #29 skrivet: 05 jan-19 kl 11:39 »
Det finns nog mer ohyra än folk vet om, men kommer kvalstren igång på riktigt så skall man vara ovanligt okänslig eller att man bara kastar in mat åt hönornaför att inte upptäcka dem. Kvalstren är ruskigt snabba och man känner dem när de springer omkring på huden.

Vi har höns i blandade hus, både isolerat, målat och tätat, och enkla skjul. Fram till för några år sedan hade vi inte ett enda kvalster, men nu har de kommit för att stanna. De trivs bäst i det uppvärmda huset (men där ser man dem innan de blivit så många) och i det skjulet där det finns mest stora hönor. Eftersom vi inte vill ta till gift så blir vi inte av med dem fullständigt, men när jag byggt ett par riktiga hus till (anpassade för kvalstersanering utan gift) så kommer vi nog på sikt få så få kvalster att de inte stör, eventuellt kunna utrota dem.

Nu när det är kallt ute är kvalstren inget problem i dåliga hus (sommarstugor).


Vi har förresten sett att tvesjärtarna verkar gilla kvalstren (och hönorna gillar tvesjärtarna).

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Löss
« Svar #30 skrivet: 05 jan-19 kl 11:54 »
Hjälper kiselgur (har köpt Smite)? eller är det lönlöst på denna typ av kryp?

Vad gör ni andra för att hålla ner nivån?

Vi har ju viss värme på, den slår på om de går under 5 grader i hönshuset så att vatten och ägg inte ska frysa, men den slår av vid 12 grader, för det mesta värmer hönsen själva upp huset, de brukar ligga strax över 10 grader inne när det är runt nollan eller någon minus ute.

Om de skulle bli -10 inne över natten är inget som skulle ta ihjäl krypen?
« Senast ändrad: 05 jan-19 kl 12:10 av Pumba »

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Löss
« Svar #31 skrivet: 05 jan-19 kl 12:13 »
Vi kör med värme (byggfäkt, liten utegrill, eld, ånga, varmvatten) och dammsugaren. När jag ställde in kolgrillen nära dörren i det isolerade huset som har vitmålad OSB som innerväggar så såg man att de små kräken kröp ut ur små fickor i målningen och tog sig till de kallaste hörnen längst in i huset. Men efter ett tag så blev det för varmt även där, och huset blev fritt. Så här kommer på sikt alla hus vara så täta att krypen inte kan gå in i isoleringen eller hitta kalla springor, och vara byggda så att man kan få upp värmen över 70 grader då det behövs.

Sommarstugorna har jag oftast sprayat sprit på och tänt på för att elda upp kvalstren, men funderar på att köra med hetvatten i sommar.

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Löss
« Svar #32 skrivet: 05 jan-19 kl 12:24 »
Tar de lång tid att få upp värmen med grillen?
och under hur lång tid bör man pressa på?
Jag har vitmålad osb och stenull i väggarna

Har tyvärr ganska låg takhöjd så får ju vara försiktig så man inte elda ner huset, förvisso lär ju krypen dö då men de blir ju onödigt dyrt då jag säkert lagt närmre 10k på detta hus som bara är 1 år gammalt

Körde med varmluftspistolen runt sittpinnar osv men det känns som den har lättare för att sätta elda på huset


https://www.biltema.se/fritid/tradgard/grillar/kolgrillar/klotgrill-2000017498

en sån borde göra jobbet?
« Senast ändrad: 05 jan-19 kl 13:05 av Pumba »

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Löss
« Svar #33 skrivet: 05 jan-19 kl 16:00 »
Det jag sett hittills har ju bara varit på dagtid, den sjuka hönan var ju på dagtid jag hittade på, men de kanske inverkar att den var sjuk med något och därför de var på den på dagtid?


Får väl ta och gå in i hönshuset på kvällstid och se om det går att hitta något då
 

Tror det är större chans att det är någon typ av fjäderätare som härjar på dagen...Då på den sjuka hönan...Finns ju olika typer av dom där fjäderätarna...Bilden du visade ser ju ut som ett kvalster...Om det satt sådana på hönan så är det väl så trots dagsljus...

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Löss
« Svar #34 skrivet: 05 jan-19 kl 16:09 »
...Kör med släckt kalklösning...Nu med hjälp av kompressor och underredsspruta...tränger in överallt...Stora springor kan man pensla igen med tjockare blandning...Gammal typ av hönshus med rejäla gömställen för krypen...Har man nybyggt med skivor borde det räcka med rejäl rengöring med såpa...Klorin kanske kan göra nytta...Kiselgur fungerar nog om man förnyar pudrandet lite då och då eftersom damm lägger sig på kislet och försämrar verkan...

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Löss
« Svar #35 skrivet: 05 jan-19 kl 17:05 »
Jag har en liknande liten grill, och jag laddade på briketter som skulle räckt till en rejäl grillning. Ställde inte in grillen förrän lågorna lagt sig. Sedan fick den stå, men det tog nog ett par timmar innan det var varmt nog för att alla skulle dö. Det var denna sommar. Det blev varmare än 70 grader där inne men det är billig vit färg på mina OSB och den tog inte skada, inte heller innanfönstren av makrolon (polykarbonat).

Varmluftspistolen har jag kört en del med, men jag tycker den blåser bort allt för många av otäckingarna. Varmt vatten i en 2-liters blomspruta som jag isolerat med liggunderlag är bättre. Skall nog ta en gammal termos och modifiera till sommaren, ju varmare vatten desto mindre väta.

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Löss
« Svar #36 skrivet: 05 jan-19 kl 18:08 »
 

Tror det är större chans att det är någon typ av fjäderätare som härjar på dagen...Då på den sjuka hönan...Finns ju olika typer av dom där fjäderätarna...Bilden du visade ser ju ut som ett kvalster...Om det satt sådana på hönan så är det väl så trots dagsljus...

Nja den som jag tog bild på satt inte på en höna, den var bakom en termometer, de jag hade på hönan som dog var liknande men de var mer åt det vita hållet färgmässigt.

Jag har en liknande liten grill, och jag laddade på briketter som skulle räckt till en rejäl grillning. Ställde inte in grillen förrän lågorna lagt sig. Sedan fick den stå, men det tog nog ett par timmar innan det var varmt nog för att alla skulle dö. Det var denna sommar. Det blev varmare än 70 grader där inne men det är billig vit färg på mina OSB och den tog inte skada, inte heller innanfönstren av makrolon (polykarbonat).

Varmluftspistolen har jag kört en del med, men jag tycker den blåser bort allt för många av otäckingarna. Varmt vatten i en 2-liters blomspruta som jag isolerat med liggunderlag är bättre. Skall nog ta en gammal termos och modifiera till sommaren, ju varmare vatten desto mindre väta.

Jag köpte 2 såna grillar och testar imorgon, nu har jag ju gjort rätt många saker för att minska ner antalet, jag upplever inte att det varit några mängder av dem, iaf inte om jag jämför med bilder som andra lagt upp på nätet.
Så det kanske är lika bra att köra på med en metod till när det ändå är på rätt väg.

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Löss
« Svar #37 skrivet: 06 jan-19 kl 14:33 »
Så nu var grillningen klar, det fanns nog mer kvalster än jag trodde, de samlades kring skruvar närmst fönstret, har ett värprede i plåt där låg alla döda men bänken hönorna har haft vid fönstret hann nog inte bli tillräckligt varm, ca 80% av de som var där var döda.

Väldigt lyckat att grilla innomhus iaf även om hönorna var sura över att inte få gå in, missade dock att få med mig damsugaren jag brukar så satt grillen under inredningen medan jag rev ut denna, de knastrar och luktar riktigt illa när de trillade ner i glöden, bränd fluga hållet.

Har rensat det mesta av inredningen, de fanns bara kryp i den gamla delen, de nya 3 kvadraten jag byggt ut kunde jag inte hitta ett endaste kryp i så troligen har det pågått ett tag utan att jag märkt det, satte in ett nytt värprede i den nya delen och behöll det i plåt där alla kryp var döda.

Så gör om proceduren om 1-2 veckor igen och sätta tillbaka belysningen efter det.

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Löss
« Svar #38 skrivet: 06 jan-19 kl 17:20 »
Härligt, död åt kvalstren ;D

Ja, det var nog de vanliga kvalstren, för de är som sagt snabba fast de är så små, och de kilar snabbt till kalla ställen. Fast det skulle vara kul om det där bautakvalstret blivit artat av något proffs. Här har de nog inte blivit större än millimetern, kanske ett par tiondelar i så fall.


Det är härligt när det knastrar...

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Löss
« Svar #39 skrivet: 06 jan-19 kl 17:58 »
Härligt, död åt kvalstren ;D

Ja, det var nog de vanliga kvalstren, för de är som sagt snabba fast de är så små, och de kilar snabbt till kalla ställen. Fast det skulle vara kul om det där bautakvalstret blivit artat av något proffs. Här har de nog inte blivit större än millimetern, kanske ett par tiondelar i så fall.


Det är härligt när det knastrar...

Jag tror de var av samma modell, när de klumpade sig vid kalla ytor så såg de väldigt lika ut, lite variation i färgen och storleken bara, kanske 1/3 var åt det röda hållet och resten var mer svart/mörkgrå, de höll sig till största delen på en platå jag satt vid fönstret så hönorna kan vara i ljuset, den är inte målad och där var väl 90% av kvalstren, det är ju även över den som jag hittade de tidigare kräken.

Tycker de kliar lite var stans nu efter denna operationen, men det är väl mest en känsla

Hur ofta ska man köra på med värme? SKa man lägga det som städrutin 1 gång i månaden eller mer sällan?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

527 gäster, 2 användare
xaelanar, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser