Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fotogenkamin  (läst 26168 gånger)

john

  • Gäst
Fotogenkamin
« skrivet: 09 jan-05 kl 15:55 »
Hej på er, hoppas ni håller i hatten i blåsten!

Vi hade strömlöst från kl 1 i natt. I morse vid 9-tiden började det bli ganska kallt i huset. Vi har ännu bara el-element, tyvärr. Så vi åkte in till Västerås och köpte en fotogenkamin, Alpaca TSG-1. Kaminen kostade ca 1000 kr.

Precis när jag höll på och skruva ihop den så återfick vi elen, men jag drog igång kaminen i alla fall. Var ju nyfiken.

Nu har jag några frågor.
1. Hur mycket måste man "ventilera"? Vi bor i ett gammalt torp som är lite sådär lagom dragigt. Räcker det för att få in nytt syre? Jag har ställt tre fönster någon centimeter på glänt vardera. Man vill ju inte kyla ner huset när man vill få upp värmen. Så här står det: Elementet får endast användas i utrymmen med god ventilation, ventilera rummet frekvent i lämpligen 20-30 minuter när den används. Några tips?

2. Utan att själv ha räknat på det så undrar jag om det finns någon ekonomi i att köra med kaminen ibland istället för att maxa elementen vid sträng kyla. Den ska köra slut på en full tank (3,2 l) på 20 timmar och har en maxeffekt på 1900 kW. Fotogenet kostade 89 kronor för 5 liter (kan man få det billigare någonstans tro?). Den ska dra 0,195 l/h.

Yehala

  • Inlägg: 93
    • Västergötland
Re:Fotogenkamin
« Svar #1 skrivet: 13 jan-05 kl 14:53 »
ska just åka och hämta en fotogenkamin som står i ett annat hus. Har varit utan ström 5 dagar nu och det tar nog minst en vecka till...  huset hålls varmt med ved, men det finns en liten "låda" utomhus med varmvattenberedare och vattenpump som fryser sönder om det blir kallt (och jag vill inte tömma det om det inte är abslout nödfall )

din beräkning på 85kr/5 liter ger 1.85 kr / kwh - nästan dubbelt så mycket som det kostar att köpa förnyelsebar energi via elnätet. Och fotogen är kanske inte direkt det mest ekologiska bränslet.

Jag har haft samma undringar om ventilering - i båtar och vagnar har jag sett att de har försett brännaren med skorsten. Annars hade väl folk dött av koloxidförgiftning i en liten bod eller hytt.  ::)

sprithitler

  • Inlägg: 1059
    • Swedish survivalist.
Re:Fotogenkamin
« Svar #2 skrivet: 13 jan-05 kl 21:37 »
vilka modifiktationer behövs för att köra en fotogenkamin på T-sprit eller motsvarande istället?
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Fotogenkamin
« Svar #3 skrivet: 24 sep-05 kl 20:08 »
Fotogen är väl aldrig attraktivt som bränsle. Nöd värme kan väl i så fall produceras med en gasolkamin, mindre os och låg investering.

Under strömavbrottet i samband med Gudrun var vi utan el och även värme pga att jag inte noterat att cirkulationspumpen måste vara igång för att pannans värme ska nå elementen. Detta har jag nu åtgärdat, men då hade jag ett fyrfat med  sand som jag hällde etanol i och hade öppen brasa utan skorsten, som ju en del kaminer för fotogen har.
Det värmde upp till uthärdlig temperatur nästan ögonblickligen utan att sota vare sig tak eller väggar.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Gengaskokaren

  • Inlägg: 274
    • Västergötland
Re:Fotogenkamin
« Svar #4 skrivet: 10 sep-06 kl 19:57 »
vilka modifiktationer behövs för att köra en fotogenkamin på T-sprit eller motsvarande istället?

Inget alls! Det går nämligen alldeles utmärkt att ersätta fotogen med MK1-diesel (miljöklass 1). Det är inte exakt samma sak men så länge du inte stoppar MK1-soppan i en fotogenmotor är det helt OK. MK1-diesel ersätter även lysfotogen för smålampor. Just MK1-diesel har låga halter aromater och luktar följdaktligen inte som vanlig diesel eller eldningsolja.
« Senast ändrad: 10 sep-06 kl 20:01 av gengaskokaren »
Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell.

Gammel Smurf

  • Gäst
Re:Fotogenkamin
« Svar #5 skrivet: 20 sep-06 kl 14:03 »
Satt just och funderad på detta med os, lukt och CO2.
Anledningen, jo även jag har haft avbrott på elen och sitter med elberoende uppvärmning.
Så jag har insett att för eller senare får jag investera i en alternativ uppvärmnings källa och fotogen kamin med tippskydd verkade bra men som sagt hur länge kan jag elda en sådan innan jag kvävs.
Fick då se en gasol kamin med inbyggd CO2 vakt så det lutar åt det hållet kostnaden för själva kaminen var ca 1300 kr och gasolflaskan kan jag ju använda till annat, vet inte var detta slutar i kostnadsväg men det käns tryggare med CO2 vakt när man ska sova i samma  utrymme, inbillar mig att det luktar mindre också.

Kan det finnas CO2 larm att köpa för en billig slant montro ?
 

danneblaa

  • Gäst
Re:Fotogenkamin
« Svar #6 skrivet: 19 okt-06 kl 15:11 »
har precis fått en fotogenkamin med skorsten av märket coleman (typ husqvarna warmwind) har hört att man kan använda diesel i sådana men undrar ifall man behöver modifiera den?...

fglin

  • Inlägg: 2
    • Östergötland
SV: Fotogenkamin
« Svar #7 skrivet: 04 jan-19 kl 11:39 »
Någon frågade om T-sprit. Eftersom den är betydligt mer eldfängd (har lägre flampunkt) än fotogen och lätt ger explosiva ångor är det mycket olämpligt att försöka med den i en apparat som inte är avsedd för det. Jag vet att fotogen, diesel och jetbränsle står varandra nära men har lite dålig koll i vad mån skillnaderna mellan dem kan ge tekniska problem eller problem med lukt och liknande. Gengaskokarens tips om MK1-diesel tas tacksamt emot. Ibland kan det finnas skattemässiga skillnader och staten kan ta till med anmärkningsvärt hårda nypor i fiskala sammanhang. Flera fotogenkamintillverkare gör stora förbehåll om att det bara ska vara färsk lysfotogen, besvärligt när den är dyr och man vill ha den som beredskapslager. Biodiesel kanske man ska inta en avvaktande hållning till, där beror det nog mycket på dels apparat dels hur utgångsmaterialet processats kemiskt vid tillverkningen.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Fotogenkamin
« Svar #8 skrivet: 04 jan-19 kl 11:52 »
Det kan vara värt att notera att tråden är rätt gammal, har praktiskt taget uppnått konfirmationsåldern vid det här laget, och de som har skrivit i tråden tidigare finns antingen inte kvar på forumet eller har inte varit inloggade på åtskilliga år.

När man jämför olika bränslen, sålda under olika namn, så ska man ha klart för sig att det har hänt en del under årens lopp. Den dieselolja som säljs på den svenska marknaden idag är förmodligen mycket mer lämplig att elda i fotogenkaminer än den diesel eller eldningsolja som fanns för några tiotal år sedan - i och med att den numera är praktiskt taget fri från svavel, och de tyngsta kolvätena, aromater mm, också är i stort sett borta.
Vill man gräva ner sig djupare i saken är ett tips att studera sin bränsleleverantörs produktdatablad för de olika sorters bränslen man funderar på, och göra en jämförelse själv.

Åtminstone vissa modeller av Husqvarna Warmwind går att köra valfritt på antingen lysfotogen eller eldningsolja 1. Kolla vad som står i bruksanvisningen för aktuell kamin, på typskylten eller på den finstilta skylten med anvisningar vid bränsletanken.

 

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Fotogenkamin
« Svar #9 skrivet: 06 jan-19 kl 21:11 »
Är en gammal Warmwind eller motsvarande bra prylar i sammanhanget? Jag har hört dem kallas "villabomb" med påståenden om att de kan flöda över och sätta eld på huset. Jag deppar lite nu över att jag i senaste flyttpaniken för nio år sedan slängde två sådana kaminer över staketet till min granne skrothandlaren... Kan man elda modern diesel i sådana kaminer känns det som ett händigt alternativ till vedeldning för en kortare tid då man t.ex. brutit foten eller fått kräksjukan.  ;D Det är ju generellt en klok strategi att inte lägga alla ägg i samma korg, utan ha flera olika system som vart och ett kan uppfylla samma behov.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser