Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dags för inkörning!  (läst 1818 gånger)

Uddabudda

  • Inlägg: 1327
  • Mitt hem på jorden
    • Västergötland
Dags för inkörning!
« skrivet: 07 sep-05 kl 08:41 »
Skulle fått hjälp med inkörningen av mitt nsv brukssto på 1 år av en person på gården där jag bodde förut, men har flyttat och måste nu försöka klara av det mer eller mindre själv.

Tänkte utbilda mig själv på alla sätt, bl a genom att gå kurser, under året som kommer innan det blir dags att komma igång på allvar, men redan nu försöka börja lite lätt med tömkörning. Vi var ute några gånger i våras och det gick bra.

Hur gör ni andra? Vore roligt att höra upplägg, erfarenheter, diskutera olika metoder, tips på kurser och böcker m.m.
Självhushåll till nytta och nöje

Tara

  • Inlägg: 8
Re:Dags för inkörning!
« Svar #1 skrivet: 29 okt-05 kl 14:33 »
Vi kör in våra ponnier vid 1½-2 års ålder. Först så tömkör vi med ledare och när det går utan ledare så tar vi på linor. När hästen accepterar linor på båda sidor och att de slår på bakbenen så använder vi en inkörningsskackel som är bredare än vanliga. Den låter vi gå i backen för att vänja vid ljud. Nästa steg brukar vara att sladda ridvolten med galler. När alla moment funkar bra så tar vi fram vagnen. Först så har vi 2 medhjälpare som håller i vagnen och selen, då vi aldrig sätter fast vagnen de första ggr. När hästen accepterar vagnen så brukar v sätta fast den i skackel, draglina och baksele med snabbutlösare samt ha en framme vid huvudet de första gångerna. Skulle aldrig vänta tills hästen är 3-4 år innan man börjar med inkörning. Här är hästarna välhanterade och körs fram tills 3 års ålder då vi börjar med inridningen parallelt med att de körs.
« Senast ändrad: 29 okt-05 kl 14:34 av Tara »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

549 gäster, 3 användare
xaelanar, per.martinsson, skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser