Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Plus eller minus?  (läst 6558 gånger)

lite_av_varje

  • Gäst
Re:Plus eller minus?
« Svar #20 skrivet: 31 dec-06 kl 12:08 »
vilket stöd har du då?

så här står det i gårdsstödet:

Skötselkrav för betesmark
Betesmark ska betas varje år. Det innebär att alla delar av skiftet ska betas så att det tydligt syns att marken använts till bete när betessäsongen är slut.
 
Det har ingen betydelse vilken sorts betesdjur som betar marken. Det betyder att du även kan få gårdsstöd för marker som betas av till exempel hästar och getter.
 
Du kan ersätta betet med slåtter och skörd ett enstaka år. Hela den del av skiftet som inte betas ska då slås och skördas. Därefter måste skiftet betas två år innan du kan välja att ersätta betesdriften med slåtter och skörd igen.
 
Slåtterängar ska du sköta med årlig slåtter och skörd.
 
Du ska sköta marken så att den inte växer igen. Igenväxta partier innebär avdrag på ditt gårdsstöd.

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Plus eller minus?
« Svar #21 skrivet: 31 dec-06 kl 12:09 »
allvarligt talat, varför skulle du inte få utfodra med hö om du ej har bete?? verkar ju helt absurt!

Det får man väl i nödfall, men man ska planera för att betet räcker. Det handlar ju om naturvård och att djuren ska få leva naturligt. Inte så absurt tycker jag.
Och jag har löst så mina getter hamnar på bra bete till sommaren :-)

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Plus eller minus?
« Svar #22 skrivet: 31 dec-06 kl 12:09 »
Hej  "lite_av_varje"  jag har många olika stöd  ;D

Det du citerar är reglerna för skötsel av betesmarken !
MEN
Det jag pratar om är reglerna för skötseln av djuren på gården !

§ 34 Beläggningen på betesmarken får inte vara högre än att ett växttäcke bibehålls på minst 80% av arealen i den aktuella betesfållan!

Följer man inte det här så har man brutit mot tvärvilkoren i EU-stöds sammanhang och får kännbara avdrag på alla sina EU-stöd.
Dessutom har man brutit mot djurskyddslagen och kan få titulera sig som "Vanvårdare"  ;)
 
Man får naturligtvis mata sina kor med hö ute  i den till 80% gräsbevuxna hagen om man vill.  ;D

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 31 dec-06 kl 13:10 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Plus eller minus?
« Svar #23 skrivet: 31 dec-06 kl 13:11 »
Nu är jag ny på detta och total okunnig i ämnet. Men om en liten smålänsk bonde vill hålla en gammal åker med 30% stenrösen öppen. Skulle han få tji då? Eller räknas det in under något annat bidrag för kulturlandskap då?

lite_av_varje

  • Gäst
Re:Plus eller minus?
« Svar #24 skrivet: 31 dec-06 kl 13:14 »
Det får man väl i nödfall, men man ska planera för att betet räcker. Det handlar ju om naturvård och att djuren ska få leva naturligt. Inte så absurt tycker jag.
Och jag har löst så mina getter hamnar på bra bete till sommaren :-)
men djur åt väl hö förr oxå eller?

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Plus eller minus?
« Svar #25 skrivet: 31 dec-06 kl 14:32 »
men djur åt väl hö förr oxå eller?

Fast tror inte att djuren när de kom till levde i små hagar med endast asfalt och käkade torrt hö och kraftfoder som människan har producerat med hjälp av dieseldrivna traktorer??? Eller är jag helt ute och cyklar???

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Plus eller minus?
« Svar #26 skrivet: 31 dec-06 kl 14:38 »
men djur åt väl hö förr oxå eller?


Eftersom jordbruket numera går ut på att jaga bidrag är det den som delar ut fixarna som bestämmer hur det skall bedrivas.

Modern bondepraktika

lite_av_varje

  • Gäst
Re:Plus eller minus?
« Svar #27 skrivet: 31 dec-06 kl 14:45 »
jaha, ja, det verkar ju inte helt lätt att följa alla datum och komma ihåg när allt ska vara inne. ::)

 

lite_av_varje

  • Gäst
Re:Plus eller minus?
« Svar #28 skrivet: 31 dec-06 kl 14:46 »
men hur mycket får man i bidrag för exempelvis en hästhage?

lite_av_varje

  • Gäst
Re:Plus eller minus?
« Svar #29 skrivet: 31 dec-06 kl 14:48 »
Fast tror inte att djuren när de kom till levde i små hagar med endast asfalt och käkade torrt hö och kraftfoder som människan har producerat med hjälp av dieseldrivna traktorer??? Eller är jag helt ute och cyklar???


levde i små hagar med endast asfalt? nä, förr hade dem ju stoora marker och det är väl det man ska eftersträva nu oxå!

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Plus eller minus?
« Svar #30 skrivet: 31 dec-06 kl 15:10 »
levde i små hagar med endast asfalt? nä, förr hade dem ju stoora marker och det är väl det man ska eftersträva nu oxå!

Ja det tycker jag iaf. åtminstone marker så djuren har möjlighet att att utföra sina beteenden på ett normalt vis utan att hämmas.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Plus eller minus?
« Svar #31 skrivet: 31 dec-06 kl 17:21 »
Nu är jag ny på detta och total okunnig i ämnet. Men om en liten smålänsk bonde vill hålla en gammal åker med 30% stenrösen öppen. Skulle han få tji då? Eller räknas det in under något annat bidrag för kulturlandskap då?

JA  ;D

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Plus eller minus?
« Svar #32 skrivet: 31 dec-06 kl 17:24 »
Modern bondepraktika


Ja den där drömmer man om på nätterna...  ;D
har jag glömt nått... nej...jo...kanske.....  ::)

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Plus eller minus?
« Svar #33 skrivet: 31 dec-06 kl 17:34 »
men hur mycket får man i bidrag för exempelvis en hästhage?
Om hästhagen är större än 3 ha och är beväxt med balj o vallväxter, kan du söka bidrag om du tänker att bruka den i minst 5 år framåt..
(då kan du ju söka gårdsstöd,vallstöd....och få alla härliga regler att följa  ;D )

Summan kan jag inte säga men kanske kanske 4 - 5 000 kr?
Man vet inte i förväg vad det kommer att bli varje år...

Men du får inte ha hel sjukersättning eller hel aktivitetsersättning när stödåret börjar !

Mvh o Gott Nytt År !
Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Plus eller minus?
« Svar #34 skrivet: 28 feb-07 kl 05:37 »
Förr svalt både människor och (andra) djur.  Ända fram till 1930-talet försökte många ha så många djur som möjligt.  Att sköta dem väl och få högre produktion har kommit fram senare; mycket bra tycker jag.  Men om EU tycker jag inge vidare, bland annat för alla deras, stundom motstridiga, regler.


En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

523 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, Tur-Johan, Trolle_85, Caroline Carlsson, Besksöta

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser