Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bara ett lamm?  (läst 2817 gånger)

ulfg

  • Inlägg: 1006
bara ett lamm?
« skrivet: 18 mar-08 kl 22:55 »
Hej,
blir en aning konfunderad: en gutetacka har lammat väldigt tidigt (15 mars) och har bara fått ett lamm. Annars är jag van vid att gutefåren alltid lammar från de sista dagarna i mars och två veckor framåt. De är i sällskap med en bagge året runt och "sköter sig själva". Dessutom tycker jag det är märkligt att hon bara fått ett lamm. Förstårstackorna får oftast bara ett lamm, men efter första året får de alltid två lamm. Någon förklaring? Blev betet väl magert i sept-okt så att äggproduktionen blev trög? De hade det inte alltför fett tidigt på hösten - började fodra med ensilage först i början på november och vallen var ganska nerbetad.
Tacksam för svar,

Jonas
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

javill

  • Inlägg: 11394
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: bara ett lamm?
« Svar #1 skrivet: 19 mar-08 kl 00:40 »
Jag hade fått för mig att gutefår oftast bara fick ett lamm?  ??? Fast om dina brukar få två så kan det ensamma lammet säkert bero på hull och mindre bra bete. Jag hade en vuxen tacka (gotlandsfår) ifjol som också bara fick ett lamm och hon var lite tunnare än de andra.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: bara ett lamm?
« Svar #2 skrivet: 19 mar-08 kl 07:08 »
Det vanligaste är att gutar får ett lamm. Speciellt när de lammar före eller efter "vanlig" tid. Fodret påverkar, så det är betydligt vanligare idag, med för bra foder, kraftfoder m.m. att de får både två och tre. Vilket ju knappast kan ses som positivt.

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: bara ett lamm?
« Svar #3 skrivet: 19 mar-08 kl 07:47 »
Birgit! :D

amarantus

  • Gäst
SV: bara ett lamm?
« Svar #4 skrivet: 19 mar-08 kl 07:58 »
Det vanligaste är att gutar får ett lamm. Speciellt när de lammar före eller efter "vanlig" tid. Fodret påverkar, så det är betydligt vanligare idag, med för bra foder, kraftfoder m.m. att de får både två och tre. Vilket ju knappast kan ses som positivt.

2 av våra fem tackor fick tvillingar. Men de två hade lammat innan.
Jag hade också fått den infon att förstagångare gav ett lamm och att fodret styrde upp antalet lamm.
Det var vår första säsong och vi visste inte om det skulle bli något alls :P
Vi testar nästa år igen och vet lite bättre nu :)

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: bara ett lamm?
« Svar #5 skrivet: 19 mar-08 kl 08:41 »
Ursäkta OT, men vad glad jag blev att se "Birgit" ;D ;D ;D!!!

Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

amarantus

  • Gäst
SV: bara ett lamm?
« Svar #6 skrivet: 19 mar-08 kl 08:45 »
Ursäkta OT, men vad glad jag blev att se "Birgit" ;D ;D ;D!!!



Jag meeeeed :-*

Oskarsgården

  • Inlägg: 953
  • Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: bara ett lamm?
« Svar #7 skrivet: 19 mar-08 kl 09:04 »
Jag fick oxå bara ett lamm den 15/3 från en 3 år gammal tacka..men hon var lite underviktig..
Hade precis som dina gått med bagge hela tiden..jag är lite fundersam om det kom tidigt för att vi flyttade henne några dagar innan för att gå med den stora tackflocken  ???
Det lilla bagglammet och mamman mår dock jättebra.. och det är ju huvudsaken ;D
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

javill

  • Inlägg: 11394
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: bara ett lamm?
« Svar #8 skrivet: 19 mar-08 kl 09:25 »
Ursäkta OT, men vad glad jag blev att se "Birgit" ;D ;D ;D!!!



Jag med! Hej Birgit välkommen tillbaka!  :D
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

amarantus

  • Gäst
SV: bara ett lamm?
« Svar #9 skrivet: 19 mar-08 kl 09:40 »
Jag fick oxå bara ett lamm den 15/3 från en 3 år gammal tacka..men hon var lite underviktig..
Hade precis som dina gått med bagge hela tiden..jag är lite fundersam om det kom tidigt för att vi flyttade henne några dagar innan för att gå med den stora tackflocken  ???
Det lilla bagglammet och mamman mår dock jättebra.. och det är ju huvudsaken ;D

De som jag hade som fick ett lamm vardera var inte underviktiga (enl bilder att se hur man kan se och känna över ett får) utan smärt, alltså ingen bula jämte ryggraden.
Eftersom vi sen slaktade just henne så fick bevisat att hon höll sig likadan fram till avvänjningen och att hullet var bra efter slakt. Det är lätt att tro att det känns magert över ryggen men bästa tipset är att kolla sådant vid slakt sen och jämföra.

Men din underviktiga tacka vet jag ju inget om utan att jag mer ville säga att det man tror man känner inte alltid är så.  dvs undervikt=mager (för magert djur)
Vet inte om jag skrev lite konstigt men hoppas du förstod ;)

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: bara ett lamm?
« Svar #10 skrivet: 19 mar-08 kl 15:40 »
Våra gute får i snitt ca 1,5 lammungar, d v s  hälften får två. Tre tror jag är väldigt ovanligt.
snus? vad är priset på en pris?

agge

  • Inlägg: 231
SV: bara ett lamm?
« Svar #11 skrivet: 19 mar-08 kl 15:49 »
Jag har också lite funderingar varför vi fått så många enfödingar.
av 37 tackor har 13 st fått 2 lamm och 24 st fått 1 lamm , av dessa är det 1 förstagångslammare.
tidigare år har det varit vanligast med 2 lamm / tacka

När det var dags att släppa på baggen i höstas var tackorna tjocka o runda så vi fodrade inget extra.
Min teori är att de fick lite för dåligt med foder senare på hösten o "tappade" foster kan det va så ??
(vi har stämpel på baggarna så jag vet att de blev betäckta när de va som tjockast.)
eller är det bara sånt som händer vissa år


hustran

  • Inlägg: 1803
SV: bara ett lamm?
« Svar #12 skrivet: 19 mar-08 kl 16:30 »
Jag tror nog att det är vanligare att tackorna är för feta än magra inför betäckningen, det påverkar också, med färre foster. Sedan så undrar man varje år.....varför blev det si eller så. Har ingen erfarenhet av Gutar, men som Birgit skriver om de blir brunstiga lite tidigare än "normalt"så verkar det troligt, eller hur? Kanske inte tillräckligt många ägg som mognat. Sedan så kan det väl vara slumpen. Tänk om man visste att alla tex. skulle få 2 st. var, så enkelt livet vore då. åtminstone på den fronten. ;D

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: bara ett lamm?
« Svar #13 skrivet: 20 mar-08 kl 12:53 »
Hej och tack för alla kommentarer och spridande av egna erfarenheter. Herregud vad bra det är att kunna prata med folk så här över nätet. Jag måste ha blivit bortskämd med min lammning förra året. Då fick alla tackor utan undantag 2 lamm var. Så jag trodde det var standard på vuxna gutefår, utom förstaårstackor. Men nu förstår jag att antal lamm varierar hejvilt och hänger på många faktorer. Men jag vill ha många lamm så jag satsar på en smula "flushing" i äggläggningstid +bra höst bete och något senare betäckning (v48-51).
Två lamm per tacka klarar gutar fint, de har precis två spenar. Jag överdriver inte med flushing - tre lamm/tacka vill jag inte ha, även om det är högst ovanligt. 
Glad påsk, alla fårkolleger!

Jonas
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

agge

  • Inlägg: 231
SV: bara ett lamm?
« Svar #14 skrivet: 20 mar-08 kl 17:27 »
Jag tror nog att det är vanligare att tackorna är för feta än magra inför betäckningen, det påverkar också, med färre foster.

Det var en aspekt som jag aldrig hört förut...
Men , varför inte. 

Oskarsgården

  • Inlägg: 953
  • Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: bara ett lamm?
« Svar #15 skrivet: 20 mar-08 kl 18:07 »
Det var en aspekt som jag aldrig hört förut...
Men , varför inte. 

Likadant med kaniner.. är dom för tjocka får dom få ungar..  :)
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

amarantus

  • Gäst
SV: bara ett lamm?
« Svar #16 skrivet: 20 mar-08 kl 18:10 »
Har hört det med! gäller nog alla djur och vi människor:)

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: bara ett lamm?
« Svar #17 skrivet: 23 mar-08 kl 22:24 »
Hm, detta tål att tänka på: feta tackor, färre foster. En distinktion är naturligtvis viktig: välmående tackor inte detsamma som feta tackor. Lagom alltid bäst. Det är säkert många som vräker på sina får för mycket kraftfoder i onödan. "Naturligt" sett skall väl hullet kunna variera en del över en årscykel, fritidsbönder måste inte optimera sina djur för maximal produktion och så vidare. En del svåra lammningar kan kanske skrivas på kontot att tackor fått för mycket "godis", blivit feta och fått för kraftig fosterutveckling?

Jonas
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: bara ett lamm?
« Svar #18 skrivet: 23 mar-08 kl 22:41 »
Har man gutar är de ju knappast feta, eftersom man (vi, i alla fall) har gutar för att de sköter sig själva och inte behöver drivas hårt.

Gutar har man inte om man vill ha ekonomi i fårekonomin. Gutar föder sig bra på bete och blir ett utomordentligt gott kött som slakteriet inte vill ha.

Gutar är bra för självhushållare, så vi som funderar på att se om vi kan hitta ett sätt att föda upp lamm som kan betala lite mer av traktorkostnaderna kanske ska hitta en mer avkastande ras...

snus? vad är priset på en pris?

svekhult-ia

  • Inlägg: 569
    • Västergötland
    • Svekhult-ia
SV: bara ett lamm?
« Svar #19 skrivet: 24 mar-08 kl 00:38 »
Också jag har hört från erfarna fårägare att feta/kraftiga tackor får färre foster, och att hullet spelar större roll än arvbarheten. Hörde nån siffra på bara några procents arvbarhet på antalet foster.

Jag har haft en liten teori, som delvis bekräftats av min erfarenhet nu i år. Min besättning, ren finull, får alltid svettigt stora kullar. Fyra stycken är "vanligt". Då är jag VÄLDIGT noga med att inte flusha, de går kvar på höstbete under betäckningen under september/oktober, och har inget tillskottsfoder.

Min teori var att i och med att lammen skickas till slakt i augusti, så sker en "flushing-effekt" bara av att lammen försvinner och de sinar om de inte redan gjort det.

Förra året betäckte jag inte alls pga att jag inte fick tag på tillräckligt bra ensilage. De har alltså levt livets glada dagar, vilket självklart avspeglats på hullet - runda och goda.

Vid lamningen i år har jag fått större antal tvåfödda och mindre antal fyrfödda. Andelen trefödda ligger ungefär på samma.

Långt ifrån särskilt vetenskapligt, mest djupa funderingar från en som tänker för mycket ibland  ::)

Glad Påsk i efterhand!
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

402 gäster, 4 användare (2 dolda)
backabjorn, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser