Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Betäcka 4-åriga tackor?  (läst 2206 gånger)

mli79

  • Inlägg: 541
    • Skåne
Betäcka 4-åriga tackor?
« skrivet: 23 jul-12 kl 09:13 »

Jag har tre fyraåriga gutetackor som aldrig har lammat innan, har heller aldrig gått med bagge. Jag behöver utöka min flock med ett par individer och funderar på om man skulle köpa sig en bagge istället för fler tackor. Men jag känner också att mina tackor är kanske i lite äldsta laget för att bli förstföderskor. Vad tycker ni, är det för sent?
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Betäcka 4-åriga tackor?
« Svar #1 skrivet: 25 jul-12 kl 18:50 »
Jag skulle nog välja att köpa in fler livdjur istället för att låta betäcka så pass gamla djur. Jag har för mig att jag läste nåt om att deras bäcken inte riktigt fixar lamning om de är lite äldre förstagångslammare. Men det är bara vad jag har läst här och inget expertsvar.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Kottisgården

  • Inlägg: 210
    • Västerbotten
SV: Betäcka 4-åriga tackor?
« Svar #2 skrivet: 25 jul-12 kl 19:07 »
4 år är ingen hög ålder på ett får, naturen gör sitt. Välj dock inte en köttrasbagge till dem då det kan bli stora lamm.
Mina gamla gutetackor gör ett bra födseljobb och är utmärkta mödrar.

Jag har aldrig varit med om att bäckenet skulle få problem.
Lever livet till ända. Biter tillbaks om det gör ont. Klarar mig själv. Älskar vänner. Låter mig älskas. Saknar forntida rättssystem och uppfostrade gestalter. Det skjuts för lite...

Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Betäcka 4-åriga tackor?
« Svar #3 skrivet: 25 jul-12 kl 20:36 »
Jag skulle också köpa, dels för att bäckenet precis som på hundar växer ihop om dom inte får lamm relativt tidigt och dels för att tar man egna lamm så får man en del baggar också. Det kan ju faktiskt bli så att alla lamm blir baggar och då får man kastreras/sälja/slakta
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Luppa

  • Inlägg: 490
    • Norrbotten
SV: Betäcka 4-åriga tackor?
« Svar #4 skrivet: 25 jul-12 kl 23:10 »
Gamla obetäckta tackor blir väl ofta feta, och fett runt livmoder och andra organ är aldrig positivt när det gäller befruktning/dräktighet/lamning. Risken för komplikationer är nog stor, i värsta fall står du där med mindre djur än du började med.
Jag skulle också köpa nya.
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

turinge

  • Inlägg: 138
  • Jag lär mig genom att gå dit jag måste gå
    • Södermanland
SV: Betäcka 4-åriga tackor?
« Svar #5 skrivet: 26 jul-12 kl 22:36 »
Jag har finullsfår och korsningsfår och jag håller med om "kottisgården" som skrev att du nog kan betäcka men då använda en bagge av lättare ras/typ. Dvs ingen köttrasbagge. Jag har korsningsbaggar födda i år till salu om du är intresserad av att prova. Naturen brukar sköta om det där och jag har haft tackor som fött vid 10 års ålder, givetvis har de haft lamm innan, oftas varje år. Men om man tänker på att en 10 åring eller äldre fortfarande är fertil och klarar det bra, så är inte 4 år så gammalt, fast de lär väl bli 5 år innan de föder... Hör med en veterinär som är VAN vid får, i annat fall.
Jag har det mesta jag behöver...  utom en trevlig karl ;).

mli79

  • Inlägg: 541
    • Skåne
SV: Betäcka 4-åriga tackor?
« Svar #6 skrivet: 27 jul-12 kl 20:39 »
Tack alla för svar! Jag hade tänkt att bara ha Gutefår. Men jag har nog bestämt att jag ska köpa in fler tacklamm istället till nästa säsong. Jag vill inte ta några risker med dessa tanter, skulle bli svårt om det blev problem för de är inte heller särskilt tama.
Anledningen till att jag ville ha får var att ponnyerna inte hinner beta av sina hagar, ca 1,5h. Fåren är inte så bra på att beta som jag trodde, helt ärligt så gör mina minigrisar ett bättre jobb.. Men tre ponnys, tre minigrisar och tre får på 1,5h var tydligen inte tillräckligt. Nästa år ska jag plöja upp en stor del av hagen och så in ny vall istället för det ogräsmöget som har tagit sig där nu de senaste åren. Det kanske passar mina kräsna får bättre? Eller jag vet inte ens om de är kräsna, de ligger bara mest och sover om dagarna..  ::)
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Betäcka 4-åriga tackor?
« Svar #7 skrivet: 27 jul-12 kl 22:37 »
Hur långt är gräset på fårbetet? De ratar allt som är för långt, det bara trampas ner. Optimalt är 7-8 cm fick jag lära mig på fårkursen.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Betäcka 4-åriga tackor?
« Svar #8 skrivet: 28 jul-12 kl 04:43 »
Tack alla för svar! Jag hade tänkt att bara ha Gutefår. Men jag har nog bestämt att jag ska köpa in fler tacklamm istället till nästa säsong. Jag vill inte ta några risker med dessa tanter, skulle bli svårt om det blev problem för de är inte heller särskilt tama.
Anledningen till att jag ville ha får var att ponnyerna inte hinner beta av sina hagar, ca 1,5h. Fåren är inte så bra på att beta som jag trodde, helt ärligt så gör mina minigrisar ett bättre jobb.. Men tre ponnys, tre minigrisar och tre får på 1,5h var tydligen inte tillräckligt. Nästa år ska jag plöja upp en stor del av hagen och så in ny vall istället för det ogräsmöget som har tagit sig där nu de senaste åren. Det kanske passar mina kräsna får bättre? Eller jag vet inte ens om de är kräsna, de ligger bara mest och sover om dagarna..  ::)

Det är ju helt avgörande för vad du har för växter om dom betar eller inte. Bara för att det är grönt i hagarna så betyder det ju inte att det är ätbart.

Om det är så att det gröna du har till dina djur inte är ätbart då kommer dom svälta ändå och ligger dom och sover inte idisslar så kan ju fallet vara det att dom får för lite näring och då är det inte läge att öka mängden djur.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

mli79

  • Inlägg: 541
    • Skåne
SV: Betäcka 4-åriga tackor?
« Svar #9 skrivet: 28 jul-12 kl 07:14 »

Ingen fara, de svälter inte. De har massor av gräs också, men jag trodde att de skulle vara bättre på att beta rator etc.
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Betäcka 4-åriga tackor?
« Svar #10 skrivet: 28 jul-12 kl 07:46 »
Mina Klövsjöfår är jättebra på att att äta både rator (häst) och sly, vad jag hört så lär sig lammen av sina föräldrar vad dom kan äta och då är det ju bra om du köper får från en besättning som inte är så kräsen men det är klart har dom mycket att äta då tar dom det godaste först.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

427 gäster, 4 användare (3 dolda)
javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser