Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Kycklingar och värmetak  (läst 1910 gånger)

Sivanlabrador

  • Inlägg: 2
    • Skåne
Kycklingar och värmetak
« skrivet: 26 feb-18 kl 18:40 »
Hej!

Ber om ursäkt i förhand för långt inlägg från orolig nybörjare.

Jag har min första kull med maskinkläckta kycklingar och är helt nybörjare på höns. De är idag 9 dagar. De bor i en hundbur i mitt kök med rumstemp pendlande 20-23 grader. Har förstått det som att värmetak ska var det "naturligaste" för dem förutom höna så det har jag köpt ett. Jag vågade dock inte använda det från början utan fegade med grislampa den första veckan. Höll då ca 35 på varmaste stället. Nu i lördags när de var en vecka tog jag mod till mig och började använda värmetaket.

Har varit orolig för att det ska bränna sig på taket då det är väldigt varmt. Kan knappt ha handen mot :o men har förstått efter att ha läst trådar här att det är ok så länge det är rätt höjd på taket. När jag har handen i luften under känns det varmt på ett bra sätt.
Nästa stund är jag orolig att de ska frysa och inte vara smarta nog att gå in och värma sig. De var skeptiska till taket i början men nu har de vant sig och ibland ligger alla under det och sover, ibland ligger de med halva kroppen utanför och ibland ligger flera helt utanför taket när de sover. Har ena sidan på taket lite högre än den andra så att de kan välja hur varmt det ska vara. Dom sover på mossa under taket.

2 ggr har det hänt att jag kommit hem och alla kycklingarna har legat i en klump i andra sidan av buren i torven och sovit. Då ligger de i princip ovanpå varandra och jag är rädd att de fryser. Är det rimligt att 10 dagars kycklingar tycker att det är lagom sovtemp med 20 grader? Eller har dom dålig självbevarelsedrift? Dom ligger ju inte avslappnat utspridda som de gjort om de ligger under taket eller värmelampa. Idag har jag sett att 2 kycklingar nyser lite :o så nu är jag rädd att de ska få lunginflammation. Ska jag fega ur på värmetaket och ta det säkra före det osäkra med värmelampan? Jag tycker ju att det känns väldigt bra att de kan gå in i mörkret under taket och sova i värmen. Känns som de sover längre och bättre med taket i mörker än i rött ljus från grislampan.

Alla kycklingar har känns pigga och vilda, äter som hästar (färdigt kycklingfoder) och skiter som elefanter  :)

men idag tycker jag att en ser lite ruggig ut och känns kanske lite slöare än vanligt :-\

Tacksam för goda råd!!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

1197 gäster, 4 användare (2 dolda)
von tratt, torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser