Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vedtorkning  (läst 42400 gånger)

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
SV: Vedtorkning
« Svar #20 skrivet: 18 feb-09 kl 13:16 »
Går det verkligen att sälja ved i stjälpt mått för runt 500:-???.

Bor ni i Stockholm?,,,,,,,, ;) ;D

Nära flådiga Kungsbacka utanför Göteborg...
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Hacke

  • Inlägg: 435
    • Värmland
SV: Vedtorkning
« Svar #21 skrivet: 18 feb-09 kl 17:26 »
Tack Lumberjack för länktipset. Det ska jag studera när jag får tid.
Frågan är om inte dina EUR-pallar passar bäst för vedproduktion i mindre skala.
Jag går annars och klurar på att använda en gammal lagårdsplatta till vedtorkning.
Har också kommit över några ledningsstolpar som jag tänkte använda som stomme till ett snedtak över plattan. Måtten blir ca. 7*4 meter. Underst mot plattan tänkte jag lägga ut träpall.
Som jag begriper det  är det presenningen över veden som är den stora boven i dramat.
Den slipper man alltså här. Fukten har möjlighet att avdunsta i luften under taket.
Med gles brädpanel som vägg borde det bli ett ganska så rekordeligt utrymme för att torka ved, eller vad säger ni?
Frågan är hur stor hög man kan få eldningstorr under ett sådant utrymme.
Man skulle ju annars kunna åka på studiebesök till någon vedhandlare  ::)
Åsikter om idéen tas tacksamt emot.

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Vedtorkning
« Svar #22 skrivet: 19 feb-09 kl 02:19 »
Nära flådiga Kungsbacka utanför Göteborg...

Grattis!,,,,, ;D

Fick man de pengarna så sålde man ju inte en enda pinne som massaved!


Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Vedtorkning
« Svar #23 skrivet: 19 feb-09 kl 02:55 »
Tack Lumberjack för länktipset. Det ska jag studera när jag får tid.
Frågan är om inte dina EUR-pallar passar bäst för vedproduktion i mindre skala.
Jag går annars och klurar på att använda en gammal lagårdsplatta till vedtorkning.
Har också kommit över några ledningsstolpar som jag tänkte använda som stomme till ett snedtak över plattan. Måtten blir ca. 7*4 meter. Underst mot plattan tänkte jag lägga ut träpall.
Som jag begriper det  är det presenningen över veden som är den stora boven i dramat.
Den slipper man alltså här. Fukten har möjlighet att avdunsta i luften under taket.
Med gles brädpanel som vägg borde det bli ett ganska så rekordeligt utrymme för att torka ved, eller vad säger ni?
Frågan är hur stor hög man kan få eldningstorr under ett sådant utrymme.
Man skulle ju annars kunna åka på studiebesök till någon vedhandlare  ::)
Åsikter om idéen tas tacksamt emot.

Låter som ett vettigt förvaringsalternativ.

Pressenning är annars ingen fara,,, dvs om man bara har det som "tak" över travarna och inte täcker ner mer än någon dm
runt sidorna
Viktigare då att man håller undan markfukten och ser till att ha god luftväxling i travarna,,,, gärna med upplag mot "sörsida".

När det gäller "rationell hantering" för avsaluved så tror jag ändå att "säckat på pall" är bäst.
Lätt att fylla från tex processor - lätt att hantera med traktor och gafflar, samt lätt att lasta/lossa på bilsläp för den som köper
5-10 m3 till exvis "braskaminen".



larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
SV: Vedtorkning
« Svar #24 skrivet: 19 feb-09 kl 14:08 »
Bild på vedtork. Eller vad man skall kalla det.

Taket står över sex lastpallar, stolpar på cc 40cm på lånsidorna av gårdssågad tall. Längsgående panel av kantbitarna från sågningen, med ca 10-20cm mellanrum mellan bitarna. Så gott om luft, samtidigt som vedträn sällan trillar ut, krävs exakt rätt vinkel för att ngt trä skall trilla ut. Man kan fylla den "boden" med 6*2=12 kubikmeter stjälpt ved. För leverans ställer jag släpvagnen framför och välter ner ved. Just nu har jag tagit bort en del kantbitar på framsidan för att enklare slänga in veden. Traditionellt travad ved intill (en pall ren ek innerst, två pallar ren sälg utanför, björk i den stora "torken").

Antar att man kunde använt en frontlastarskopa och tagit ved med.

Iaf, en sådan konstruktion gör att man iaf automatiserat, eller utan tanke och precision, kan vräka in ved för torkning. Samtidigt blir det inte för stort för att veden i mitten inte skall torka, och det kommer sällan in regn, om det inte blåser rejält. Man kanske kan tänka sig en länga med sådana bodar om man vill hantera lite mer ved.

Nu har jag inte byggt den konstruktionen (utom de längsgående kantbitarna), men man kan nog raffinera det hela lite. Gör den hög nog för att köra in släpkärran under, och ngn luckkonstruktion i golvet, eventuellt snedställda pallar, och ut åker veden rätt ner i släpkärran. Hm.

På sommarbilden (juni) har jag tillfälligt ställt pallar för egen ved framför. Huvudtorken var fullare innan veden torkade, men veden har krympt rätt rejält av torkningen.

Vän av ordning eller som varit på plats noterar att antalet träd bakom har minskat under vintern, återställer ca 0.5 hektar betesmark.
« Senast ändrad: 19 feb-09 kl 14:11 av larso »
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
SV: Vedtorkning
« Svar #25 skrivet: 19 feb-09 kl 14:23 »
Grattis!,,,,, ;D

Fick man de pengarna så sålde man ju inte en enda pinne som massaved!


Levererar faktiskt 10-15 kubik massa till Södra, mest för sakens skull. Utifall det blir ngn storm och man behöver hjälp. Fast den klenare massaveden tar jag till ved, mest de grövre bitarna som hamnar i Södras hög. Har dessutom inte kapacitet att hantera hur mycket ved som helst. Men när massavedtraven väl är drygt 10 m3fub så lägger jag bara riktigt grova bitar där, resten går till ved.

Men om deras senaste prissänkning på massaveden kvarstår så blir det bara timmer för deras del nästa år, massan får bli ved.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Vedtorkning
« Svar #26 skrivet: 19 feb-09 kl 16:41 »
När ryssarna får för sig att höja exportskatten och om möjligt stävja mygel, stiger massaveden här.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Huggorm

  • Gäst
SV: Vedtorkning
« Svar #27 skrivet: 19 feb-09 kl 16:42 »
När ryssarna får för sig att höja exportskatten och om möjligt stävja mygel, stiger massaveden här.
Har dom inte gjort det redan? Har för mig att jag läste något om det för ett tag sedan

Pong

  • Inlägg: 596
SV: Vedtorkning
« Svar #28 skrivet: 19 feb-09 kl 16:55 »
Har dom inte gjort det redan? Har för mig att jag läste något om det för ett tag sedan

Jo de har höjt virkestullen successivt sedan 2007. Från 4 € kubiken 2007 till 10 €, till 15 € och skulle höjas till 50 € den första januari 2009 men Putin sköt upp 50-höjningen 9-12 månader, så vi får se vad som händer.

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
SV: Vedtorkning
« Svar #29 skrivet: 20 feb-09 kl 07:56 »
När ryssarna får för sig att höja exportskatten och om möjligt stävja mygel, stiger massaveden här.

Aldrig lika mycket. Virkesmarknaden i Sverige är ett oligopol. Södra betalar tydligen upp till det dubbla för massaveden i Baltikum, där det sker i riktig konkurrens.

Vi kanske kan få se en höjning på 25:- i Sverige, men inte mer. Det är fortfarande mer lönsamt att göra ved av massaveden än att sälja den till Södra. Höj till 800:- ex moms så kanske vi kan börja prata. Men får man 500:- ink moms för kluven ved, så är det i praktiken ett pris på mer än 1100:- per m3fub (OK, inklusive moms), eftersom 55% av de kluvna veden är luft. Dessutom får man betalt för barken när man gör ved, vilket man ju inte får för massaved. För egen del så kör jag förbi vedbacken på väg till massavedavlägget, så tiden det tar att klyva sparar jag delvis in på kortare transportsträcka.

Att man alls kan köpa in massaved till dessa priser beror väl dels på stora skogsägare som inte har möjlighet att förädla rubbet till ved, och dels på alla icke självverksamma skogsägare, inklusive mindre, där Södra går in och gör rubbet.

Men visst, skulle alla göra ved av massaveden, så skulle det bli en viss överetablering...

Nej, jag lägger mina pliktskyldiga 10+ m3fub, så de känner att jag levererar något för mitt medlemskap.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Vedtorkning
« Svar #30 skrivet: 20 feb-09 kl 08:59 »
Pappersindustrin kommer att minska i Sverige, de bolag som är aktiva här, kommer att förlägga produktion i länder med mer råvara tillgänglig. 
Biobränsle blir en stark konkurrent till papperstillverkning och spånskivetillverkning i Sverige.  Marknaden för biobränsle är långt ifrån mättad här.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

p@nk1978

  • Inlägg: 24
SV: Vedtorkning
« Svar #31 skrivet: 08 mar-09 kl 05:11 »
Går det verkligen att sälja ved i stjälpt mått för runt 500:-???.

Bor ni i Stockholm?,,,,,,,, ;) ;D



   ;D ;D

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Vedtorkning
« Svar #32 skrivet: 08 mar-09 kl 08:38 »
Går det verkligen att sälja ved i stjälpt mått för runt 500:-???.

Bor ni i Stockholm?,,,,,,,, ;) ;D

Här kommer fö en liten länk som någon kanske har nytta av?.

http://dalea.du.se/research/archive/70589611-93d6-4224-bf7c-b6263a5acddf/8e9dab5a-70e9-4d6d-8aa1-d4504835b8c8.pdf


Här såg jag att man tar 750:- kubiken för ved packat i enkubikssäck.
« Senast ändrad: 08 mar-09 kl 10:10 av Rosten »

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
SV: Vedtorkning
« Svar #33 skrivet: 08 mar-09 kl 08:39 »
Pappersindustrin kommer att minska i Sverige, de bolag som är aktiva här, kommer att förlägga produktion i länder med mer råvara tillgänglig. 
Biobränsle blir en stark konkurrent till papperstillverkning och spånskivetillverkning i Sverige.  Marknaden för biobränsle är långt ifrån mättad här.

Något att tänka på nu när massabruk läggs ner, och inköparna drar åt svångremmen, är att det kommer bli mycket mindre avverknings- och gallringsrester att flisa till kraftverken. Södra begränsar iaf hos oss inköpen av leveransvirke framöver, och det blir så små volymer tillåtna att det knappast kommer bli lönt att göra biobränsleuttag. Undrar vad fjärrvärmeverken kommer säga om det?

Den massiva utbyggnaden av biobränsleeldade kraftvärmeverk de senaste åren har baserat sig på den tillgänglighet till råvara som en högkonjunktur innebär. Nu har vi många år av recession, depression eller i bästa fall lågkonjunktur framför oss.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Vedtorkning
« Svar #34 skrivet: 08 mar-09 kl 10:08 »
Något att tänka på nu när massabruk läggs ner, och inköparna drar åt svångremmen, är att det kommer bli mycket mindre avverknings- och gallringsrester att flisa till kraftverken. Södra begränsar iaf hos oss inköpen av leveransvirke framöver, och det blir så små volymer tillåtna att det knappast kommer bli lönt att göra biobränsleuttag. Undrar vad fjärrvärmeverken kommer säga om det?

Den massiva utbyggnaden av biobränsleeldade kraftvärmeverk de senaste åren har baserat sig på den tillgänglighet till råvara som en högkonjunktur innebär. Nu har vi många år av recession, depression eller i bästa fall lågkonjunktur framför oss.

Vilket inte hindrar att man kommer att leverera biobränsle, i dåliga tider får man kanske sämre betalt om inte man har begränsat utbud, men biobränsleförbrukningen är ökande och kommer att så förbli en tid.

Ett snart stigande fossilbränslepris, svag krona ökar attraktiviteten i inhemskt bränsle.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Vedtorkning
« Svar #35 skrivet: 13 mar-09 kl 20:57 »
För att återgå till frågan om bra torkning av ved kör jag följande strategi:
jag lägger ut träpallar och bygger långa limpor, 10 x 4 x 1,5-2,0 i höjd. Vedmaskin.
Jag ser till att jag är klar med klyvningen redan i början-mitten av mars. Det är fram till midsommar som veden torkar. Sedan  från augusti och framåt knyter jag fast en lätt presenning med rep utefter träpallarna över vedlimpan. Presenningen är lätt, luftig och fladdrar hejvilt så fort det blåser. Samlar ingen fukt inunder men håller ifrån regnet. Presenningen håller sällan mer än en säsong, men den är billig.
På detta vis klarar jag av att få veden torr rätt igenom högen och håller undan höstfukten. Jag säljer veden fram till jul sen är det slut. För att sälja ved även efter jul hade jag nog velat ha den inomhus.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Hacke

  • Inlägg: 435
    • Värmland
SV: Vedtorkning
« Svar #36 skrivet: 14 mar-09 kl 19:52 »
Limpan blir alltså 10 m lång och 4 m bred om jag har förstått dig rätt ? Jag gjorde som sagt en fyrkant på 4,5 m som blev 1,5-2,0 hög och fick problem med mögel mitt i högen. Högen var nu inte färdig i mitten av mars; snarare mitten av Juni. Kanske är det där felet ligger.
Du har alltså inga problem med mögel?
Kör du med barrved eller björk?   Jag har fått för mig att björken är svårare att torka. Kanske bör man undvika att ha björk i mitten.
Staplar du veden som stöd i limpans utkanter eller sätter du upp stolpar och bräder som stöd.

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Vedtorkning
« Svar #37 skrivet: 17 mar-09 kl 21:01 »
Hej, din och min uppläggning är relativt likartad. Jag jobbar med en vedmaskin med transportband så limpan är en följd av hur vedmaskinen jobbar, spottar ur sig veden och så drar man sig baklänges allteftersom limpan växer. Vedhögen blir spetsig, två meter som högst och naturligt en ca 4 m br. Men jag har inga problem med mögel i mitten av högen. Enda skillnaden mellan dig och mig är kanske att jag konsekvent lägger ut veden på en matta av utlagda träpallar. Därmed har jag en luftspalt på en decimeter mellan mark och ved. Tror det är det som är skillnaden. Veden suger annars upp fukt från marken och då är det svårt att få det torrt. Håll undan sågspånet också medan du jobbar med veden. Skotta upp och transportera bort, det magasinerar en massa fukt under och runtom veden annars. Barr och asp torkar lätt och snabbt. Björk är tungt och behöver vara finkluvet och ha bra betingelser för att torka på en säsong. Ek kan faktiskt behöva två säsonger för att bli riktigt torr. På klenveden som jag inte klyver utan bara kapar randbarkar jag slanorna med motorsågen utefter slanans längd. Annars kan barken hålla kvar en del fukt trots klenheten. Du måste också utnyttja så mycket av tiden som möjligt mellan mars fram till midsommar för att få veden torr. Ved torkar knappt efter midsommar: luften är varm, men har blivit för fuktig. Ett tips kan vara att skoga för ved under sommaren. Då fäller du i juli och låter lövet dra ut saften ur veden tills lövet vissnat helt. Googla på syrfällning. Sen kvistar du, kapar,klyver och bär in veden. Då kan veden också bli klar tills hösten. Funkar på löv, ej barr.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Vedtorkning
« Svar #38 skrivet: 17 mar-09 kl 21:40 »
Även vi kör med lastpallar i botten.

Hacke

  • Inlägg: 435
    • Värmland
SV: Vedtorkning
« Svar #39 skrivet: 18 mar-09 kl 21:39 »
Jo, lastpallar mot marken var det här också.
Tack för tipsen annars. En hel del att tänka på när det gäller ved.
Veden som verkade må sämst i högen var just okluven liten björkved. Man får kanske göra en liten rand med motorsågen innan man klyver. Hade man varit förutseende nog så hade man gjort det redan när man högg veden i vinter, men icke.
Jag har hört talas om syrfällning av lövved men har inte praktiserat. Mest beroende på att man har annat att göra på sommaren och att det blir lite för svettigt i värmen  :P
Ved finns det att bereda till torkning i alla fall. Behöver inte gå och slå dank fram till midsommar i alla fall. Vet annars inte om jag håller med dig angående aspen. Vad jag märkt förut om åren tycker jag att den har en benägenhet att mögla.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

512 gäster, 2 användare
Hokuspokus, Anna Broman

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser