Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nybliven ägare av jordbruksfastighet - momsregistrering  (läst 23514 gånger)

johan_paz

  • Inlägg: 32
    • Västergötland
Har nyss tagit över ett passivt jordbruk på 33hektar från mina föräldrar, blev ägare till det i nov-dec 2017, lagfarten är utfärdad i slutet av nov.

Jag skall nu momsregistrera mig då det är mycket renovering av ej bostadshus och skogsskötsel som kräver momspliktiga inköp.

Gick in på verksamt.se och loggade in, där finns det ej något företag/verksamhet att välja på mina sidor. Om jag förstått de rätt så blir jag per automatik enskild näringsidkare så fort jag blir ägare till jordbruksfastigheten, är det ändå något jag behöver göra för att kunna registrera mig för moms?

Hoppas på ett svar så här på helgen när myndigheterna har stängt :)

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Nybliven ägare av jordbruksfastighet - momsregistrering
« Svar #1 skrivet: 11 mar-18 kl 08:14 »
Du kan registrera dig för moms närsomhelst. Det hänger inte ihop med annat nödvändigtvis.

Dock är det lite trixigt att hitta fram dit på Verksamt. Du får scrolla ner lite så du kommer till Skatteverkets del, och sen * F-skatt, moms och arbestgivare*, därefter längst ner *registrera enskild verksamhet*  klicka sen i en ruta där det står *Skatteverkets E-tjänst* .  Alltså inte 'registrera företag'.

Om din företrädare var momsregistrerad, så kan det nog vara en fördel att skriva att verksamheten är övertagen.   Annars kan det ibland bli en hel del frågor om varför man ska bli momsreggad.  Dom är ju inte så sugna på att bara betala ut en massa moms till dig hela tiden, så du måste ange att du har ett syfte att driva verksamheten vettigt, och även få in lite slantar.

Sen var din fråga lite otydlig när det gäller bostadshuset.  Där får du alltså INTE dra nån moms eller göra andra avdrag. Bostaden räknas som privat och ingår inte i näringsverksamheten, utan är som en vanlig villa.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Nybliven ägare av jordbruksfastighet - momsregistrering
« Svar #2 skrivet: 11 mar-18 kl 08:37 »
Av ej bostadshus va väl hyfsat tydligt?
Men bra info för andra

Sent from my SM-G950F using Tapatalk


johan_paz

  • Inlägg: 32
    • Västergötland
SV: Nybliven ägare av jordbruksfastighet - momsregistrering
« Svar #3 skrivet: 11 mar-18 kl 22:24 »
Ja som jag skrev så är det enbart övriga byggnader, ej bostadshuset som skall renoveras.

Ändå lite fundersam till att jag skall registrera en enskild verksamhet när jag vad jag läst fram redan har en i o med att jag är ägare till en jordbruksfastighet. Jag hittade dit på verksamt även innan men stoppade där då jag inte vill registrera en till verksamhet till då jag redan har en.

johan_paz

  • Inlägg: 32
    • Västergötland
SV: Nybliven ägare av jordbruksfastighet - momsregistrering
« Svar #4 skrivet: 14 mar-18 kl 00:12 »
Gjorde ett tappert försök att ringa skatteverket, från plats 39 till 37 i telefonkön på 15 minuter..  Mailade och hoppas att de har tid att läsa email.


Skogsola

  • Gäst
SV: Nybliven ägare av jordbruksfastighet - momsregistrering
« Svar #5 skrivet: 14 mar-18 kl 09:55 »
Ja som jag skrev så är det enbart övriga byggnader, ej bostadshuset som skall renoveras.

Ändå lite fundersam till att jag skall registrera en enskild verksamhet när jag vad jag läst fram redan har en i o med att jag är ägare till en jordbruksfastighet. Jag hittade dit på verksamt även innan men stoppade där då jag inte vill registrera en till verksamhet till då jag redan har en.
Har du en jordbruksfastighet så har du en enskild verksamhet vare sig du vill eller inte. Ditt personnummer är ditt organisationsnummer. Du behöver egentligen inte göra ett spån. Mer än att hålla rätt på dina utgifter och inkomster samt inte slarva bort momspengarna innan de ska betalas in.

 

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Nybliven ägare av jordbruksfastighet - momsregistrering
« Svar #6 skrivet: 14 mar-18 kl 12:49 »

Ändå lite fundersam till att jag skall registrera en enskild verksamhet när jag vad jag läst fram redan har en i o med att jag är ägare till en jordbruksfastighet. Jag hittade dit på verksamt även innan men stoppade där då jag inte vill registrera en till verksamhet till då jag redan har en.

Det är samma procedur att bara momsregistrera sig.  Du har ju bara ett personnummer, och blir alltså inte dubbelt registrerad bara för att du lämnar in en momsregistrering.
Att vara ägare av jordbruksfastighet innebär bara att man förväntas lämna en näringsbilaga till deklarationen.

Det går även att använda blankett, om man så vill.

https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/sjalvservice/blanketterbroschyrer/blanketter/info/4620.4.6efe6285127ab4f1d2580003836.html

Den blanketten hette tidigare Skatte- Och avgiftsanmälan, och det var ett bättre namn, som inte förvillar så mycket.  Här kan man kryssa i bara momsregistrering, och i verksamhet skriver man 'jordbruk'.
Då händer liksom inget mer än att man blir momsreggad.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

johan_paz

  • Inlägg: 32
    • Västergötland
SV: Nybliven ägare av jordbruksfastighet - momsregistrering
« Svar #7 skrivet: 25 mar-18 kl 19:43 »
Hej och tack för svaren, har blivit betydligt klokare :)

Har några fler frågor, om någon vill förbarma sig. Angående deklaration och nyinförskaffad jordbruksfastighet.

Kan man sätta kostnader för inköp av jordbruksfastigheten som underskott? Dvs inte köpeskillingen i sig utan kostnader runt omkring? Pantbrev, värdering (som jag betalade), jurist, resor med egen bil etc. För att göra ett allmänt avdrag.
Jag registrerades som ägare i nov förra året så skall göra en NE i år. Fastigheten är från mina föräldrar men jag har betalat för den, dock strax under 85% av taxeringsvärdet, därav ingen stämpelskatt.

Då jag ej var momsregistrerad förra året, kan jag göra dessa eventuella avdrag till sin fulla kostnad, eller får jag enbart göra avdrag för kostnad ex moms även om jag ej kan få den tillbaka?

mvh
Johan

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Nybliven ägare av jordbruksfastighet - momsregistrering
« Svar #8 skrivet: 25 mar-18 kl 20:06 »
Väl menat nu men du borde gå en starta eget kurs eller liknande. Väl intjänat!
Underskott är ju ett resultat av att man inte gått med förtjänst, +.
Alla - kostnader- du har haft i samband med affären är avdragsgilla (om giltiga). Skriv ner och spara kvitton/fakturor. Sortera dom i datumordning.
Kolla med skatteverket men jag har för mig att utgifter (upp till ett år gamla) som man kan härleda till verksamheten är avdragsgilla. Alltså ett år innan du startade verksamheten.

Kommer du ha några intäkter i år? Beroende på vad du jobbar med så har du nu möjlighet att fakturera för jobb du utför. Dessa pengar kan du sedan använda för att rusta upp gården. Istället för att trycka in skattade pengar.


Skickat från min AGM X1 via Tapatalk

johan_paz

  • Inlägg: 32
    • Västergötland
SV: Nybliven ägare av jordbruksfastighet - momsregistrering
« Svar #9 skrivet: 25 mar-18 kl 21:59 »
Tack för fler svar

Hade varit perfekt att gå en starta-eget kurs, men som jag arbetar nu så finns det bara möjlighet för mig att gå kurs på helger, är anställd i sverige men jobbar utomlands. Dock skulle kvällskurs kunna funka om det fanns. Är det via skatteverket eller i privat regi man ska gå?

Att fakturera funkar tyvärr inte med det jobb jag har nu, kanske senare.  tänkte dra av underskott så länge de går först för att på de sättet minska skattetrycket.  De största inkomstkällorna kommer vara från skog för min del, och det är ju möjligt att sälja lite ved i början för att visa god vilja, lite mer pengar kommer dröja dock då skogen måste tas hand om småskaligt, och investeringar skall till innan de kan ge något.

Räknas övertagande av näringsfastighet som startdatum för en verksamhet, eller kan man hävda första faktureringen/första inköpet som startdatum?

Har försökt fråga skatteverket, men att ringa i de här tiderna går inte, och har ej fått svar på email som jag skickade för ca 2v sedan.

/Johan

msand

  • Inlägg: 105
  • Mjukvaruutvecklare och gårdsägare
    • Uppland
SV: Nybliven ägare av jordbruksfastighet - momsregistrering
« Svar #10 skrivet: 26 mar-18 kl 08:03 »
Hej,
har precis blivit klar med min egen registrerings-process. Vi övertog en jordbruksfastighet 2017-06-15 och förväntas inkomma med NE-deklaration på grund av det. Anmälde mig för FA-skatt (har som du ett jobb vid sidan av och kan inte avsäga mig A-skatt) för en vecka sedan på verksamt.se. Efter lite bollande angående momsregistrering blev allt klart i fredags. Enda synpunkten SKV hade var att vi kunde köra utan momsredovisning och de ville kolla att vi verkligen ville bli moms-reggade (eftersom det innebär att du måste redovisa moms i tre år).

När verksamheten startar? Eftersom vi i samband med förvärvet övertod en maskinpark vi ville få in i näringsverksamheten angav vi det datumet på verksamt.se och det blev då startdatumet. Första bokföringsåret blev 2017-06-15 till 2017-12-31.

Tips är att ha Kivra eller liknande digital brevlåda eftersom det underlättar enormt i kommunikationen. Min sambo (50% ägare av fastigheten) har ännu inte fått hennes första fråga från SKV i den analoga brevlådan...

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Nybliven ägare av jordbruksfastighet - momsregistrering
« Svar #11 skrivet: 26 mar-18 kl 10:38 »
Har försökt fråga skatteverket, men att ringa i de här tiderna går inte, och har ej fått svar på email som jag skickade för ca 2v sedan.

/Johan

Skicka mailet som företagare istället, då svarar de med mail betydligt snabbare än så. Jag mailade själv en fråga i torsdags till dem, och de besvarade mitt mail i lördags...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Nybliven ägare av jordbruksfastighet - momsregistrering
« Svar #12 skrivet: 26 mar-18 kl 15:23 »
Det är ju hemsidan som heter verksamt som är så dålig. Det var likadant för några år sedan när jag ville momsregistrera mig, men inte anmäla mig till f-skatt och det verkade ju inte fungera på verksamt.se. Konstigt att de fortfarande inte har fixat problemet så det är enkelt att momsregistrera sig.

Det är klart att man måste få momsregistrera sig annars kan jag ju inte betala in den momsen jag får när jag säljer skog. Det är ju staten som vill att jag ska vara momsregistrerad så de får in sina pengar, däremot behöver man ingen f-skatt för att sälja skog (som är varor) utan endast om man säljer tjänster.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Nybliven ägare av jordbruksfastighet - momsregistrering
« Svar #13 skrivet: 26 mar-18 kl 15:31 »
Anmälde mig för FA-skatt (har som du ett jobb vid sidan av och kan inte avsäga mig A-skatt) för en vecka sedan på verksamt.se. Efter lite bollande angående momsregistrering blev allt klart i fredags. Enda synpunkten SKV hade var att vi kunde köra utan momsredovisning och de ville kolla att vi verkligen ville bli moms-reggade (eftersom det innebär att du måste redovisa moms i tre år).

Det här förstår jag inte, vilka tjänster ska du sälja där du inte behöver vara momsregistrerad enligt skatteverket? Eftersom de tyckte du kunde få FA-skatt utan att vara momsregistrerad så antar jag de anser att det finns tjänster för dig att sälja som kräver F-skatt /FA-skatt men som inte kräver att man lägger på moms på dessa tjänster? Skall du sälja utbildning eller dylikt?

msand

  • Inlägg: 105
  • Mjukvaruutvecklare och gårdsägare
    • Uppland
SV: Nybliven ägare av jordbruksfastighet - momsregistrering
« Svar #14 skrivet: 26 mar-18 kl 15:37 »
Skall du sälja utbildning eller dylikt?

I första läget är det elproduktion från solcellsanläggningen på ladan och stallet. Den produktionen är ju momsbefriad upp till 30000 kr/år - men då kan du ju inte dra av momsen på anläggningen.
Så här tyckte skatteverket:
Citera
En förutsättning för att bli momsregistrerad är att den som anmäler sig för registrering bedriver eller har för avsikt att bedriva ekonomisk verksamhet. Detta ska kunna styrkas genom objektiva omständigheter. Exempel på objektiva omständigheter kan vara fakturor för försäljning av momspliktiga varor eller tjänster, avtal om anskaffning av verksamhetstillgångar eller andra inköp, avtal om hyra av lokal eller annat för den kommande verksamheten och marknadsföringsåtgärder. Mer information om förutsättningarna för att bli momsregistrerad finns på www.skatteverket.se För att du ska bli registrerad för moms ber vi dig att skicka in handlingar som styrker att du har för avsikt att bedriva ekonomisk verksamhet. Beskriv även hela verksamheten så utförligt som möjligt. Har du kunder/avtal och hur sker din marknadsföring? Hur stor omsättning uppskattar du för de kommande tolv månaderna och hur stort överskott uppskattar du för 2018?

När jag sedan förklarat hur det låg till gav de mig moms-reg med följande brasklapp:
Citera
Skatteverket beslutar efter ansökan att mervärdesskatt ska tas ut på din omsättning trots att det finns förutsättningar för befrielse enligt reglerna för företag med liten omsättning, 9 d kap. 6 § mervärdesskattelagen (ML). Skattskyldigheten gäller från och med den 23 mars 2018.  Observera att den som begärt att befrielsen ska upphöra trots liten omsättning inte kan befrias på nytt förrän från ingången av det tredje beskattningsåret efter det beskattningsår då ett beslut om att befrielse skulle upphöra fattades.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

206 gäster, 2 användare
xaelanar, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser