Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Plöja upp gräsmatta/äng !?  (läst 2009 gånger)

Televinken_73

  • Inlägg: 66
    • Uppland
Plöja upp gräsmatta/äng !?
« skrivet: 24 okt-17 kl 16:27 »
Har en tvåradig plog med knivar, tallrikar och givetvis plogbladen.
Ska man justera bort några av dessa när man kör upp helt ny mark första gången.
Känns som det går för tungt och man fastnar väldigt lätt, någon som vet?

Även en fundering om 3 radig potatiskupare. Kan denna användas att göra raderna att så i också?
Eller måste man ändra plogarnas avstånd då mellan att så och kupa?

Tack på förhand!
Allt jag vill bli, är att få känna mig fri ;)
Spänning får tiden att roligt framåt gå, om man ej på elstängsel olyckligt råkat skvätta på ;)

Kastanjegården Ekosmåbruk

  • Inlägg: 98
    • Skåne
SV: Plöja upp gräsmatta/äng !?
« Svar #1 skrivet: 24 okt-17 kl 17:12 »
Med tallrikar antar jag du menar skivorna som "skär loss" gräset? De hjälper "kropparna" att vända jorden bättre utan att det blir stopp mellan skärmen.

Om det går tungt... vilket djup är du på och hur stark traktor? Plöjer du i motlut eller på slätt? Kanske justera djupet lite.

Potatissättare... Det smidigaste o effektivaste är att köpa en gammal 2 - radig lättare som är hel. Brukar kosta allt från några hundra till dryga tusenlappen.

Postat med Alternativ.nu´s app

Carpe Diem - Gör din grej och var en medmänniska att räkna med! Alla människor upptäcker förr eller senare att de är sin egen själs trädgårdsmästare och regissör för sitt eget liv.

Televinken_73

  • Inlägg: 66
    • Uppland
SV: Plöja upp gräsmatta/äng !?
« Svar #2 skrivet: 24 okt-17 kl 17:46 »
Nja, har skivor framför och tallrikar bakom plogbladen.

Går att plocka bort blad och justera dem på kuparen!
Allt jag vill bli, är att få känna mig fri ;)
Spänning får tiden att roligt framåt gå, om man ej på elstängsel olyckligt råkat skvätta på ;)

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Plöja upp gräsmatta/äng !?
« Svar #3 skrivet: 24 okt-17 kl 18:23 »
Kolla ex plöjningsskola, det är en bra början. Tror det är ploginställningen som är fel, viktigt att den går plant längs med marken. Skiv och skumrist är bra i de flesta fall, men är gräset långt kan det vara ide att plocka bort skumristen i de fall grästuvorna dras med.
Här är en bra länk, ställ in enligt denna och prova igen.
http://www.lansstyrelsen.se/Jamtland/SiteCollectionDocuments/Sv/lantbruk-och-landsbygd/lantbruk/Rikare-odlingslandskap/materialobroshyrer/steg-for-steg/installning-av-buren-tegplog.pdf

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Plöja upp gräsmatta/äng !?
« Svar #4 skrivet: 24 okt-17 kl 18:56 »
Skicka en bild så går det lättare att hjälpa dej. Jo det går bra att så uppe på åsarna efter åder, platta till dom lite och sen så. Jag odlar mina (morötter)grönsaker på det viset. Om du plöjer upp en (gräsmatta/äng) vall blir det alltid bäst om du harvat sönder den först.
kretslopp

Televinken_73

  • Inlägg: 66
    • Uppland
SV: Plöja upp gräsmatta/äng !?
« Svar #5 skrivet: 25 okt-17 kl 05:35 »
Jakobn tack för skolan.
Tydligen är det jag kallade tallriken stödhjul enligt bild.
Morötter låter ju rätt vettigt att sätta på åsarna.
Man får väl prova lite ;-)
Allt jag vill bli, är att få känna mig fri ;)
Spänning får tiden att roligt framåt gå, om man ej på elstängsel olyckligt råkat skvätta på ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

783 gäster, 4 användare
xaelanar, Björkris, Tur-Johan, Evangeline

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser