Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp med renoveringstips!  (läst 3890 gånger)

JohannaMaria

  • Inlägg: 196
Hjälp med renoveringstips!
« skrivet: 26 aug-17 kl 17:37 »


Hej alla kunniga!
Vi renoverar ett litet torp med målet att återställa det till vad det var i början av 1900. Vad tror ni om den här väggen? Är putsen under färgflagorna gammal eller något man tryckt dit på senare tid?
Isåfall knackar vi väl bort den och tar fram stockarna? Hur skulle ni ha gjort? Under fönstret är det träpanel, är det troligare att det är det gamla?
Tacksam för svar![emoji4]


Postat med Alternativ.nu´s app

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Hjälp med renoveringstips!
« Svar #1 skrivet: 26 aug-17 kl 20:39 »
Är det verkligen puts på timmerstockar? Är du säker på att det inte är lerklining.

Att ha timmerstockarna synliga är inget alternativ då det inte har varit framme från början om det är ett vanligt hus från början av 1900. Det var bara mycket fattiga som inte hade något på väggarna, och oinredda rum, eller fäbodstugor, vindsutrymmen etc.
Vanligaste beklädnade på väggarna i inredda rum under början av 1900 var antingen pappspända väggar med tapet, eller panel.

JohannaMaria

  • Inlägg: 196
SV: Hjälp med renoveringstips!
« Svar #2 skrivet: 26 aug-17 kl 21:38 »
Som du märker kan jag ingenting men vill gärna lära mig. Det är säkert lerklining som du säger. Torpet verkar ha renoverats någon gång på 70 talet med plastfärg och korkmatta i brunorange i köket. Kan lerkliningen vara från det? Eller är det att förstöra något gammalt om jag tar bort den? Vill ju för allt i världen inte renovera sönder något!


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hjälp med renoveringstips!
« Svar #3 skrivet: 26 aug-17 kl 22:20 »
Lerkliningen skall du behålla då den är en del av att hålla vinden ute.
Dock tycker jag att du skall lägga energi på att plocka bort all "plastfärg" gärna slipa ner så du kommer ner till leran för att skall kunna måla med diffusionsöppen färg igen.
Med tanke på att det flagnat på det sättet det gjort så är underarbetet undermåligt vilket är en fördel för dig då skiten släpper lätt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Hjälp med renoveringstips!
« Svar #4 skrivet: 27 aug-17 kl 01:30 »
Lerklining är absolut inte från 1970-talet, utan det är antagligen ursprungligt.

Som tidigare sagts, "nakna" timmerstockar hade man inte.

Om lerkliningen ramlar ner när man försöker skrapa/slipa, så kan man återställa denna, och sedan måla.

Köp gärna en bok om byggnadsvård och gamla (timmer-)hus.

Kanske den här: https://www.adlibris.com/se/bok/stora-boken-om-byggnadsvard-9789174240481?gclid=EAIaIQobChMIptnzgof21QIVFZSyCh2KeQztEAQYAiABEgJ7d_D_BwE

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Hjälp med renoveringstips!
« Svar #5 skrivet: 27 aug-17 kl 05:35 »
Naket timmer inomhus hör här i trakten ihop med tiden före 1890 utom hos de allra fattigaste och i förstugor och på vindar. Även om det kan skilja något årtionde plus eller minus mellan olika trakter så är ditt hus så pass nytt att det knappast var tänkt att ha naket timmer inomhus.

Jag tycker absolut att du skall låta lerkliningen vara kvar. Om den ramlar ned till någon del är det relativt enkelt att blanda ny lerklining och reparera. Sedan låter man den torka och så kan man måla om.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Hjälp med renoveringstips!
« Svar #6 skrivet: 27 aug-17 kl 09:36 »
Ska du använda huset som permanentboende eller som sommarstuga. Om det ska bli permanentboende så tycker jag du ska överväga en ny ytbeklädnad, som tex träpanel. Huset ser ut att blivit fuktigt så jag skulle ställa in en luftavfuktare som får stå och gå.
kretslopp

JohannaMaria

  • Inlägg: 196
SV: Hjälp med renoveringstips!
« Svar #7 skrivet: 27 aug-17 kl 15:35 »
Å vad bra det är med alla tips! Jag ska följa dem till punkt och pricka. Finns det fler saker jag borde göra eller tänka på? Lerkliningen ser omålad ut under - ska man tro att det var så eller har den ursprungliga färgen försvunnit när de lade på plastfärg?


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

JohannaMaria

  • Inlägg: 196
SV: Hjälp med renoveringstips!
« Svar #8 skrivet: 27 aug-17 kl 15:36 »
Vill gärna kunna bo där permanent längre fram. Ska jag lägga träpanel ovanpå lerkliningen?


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Hjälp med renoveringstips!
« Svar #9 skrivet: 27 aug-17 kl 16:48 »
Jag tror som Skogsvilde säger att någon målat med felaktig typ av färg i senare tid och att den behöver avlägsnas och ersättas med en diffusionsöppen färg, som han säger.

Det bör gå att sätta träpanel över, men regla ut först med tunna reglar så att det blir en liten luftspalt under panelen, helst så att luft kan cirkulera något bakom panelen.

Synligt Timmer eller inte är en smaksak, det har ingen som helst teknisk betydelse, men som regel blir det rejält fult om man tar fram timmer som inte från början varit avsett att synas inomhus, dessutom har man troligen huggit eller borrat en massa stift i timmerstockarna för att få lerputsen att fästa.

Det ser mest ut som avdankat 70 tal om man tar fram konstruktionstimmer på hela väggar och inte den roimantiska torpkänsla man kanske tänkte sig, tyvärr.
(Jag har sett resultatet när folk brutit bort gamla panelväggar inomhus och talat sig lyriska över hur fin timmerväggen bakom var... Gav mest intryck av en knarkarkvart i en gisten lada om man frågat mig...  :) Men, det går om man absolut vill det men det är väldigt mycket jobb att få timret att se snyggt ut. Däremot kan man med fördel låta gamla konstruktionsdelar i timmer synas om man tex vill göra om en kallvind till ett sovloft och liknande, jag brukar gå över det lätt med maskinslip och linolja och/eller vax sedan så att det ser fint och frecht ut men behåller en del patina, gamla märken efter handredskap, osv. då blir intrycket ett helt annat. Det kan bli mycket vackert, i synnerhet som kontrast mot nya släta ytor. Men det är som sagt ganska tungt att göra det över en hel timmervägg, så det är inget man sparar arbete på...  )


Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Hjälp med renoveringstips!
« Svar #10 skrivet: 28 aug-17 kl 08:13 »
Eftersom du ska bo där permanent, bör du överväga om du ska isolera huset. Om du isolerar inifrån så bygger du ett nytt regelverk, isolering och sen panel eller skivor. Men först måste huset bli ordentligt tort. Höj inomhustemperaturen till 30 grader och sått in en luftavfuktare.
kretslopp

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hjälp med renoveringstips!
« Svar #11 skrivet: 28 aug-17 kl 14:46 »
Eftersom du ska bo där permanent, bör du överväga om du ska isolera huset. Om du isolerar inifrån så bygger du ett nytt regelverk, isolering och sen panel eller skivor. Men först måste huset bli ordentligt tort. Höj inomhustemperaturen till 30 grader och sått in en luftavfuktare.

Varför skall man isolera väggar?    När det som oftast behövs är att se till att dom är täta?
Det som är viktigt är att se till att man har en bra mössa som håller värmen på rätt sida om taket.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tågården

  • Inlägg: 6
    • Västergötland
SV: Hjälp med renoveringstips!
« Svar #12 skrivet: 28 aug-17 kl 19:06 »
Om du ska byta panel så passa att regla och isolera glöm inte vind duk gör en hel del bara den

Postat med Alternativ.nu´s app


Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Hjälp med renoveringstips!
« Svar #13 skrivet: 28 aug-17 kl 19:18 »
Varför skall man isolera väggar?    När det som oftast behövs är att se till att dom är täta?
Det som är viktigt är att se till att man har en bra mössa som håller värmen på rätt sida om taket.

Det finns människor som önskar att ett åretrunt-boende ska kunna hålla 21 grader inomhus utan att det kostar skjortan. Att ha huset ordentligt isolerat är en av de viktigaste förutsättningarna för att inte slösa iväg slantarna på uppvärmningen.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

JohannaMaria

  • Inlägg: 196
SV: Hjälp med renoveringstips!
« Svar #14 skrivet: 28 aug-17 kl 20:16 »
Jag lyssnar och lär... Jag håller nog på Skogsvildes linje vad gäller isolering. Tanken var nog att inte modernisera torpet alls, ha det som sommarstuga i första hand för odling osv och sen se om vi klarar den standarden även andra halvan av året... I och med att det inte är vårt utan vi hyr årsvis vill vi heller inte lägga en massa pengar på det...


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Hjälp med renoveringstips!
« Svar #15 skrivet: 28 aug-17 kl 20:37 »
 Vist är det så med lerkline att man kan återanvända den. Fukta upp det torra nedfalna till rätt konsistens och klina på igen. Dock vet jag inte hur tapetklister o ämnen från de yttre skikten påverkar. Underlaget som ska klinas måste förbehandlas med vatten annars drar det ut fukten i det nya skiktet och det blir torksprickor.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hjälp med renoveringstips!
« Svar #16 skrivet: 28 aug-17 kl 21:45 »
Det finns människor som önskar att ett åretrunt-boende ska kunna hålla 21 grader inomhus utan att det kostar skjortan. Att ha huset ordentligt isolerat är en av de viktigaste förutsättningarna för att inte slösa iväg slantarna på uppvärmningen.

Åter igen, värmen sticker inte ut genom väggarna den försvinner uppåt.
Är kåken dragig så beror det på att det läcker in och mot det hjälper inte någon som helst isolering utan att stoppa draget.

Jag tog helt bort all isolering som man gjort i vårt kök.
Drevade alla sprickor och sedan tapetserade jag rakt på stockarna med lumppapp, köket är det varmaste rummet i hela huset nu. Och det är helt vanliga stockväggar.
Resten av rummen är överklagade så det blir fasadpanelen som åker ner ochnså skall det drevas och som grädde på moset diffusionsöppen vindpapp. Lite kaka på kaka. Men tanken är att jag skall slipa ta tag i det fler gånger i min livstid.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hjälp med renoveringstips!
« Svar #17 skrivet: 28 aug-17 kl 21:46 »
Det finns människor som önskar att ett åretrunt-boende ska kunna hålla 21 grader inomhus utan att det kostar skjortan. Att ha huset ordentligt isolerat är en av de viktigaste förutsättningarna för att inte slösa iväg slantarna på uppvärmningen.

Vill man ha 21 grader inomhus så är det inte ett gammalt torp man skall satsa på då det kommer kosta en betydligt mer än det smakar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Hjälp med renoveringstips!
« Svar #18 skrivet: 28 aug-17 kl 21:51 »
Åter igen, värmen sticker inte ut genom väggarna den försvinner uppåt.

Större delen av värmeläckage sker uppåt, men absolut inte allt. Långt därifrån. Att renovera i små steg är i princip alltid det dyraste alternativet på längre sikt. Lika bra att tilläggsisolera direkt, då det kostar så lite extra när man ändå är igång.

Varför kan man inte ha 21 grader inomhus i ett litet torp, med bibehållen god driftskostnad??
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hjälp med renoveringstips!
« Svar #19 skrivet: 28 aug-17 kl 22:02 »
Större delen av värmeläckage sker uppåt, men absolut inte allt. Långt därifrån. Att renovera i små steg är i princip alltid det dyraste alternativet på längre sikt. Lika bra att tilläggsisolera direkt, då det kostar så lite extra när man ändå är igång.

Varför kan man inte ha 21 grader inomhus i ett litet torp, med bibehållen god driftskostnad??

Varför skall man bo i en bastu?
« Senast ändrad: 29 aug-17 kl 10:40 av Skogsvilde »
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Hjälp med renoveringstips!
« Svar #20 skrivet: 28 aug-17 kl 22:09 »
Personligen har jag beslutat att behålla den gamla tilläggsisoleringen här, men bättra på vinden med utregling, skivor, luftspalt och lösull.
man måste tänka sig det hela som en skål, under taket har vi en kudde av varmluft, den behöver vi hålla kvar under hättan på något vis.
Rätt utförd isolering ger skillnad även i väggar då den utgör den uppochnedvända skålens sidor så att inte vår luftkudde kan smita ut på någon sida sas.

Timmer är i sig en isolering, därför kan man uppnå ganska goda resultat genom att täta stommen, en väl utförd timmerstomme motsvarar ett par decimeter mineralull.

Av någon anledning verkar vissa här på forumet vara väldigt lättstötta när det kommer till diskussioner kring lerklining, så jag antar att vissa fåntrattar här kommer att börja en intensiv PM trafik om det kommer på tal i ställetför att lyssna på fakta (med facit i hand från den förra tråden om lerklining...), men principen är ganska enkel och man behöver inte krångla till det i onödan om man väljer att renovera den tycker jag, de tär inte mer avancerat än man väljer att göra det till.













Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Hjälp med renoveringstips!
« Svar #21 skrivet: 29 aug-17 kl 09:11 »
Jag skulle göra så här. Först värma upp och torka ut huset med luftavfuktare. Sen regla och isolera väggen inifrån.  Jag skulle sätta panel på väggen.
kretslopp

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Hjälp med renoveringstips!
« Svar #22 skrivet: 30 aug-17 kl 16:08 »
Om du vill ha lerklining som absolut kan bli vakrast enligt mig. Så kom ihåg att spara allt som lossnar, utom färgen då.
Denna lerblandning är bara att blöta upp och kan antagligen användas som den är. Eventuellt kan man behöva fylla på något av dom få beståndsdelarna. Lera, sand, bös. Det jag menar med bös är det som är armeringen. T.ex halm, lin, sågspån ellet liknande.

Läs på om lerklining och prova gärna att blanda egen och sätt på nån mindre yta. Trevligt att jobba med och miljövänligt.


Postat med Alternativ.nu´s app


Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Hjälp med renoveringstips!
« Svar #23 skrivet: 30 aug-17 kl 21:51 »
Varför skall man bo i en bastu?

Vem har nämnt en bastu i denna tråd?? Det finns människor som lever drägligt år 2017.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hjälp med renoveringstips!
« Svar #24 skrivet: 31 aug-17 kl 06:34 »
Vem har nämnt en bastu i denna tråd?? Det finns människor som lever drägligt år 2017.
Det är inte drägligt att ha 21 grader inomhus.   Det är rent ut sagt för jävla varmt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Hjälp med renoveringstips!
« Svar #25 skrivet: 31 aug-17 kl 08:51 »
Det är inte drägligt att ha 21 grader inomhus.   Det är rent ut sagt för jävla varmt.

Det varierar från person till person, vad som är lämplig innetemperatur. För den som är gammal och sjuk och har svårt att hålla värmen själv kan 21 grader eller kanske ännu några grader till vara nödvändigt för att miljön ska kännas någotsånär dräglig.

JohannaMaria

  • Inlägg: 196
SV: Hjälp med renoveringstips!
« Svar #26 skrivet: 31 aug-17 kl 11:52 »
Det är spännande det där med vad som anses lagom. För små barn, äldre eller stillasittande behöver man ha varmare som torbjorn säger. Men vad som räknas som varmt skiftar över tid. Jag läser en hushållshandbok från 1880 som kommit i nytryck nu - rolig läsning, kan rekommenderas- där författaren menar att stillasittande, små och äldre behöver ha ordentligt varmt inne - mellan 16-18 grader(!) Arbetande kunde antagligen ha ganska mkt kallare inne. Brrr!


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Hjälp med renoveringstips!
« Svar #27 skrivet: 31 aug-17 kl 20:02 »
Med (vattenburen) golvvärme kan man sänka inomhustemperaturen ifrån 23 till 21, eller 2 grader lägre än med radiatorer.  Varma fötter = varmt i kroppen.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

JohannaMaria

  • Inlägg: 196
SV: Hjälp med renoveringstips!
« Svar #28 skrivet: 31 aug-17 kl 21:17 »
I det här torpet finns ingen el och inget rinnande vatten och så ska det förbli. Så radiatorer, golvvärme och luftavfuktare faller bort.
Hur gör man med ett fuktigt hus om man inte kan sätta in en luftavfuktare? Räcker det att elda och hålla det varmt? Huset är på 40 kvm och har vedspis samt bergslagskamin...


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Hjälp med renoveringstips!
« Svar #29 skrivet: 31 aug-17 kl 21:28 »
I det här torpet finns ingen el och inget rinnande vatten och så ska det förbli. Så radiatorer, golvvärme och luftavfuktare faller bort.
Hur gör man med ett fuktigt hus om man inte kan sätta in en luftavfuktare? Räcker det att elda och hålla det varmt? Huset är på 40 kvm och har vedspis samt bergslagskamin...


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Varifrån kommer fukten? Är det den naturliga luftfuktigheten, dvs samma absoluta (inte relativa) fuktighet inne som ute, eller är det  bekymmer av typ otätt tak, någon vägg som drar åt sig regnvatten som läskpapper, markfukt som tar sig upp genom trossbotten?

Om det är markfukt som är problemet så kan möjliga lösningar vara t ex att dränera bättre runt huset och att se till att få bra ventilation i krypgrunden. Om det går att komma åt under huset, så kan det vara bra att städa bort organiskt material (trävirke, skräp, matjord, rötter mm), och att gräva ur så att man har rejäl frigång mellan mark och trossbotten överallt.

En annan sak som kan hjälpa är att se till att det inte finns växtlighet (sly, träd, stora buskar mm) alldeles inpå huset, i synnerhet inte på norrsidan.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hjälp med renoveringstips!
« Svar #30 skrivet: 31 aug-17 kl 21:47 »
Håller helt och hållet med Torbjörn att det är viktigt att se till vad som kan generea fukt i kåken.

Dock misstänker jag att det mesta du har idag beror på att det stått oanvänt och stängt i många år.
Utan el indraget så återstår det bara att elda.
Inte så bara faktiskt det är en enormt bra fuktätning, dock bör ni elda rejält under en hyfsat lång tid för att det skall fånga effekt.
Kommer det stå tomt en massa så är en torrboll i hink kanske en lämplig lösning för at se hur illa det är ställt.

Massor av vädring och mysiga brasor när nu vädret tillåter det är säkerligen rätt medusin.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Hjälp med renoveringstips!
« Svar #31 skrivet: 31 aug-17 kl 21:56 »
Man ska väl tillägga att om huset har stått kallt och fuktigt länge så har hygroskopiska material - trävirke, tegel mm - säkert dragit åt sig åtskilliga liter vatten, som måste drivas ut innan det kan bli torrt i huset. Om hela skorstensstocken är genomblöt så kan det till och med bli fuktigare inomhusklimat under de första veckornas eldning innan den har torkat upp.
Och det gäller att elda så pass ofta att den håller sig ständigt ljummen om den ska ha en chans att bli ordentligt torr inom rimlig tid.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Hjälp med renoveringstips!
« Svar #32 skrivet: 01 sep-17 kl 07:33 »
Elda riktigt varmt det år presis vad som behövs. Men sen måste du vara noga med att korsdragsvädra ur huset ordentligt, om du tar ur innanfönstren (nu när du torkar huset) så fungerar dom som luftavfuktare.
kretslopp

Tomas på systergården

  • Inlägg: 12
    • Småland
SV: Hjälp med renoveringstips!
« Svar #33 skrivet: 02 mar-18 kl 17:36 »
Hej,

Är det lerklining så bör ni bevara den,eftersom den hjälper till att hålla blåsten ute,och framförallt så reglerar den fukten invändigt, fungerar som ett fuktmagasin.

x-lab

  • Gäst
SV: Hjälp med renoveringstips!
« Svar #34 skrivet: 05 mar-18 kl 10:30 »
Att färgen flagnar kan bero på att du har fukt i mat och behöver torka ut det, dom flesta här kommer nog att rek en bygg fläkt för att torka ut det. Inte mitt förslag det finns andra sätt än att anv uppvärmd luft


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

435 gäster, 2 användare (1 dolda)
RindertD

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser