Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Batteridriven sly-/grästrimmer?  (läst 6994 gånger)

silverjuggler

  • Inlägg: 43
  • Journalist, författare, nybyggare.
    • Södermanland
    • Sjötuna
Batteridriven sly-/grästrimmer?
« skrivet: 18 jun-17 kl 13:04 »
Hej!

Vi har fyra liar, machete, saxar etc men tror också att vi skulle behöva en lättare, elektrisk röjsåg, dvs en så kallad sly-/grästrimmer. Det handlar om högt gräs och mindre buskar (vi har 7 ha tomt o mkt behov runt kantzoner, sjökant, vid stängsel, runt byggnader osv). Vi tänker oss att vi behöver en såg med bred tvåhandsfattning ("cykelhandtag") snarare än motorsågsfattning, och förstås bra ergonomisk bärsele.

Vi vet att det finns väldigt många bra bensindrivna varianter, men frågan är: Finns det okej batteridrivna?  ::)

Jag hittar ett par från japanska Ryobi som har både lina och klinga (RBC36X26B 36V för 3 039 kr inkl batteri o laddare samt OBC1820B 18V exkl batteri o laddare för 1 995 kr) men inga omdömen eller produkttester. Jag hittar också taiwanesiska Mori EBC 240 och amerikanska Lawnmaster (9 resp 12 tums 40V-sågar,  ???).

Tacksam för tips.
Vore fint att vara förändringen en vill se i världen.

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Batteridriven sly-/grästrimmer?
« Svar #1 skrivet: 18 jun-17 kl 14:22 »
Ska du trimma mer än lite gräskanter så tror jag du kan rikta in dig på husqvarnas serie
http://www.husqvarna.com/se/produkter/rojsagar/536-li-rx-batteri/967326711/

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Batteridriven sly-/grästrimmer?
« Svar #2 skrivet: 18 jun-17 kl 16:08 »
Husqvarnas batteriröjsåg verkar vara den kraftfullaste på marknaden, Ryobi m.fl. är leksaker i jämförelse. Passar kanske i större trädgård, men inte till 7 hektar.

Jag har provkört Husqvarnas battertrimmer/röjsåg hos handlaren, eftersom jag skulle tycka det vore trevligt med en fossilfri, tystare, och avgasfri maskin när vi kör kilometervis med röjning under nedersta eltråden runt fårhagarna.

Tyvärr verkar batteriröjaren Husqvarna 536 inte räcka till för våra ändamål. Riktigt vildvuxet, segt gräs i lite större mängd klarar den inte, den går helt enkelt inte att varva upp tillräckligt. Gräs/örtröjning är faktiskt tuffare för maskinen än slyröjning (buskar upp till 3-4 cm). Vid gräsröjning av tjockt gräs måste man köra på fullgas/fullt varv långa stunder även med tämligen kraftfulla bensintrimmers, och batteritrimmern har helt enkelt inte den orken.

Sök efter en bensindriven kombiröjare i "mellanklass", med cylindervolym ca 35 cc, med tomvikt på ca 6 kg. Sedan så spelar det mindre roll om det står "Husqvarna", "Stihl" eller "Jonsered" på apparaten, det viktigaste är att köpa av en lokal handlare med bra serviceverkstad, för service och reparationer behöver röjarna lite då och då. Så finns en bra Stihl handlare nära, så köper man Stihl, finns en  bra Husqvarna handlare, ja, då får det bli Husqvarna...Det är egentligen bara  små skillnader mellan märkena, samt att väldigt många tycker att Husqvarnas selar är de allra bästa.

Avstå från varuhusen apparater med billighets varumärken! De håller inte måttet för den användning som TS skissar på. Även om det ser så på specifikationerna, så är det klena prylar, med dåliga infästningar av motorn och reglage, ingen avvibrering, konstiga mått och vinklar, och inga vettiga selar...

Varuhus apparaterna kan fungera bra i en mindre trädgård där man kör sporadiskt, men inte för att landskapsvårda 7 hektar.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Batteridriven sly-/grästrimmer?
« Svar #3 skrivet: 18 jun-17 kl 16:11 »
Annars kommer det ju allt fler trimmers som fungerar som en kraftig gräsklippare, men med större hjul

https://www.youtube.com/watch?v=Zofwo-CXGWw

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Batteridriven sly-/grästrimmer?
« Svar #4 skrivet: 18 jun-17 kl 16:27 »
Om man ska använda en klen trimmer för jobb som egentligen är i tyngsta laget för maskinen, så lönar det sig att använda en lite mer aggressiv trimmertråd än den billigaste med runt tvärsnitt. Det finns ju t ex en del typer med sexkantigt tvärsnitt och skarpa hörn, någon av dem är t o m sågtandad, de skär mycket bättre än den runda tråden och med mindre effektbehov.
Under alla förhållanden ska man vara noga med att använda den grovlek på tråd som trimmertillverkaren rekommenderar.

Prylen i kurts Youtubeklipp är inte användbar för att ersätta vad vi i Sverige menar med en grästrimmer. Möjligen skulle den kunna fungera som ett lågbudgetalternativ till betesputs eller slåtterbalk. Man kanske kan börja tro på den om man ser driftrapporter och recensioner från oberoende håll, en sån där reklamfilm från en tillverkare eller återförsäljare säger egentligen ingenting.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Batteridriven sly-/grästrimmer?
« Svar #5 skrivet: 18 jun-17 kl 18:46 »
Om man ska använda en klen trimmer för jobb som egentligen är i tyngsta laget för maskinen, så lönar det sig att använda en lite mer aggressiv trimmertråd än den billigaste med runt tvärsnitt. Det finns ju t ex en del typer med sexkantigt tvärsnitt och skarpa hörn, någon av dem är t o m sågtandad, de skär mycket bättre än den runda tråden och med mindre effektbehov.
Under alla förhållanden ska man vara noga med att använda den grovlek på tråd som trimmertillverkaren rekommenderar.

Prylen i kurts Youtubeklipp är inte användbar för att ersätta vad vi i Sverige menar med en grästrimmer. Möjligen skulle den kunna fungera som ett lågbudgetalternativ till betesputs eller slåtterbalk. Man kanske kan börja tro på den om man ser driftrapporter och recensioner från oberoende håll, en sån där reklamfilm från en tillverkare eller återförsäljare säger egentligen ingenting.


Jag har en sådan där trimmer som finns kurts klipp! Den står och samlar damm längst in i vagnsskjulet.

Vi har provat det mesta som finns på marknaden för att underlätta klippandet under nedersta tråden i fårhagarna...Den här mojängen underlättar inte för detta.

De där "trimmrarna" fungerar mera som en gräsklippare för mer sällan klippta gräsytor, men de grejar inte "gräsröjning" där det finns knähögt gräs, örnbräken, brännnässlor, tändstickssmalt sly eller grövre örter.
Blir dessutom marken ojämn, stenig, och gropig, så är de helt oanvändbara.

Den tas fram en gång per år här hos oss, vi har nämligen en pytteliten träda (alltså jämn åkermark), där det behövs putsas. den ligger lite dumt, så det är svårt att komma in med traktor och betesputs, och någon jävla nytta ska väl även den maskinen får göra.

Vad avser trimmerhuvud, och trimmertråd, så är det här vår favorit: http://www.granngarden.se/Oregon/Trimmerhuvud-Oregon-Jet-Fit%2C-tv%C3%A5-tr%C3%A5dar/p/1151683

Tråden i lite grövre dimensioner klarar även ungt sly/årskott av vedartade växter, och är mycket lätt att byta.

Att fylla kassetter med florstunna runda plasttrådar, är ett hobbyarbete som jag gärna avstår.

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: Batteridriven sly-/grästrimmer?
« Svar #6 skrivet: 18 jun-17 kl 20:00 »
Jag har en sådan här http://www.jula.se/catalog/tradgard/tradgardsmaskiner/trimmers-och-rojsagar/batterdrivna-trimmers-rojsagar/rojsag-721377/

batterierna är dyra och ingår inte, men jag har även andra redskap i serien (bla gräsklippare som verkar ha gått ur sortimentet, synd för den är den bästa batteriklipparn jag hittat, 49 cm klippbredd, jag avverkar gräsyta som många nog köpt åkklippare till). Har inte vågat mig på klingan (verkar läskigt), men med rejäl tråd, funkar den juste som grästrimmer och kanttrimmer.

ps! jag har även en Ryobi, den är kass!
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Batteridriven sly-/grästrimmer?
« Svar #7 skrivet: 18 jun-17 kl 20:09 »
Jag tittade runt lite på batteritrimmers för ett par år sedan när jag skulle köpa ny.
Efter gjort misstaget att köpa en alldeles för liten.   
Jag hade bestämt mig för en Huskvarna i proffsklass i nedre delen av segmentet storleksmässigt.
Det fanns inte en endaste batterimaskin som kom i närheten.

I dag blir det inte så mycket röjande då det mesta är klart så då skulle det funka bra med en batterivarient.  :-\

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Batteridriven sly-/grästrimmer?
« Svar #8 skrivet: 18 jun-17 kl 20:13 »
Jag har en sådan här http://www.jula.se/catalog/tradgard/tradgardsmaskiner/trimmers-och-rojsagar/batterdrivna-trimmers-rojsagar/rojsag-721377/

batterierna är dyra och ingår inte, men jag har även andra redskap i serien (bla gräsklippare som verkar ha gått ur sortimentet, synd för den är den bästa batteriklipparn jag hittat, 49 cm klippbredd, jag avverkar gräsyta som många nog köpt åkklippare till). Har inte vågat mig på klingan (verkar läskigt), men med rejäl tråd, funkar den juste som grästrimmer och kanttrimmer.

ps! jag har även en Ryobi, den är kass!


Fast det där är väl en trädgårdstrimmer, även om Jula kallar den röjsåg!?

Kan säkert fungera utmärkt även i en större trädgård, för kantklippning och lite brännässlesnår och liknande, men för tyngre markvård, så är det, förutom kraftfull motor, en röjsåg med "cykelstyre" och bärsele ett måste. 

Man orkar inte gå och bära en röjsåg "i händerna" i flera timmar helt enkelt. Och att ha en "lös" röjsåg med klinga får mig att rysa, det verkar vara en stor risk med när mna får ett kast och så sågar man sig i foten eller benet.

Det är tråkigt att det ännu inte finns några batteridrivna röjsågar som verkligen orkar det lite tyngre jobben.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Batteridriven sly-/grästrimmer?
« Svar #9 skrivet: 18 jun-17 kl 20:15 »
Jag tittade runt lite på batteritrimmers för ett par år sedan när jag skulle köpa ny.
Efter gjort misstaget att köpa en alldeles för liten.   
Jag hade bestämt mig för en Huskvarna i proffsklass i nedre delen av segmentet storleksmässigt.
Det fanns inte en endaste batterimaskin som kom i närheten.

I dag blir det inte så mycket röjande då det mesta är klart så då skulle det funka bra med en batterivarient.  :-\

Hur blir man "klar" med röjandet? Jag tycker att det lagom har hunnit växa upp nytt, så fort man röjt klart på ett område... ;)

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Batteridriven sly-/grästrimmer?
« Svar #10 skrivet: 18 jun-17 kl 20:23 »
Husqvarnas batteriröjsåg verkar vara den kraftfullaste på marknaden,...

Hade ni LX eller RX ( enkelhandsfattning eller dubbelhandsfattning)
Jag kan inte hitta det nu men jag har ett svagt minne av att lx inte varvade lika mycket, men jag kan ha fel för mig på den punkten

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Batteridriven sly-/grästrimmer?
« Svar #11 skrivet: 18 jun-17 kl 20:54 »
Hur blir man "klar" med röjandet? Jag tycker att det lagom har hunnit växa upp nytt, så fort man röjt klart på ett område... ;)

Klar med den grövre röjningen.
Nu för tiden så finputsar jag mest.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Batteridriven sly-/grästrimmer?
« Svar #12 skrivet: 18 jun-17 kl 22:41 »
Hade ni LX eller RX ( enkelhandsfattning eller dubbelhandsfattning)
Jag kan inte hitta det nu men jag har ett svagt minne av att lx inte varvade lika mycket, men jag kan ha fel för mig på den punkten


Vi lånade den här: http://www.husqvarna.com/se/produkter/rojsagar/536-li-rx-batteri/967326711/ för att provköra i skarpt läge, alltså våra verkliga förhållanden.
Detta var för ett par veckor sedan.

Trädgårds- eller parkjobb som kantklippning eller t.o.m. en inte alltför väl bevuxen grässlänt med nässlor och lupiner var inget problem, men när det kom till segt högvuxet gräs med inslag av årets gröna sälg- och björkskott, örnbräken, och älggräs  var den inte användbar längre, då orkade den inte längre.

Nej, det var inte urladdat batteri som var problemet, utan den är inte i samma styrkeklass med en tämligen liten bensindriven 25 cc, 1 kw proffsröjare.

Vi får hoppas att nästa generation av batteridrivet för proffs håller måttet för våra ändamål, för det vore verkligen skönt att kunna minska både miljöpåverkan och buller.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Batteridriven sly-/grästrimmer?
« Svar #13 skrivet: 18 jun-17 kl 23:19 »
Batterimaskinerna är väl mer för lite puts i bebyggda områden där oväsendet från en bensindriven maskin kan verka störande...Annars så stor bensindriven maskin som möjligt i tassmarkerna...Går inte å fjutta med 2mm trådar där...

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Batteridriven sly-/grästrimmer?
« Svar #14 skrivet: 19 jun-17 kl 08:13 »
Har en makita grästrimer (då jag har makita 18v verktyg från förr)och är nöjd med den till att trimma gräs på ställen man inte slipper med klipparen. Annars har jag en biltema BC 43, som jag ej rekommenderar.

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Batteridriven sly-/grästrimmer?
« Svar #15 skrivet: 19 jun-17 kl 08:31 »
Ska du trimma mer än lite gräskanter så tror jag du kan rikta in dig på husqvarnas serie
http://www.husqvarna.com/se/produkter/rojsagar/536-li-rx-batteri/967326711/

Den tror jag skulle passa mig! Tack för tipset.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Batteridriven sly-/grästrimmer?
« Svar #16 skrivet: 19 jun-17 kl 08:59 »
Lite lustigt är att Batterimaskinerna egentligen har potential att spöa allt på bensinsidan men ingen har gjort de än.

Husqvarnas 536 med dubbelfattning gav som mest 800w om inte minnet sviker mig.
 Men deras motorsåg 5xx gav 1700w med samma batteri så de skulle lätt kunna få till en maskin som skulle klara sig ännu länge in i buskaget om de vill

 Jag är inte 100 säker på effekterna 

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: Batteridriven sly-/grästrimmer?
« Svar #17 skrivet: 19 jun-17 kl 09:12 »
Fast det där är väl en trädgårdstrimmer, även om Jula kallar den röjsåg!?

Kan säkert fungera utmärkt även i en större trädgård, för kantklippning och lite brännässlesnår och liknande, men för tyngre markvård, så är det, förutom kraftfull motor, en röjsåg med "cykelstyre" och bärsele ett måste. 

Man orkar inte gå och bära en röjsåg "i händerna" i flera timmar helt enkelt. Och att ha en "lös" röjsåg med klinga får mig att rysa, det verkar vara en stor risk med när mna får ett kast och så sågar man sig i foten eller benet.

Det är tråkigt att det ännu inte finns några batteridrivna röjsågar som verkligen orkar det lite tyngre jobben.
Det är möjligen så, dock är en klinga med i köpet och det är väl därför de kallar den röjsåg. Med en 1.2 mm lina går den riktigt bra och eftersom jag är en kortväxt tjej föredrar jag grejer som inte väger ett "halvt ton" som jag upplever att bensindrivna mackapärer gör.
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Batteridriven sly-/grästrimmer?
« Svar #18 skrivet: 19 jun-17 kl 13:18 »
Jag tycker diskussionen här blir lite förvirrande.

Det verkar finnas lite definitionsproblem, av vad olika maskiner gör, förmår göra, och vad de då borde kallas...Oavsett om de drivs med bensin, batteri eller något annat.
Det gör det hela förvirrat. Talar vi om kantklippning, ungskogsröjning eller något mitt emellan?
Jag har naturligtvis inte det absoluta svaret på frågan, men tycker ändå att det här nedan kan vara en vettig terminologi.

Det här kanske kan det här vara en lämplig namnsättning:

(gräs-)Trimmer = lättare maskin för att klippa mindre mängder oönskad gräsväxt, t.ex. kantklippning längs rabatter, eller enstaka "tofsar" med lättare ogräs här och var. Oftast helt handhållen, ingen sele. Finns en uppsjö av ofta batteridrivna apparater i olika prisklass och olika kvalitet, samt ett flertal nätta bensintrimmers. I regel med ett trimmerhuvud med ganska tunn tråd.

Mindre Gräsröjare = något kraftigare maskin avsedd för något större mängder gräsröjning förutom kantklippning, t.ex. klippning av slänter eller diken där man inte kommer åt med gräsklippare, eller andra mindre ytor med lite hårdare/kraftigare ogräs. Här har maskinerna ofta fått "cykelstyre" och sele. Är oftast bensindrivna och cylindervolymen på 25 cc upp till 35 cc och maskinen har en tomvikt på ca 5-7 kg. Riggrörets längd och vinkel är anpassad till en bekväm arbetsställning för den som röjer gräs. Kan köras med trimmerhuvuden av många olika slag och vid behov med grov trimmertråd, eller med gräsklingor (av olika typ). Vissa modeller/maskiner kan tåla en kaplinga för slyröjning, men de är egentligen för klena för det ändamålet, så de kan möjligtvis hantera 2-3 cm grovt sly med klinga.

Röjsåg/kombiröjare = Ännu lite kraftigare maskiner, där allt blivit lite kraftigare och därmed tyngre. Orkar med mindre sly/lättare skogsröjning och rejält täta och större bestånd av småbuskar och ogräs. Upplevs ofta som tunga och otympliga för kantklippning av rabatter, men det är inte riktigt där de hör hemma. Maskinerna har alltid "cykelstyre" och sele av god kvalitet med många justeringsmöjligheter. De är bensindrivna och oftast med en cylindervolym på 35 - 45 (50) cc, och väger ca 6 - 9 kg tomvikt. Riggrörets längd och vinkel är lite varierande , men oftast mer åt gräsröjarhållets med ett relativt långt riggrör och en vinkel för gräsröjning, snarare än åt skogsröjarhållets. Kan köras med allehanda trimmerhuvuden, gräsklingor, och kapklinga för sly röjning. Med rätt teknik kan man hantera tämligen grovt sly.

Skogsröjsåg = Kraftig maskin avsedd för att kapa sly/småträd med. Ganska tynga och robusta, men mindre lämpliga för gräsröjning. Maskiner med "cykelstyre" och ergonomiskt utformade sele. Bensindrivna med en cylindervolym på minst 45 cc och väger oftast minst 8-9 kg. Riggröret är kortare än på gräs/kombiröjare, och vinkeln är anpassad för att ge en optimal arbetsställning när man "sågar ner"  små träd, de är alltså tunga och obekväma vid gräsröjning.  Optimerad för att köras med kapklingor men det går att använda gräsklingor eller trimmerhuvud också.


De flesta som har en större eller mindre  tomt, brukar ha mest nytta av maskiner i gruppen "trimmer" eller "gräsröjare".

Den som har en större naturtomt eller liten hästgård kanske väljer en "gräsröjare" eller en "Röjsåg/kombiröjare", men har också ofta en batteritrimmer till rabattkanterna, så man slipper ta fram en bullrande maskin för "bara några grässtrån".

Den som har mer mark och blandad sly, ogräs, och gräs, kommer att bli mer nöjd med en "Röjsåg/kombiröjare", och har man mycket växande ungskog som det ska röjas i, kanske man har både en lättare mer gräsanpassad maskin, och en regelrätt "skogsröjsåg".

Röjarna är nästan de viktigaste maskinerna på vår gård, massor med gräsröjning varje år, och en del skogsvård/röjning som vi gör själva.
Vi har tre maskiner igång för närvarande.
Två maskiner i klassen "Röjsåg/kombiröjare",  med ca 35 cc motor, och en mer åt "Skogröjarhållet" med 45 cc motor.

Vi har också haft ett flertal (för att inte säga mångtal)numera skrotade  maskiner under åren, och har slitit ut dessa. Kvalitet verkar löna sig, åtminstone om maskinerna används frekvent.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Batteridriven sly-/grästrimmer?
« Svar #19 skrivet: 19 jun-17 kl 14:08 »
Skogaliten - bra sammanfattat!

Jag köpte en onödigt stor (Stihl 410, kombiröjare) till att hålla efter min skogstomt men den är så enormt mycket bättre än den gamla ryobin så jag ser fram emot att använda den snarare än bäva för det. Även om det bara är några strån :) Jag fick mycket mer effekt och mycket mindre vibrationer. Nu räcker en tank till tomten, förut gick det åt två och då stack det i händerna i en timme efteråt.
Ganska långt från trådens ämne... Men jag ville bara påpeka att det i mitt tycke är roligare med en stark maskin och att selen är så pass bra att tyngden inte är störande.
Skulle gärna ha en likadan fast elektrisk om det fanns!
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Batteridriven sly-/grästrimmer?
« Svar #20 skrivet: 19 jun-17 kl 14:23 »
Varför inte en sån här?
Garanterar att det mesta följer med.
Bad dom röja hos mig, när de var i närheten med en sån. Fort gick det.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Batteridriven sly-/grästrimmer?
« Svar #21 skrivet: 19 jun-17 kl 21:24 »
Varför inte en sån här?
Garanterar att det mesta följer med.
Bad dom röja hos mig, när de var i närheten med en sån. Fort gick det.
:D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

silverjuggler

  • Inlägg: 43
  • Journalist, författare, nybyggare.
    • Södermanland
    • Sjötuna
SV: Batteridriven sly-/grästrimmer?
« Svar #22 skrivet: 19 jun-17 kl 21:38 »
Stort tack Skogaliten och alla andra som skrivit.

Bäst vore nog att försöka få låna Husqvarnas nya (vet ej hur ny?) 536 LiRX Batteri för att testa precis som Skogaliten gjorde. Och kanske samtidigt testa någon eller några bensindrivna.

Vi har tänkt stängsla in hela marken och det handlar om uppåt 1,5 km stängsel som jag förmodar att vi kommer att behöva röja under varje år, och så sjökanten, runt husen osv så det blir ju en del.

Uselt att batterimaskinerna är så klena och uselt också att de som finns är så svåra att jämföra sinsemellan och med de fossildrivna. För bensinmaskinerna står ju effekt och cylindervolym tydligt, men icke för de batteridrivna.

Det är inte minst min käresta som vi tänkt ska använda röjsågen och det känns viktigt att den inte är för tung eller svårstartad. Hur är erfarenheterna där? Ska vi gå på Skogalitens rekommendation är det ju modeller som:
* Husqvarna 336 FR (7 kg, 1,4 kW, ca 5 400 kr)
* Husqvarna 535 RXT (6,7 kg, 1,6 kW, ca 7 100 kr)
* Jonsered CC 2235 (7 kg, 1,4 kW, ca 4 900 kr)
* Stihl FS130 (5,9 kg, 1,9 kW, ca 5 900 kr)
* Stihl FS131 (5,8 kg, 1,9 kW, ca 6 200 kr)
som gäller. Klokt är säkert att använda sig av lokal firma som kan bistå vid garantiärenden, service och reservdelar. I övrigt verkar de ovannämnda ju rätt lika. Skillnaderna är möjligen att Stihl är starkare och samtidigt lättare, hur nu det går ihop? Och att Jonsered är billigast.

Tjofs!
« Senast ändrad: 19 jun-17 kl 22:05 av silverjuggler »
Vore fint att vara förändringen en vill se i världen.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Batteridriven sly-/grästrimmer?
« Svar #23 skrivet: 19 jun-17 kl 22:10 »
Jonsered och huskvarnamaskinerna upplever jag som väldigt lättstartade.

A och o när det gäller att bära maskinen är att selen är rätt anpassad för den som använder den.
Då kan tom en ganska tung maskin kännas riktigt behaglig att jobba med.
Det kan tom vara lönt att ha personliga selar om kroppsstorleken skiljer sig mycket.

Med en dålig sele som är fel inställd så kan även en lätt maskin vara en mardröm att jobba med.

Och det blir betydligt lättare efter ett tag då man tränat upp sig fysiskt och dessutom lärt sig tekniken.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Batteridriven sly-/grästrimmer?
« Svar #24 skrivet: 19 jun-17 kl 22:27 »
Batterimaskinerna har ju fortfarande begränsningen att man inte kan släpa med sig hur mycket energi som helst i ett batteri utan att det blir orimligt tungt (och dyrt). Man måste kompromissa mellan effekt och drifttid på ett sätt som man inte behöver göra i en bensindriven maskin.

Om vi använder skogalitens nomenklatur, så har jag huvudsakligen erfarenhet av en extremt billig bensindriven grästrimmer av Julas lågprismärke Meec (den lär ha kostat 495 kr ny, jag hittade den i ett soprum när den var något år gammal, huvudfelet var fastrostad gaswire). Den har faktiskt skött sig över förväntan bra. Visserligen måste man stryka den medhårs och sköta gas, choke och primer på exakt rätt sätt för att lyckas kallstarta den utan alltför stor svordomsförbrukning, men det som verkligen är bra med den jämfört med en del andra maskiner jag har kört är att den är ovanligt vibrationsfri, det är lätt att ladda trimmerhuvudet med tråd, och inte minst är det mycket mindre risk än på andra maskiner att det blir tvärstopp pga gräs som lindar upp sig på fel ställe.

En lite större gräsröjare (skulle möjligen kunna betecknas röjsåg) av märke Tanaka som jag lånar emellanåt, gillar jag egentligen inte. Den är såklart starkare än Meec-maskinen, och motorn är mer medgörlig när det gäller kallstart och varmkörning. Men sele, handtag och reglage känns bakvänt på alla tänkbara sätt, hur man än justerar selen. Förmodligen är ergonomin utprovad av någon som hade olika långa armar och två högerhänder. Den vibrerar kraftigt och man kan inte köra många sekunder i ett tjockt nässelsnår innan man får börja linda ut nässelfibrer som har snott in sig mellan vinkelväxeln och trimmerhuvudet.

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Batteridriven sly-/grästrimmer?
« Svar #25 skrivet: 19 jun-17 kl 23:14 »
På tal om att gräsfastnar ibland. Husqvarnas batteri serie kan man köra åt båda hållen så vid enklare fastkörning så trycker man på en knapp o gasar.

Men låna absolut hem en o testa

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Batteridriven sly-/grästrimmer?
« Svar #26 skrivet: 20 jun-17 kl 00:18 »
Mellanklassen blir lite klent...Kollade Husqvarnan 535...Trimmerspolen tar ju i princip sytrådar... Kraftigare maskin som klarar minst 3.3mm tråd behövs...Då kan man gå i rask takt samtidigt som man röjer under stängslet...Klen maskin gör bara jobbet onödigt långsamt och struligt...45-50 kubiks maskiner rensar rent....

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Batteridriven sly-/grästrimmer?
« Svar #27 skrivet: 20 jun-17 kl 00:26 »
Och i väntan på en tillräckligt bra batteritrimmer så kör man helst på alkylat-soppa. Visst väsnas det, men det är skönt att slippa de otrevliga avgaserna.

Vi har en Husqvarna 336 FR som frun är väldigt nöjd med. Jag kan hålla med om att den är lätt och smidig, men det skulle vara skönt med lite mer kraft i snöret när man röjer under långa stängsel. Men lien går fint den med, och sackar inte för lite nässlor.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Batteridriven sly-/grästrimmer?
« Svar #28 skrivet: 20 jun-17 kl 02:42 »
Mellanklassen blir lite klent...Kollade Husqvarnan 535...Trimmerspolen tar ju i princip sytrådar... Kraftigare maskin som klarar minst 3.3mm tråd behövs...Då kan man gå i rask takt samtidigt som man röjer under stängslet...Klen maskin gör bara jobbet onödigt långsamt och struligt...45-50 kubiks maskiner rensar rent....

...Det är därför vi inte använder trimmerhuvud med spole, utan Oregons huvud med sågtandade "plastknivssnören" som jag länkade till i ett tidigare inlägg... Där kommer man upp i 5 mm tjovklek, och det är plättlätt att byta när de blivit slitna (de blir korta).

Då slipper man släpa på en 10 kg tung maskin (45 cc), man behöver bara släpa på 7 kg maskin (35 cc).

Och så köper man en personlig sele till varje användare (kostar 1000-1500 kr), som är redo att använda och korrekt inställd, och röjningen blir en fröjd.

Jag pallar inte långa arbetspass med den tunga maskinen (45 cc) och gräsröjning, men väl i slyröjning. Med den lättare maskinen orkar jag även tuffa pass med röjning under nedersta tråden.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Batteridriven sly-/grästrimmer?
« Svar #29 skrivet: 20 jun-17 kl 02:47 »
På tal om att gräsfastnar ibland. Husqvarnas batteri serie kan man köra åt båda hållen så vid enklare fastkörning så trycker man på en knapp o gasar.

Men låna absolut hem en o testa

Det är inte "fastkörning" (växtligheten lindar sig runt drivaxeln) som är problemet, att reversera någon gång då och då skulle väl gå att stå ut med. Den orkar inte. Inte alls. Att klippa maffig växtlighet.

Det maximala varvtalet är för lågt från början, och den har för lågt vridmoment.

Den fungerar säkert jättebra för att hålla en välskött park i gott skick, men det är ingen "lantbruksmaskin".

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Batteridriven sly-/grästrimmer?
« Svar #30 skrivet: 20 jun-17 kl 03:11 »
Stort tack Skogaliten och alla andra som skrivit.

Bäst vore nog att försöka få låna Husqvarnas nya (vet ej hur ny?) 536 LiRX Batteri för att testa precis som Skogaliten gjorde. Och kanske samtidigt testa någon eller några bensindrivna.

Vi har tänkt stängsla in hela marken och det handlar om uppåt 1,5 km stängsel som jag förmodar att vi kommer att behöva röja under varje år, och så sjökanten, runt husen osv så det blir ju en del.

Uselt att batterimaskinerna är så klena och uselt också att de som finns är så svåra att jämföra sinsemellan och med de fossildrivna. För bensinmaskinerna står ju effekt och cylindervolym tydligt, men icke för de batteridrivna.

Det är inte minst min käresta som vi tänkt ska använda röjsågen och det känns viktigt att den inte är för tung eller svårstartad. Hur är erfarenheterna där? Ska vi gå på Skogalitens rekommendation är det ju modeller som:
* Husqvarna 336 FR (7 kg, 1,4 kW, ca 5 400 kr)
* Husqvarna 535 RXT (6,7 kg, 1,6 kW, ca 7 100 kr)
* Jonsered CC 2235 (7 kg, 1,4 kW, ca 4 900 kr)
* Stihl FS130 (5,9 kg, 1,9 kW, ca 5 900 kr)
* Stihl FS131 (5,8 kg, 1,9 kW, ca 6 200 kr)
som gäller. Klokt är säkert att använda sig av lokal firma som kan bistå vid garantiärenden, service och reservdelar. I övrigt verkar de ovannämnda ju rätt lika. Skillnaderna är möjligen att Stihl är starkare och samtidigt lättare, hur nu det går ihop? Och att Jonsered är billigast.

Tjofs!

Vi har haft, och har, både Husqvarna och Stihl. Jonsered är i princip samma som Husqvarna, samma ägare men olika varumärken.

Jag upplever att skillnaderna egentligen är små mellan likartade maskiner av olika märken. Man ska nog mera titta på cylindervolymen än på uppgiven effekt, de mäter antagligen på olika sätt, t.ex. efter vinkelväxeln eller före, och får därför olika resultat.

På våra maskiner har Husqvarnorna varit mer lättstartade, och haft färre problem som krävt serviceverkstad, än Stihlmaskinerna. Men Husqvarnorna har ett mer otympligt gräsröjskydd än Stihl, vilket gör det lite bökigare att köra under nedersta tråden (där tråcklar man ganska mycket). Överhuvudtaget, så har Stihlmaskinerna känts ett uns mer smidiga att köra, men varit något mindre driftssäkra.

Till slut börjar maskinerna bli allmänt slitna, så blir det för många delar som behöver bytas, alltså för dyrt att reparera, och då är det dags att byta till ny maskin.

Numera har vi närmast till Husqvarna säljare med bra verkstad, så därför är det senaste inköpet en Husqvarna. Ortens Stihl verkstad misslyckas hela tiden med både service och reparationer, så förbättras inte det så avstår vi Stihl. Så stor skillnad i smidighet är det inte.

På mig passar dock Husqvarnas selar oändligt mycket bättre än Stihls! Och man kan mycket väl använda någon annan sele än originalselen om den passar bättre. För långa pass vill man en riktigt rejäl sele med vadderat höftbälte.

OBS, jag är kvinna i 55-årsåldern, inte en atletiskt byggd man i 20-årsåldern... Därför väljer jag inte den tyngsta maskinen...

Karlslund Sala

  • Inlägg: 7
    • Västmanland
SV: Batteridriven sly-/grästrimmer?
« Svar #31 skrivet: 20 jun-17 kl 09:47 »
Är inte fåren dina grästrimmare nog ?

Postat med Alternativ.nu´s app


Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Batteridriven sly-/grästrimmer?
« Svar #32 skrivet: 20 jun-17 kl 10:43 »
...Det är därför vi inte använder trimmerhuvud med spole, utan Oregons huvud med sågtandade "plastknivssnören" som jag länkade till i ett tidigare inlägg... Där kommer man upp i 5 mm tjovklek, och det är plättlätt att byta när de blivit slitna (de blir korta).

Då slipper man släpa på en 10 kg tung maskin (45 cc), man behöver bara släpa på 7 kg maskin (35 cc).

Och så köper man en personlig sele till varje användare (kostar 1000-1500 kr), som är redo att använda och korrekt inställd, och röjningen blir en fröjd.

Jag pallar inte långa arbetspass med den tunga maskinen (45 cc) och gräsröjning, men väl i slyröjning. Med den lättare maskinen orkar jag även tuffa pass med röjning under nedersta tråden.
Njaa...Köra 5mm tråd i en 35kubikare är nog ingen optimal lösning...Blir nog inget bra varvtal av det...Så enkelt är inte livet...

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Batteridriven sly-/grästrimmer?
« Svar #33 skrivet: 20 jun-17 kl 11:12 »
Hittade inte länken, men antar att det är löst hängande plastknivar som skogaliten använder.

Har aldrig provat sådana, men principen fungerar ju väldigt bra på trumslåtter, så det kanske är ide att bestycka om grästrimmern. De fasta tre- eller fyrdelade gräsklingorna gillar jag inte.

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Batteridriven sly-/grästrimmer?
« Svar #34 skrivet: 20 jun-17 kl 11:49 »
Det är inte "fastkörning" (växtligheten lindar sig runt drivaxeln) som är problemet, att reversera någon gång då och då skulle väl gå att stå ut med. Den orkar inte. Inte alls. Att klippa maffig växtlighet.

Det maximala varvtalet är för lågt från början, och den har för lågt vridmoment.

Den fungerar säkert jättebra för att hålla en välskött park i gott skick, men det är ingen "lantbruksmaskin".

Att den lindar sig är vad jag menade med fastkörning.
Men tänkte att för dem som inte provat den så är det en funktion som inte är standard.

Jag störde mig på att linan var så klen så jag gick upp en dimension till 2.4mm så är jag nöjd med den.
Men det kommer inte göra att den magiskt funkar för er tyvärr.
Bara ett allmänt tips.

 Välskötta parker va dock lite taskigt  ;)

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Batteridriven sly-/grästrimmer?
« Svar #35 skrivet: 02 aug-17 kl 22:24 »
Den 19 juni skrev jag en del om mina grästrimmererfarenheter i denna tråd. Under sommaren har trimmerbeståndet utökats med 3 stycken Partner Colibri i varierande skick. Två av dem har jag fått igång och kunnat provköra, den tredje är helt obrukbar pga att den böjliga axeln har havererat.
Jämfört med min gamla Meec kan man säga följande:
Colibri-maskinerna är mycket svagare än Meec, och det kan nog ta dubbelt så lång tid att utföra en viss röjningsuppgift med en Colibri trots att båda har ungefär samma dimensioner på tråd och skyddskåpa. Detaljutförandet känns dock lite bättre och mer genomtänkt. Colibri är svårare att kallstarta men går bättre under varmkörningsperioden och man kan öppna choken helt tidigare. De är åtminstone inte sämre än Meec när det gäller risk för fastkörning pga upplindat gräs på axeln, men om det väl har tagit ohjälpligt stopp är det svårare att plocka isär för fullständig rensning på Colibri (irriterande att gängan för trimmerhuvudet inte är en M-gänga utan något konstigt med tummått, förmodligen UNF). Bränsleslangarna ligger bättre skyddade på Colibri - mindre risk när man jobbar inne i ett högt snår att t ex någon kvist hakar tag i en slang och rycker loss den.  Det är också bättre passning mellan slangarna och hålen i tanken på Colibri, så det är mindre risk för bensinläckage. Luftfiltret på Colibri verkar ömtåligt, det är nog stor risk att det går sönder vid ovarsam behandling. Gaswiren är mer klyftigt dragen och ansluten på Colibri, det är inte samma risk som på Meec att det regnar in i wirehöljet om man lämnar maskinen ute i regn, så att wiren sedan rostar fast. Fästskruvarna för förgasare och luftfilter är självgängande skruvar indragna i plast på Colibri, förgasarfästet tål nog inte att man tar bort och sätter dit sakerna många gånger innan hålen är för stora. Överhuvudtaget är det störande att man har blandat skruvskallar med torx och snarlika insex med tummått på Colibri. Meec har M-gängor och millimetermått överallt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Batteridriven sly-/grästrimmer?
« Svar #36 skrivet: 03 aug-17 kl 11:18 »
Hur är Makitas blå?

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Batteridriven sly-/grästrimmer?
« Svar #37 skrivet: 03 aug-17 kl 13:16 »
Vet inget om moderna Makitatrimmers. Har haft en rödbrun laddbar (kanske finns kvar i något skrymsle) som det satt röjsågsklinga på, NiMH-batterier, den var så svag att den var i stort sett oanvändbar.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Batteridriven sly-/grästrimmer?
« Svar #38 skrivet: 03 aug-17 kl 15:04 »
Är grymt imponerad av makitas nya grejer.  Inte testat nån trimmer men många andra batteriverktyg.  Min 18v skruvdragare har en batteritid och styrka långt över min förra dewalt.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Batteridriven sly-/grästrimmer?
« Svar #39 skrivet: 03 aug-17 kl 16:40 »
Den gamla rödbruna Makitan finns faktiskt kvar. Modell M015, 9,6 V, 4500 r/min. Den går alltså med mindre halva varvtalet jämfört med en normal grästrimmer, och förmodligen är det samma slags batteri och motor som i 9,6 V skruvdragare från anno dazumal.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Batteridriven sly-/grästrimmer?
« Svar #40 skrivet: 08 aug-17 kl 03:27 »
Den 19 juni skrev jag en del om mina grästrimmererfarenheter i denna tråd. Under sommaren har trimmerbeståndet utökats med 3 stycken Partner Colibri i varierande skick. Två av dem har jag fått igång och kunnat provköra, den tredje är helt obrukbar pga att den böjliga axeln har havererat.
Jämfört med min gamla Meec kan man säga följande:
Colibri-maskinerna är mycket svagare än Meec, och det kan nog ta dubbelt så lång tid att utföra en viss röjningsuppgift med en Colibri trots att båda har ungefär samma dimensioner på tråd och skyddskåpa. Detaljutförandet känns dock lite bättre och mer genomtänkt. Colibri är svårare att kallstarta men går bättre under varmkörningsperioden och man kan öppna choken helt tidigare. De är åtminstone inte sämre än Meec när det gäller risk för fastkörning pga upplindat gräs på axeln, men om det väl har tagit ohjälpligt stopp är det svårare att plocka isär för fullständig rensning på Colibri (irriterande att gängan för trimmerhuvudet inte är en M-gänga utan något konstigt med tummått, förmodligen UNF). Bränsleslangarna ligger bättre skyddade på Colibri - mindre risk när man jobbar inne i ett högt snår att t ex någon kvist hakar tag i en slang och rycker loss den.  Det är också bättre passning mellan slangarna och hålen i tanken på Colibri, så det är mindre risk för bensinläckage. Luftfiltret på Colibri verkar ömtåligt, det är nog stor risk att det går sönder vid ovarsam behandling. Gaswiren är mer klyftigt dragen och ansluten på Colibri, det är inte samma risk som på Meec att det regnar in i wirehöljet om man lämnar maskinen ute i regn, så att wiren sedan rostar fast. Fästskruvarna för förgasare och luftfilter är självgängande skruvar indragna i plast på Colibri, förgasarfästet tål nog inte att man tar bort och sätter dit sakerna många gånger innan hålen är för stora. Överhuvudtaget är det störande att man har blandat skruvskallar med torx och snarlika insex med tummått på Colibri. Meec har M-gängor och millimetermått överallt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

773 gäster, 4 användare
xaelanar, Be, Trolle_85, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser