Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jobbiga killingar och börjar göra ont  (läst 2897 gånger)

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
Jobbiga killingar och börjar göra ont
« skrivet: 17 jul-14 kl 22:38 »
Hur får jag dessa jobbiga killingar att sluta ställa sig upp och köra frambenen i ändan o benen på oss. Har börjat dyka upp blåmärken då klövarna är aningen spetsiga. Har provat knuffa, nypa, knäppa nosen men de fortsätter att envisas med detta. Har även märkt att våran äldsta get mommo är mer tillbakadragen den senaste tiden och hon är den som bestämt. Hon kanske också inte orkar med dem då hon är till åren. Vad kan man göra?

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Jobbiga killingar och börjar göra ont
« Svar #1 skrivet: 18 jul-14 kl 07:18 »
De vill förmodligen komma upp på er nivå. Prova att sitta ner på huk och hälsa nos mot nos på de små sötnosarna istället :) !
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: Jobbiga killingar och börjar göra ont
« Svar #2 skrivet: 18 jul-14 kl 18:27 »
 ::) När man sitter på huk så är alla 6 där och klättrar över en. Hornen är lite större och klövarna känns bra mycket spetsigare nu.

annajohannas

  • Gäst
SV: Jobbiga killingar och börjar göra ont
« Svar #3 skrivet: 19 jul-14 kl 11:37 »
Du får markera för dem om det gör ont. Jag sa nej till mina killingar, och puttade bort dem, de lärde sig detta väldigt fort. Lycka till med de små.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Jobbiga killingar och börjar göra ont
« Svar #4 skrivet: 28 sep-17 kl 19:58 »
Oj, en gammal kul tråd som jag har missat!  Hoppas någon är intresserad:

  Jag lärde mina killingar att "Människor håller inte att stå på".  När de var små, och började kontaktsöka genom att klättra, så vek jag undan, och killingen famlade i luften med framfötterna.  Det är ju jättefint att de vill ha kontakt, men vi får styra hur de uttrycker sin vänlighet.  Killingar som stod på marken med alla fyra fötterna kelade jag med, och de flesta lärde sig snabbt.  Inte så kul när en fullvuxen bock sätter klövarna mot bröstet på dig och ska pussas.  Eller på en besökande treåring, kan skrämma den stackars ungen för livet.

  Men man måste börja "lektionerna" när de försöker första gången.  De lär sig snabbt vad som fungerar.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

533 gäster, 3 användare
xaelanar, ärt, Okulärbesiktning av Byrålåda

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser