Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äggoljetempera  (läst 18964 gånger)

mig

  • Gäst
Äggoljetempera
« skrivet: 26 jan-11 kl 14:02 »
Fnns här fler som älskar att måla med äggoljetempera? Den är miljövänlig, lättmålad och billig. Just nu håller vi på och målar alla snickerier i hall-trapp-hall. Även en nymålad byrå står här på tork.

Grismormor

  • Inlägg: 78
    • -
SV: Äggoljetempera
« Svar #1 skrivet: 26 jan-11 kl 15:49 »
Jajamen!!!

Jag har målat två sovrum, en pall, ett fönster, en byrå, utedasset.... Kan inte rekommendera det utomhus.
 På tur står köksväggarna som blivit lumppappade och det nya badrummet, men jag vet inte än om det fäster på fuktspärren..
Jag har följt Milis recept från boken Jordens färger. Det skulle vara roligt att experimentera lite mer. Det som avskräcker är alla historier om tempera som aldrig torkar.
Blandade färg åt en god vän efter att hon gjort ett misslyckat försök som inte oxiderade. Vi var tvugna att pröva oss fram för att hitta rätt nyans, vilket vi inte gjorde.. så efter många långa bilturer åkte hon till färgaffären i alla fall.. suck.

Men jag håller med om att temperan är fantastiskt rolig att måla med!

jan andersson

  • Inlägg: 29
    • Halland
SV: Äggoljetempera
« Svar #2 skrivet: 26 jan-11 kl 17:36 »
Jag har målat tre fönsterpartier både invändigt och utvändigt och det blev riktigt bra. Har också målat husgrunden, putsad betonghålsten, och det verkar fungera bra det också.
Milis har väl målat sitt hus utvändigt med äggoljetempera och det hade inte ändrat nyans på femton år, så nog funkar det.
I vår planerar jag att måla garaget utvändigt, givetvis med äggoljetempera.

mig

  • Gäst
SV: Äggoljetempera
« Svar #3 skrivet: 27 jan-11 kl 12:34 »
Vad kul och vad glad jag blir  :D
Nu följer jag också Milis bok. Tidigare har vi målat barnens rum, tre väggar lumppapp och en pärlspont. Jag tyckte det var jättesvårt att måla på lumppappen då den sög fruktansvärt mycket... Vi målade också köket där vi bodde tidigare.

För flera år sedan 2000-2002 bodde vi i ett litet torp där vi använde äggoljetempera för första gången. Då efter recept av Lena Nessle. Inte alls något precist utan i antal ägg och dl olja och vatten. Pigment tog vi det var snyggt- guldockra och något vitt. Det torkade också och blev jättesnyggt och hållbart. Så egentligen tror jag inte man måste vara så noga som Milis, men det torkar helt klart snabbare och är mer lättmålat.

Oftast har färgerna inte alls varit som vi tänkt oss, men det har blivit jättebra ändå, antagligen för att de är så milda..

Så småningom har vi planer på att måla kök och köksluckor även här, men det får vänta ett tag.

Jag har också varit skeptisk till utemålning då vänner till oss målat och det möglat väldigt snabbt... Är det något särskillt man ska tänka på Jan? Spännande att höra hur garaget blir! Vi tordes inte då vi skulle måla huset...

jan andersson

  • Inlägg: 29
    • Halland
SV: Äggoljetempera
« Svar #4 skrivet: 27 jan-11 kl 18:52 »
När jag målade hussocklen och fönsterpartierna tvättade jag med amoniak och vatten först. Tror också att det är viktigt att det är bra målarväder, våren och försommaren är nog bäst. Har för mig att jag läst någonstans att det inte ska vara "r" i månaden, alltså maj -augusti bör vara bra för måleriarbete.
Visst ska det bli spännande med garaget.
Här kan ni gratis ladda ner ett kalkylprogram som jag gjort för att bryta egen färg, http://ubuntuone.com/p/OeA/
Obs! Det kräver Open Office som är ett fritt program och finns att hämta hem här, http://sv.openoffice.org/

LottaLuvin

  • Gäst
SV: Äggoljetempera
« Svar #5 skrivet: 27 jan-11 kl 19:00 »
Den där boken nån pratar om - Jordens färg - JÄMRARNS vilken dyr bok!  :o
Jag sitter och är lite chockskadad.. men kan inte låta bli att vilja ha den.

Blåtåtel

  • Inlägg: 24
    • Västerbotten
SV: Äggoljetempera
« Svar #6 skrivet: 27 jan-11 kl 19:09 »
Vi ska måla vardagsrummet i sommarstugan i sommar. Vi köper pigmenten från Av jord och använder Milis recept. Vi har också fått jättebra färgsättningstips av henne, via mejl. Ska bli spännande!  :)
S med döttrarna S (2007) och R (2010)

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: Äggoljetempera
« Svar #7 skrivet: 28 jan-11 kl 20:00 »
Mina högtalare är målade med sju tunna lager äggoljetempera. Lånade en bok om temperafärger på biblioteket och där fanns det gott om recept. Något som verkade viktigt i alla recepten var att det skulle vara ägg av väldigt bra kvalitet. Ju mer naturliga äggen var desto bättre. Fråga mig inte varför just de äggen var bättre men det påverkade torktiden drastiskt när jag experimenterade lite. Så högtalarnas färg blandades med de finaste och lantligaste äggen jag kunde finna. Mätte proportionerna med äggskalen för att lägga till lite hokuspokus. :) Skakade färgen i en brämhultsflaska, till och med. Köpte en burk titanoxid som jag tänkte använda som pigment, men det blev aldrig av att använda det så burken står kvar i skåpet.

Jag tänker helt klart använda äggoljetempera igen.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Solklart

  • Inlägg: 120
    • Uppland
SV: Äggoljetempera
« Svar #8 skrivet: 28 jan-11 kl 20:37 »
Ja, jag har målat med äggoljetempera.

Det är en trevlig färg att använda. Den passar bra till möbler och ytor som slits mycket då den efter hand blir mycket hård.

Jag har också blandat en hel del egen linoljefärg. Det är enkelt och rekommenderas varmt. Den enda nackdelen är att det krävs torktid. Kom bara ihåg att måla extremt tunt. Annars blir det rynkor.

Ett tips, fråga aldrig efter råd i den traditionella färghandeln för de kommer ALLTID att avråda dig. Det är helt enkelt så att de inte tjänar några stora pengar på dig om du väljer traditionella färger.

Ta alltid ut glädje i förskott! Det värsta som kan hända är att du varit glad i onödan! :-)

pyromanen

  • Gäst
SV: Äggoljetempera
« Svar #9 skrivet: 28 jan-11 kl 20:52 »
Japp!
I mitt förre hus (ca 1996) målade jag pärlspontsvägg i hallen grön (hade grönjord, ockra och zinkoxid om jag minns rätt), och "laserade" innertaket (nyuppsatt pärlspont) i barnens rum med tunn vit äggoljetempera (zinkoxid), tyckte laserad var snyggt på den tiden..  Blandade färgen själv enligt Lena nässles bok med egna ägg.
I vårat nuvarande hus har jag målat två spegeldörrar i vardagsrummet engelskt röda. Även där blandade jag i pigment "på höft" och lyckades överpigmentera, så när jag (sällan  o:)) torkar dam på dom blir det alltid lite rött på trasan fast det var 8 år sedan jag målade.
Jag tycker äggoljamålat trä är oerhört vackert, gillar verkligen den lystern som blir, men de ställen jag hälst skulle vilja ha den  hos oss (dörrar, karmar, trappräcken, skåpluckor) är ställen som hinner slitas/stötas innan färgen hunnit torka, det får mig att inte använda den färgen så mycket som jag gentligen skulle vilja, i alla fall när jag haft småbarn, kanske blir ändring.

Solklart

  • Inlägg: 120
    • Uppland
SV: Äggoljetempera
« Svar #10 skrivet: 28 jan-11 kl 20:58 »
Jag har också varit skeptisk till utemålning då vänner till oss målat och det möglat väldigt snabbt... Är det något särskillt man ska tänka på Jan? Spännande att höra hur garaget blir! Vi tordes inte då vi skulle måla huset...

Förr i tiden var pigmenten giftigare. Bly var vanligt och det stoppade mögel effektivt. Därför ska man alltid vara noga med andningskydd när man jobbar med att ta bort gammal färg. I något modernare färger har zinkvitt tagit över blyets roll.

En linoljefärg med zinkvitt som bas stoppar enligt uppgift bra mot mögel utomhus. Jag har tyvärr inte hunnit testa detta själv.

Zinkvitt täcker tyvärr dåligt. Titanvitt (titandioxid) är ett bättre val ur en rent estetisk synvinkel men saknar zinkens skydd mot mögel. En blandning är att föredra om man inte är ute efter en milt laserande effekt.

Zink är en del av färgen och behövs för en bra konsistens medans titan bara är en färgsättning.

Förlåt om jag slirar in på andra färgtyper men äggoljetempera och linoljefärg är väl ungefär samma grupp av färger?

En linoljefärg innehåller normalt ingen terpentin eller lacknafta. Bara kokt linolja, zinkvitt och pigment.

Ta alltid ut glädje i förskott! Det värsta som kan hända är att du varit glad i onödan! :-)

pyromanen

  • Gäst
SV: Äggoljetempera
« Svar #11 skrivet: 28 jan-11 kl 21:07 »
Nu blev jag nyfiken!  Ni som skriver om målning utomhus med äggolja.
Är det nåt man gjort förr? var? eller är det enbart nåt ni eller kompisar testat ?  De som fick mögel snabbt, hur var receptet på deras färg?

Grismormor

  • Inlägg: 78
    • -
SV: Äggoljetempera
« Svar #12 skrivet: 28 jan-11 kl 22:39 »
Lise? (du får gärna titta på dasset hemma hos mig, Christine å David)
Jag tror inte att äggoljetempera använts utomhus, färgsättningen av hus i Norden är inte speciellt gammal tror jag.
Jag målade mitt utedass som ett test efter att ha sett Milis hus. Jag blev så förtjust i färgerna!!!

Väggarna på dasset är röd-orange, pigmenten som ingick var:
Grönjord från Brentonico
Gulbrun umbra/obränd umbra
Rödjord från Verona
Bränd terra di Siena

Dörren som ser värst ut tror jag är målad med:
Obränd terra Siena
Gulbrun umbra
Gukockra Joles
Grönjord f Brentonico
Guljord f Verona


Milis har även tagit fram recept där man tillsätter tjära, de ska vara mer anpassade för utomhusmålning.

Med den erfarenheten jag har nu, så skulle jag nog prova att göra en linoljefärg med samma pigment. Jag antar att det kulörmässigt inte gör nån skillnad att utesluta vatten och ägg?

jan andersson

  • Inlägg: 29
    • Halland
SV: Äggoljetempera
« Svar #13 skrivet: 29 jan-11 kl 07:16 »
Jag beslöt mig för att testa efter det att jag läst Milis bok. Hon har mälat sitt hus utvändigt och det verkar hålla riktigt bra.
Funderar dock på att använda tjärolja (20% tjära 80% linolja) när garaget ska målas.

pyromanen

  • Gäst
SV: Äggoljetempera
« Svar #14 skrivet: 29 jan-11 kl 08:54 »
Ha ha jo det är jag, :-)  många har jag listat ut vilka de är, men att du skulle heta grismormor hade jag inte gissat  ;D
Vore kul att se!
Vi har ett problem att lösa här med utomhusmålning. Vi målade ju nya ytterpanelen med gul slamfärg och den har blivit hemkt ful. dels beväxt med alger dels så tvättas färgen av,så det snart inte finns nån färg kvar.  Det mest positiv man kan säga om färgen just nu är att ju mindre färg som sitter kvar på väggen desto mindre alger är det också, for dom behöver ju mat..  :(
Första färgen köpte vi via Gysinge, och när de slutade sälja den (enligt tillverkaren på grund av för mycket problem med ljusa slamfärger) så fick vi recept från tillverkaren i Finland och kokade egen ljusgul färg till sista väggen.  Den köpta och den egenkokade är precis lika illa.  Det var fint i ca 3 år, sen kom en blöt höst och det blev superfult mycket snabbt.  Eftersom huset är så stort är det ju ett jättejobb att måla om, så vil vill gärna tro på det vi gör nästa gång, men har inte kommit på någon ultimat lösning än.  Har kommunicerat med Gysinge, som har föreslagit linoljafärg. Jag är lite skeptisk eftersom brädorna är grovsågade, det ska väl hälst vara hyvlat eller i alla fall finsågat under linoljafärg?  Känner även några som målat sit hus med ljus linoljafärg och har precis samma små algprickar över hela som vi har nu.

Eran förra granne som är min kompis också kom med förslaget äggolja, men jag har alldrig hört om andra som testat,så i så fall blir det nån mindre testyta.

Kanske blir så att vi får göra några olika provytor helt enkelt... se om nåt funkar..

Hör av oss ock kommer på studiebesök nå dag  :)

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Äggoljetempera
« Svar #15 skrivet: 29 jan-11 kl 09:14 »
Har aldrig hört talas om äggoljefärg utvändigt,ej heller på cementytor o dyl.
anledningen att denna färgtyp aldrig använts så är att den innehåller protein(ägget) som reagerar med vatten o ruttnar(möglar).
på 80-talet var det poppis med "miljöfärger" o många arkitekter förordade färgtypen,följaktligen målades många ytor som var direkt olämpliga för färgen,t.ex putsväggar inne (Karlshamns rådhus) putsväggar andas o tar upp fukt vilket ledde till mögelproblem,samma bygge målade man också insidan portdörren vilket ledde till samma problem,allt fick göras om.
Linoljefärg o äggoljetempera är inte samma färgtyp o går ej att jämföra.
traditionellt används äggolja till möbler,inredningar men aldrig på ytor som fuktbelastas ständigt.
Jobbar själv ytterst sällan med färgtypen då jag anser linoljefärg vara överlägsen.
Då jag använt äggoljefärg har det varit på möbler.när den väl torkat är den ju otroligt slitstark men som sagt jag skulle inte måla den utvändigt.Hittar heller ingen info om saken. Ulf

jan andersson

  • Inlägg: 29
    • Halland
SV: Äggoljetempera
« Svar #16 skrivet: 29 jan-11 kl 12:34 »
Om äggoljetempera och utomhusmålning kan man läsa i Milis Ivarssons och Frida Hafvensteins bok, sid 276, citat "Utomhusmålning inbegriper målningsytor som t.ex. träfasad, timmerstockar, kalk-, cement- eller lerputsfasad, betong, trämöbler, plank" etc.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Äggoljetempera
« Svar #17 skrivet: 29 jan-11 kl 13:26 »
mycket intressant.inte läst eller hört om boken innan,ska försöka få tag på den.
dock har jag inte sett någon dokumentation på temperafärg o utemålning,har aldrig hört talas om det o då har jag ändå hållt på med byggnadsvård o måleri i 30 år. kollade min mycket rikhaltiga litteratur  o den äldsta boken jag har är från 1700-talet o inte någon nämner utemålning o temperafärg.mig veterligt har det aldrig förekommit o jag har aldrig stött på det .
Men,osvuret är bäst.man kanske får lära sig något nytt.
men som några användare redan lagt märke till,färgen möglar i utomhusmiljö,vad det beror på redogjorde jag för tidigare. ulf

Solklart

  • Inlägg: 120
    • Uppland
SV: Äggoljetempera
« Svar #18 skrivet: 29 jan-11 kl 16:50 »
Jag håller med malarmaster. Äggoljetempera utvändigt är något jag aldrig hört talas om innan denna tråd. Om det fungerar eller ej törs jag inte uttala mig om men jag betvivlar starkt att det har en traditionell förankring.


Ta alltid ut glädje i förskott! Det värsta som kan hända är att du varit glad i onödan! :-)

mig

  • Gäst
SV: Äggoljetempera
« Svar #19 skrivet: 12 feb-11 kl 16:02 »
Har någon målat trappa eller golv med färgen? Samtidigt som man måste bo.... Hur har det i så fall gått med torkningen. Trösklar har vi målat men dem går man ju ofta över.. men det har funkat bra. Hur lång tid behöver man vänta innan man kan gå på det målade utan att det blir alldeles frstört?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

788 gäster, 6 användare
xaelanar, polyamorista, GE202, alternaiv, von tratt, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser