Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Behöver råd om kycklingskötsel  (läst 4885 gånger)

Rosita Ottosson

  • Gäst
Behöver råd om kycklingskötsel
« skrivet: 23 nov-05 kl 21:07 »
Hejsan

Ja nu är det så att det håller på att kläckas kycklingar hos oss. JUST NU ! Vi kommer att flytta Hönsmamman och kycklingarna så fort alla har kläckts till vårt pannrum. Vi tyckte synd om Orpington hönan som började ruva på obefruktade ägg och redägg och vägrade att lämna dem å det bestämdaste.Vänner till oss kom då med 9 st befruktade ägg som hon fick ruva på och nu piper det som bara den i skalen och de är på väg ut. Vad kan jag mata dem med nu den första tiden? Har fått tips om kokt äggula .  De behöver mycket K vitamin har jag läst och det finns i grönt gräs. Men  vad kan jag ge dem för något annat med mycket K-Vitamin i som man kan få tag på vid denna tid på året. Hur är det med spenat och grönkål? Tror ni att det räcker med att ha dem i pannrummet där det  är minst 20 grader och inget drag alls. Eller bör jag även ha värmelampa  den första tiden? Jättetacksam för råd från er

Beorn

  • Inlägg: 45
Re:Behöver råd om kycklingskötsel
« Svar #1 skrivet: 23 nov-05 kl 21:33 »
Hej
1-Lugn!   ;)

Nu vet inte jag om hönan har haft kycklingar förut, men jag antar att hon inte har det eftersom du ställer frågorna...
Jo, Orpington är generellt goda mödrar. Det betyder att hon fixar det mesta när det gäller skötseln av kycklingarna. Om det inte är frysgrader i ditt hönshus, så skulle nog jag behålla höna och kycklingar hos de andra, men avskilt med tex kompostnät.  Kycklingarna är mest känsliga första veckan. Om mamma höna är som hon skall (misstag kan förståss ske första gången) så kommer hon om ca två dagar kliva upp ur redet och jag ut de små att äta och dricka en liten stund och sedan går hon tillbaka och lägger sig igen. Hon håller på sådaär den första veckan.  Köp en säck Vegetabilskt allfoder för värphöns. Det fungerar alldeles utmärkt som nödlösning. och täcker in vad som behövs och minskar risken för brister. För övrigt samma mat som alla dina andra höns. Undulatfrö är det som jag brukar använda på våren för att få dem att verkligen komma igång med pickandet. ...(mina Åsbo har ruvat nu också, men jag lät de aldrig behålla äggen eftersom flocken är "full" till vintern. Om en vecka så kan du låta dem gå ut med mamma om det inte är allt för skruttigt väder.   Låt inhängnadnen vara stäng under natten och tills du släpper ut de andra på morgonen. Det kan bli trampskador när alla hungriga och törstiga hönskollegor skall fixa frukost. Små kycklingar rusar då omkring och kan lätt hamna i olycka. Jag tycker att hönan och kycklingarna skall vara kvar bara för att man då får en naturlig integrering och social träning för både kycklingar och de andra. Du får hålla ett öga så att ingen annan höna vill adoptera en kyckling..sådant händer.
Kontentan är att om hönan har rätt bettende, vilket säkerligen är fallet, och du inte har minusgrader och ett allt för trång hönshus, tja då fixar det sig utan några större problem. Du lär ha ett par tuppar att steka till sportlovet iallafall..

Lycka till och förhoppningsvis så har du rolig period framför dig. Jag får vänta till april innan dunbollarna dyker upp igen.. :)
MVH B



LM

  • Inlägg: 775
  • Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
Re:Behöver råd om kycklingskötsel
« Svar #2 skrivet: 24 nov-05 kl 10:21 »
Hejsan!
Om du har plusgrader i hönshuset så borde mamman klara att värma kycklingarna själv om de får plats bra under henne vilket de borde få, orpington är ju en stor ras. Jag skulle inte flytta dom utan bara skärma av dom de första veckorna tills kycklingarna blir riktigt stadiga på benen. Sedan kolla ordentligt när du släpper ut dom till övriga flocken så att det inte är någon som hackar på dom. En sak du bör tänka på är att ordna så att kycklingarna inte kan drunkna i vattenkärlet. Jag brukar använda ett blomkruksfat med en mindre upp och ned vänd blomkruka i mitten på fatet så att de inte heller kan kliva runt i vattnet och bli blöta vilket kan göra dom nedkylda och sjuka. Och byt vattnet ofta för kycklingar "grisar ner" en hel del.
Som foder ger jag mina start foder för kycklingar som finns på Granngården då vet du att de får de näringsämnen som de behöver. Dessutom brukar jag ge mina findelat grönt att äta tex små små sönderbrutna broccoli huven, och groddar som du ju lätt kan grodda själv. Bra kycklingmat är också kokt äggula och hirsfrön m.m. Lycka till och lita på hönan de kan oftast "sitt jobb" utan att vi behöver lägga oss i så mycket. M.v.h. LM
Gotlandskaniner, genbank.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

536 gäster, 3 användare (2 dolda)
Beuty

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser