Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Märka ägg  (läst 6591 gånger)

Archibald

  • Inlägg: 302
Märka ägg
« skrivet: 10 jul-05 kl 09:01 »
Vissa märker ord, jag tänkte märka ägg.
IOM att vi har karantän på äggen, pga etotalbehandling, så tänkte vi att då kan ju lilla ruverskan få ruva dessa ägg till kycklingar, är det rådligt?
MEN då skulle vi vilja märka de ägg som kommer nu under karantäntiden, så att vi sedan kan börja plocka de andra äggen när karantänstiden är slut, men låta henne fortsätta ruva de karantänierade äggen.
vad kan man använda sig  av?


Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
Re:Märka ägg
« Svar #1 skrivet: 10 jul-05 kl 14:38 »
Jag har provat, blyert, spritpenna och whiteboard penna(man tager vad man haver för tillfället ;))
De syns nästan lika bra , blyerts något sämre.

Jag har gjort ett streck runt "midjan" på ägget och ett på längden, så det blir som ett kryss. då behöver man inte störa ruvhönan så mycket utan strecken syns från alla håll.

Låter som en bra ide tycker jag att ruva ut Etotal äggen, då behöver de ju inte slängas.

Lycka till

Anna, som snart smälter bort i värmen

Det ska bli underbart att gå ut och mjölka och trängas med kossorna  8) ;D
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Archibald

  • Inlägg: 302
Re:Märka ägg
« Svar #2 skrivet: 10 jul-05 kl 16:03 »
har städat en carport hela dagen, och nog är det varmt....
två termometrar bekräftar 30+

men tack för råden, skall strax ut och märka dem... innan hon lägger sig och ruvar, för hon ruvar nu bara nattetid men jag antar att det inte behövs mer i den här värmen

Archibald

  • Inlägg: 302
Re:Märka ägg
« Svar #3 skrivet: 10 jul-05 kl 19:48 »
nu är äggen märkta och Agda-ruverskan, kom sättande i full fart för att se vad jag gjorde i hennes rede.

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
Re:Märka ägg
« Svar #4 skrivet: 10 jul-05 kl 20:46 »
Visst är dom underbara de små liven, du ska se vad hon kommer att klaga på dej när du ska kolla hennes ägg sen ;D

Verkar bara var du och jag här idag, Archibald, de andra har nog runnit bort  ;) :D 8)

Anna
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Re:Märka ägg
« Svar #5 skrivet: 11 jul-05 kl 00:18 »
Gällande märkning av ägg....

... jag VET inte om detta stämmer, men har fått info om att man absolut inte ska märka ägg med bläck eller spritpennor. Ämnen från pennan tränger in i äggen och kan påverka ägget - kanske t.o.m. döda "kycklingen".

Av denna anledning bör man märka med blyerts. Vi märker alltid alla ägg med datum i blyerts för att säkert veta hur gamla äggen är (bra både vid förtäring och vid ruvning). Lätt gjort när man ändå samlar in äggen. De ägg som ska ruvas kryssar jag (men ring runt om är ju ett bra tips också).

Lycka till!

Maria
Är genbank för Blå And, Gotlandskanin, Ölandsgås samt Ölandshöna. Vi har även Abessiniermarsin, Bordercollie, Isländsk fårhund och minishettisar.

Archibald

  • Inlägg: 302
Re:Märka ägg
« Svar #6 skrivet: 11 jul-05 kl 08:41 »
märkt är märkt.
men jag skall tänka på det senare.
De här pansaräggen kan ju knappast skadas känns det som...
har ju svårt att bryta sig in i dem då de skall ätas.

och jag är väl lite konstig som är inne så ofta, men datorn står på köksbordet, så varje gång man varit inne och druckit elle rätit, har man tagit en snabbkoll.
är datorskadad sedan länge....

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:Märka ägg
« Svar #7 skrivet: 11 jul-05 kl 12:33 »
Även norr om nordpolen har det varit hett!  8) ;D
Till och med hönsen tycker det är för varmt, och uppsöker hönshuset på dagarna för det är svalare där än ute skuggan.

Jag gör som Anna Ho med märkning av ägg, fast jag ritar bara runt en midja på bredden, inte på längden. Skriver även datum på alla ägg, vare sig de äts eller ruvas.

Att ruva fram etotalägg kan vara en chansning och risk för en och annan missbildad kyckling. Men såna tar sig oftast inte ur äggen, så de som kläcks är det säkert inga fel på. Mina höns fick loppor i våras, och då kom etotalburken fram. På kycklingkullarna som kommit ur etotaläggen har det blivit sämre kläckresultat än normalt. Inte något dåligt resultat (ena omgången 15/21 och andra omgången 8/12), men ändå en skillnad mot vad det brukar vara. Ena kullen knäckte jag ett par okläckta ägg i för att se vad som hade hänt, men det var sista gången jag gjorde det, för i ett ägg fanns en fullt färdig kyckling som säkert kämpat länge och väl med att ta sig ur ägget. Men utan att lyckas för den stackaren saknade helt och hållet den övre näbbhalvan! Huga, då är det inte heller meningen att man ska komma ut. De kläckta kycklingarna har iallafall varit normala, pigga och friska.

Visst kan det ha varit en slump att sämre kläckresultat och denna missbildade okläckta kyckling sammanföll med etotalbehandling, men både före och efter har kläckresulatet varit som det brukar vara.




Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
Re:Märka ägg
« Svar #8 skrivet: 11 jul-05 kl 14:06 »
Susanne, det verkar ha varit väldigt dåliga kläckresultat i år, iaf i början av säsongen, här va det uruselt (7 av 15) och jag har prata med fler som säger ung. det samma.
Vi skyllde på den kalla försommaren, kan det stämma med dina erfarenheter.
Funderar på att lägga nån mer för att se om det återgått till det normala nu ???

Anna 8)
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:Märka ägg
« Svar #9 skrivet: 13 jul-05 kl 11:25 »
Hej Anna!

Vi hade snö en bit in på juni, innan det helt plötsligt vände i mitten på juni och de sista snöhögarna äntligen försvann. Visst kanske det har påverkat, jag vet faktiskt inte? Jag ska kolla kläckresultaten och se om det varit någon skillnad tidigare år mellan vårkullar som kommit när snön fortfarande legat djup och sommarkullar. Jag har en anteckningsbok som jag skriver ned alla kläckresultat i, men är inte hemma just så jag kan inte kolla. Jag kommer inte ut på nätet hemifrån för tillfället, eftersom blixten slagit ut bl.a. modemet, men så fort jag kommer ut på nätet hemifrån så ska jag kolla.

Jag har iallafall haft normalt resultat på senaste kullen (10/10) och har ytterligare 4 hönor som ligger på 21 ägg som ska kläckas nästa vecka så jag får se om det blir normal kläckning på dessa också.

Du som har Kindahöns, kan du ens välja på att lägga nån mer? Är det inte bara att finna sig i att de lägger sig vare sig du vill eller inte?  ;) Mina Åsbodamer går inte att påverka, de ruvar så gärna på ingenting om de inte får några ägg.

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
Re:Märka ägg
« Svar #10 skrivet: 13 jul-05 kl 15:20 »
Du har så rätt, fel ordval av mej ;) inte lägga nån höna utan lägga under nån höna.
Här ligger tre damer som paddor men de får inte behålla några ägg  :)

Jag har lite för många djur just nu och vill ju ha plats när vintern kommer, för det gör den väl förr eller senare 8)

Anna
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Archibald

  • Inlägg: 302
Re:Märka ägg
« Svar #11 skrivet: 13 jul-05 kl 21:17 »
inatt så hade agda gått över i andra lilla huset och ruvade på två nya ägg...
tycker de  att det är så varmt att de inte behöver ruva på dem, utan bara se till dem då och då, för jag ser ju att de varit där och knuffat på äggen....

Hönsmor

  • Gäst
Re:Märka ägg
« Svar #12 skrivet: 13 jul-05 kl 22:23 »
Agda kanske inte har bestämt sig än?:-)
Har en höna väl bestämt sig för ägg och plats så ligger hon där som en klippa tills kycklingarna kläcks, oavsett klimat.
Men innan dess kan de hatta runt lite, spec om det är första gången hon är liggsjuk?

Hoppas hon bestämmer sig snart då:-)

Archibald

  • Inlägg: 302
Re:Märka ägg
« Svar #13 skrivet: 13 jul-05 kl 22:56 »
nej då, hon är van, men även de andra kullarna hon har kläkt fram har hon varit uppe och sprungit... dock inte hemma hos oss...

Hönsmor

  • Gäst
Re:Märka ägg
« Svar #14 skrivet: 14 jul-05 kl 11:22 »
Ruvande hönor går ju självklart upp 1 eller 2 gånger om dagen och tar paus:-)

Men de lämnar inte äggen några längre tider, och de ruvar inte i flera reden när de väl bestämt sig för att bli med kycklingar, då är det ETT rede som gäller.



« Senast ändrad: 14 jul-05 kl 11:25 av Hönsmor »

pagus

  • Gäst
Re:Märka ägg
« Svar #15 skrivet: 15 jul-05 kl 17:26 »
Vi har märkt våra ägg med spritpenna och de blev fina kycklingar av dom ändå. Så jag tror inte det är någon större fara.

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:Märka ägg
« Svar #16 skrivet: 21 jul-05 kl 21:59 »
Susanne, det verkar ha varit väldigt dåliga kläckresultat i år, iaf i början av säsongen, här va det uruselt (7 av 15) och jag har prata med fler som säger ung. det samma.
Vi skyllde på den kalla försommaren, kan det stämma med dina erfarenheter.
Funderar på att lägga nån mer för att se om det återgått till det normala nu ???

Anna 8)

Nu kommer jag ut på nätet igen och har också kollat hur mina kläckresultat sett ut, men nej - det har inte varit någon skillnad på kullar som kläckts i mars/april när det fortfarande varit vårvinter och minusgrader ute, mot de kullar som kläckts mitt i varmaste sommaren. I de kullar som kläckts i år är det etotaläggen som uppvisat sämre kläckning. I kullarna före kläcktes 13/13 (kläckta i maj som erbjöd snöoväder hela månaden), av etotaläggen kläcktes 23/33, och i kullarna efter har det hittills kläckts 26/30.

 

 


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

517 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser