Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Snart e dax för smått i kläckaren...  (läst 1851 gånger)

Lejonhjärta

  • Inlägg: 546
    • Västergötland
Snart e dax för smått i kläckaren...
« skrivet: 25 apr-11 kl 01:07 »
Har knölgåsägg i kläckaren men då detta är första gången det är annat än hönsägg så skulle ja behöva lite råd...
Hur länge ligger dom äggen innan dom kläcks?
Har manuell vändning på kläckaren och har sprayat dom 3 ggr varje dag, när ska ja sluta vända och ska ja spraya extra den sista tiden??
Är inne på 21 dagen nu så d börjar närma sig.
Något annat jag ska tänka på??
Ligger ihop m Cajuga å Mignonägg åxå.
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

Rottis

  • Inlägg: 135
SV: Snart e dax för smått i kläckaren...
« Svar #1 skrivet: 25 apr-11 kl 06:18 »
Gäss ruvar i 30dagar. Först vänder du bara äggen 2ggr per dag. Från 7dygnet när jag lyst äggen och kastat de som är tomma sprayar jag dom 1-2ggr om dagen och vänder och luftar likadant fram till 27dygnet. Då ska äggen vila. Inte sprayas eller vändas eller luftas, bara ligga i värmen och ha det gött. Tänk på att inte öppna kläckaren för då sjunker luftfuktigheten och har då äggen börjat kläckas torkar hinnorna runt öppningen och det blir svårt och ibland omöjligt för gässlingarna att ta sig ut.

Så här har jag fått lära mej, och det fungerar utmärkt. Men andra gör på andra sätt, står olika i olika kläckar beskrivningar också.
Däremot är det väl ingen höjdare att blanda ank och gåsägg har jag märkt då de inte ruvas lika länge.

Lycka till.

trallallaa

  • Gäst
SV: Snart e dax för smått i kläckaren...
« Svar #2 skrivet: 25 apr-11 kl 14:05 »
Citera
Tänk på att inte öppna kläckaren för då sjunker luftfuktigheten och har då äggen börjat kläckas torkar hinnorna runt öppningen och det blir svårt och ibland omöjligt för gässlingarna att ta sig ut.

Jepp det där är jätteviktigt, såg det på mina ankägg, jag lyckades inte hålla luftfuktigheten och många ällingar dog, för de fastnade i hinnorna.DEN kläckaren fungerar inte på Gäss och Ankor fattade jag sedan  :'( :'(. Så öppna inte kläckaren, hur mycket du än vill... fukten är väldigt viktig ;)

Lejonhjärta

  • Inlägg: 546
    • Västergötland
SV: Snart e dax för smått i kläckaren...
« Svar #3 skrivet: 25 apr-11 kl 23:55 »
Ok, bra d ska ja försöka tänka på.
E ju lite sent nu att göra nått åt att det är balndat i kläckaren så vi får hålla tummen...
Någon här som vet hur länge mignon å cajugaäggen ligger innan kläckning? Har inte fått svar på anksidan...
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Snart e dax för smått i kläckaren...
« Svar #4 skrivet: 26 apr-11 kl 08:22 »
Ok, bra d ska ja försöka tänka på.
E ju lite sent nu att göra nått åt att det är balndat i kläckaren så vi får hålla tummen...
Någon här som vet hur länge mignon å cajugaäggen ligger innan kläckning? Har inte fått svar på anksidan...
28dagar eller? det är bara myskägg som ruvas 34-35dagar övriga vad jag vet ligger på 28dagar.
Fjäderfän och kaniner

 

linisgirl

  • Inlägg: 414
    • Ångermanland
SV: Snart e dax för smått i kläckaren...
« Svar #5 skrivet: 20 mar-12 kl 09:56 »
hejsan!
Jag ska också kläcka gäss här framöver och jag har en king-suro hur hög ska luftfuktigheten vara och ska dom ha 37,5 i temp?
Hur mycket ska jag spreja äggen i den kläckaren? För där vänds ju äggen av sej själv så de behöver ja ju inte göra något åt vad ja kan förstå utom att dom ska ligga eller?
Vill ha bra tips då det är första gången!
MVH/Lina


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

807 gäster, 1 användare
peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser