Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Långsam odlingslimpa  (läst 4402 gånger)

von tratt

  • Inlägg: 1709
    • Skåne
SV: Långsam odlingslimpa
« Svar #20 skrivet: 15 feb-18 kl 00:27 »
Kan det inte vara den oädla roten som sätter igång?
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Lageshus

  • Inlägg: 80
    • Småland
SV: Långsam odlingslimpa
« Svar #21 skrivet: 15 feb-18 kl 10:06 »
Man ser ju tydligt att skotten - många skott-kommer upp alldeles intill stubben, och runtom hela, så frösådd är väldigt osannolikt. Att det är den oädla roten som skjuter skott är däremot ganska troligt, men det har ju ingen betydelse i sammanhanget.

Postat med Alternativ.nu´s app


Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Långsam odlingslimpa
« Svar #22 skrivet: 15 feb-18 kl 16:19 »
Kan det inte vara den oädla roten som sätter igång?

Har trädet varit stendött innan, så behöver vi veta hur i all världen roten skulle få liv igen...?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Lageshus

  • Inlägg: 80
    • Småland
SV: Långsam odlingslimpa
« Svar #23 skrivet: 15 feb-18 kl 17:37 »
Har trädet varit stendött innan, så behöver vi veta hur i all världen roten skulle få liv igen...?
Det var väl mera skendött än stendött. Vi var övertygade om att det var dött, eftersom det inte fick ett enda löv. Året innan bar det lite löv på ett par grenar.

Postat med Alternativ.nu´s app


Fridsam

  • Inlägg: 35
    • Uppland
SV: Långsam odlingslimpa
« Svar #24 skrivet: 15 feb-18 kl 19:54 »
Vad intressant att ett träd kan verka så dött och ändå ta sig. Hoppas att vårt träd ger med sig i alla fall. Jag tänker att man skulle kunna ta och ringbarka det nu och sedan såga ner i vår när det börjar få löv, och på så sätt i alla fall försvaga det lite med ringbarkningen. Om inte annat kan det väl vara bra att lära sig att ringbarka. Man får så många nya tankar här! :)

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Långsam odlingslimpa
« Svar #25 skrivet: 21 feb-18 kl 08:43 »
Vad intressant att ett träd kan verka så dött och ändå ta sig. Hoppas att vårt träd ger med sig i alla fall. Jag tänker att man skulle kunna ta och ringbarka det nu och sedan såga ner i vår när det börjar få löv, och på så sätt i alla fall försvaga det lite med ringbarkningen. Om inte annat kan det väl vara bra att lära sig att ringbarka. Man får så många nya tankar här! :)

Som lite kuriosa så kan jag nämna att det kanske värsta trädet gällande rotskott heter asp. De som hugger fullvuxna aspar åt Solstickan brukar ringbarka träden 4 år innan avverkningen. Sedan får de gå över ringarna och förbättra dem de första 1-2 åren, eftersom träet är fenomenalt på att bygga över såret.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Långsam odlingslimpa
« Svar #26 skrivet: 21 feb-18 kl 11:26 »
Varför drar du inte bara omkull trädet, så blir du ju av med både stubbe och träd samtidigt?

Fridsam

  • Inlägg: 35
    • Uppland
SV: Långsam odlingslimpa
« Svar #27 skrivet: 21 feb-18 kl 13:11 »
Varför drar du inte bara omkull trädet, så blir du ju av med både stubbe och träd samtidigt?

Har inget att dra med. Visst, vi skulle kunna hyra nån maskin, men jag tänkte att man kunde vara lite... alternativ :-[

 

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Långsam odlingslimpa
« Svar #28 skrivet: 21 feb-18 kl 21:41 »
Såga ner trädet. Lägg på torr ved. Fjutta på och sitt där o grilla korv! ;D
Då bränner du upp stubben men det bör du göra nu på vintern. O låt elden brinna helst en hel dag.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

548 gäster, 2 användare
xaelanar, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser