Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mentaltest med "övergrepp av hund"?  (läst 9703 gånger)

Lina_A

  • Inlägg: 6
SV: Mentaltest med "övergrepp av hund"?
« Svar #20 skrivet: 24 feb-09 kl 19:05 »
jag skulle bli starkt oroad om min hund reagerade på det sättet av den visade hanteringen, men jag har ju ingen aussie så vad vet jag...Verkar vara känsliga typer?

Bäck

  • Inlägg: 248
    • -
    • Sweet Working
SV: Mentaltest med "övergrepp av hund"?
« Svar #21 skrivet: 25 feb-09 kl 11:42 »
jag tycker väl inte att hanteringen var så bra över huvudtaget.. den hunden är hanterad förr och aldrig visat något. men jag vet inte jag.
Aussies är inte känsliga typer kan jag iaf säga. Men de kan vara reserverade. men känsliga, nej de skulle jag inte säga.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Mentaltest med "övergrepp av hund"?
« Svar #22 skrivet: 25 feb-09 kl 11:49 »
jag skulle bli starkt oroad om min hund reagerade på det sättet av den visade hanteringen, men jag har ju ingen aussie så vad vet jag...Verkar vara känsliga typer?
Det var väl inte hundens reaktioner som ifrågasattes? Utan behandlingen av hunden under testet?
Om nu hunden visade stor social rädsla enligt bedömningen så fattar inte jag varför man inte avbröt direkt.
 Hur SKA en hund reagera på att bli påhoppad bakifrån?
                                             Mvh
                                         Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

AnetteK

  • Inlägg: 1891
  • Tänkaren....not=)
    • Skåne
SV: Mentaltest med "övergrepp av hund"?
« Svar #23 skrivet: 25 feb-09 kl 14:18 »
Om aussien är lik belgaren så är de lite reserverade mot folk och tolererar absolut inte en sådan behandling. Och ska fanimej inte behöva det oavsett hundras. Här var det helt klart funktionären som gjorde totalt fel. Undrar om hon vågat göra detsamma om det varit typ en rottweiler. Har svårt att tro att de skulle tolerarat en sådan behandling. Skillnaden hade kanske varit att de haft modet att bita henne :) Vilket hon förtjänat.
Men jag har för mej att jag läste att SBK beslutat att lägga ner fallet. Jag ska kolla upp det.



Lite OT, men det var synd att hon inte mötte en sådan här ;D Då hade hon kanske lärt sej något.
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Bäck

  • Inlägg: 248
    • -
    • Sweet Working
SV: Mentaltest med "övergrepp av hund"?
« Svar #24 skrivet: 25 feb-09 kl 14:27 »
Ja men alla är inte reserverade heller. men vissa.. men som du säger ingen hund ska behöva tolerera de där... En aussie kanske ser mycket snällar ut än en rottis (de är väl vekare med) men det är mycket "hund" i en aussie med.. vilket många missar... tyvärr..

har inte sett nå mer om detta i hennes blogg... om du hittar kan du väl skriva de..
Nu ska jag kika på din film ;D

AnetteK

  • Inlägg: 1891
  • Tänkaren....not=)
    • Skåne
SV: Mentaltest med "övergrepp av hund"?
« Svar #25 skrivet: 26 feb-09 kl 18:22 »
[quote author=Bäck link=topic=57114.msg476416#msg476416 date=12355684

har inte sett nå mer om detta i hennes blogg... om du hittar kan du väl skriva de..
Nu ska jag kika på din film ;D

[/quote]

Jag har tittat både i brukshunden och Hundsport, men hittar inte var jag såg notisen. Börjar tro att jag drömt :-\
Men jag letar vidare...
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Lina_A

  • Inlägg: 6
SV: Mentaltest med "övergrepp av hund"?
« Svar #26 skrivet: 26 feb-09 kl 20:52 »
Det var väl inte hundens reaktioner som ifrågasattes? Utan behandlingen av hunden under testet?
Om nu hunden visade stor social rädsla enligt bedömningen så fattar inte jag varför man inte avbröt direkt.
 Hur SKA en hund reagera på att bli påhoppad bakifrån?
                                             Mvh
                                         Charlotte

påhoppad bakifrån?? Hon har ju människan kring sig hela tiden! Hunden flippar för ingenting. Tur att det finns test av dessa slag.

Bäck

  • Inlägg: 248
    • -
    • Sweet Working
SV: Mentaltest med "övergrepp av hund"?
« Svar #27 skrivet: 26 feb-09 kl 20:59 »
TL tar tag i hundens nackskinn/koppel när den hoppar mot sin förare..
Titta tänder och måste hålla i nackskinn njaa, aldrig sett nå sånt förr..
Sen hunden flippar inte för någonting. Och om hon nu vore så rädd borde hon ju inte gå fram till nästa person efter de där och kampa igen..  vilket hunden gör!

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Mentaltest med "övergrepp av hund"?
« Svar #28 skrivet: 26 feb-09 kl 20:59 »
 Vilken film har du sett Lina? ;)
Testledaren nyper tag i hunden bakifrån och stryper och kniper och drar i  hunden.
Vad har testen sagt dig? Att hunden  inte bet trots att hon var rädd?
 Hur tror du tex någon av Kimmas hundar skulle reagerat om testledaren började försöka samma behandling på dom? Skulle varit kul att se...
 
« Senast ändrad: 26 feb-09 kl 21:16 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Mentaltest med "övergrepp av hund"?
« Svar #29 skrivet: 26 feb-09 kl 21:18 »
Jag har lite delade meningar om den här filmen.

För det första så tyckte jag det såg otrevligt ut att hunden hela tiden hoppade mot sin förare. Skulle själv tagit ner den i nackskinnet i den situationen (jag som förare, inte tränare).

Den måste väl kunna bli tillrättavisad utan att få panik.

Ska sen hunden få "beröm" av er för att den inte bet?

Tycker nog att hunden har nerverna utanpå, men tränaren kunde ju klart tagit mer förtsiktigt i den!
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Mentaltest med "övergrepp av hund"?
« Svar #30 skrivet: 26 feb-09 kl 21:22 »
 Det är ingen tränare... Hunden genomgår ett Mentaltest på filmen.
                          Mvh
                      Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Mentaltest med "övergrepp av hund"?
« Svar #31 skrivet: 26 feb-09 kl 21:26 »
Ok, tränare fel ord. Tjejen som inte äger hunden då :P

Såg nu att filmen är borttagen. Har det hänt något i detta eller?
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Mentaltest med "övergrepp av hund"?
« Svar #32 skrivet: 26 feb-09 kl 21:33 »
Vilken film har du sett Lina? ;)
Testledaren nyper tag i hunden bakifrån och stryper och kniper och drar i  hunden.
Vad har testen sagt dig? Att hunden  inte bet trots att hon var rädd?
 Hur tror du tex någon av Kimmas hundar skulle reagerat om testledaren började försöka samma behandling på dom? Skulle varit kul att se...
 
Ja det skulle jag också vilja se..en främmande människa som "angriper" bakifrån och tar tag i nacke/skinn...hoppas personen haft snabba reflexer  ;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Vilse

  • Gäst
SV: Mentaltest med "övergrepp av hund"?
« Svar #33 skrivet: 26 feb-09 kl 22:06 »
jag har aldrig sett ett mentaltest ha ett liknande,,vet inte vad jag ska kalla det.

mental test foer mej aer speoken i skogen,,framrusande maennsikor,, andra djur,,traengsel,,skott osv osv.

den daer hunden var bra foer den anfoell inte den som tog den i nackskinnet,,hunden bara vaerjde sej,,som vem som helst annan skule ha gjort om man blir greppad runt halsen.

Bäck

  • Inlägg: 248
    • -
    • Sweet Working
SV: Mentaltest med "övergrepp av hund"?
« Svar #34 skrivet: 26 feb-09 kl 22:28 »
Att en hund hoppar mot sin förare är väl upp till var och en vad man tål.. de ska ju iaf inte testledaren korrigera om du menade så ;)

kan säga att de Mh jag gått har TL tagit kontakt med hunden innan de tog i den. Inte slitit dragit och små nypt...
HUGA! jag skulle oxå få panik om någon bakifrån tar tag och frar mig bakåt så jag ser på något annat.. Snacka om chock..



Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Mentaltest med "övergrepp av hund"?
« Svar #35 skrivet: 27 feb-09 kl 07:26 »
Precis Kimma, hundar med vaktinstinkter ska inte acceptera påhopp. Hur skulle de då kunna vakta?
Att hunden hoppar på sin förare är ju en uppfostringssak, behöver inte vara nervöst. En ful ovana snarare.

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
SV: Mentaltest med "övergrepp av hund"?
« Svar #36 skrivet: 27 feb-09 kl 23:33 »
Ett mentaltest är gjort för att se vilka egenskaper hunden har, inte intränat utan i sig själv. Det är gjort för brukshundar, men kan givetvis utföras av icke brukshundar, och då kan vi få reaktioner som på filmen ( som jag för övrigt inte fick se, den var borttagen.. men jag kan gissa hur en aussie skulle reagera.. ). Föreställ er vilken hund som helst, en golden hade bitit direkt, pudel likaså, tax definitivt. Såvida de inte varit 100 meter därifrån i full fart hem!
Jag är utbildad testledare, må vara för FLERA år sedan, men en testledare ska aldrig ta i hunden ( såvida ägaren inte svimmar eller annan absurd situation.. ) Testledaren avbryter om hunden inte "klarar" momentet, dvs blir för påverkad, så den inte kan genomföra resterande moment. Hundägaren agerar på testledarens instruktioner. Thats it.

Hoppas hunden inte har bestående förtroendeproblem med främmande människor, och gratulerar att den inte högg. Garanti på att min vovve skulle gjort det.

Annika

Bäck

  • Inlägg: 248
    • -
    • Sweet Working
SV: Mentaltest med "övergrepp av hund"?
« Svar #37 skrivet: 28 feb-09 kl 20:35 »
Ett mentaltest är gjort för att se vilka egenskaper hunden har, inte intränat utan i sig själv. Det är gjort för brukshundar, men kan givetvis utföras av icke brukshundar, och då kan vi få reaktioner som på filmen ( som jag för övrigt inte fick se, den var borttagen.. men jag kan gissa hur en aussie skulle reagera.. ). Föreställ er vilken hund som helst, en golden hade bitit direkt, pudel likaså, tax definitivt. Såvida de inte varit 100 meter därifrån i full fart hem!
Jag är utbildad testledare, må vara för FLERA år sedan, men en testledare ska aldrig ta i hunden ( såvida ägaren inte svimmar eller annan absurd situation.. ) Testledaren avbryter om hunden inte "klarar" momentet, dvs blir för påverkad, så den inte kan genomföra resterande moment. Hundägaren agerar på testledarens instruktioner. Thats it.

Hoppas hunden inte har bestående förtroendeproblem med främmande människor, och gratulerar att den inte högg. Garanti på att min vovve skulle gjort det.

Annika

Aussie=brukshund;) eller så missuppfattade jag din text;)
Men bra beskrivning på hur de går till (ska gå till) av en insatt person ;D

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
SV: Mentaltest med "övergrepp av hund"?
« Svar #38 skrivet: 28 feb-09 kl 21:32 »
Förlåt, mitt användande av brukshund är ju det traditionella, och avser den typ av hund vi normalt hittar på brukshundsklubben, ( sittande i bilen när matte o husse dricker kaffe o snackar skit..) och i resultatlistorna inom de flesta bruksgrenar.

Jag räknar aussien till vallhundar. Lyhörda, samarbetsvilliga, så otroligt mycket smartare än alla "brukshundar".
Jag tycker att är det någon hund som jobbar, så är det en vallhund... men, en vallhund har inte och ska inte ha samma egenskaper som en "brukshund", och mentaltestet är inte "lämpligt" som mall för en vallhund, på samma sätt som en stövare skulle "misslyckas" i testet.

Annika

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Mentaltest med "övergrepp av hund"?
« Svar #39 skrivet: 31 mar-09 kl 00:55 »
Min flatte är absolut ingen brukshund, men han skötte sitt mentaltest precis så som en flatte ska vid bästa möjliga situation. Hejjade glatt (flatte-glatt) på allt och alla, lekte och stojjade med testledaren och trasan, undersökte alla "läskiga" saker på egen hand och försökte pussa spökena genom skynkena...  ;D
Testledaren ville ta med honom hem när vi var klara...  ;)
Noll rädsla (ibland undrar man om han har nån självbevarelsedrift överhuvud taget  ::) ), noll och absolut inga agressioner, låg jaktlust, absolut ingen skottberördhet och stor leklust...
Jag var bara tvungen att "skryta" lite över min knäppa, glada hund...  ;)

Hur ser spindeldiagrammet ut för aussien?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

461 gäster, 3 användare (1 dolda)
javill, Sundance

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser