Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rävskabb??  (läst 5350 gånger)

Gräbban

  • Inlägg: 674
    • -
Rävskabb??
« skrivet: 28 dec-08 kl 18:56 »
Ska åka o hälsa på en god vän och tänkte ta en hund med mig. Nu sa han att han varit hundvakt åt en hund som åkte hem på annandagen, som bor ihop med en annan hund som blir behandlad för Rävskabb på vets inrådan... Lite krångligt...
Hur lång tid tar det innan skabb visar sig? Jag ska till honom på Nyårsdagen i såfall. Han har inte sett ngt på sina hundar. Kan en del drabbas och andra under samma tak inte?
Den hunden som blir behandlad är sjuk och äter någon medicin, ev är det därifrån som kliet kommer?
I korthet vill jag alltså veta; Hur lång är inkubationstiden? Kan det förekomma skabb utan att det kliar på ngn hund?
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Hattstugan

  • Inlägg: 78
    • -
SV: Rävskabb??
« Svar #1 skrivet: 28 dec-08 kl 19:04 »
Vet  inget om inkubationstiden men det är mkt smittsamt. Min förra hund hade flera gånger. Det räcker med att hunden går i gräset där en skabbräv gått för att det ska smitta... Upptäcker man det i tid på sin hund är det inget större skada skedd förutom ett veterinärbesök och medicin till hunden. Men det hoppar man ju gärna över så att säga...
Det är inte illa jag har ju apa, häst och villa
en kappsäck full med pengar det är ju också bra att ha!

Deepen

  • Inlägg: 77
    • Västergötland
SV: Rävskabb??
« Svar #2 skrivet: 28 dec-08 kl 21:08 »
Skit, håll dig undan!!!
Skabben kan leva ett bra tag på hunden innan det börjar klia, vet inte dagar exakt...
Det är mycket smittsamt och skitjobbigt att bli av med. Lite beroende på ras, vissa hundar kan få medicin som funkar, collieraserna kan få en svindyr spruta eller får man bada i flera omgångar och rengöra ALLT i huset där hunden har varit.

Jag skulle aldrig utsätta varken mig eller hundarna för det!
Har haft det 2 gånger, men det kan komma när som helst när hundarna springer i skogen, gott om räv här...

Hej från Martina
Har några Värmlandsfår, två border collies och en bondkatt.

Gräbban

  • Inlägg: 674
    • -
SV: Rävskabb??
« Svar #3 skrivet: 29 dec-08 kl 18:40 »
Ja, jag låter nog hundarna stanna hemma då... Men jag själv då? Kan jag få med mig det hem till mina hundar? Eller räcker det om jag byter kläder innan jag träffar dom igen?
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Deepen

  • Inlägg: 77
    • Västergötland
SV: Rävskabb??
« Svar #4 skrivet: 29 dec-08 kl 20:01 »
Låter klokt att byta kläder och tvätta dem, du kan inte få rävskabb men visst kan det följa med i kläder. Det går säkert att låta textilier hänga ute några veckor, utan värddjur överlever inte skabben så länge. Har inte kollat upp tiden men det går säkert att googla på...

Hej från Martina
Har några Värmlandsfår, två border collies och en bondkatt.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Rävskabb??
« Svar #5 skrivet: 30 dec-08 kl 09:16 »
Det tar upp till en månad innan du ser att hunden har rävskabb.... Och det kan vara så att en del individer kliar halvt ihjäl sig och en annan hund i samma flock visar inga symtom alls...

Nu för tiden finns det droppar som man lägger mellan skulderbladen som heter "Advocat" som behandlar mot rävskabb. Man kan också ge Advocat i förebyggande syfte. Det tar ca 5-7 dagar innan medlet får full effekt.

Förebyggande undrar ni? Jo, jag hade en skabbräv som strök runt fårhuset en hel vinter, fick då behandla alla hundarna hela vintern.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

djurkuf

  • Inlägg: 67
  • Hjälp jag måste hitta nytt boende
    • Västergötland
SV: Rävskabb??
« Svar #6 skrivet: 11 jan-09 kl 19:15 »
Räv skapp är ett skapp smittar som alla skapp varianter.
Vid kontakt från bäddar å andra textelier den skapp smittade hunden.
Varit i kontakt med dom lever ett par dagar utan värd djur dom kan vara på mäniska.
Men inte föröka sej på mäniska.
Är extremnt svår dödad skapp variant.
Det enda som jag vet är riktigt effektivt mot skapp.
Är ett medel som heter ivomec ges i spruta.
Finns samma verksamma ämne i ett spott on prepparat som heter strong hold.
Det bästa med strong hold är att det verkar i fyra veckor.
Jag hade inte tagit med min hund som haft rävskapp smittad hund hemma på en till två månader.
Efter att samtilga hundar på stället fått behandling.
Rådet är alla hundar som varit i kontakt med skapp räv eller rävskapp smittad hun ska behndlas.
Vare sej dom har sytom eller ej.
Saknar min Malle tik född 2003 död 2009.
Onda mäniskor dödade min glada lilla tik.

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
SV: Rävskabb??
« Svar #7 skrivet: 12 jan-09 kl 12:16 »
Låter klokt att byta kläder och tvätta dem, du kan inte få rävskabb..............

Jojomänsan, människor kan oxå få rävskabb, fråga min sambo............det var blan det dj**ligaste han upplevt säger han.

Däremot är smittandet lite märkligt tycker jag, vi har skabbrävar häromkring med jämna mellanrum tyvärr, oxå inne på tomten,  och två ggr har min ena hund blivit smittad och den andra hunden aldrig, trots att de båda ju springer på samma ställen som räven.
« Senast ändrad: 12 jan-09 kl 12:18 av Anna Ho »
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

465 gäster, 1 användare
LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser