Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ofta ska man mata hönsen?  (läst 12380 gånger)

Amandaa

  • Inlägg: 9
Hur ofta ska man mata hönsen?
« skrivet: 12 aug-09 kl 09:05 »
Hur ofta matar ni era höns?
« Senast ändrad: 12 aug-09 kl 09:07 av Amandaa »

Fredrikslund

  • Inlägg: 2768
    • Södermanland
SV: Hur ofta ska man mata hönsen?
« Svar #1 skrivet: 12 aug-09 kl 09:13 »
På sommaren matar jag bara mina höns på morgonen, eftersom dom får gå fitt ute och smaska i sig massa annat + rester. Men på vintern får dom både morgon och kväll + rester.(=fri tillgång, tycker jag) Detta gäller ju inte kycklingar förstårs, här fyller jag på så fort det är slut!
« Senast ändrad: 12 aug-09 kl 09:53 av Fredrikslund »

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Hur ofta ska man mata hönsen?
« Svar #2 skrivet: 12 aug-09 kl 09:18 »
Mina har fri tillgång på allfoder/havre/korn-blanddning. Matrester får de när det blir några, inte med någon vidare regelbundenhet.

Strajder

  • Inlägg: 762
    • Aspegården
SV: Hur ofta ska man mata hönsen?
« Svar #3 skrivet: 12 aug-09 kl 09:25 »
Vi ger allt foder en gång dagligen, på morgonen, både till höns och äldre kycklingar. Det kompletteras av att de sommartid kan söka fritt ute på i princip obegränsade ytor. Vintertid får de ensilage och havrehalm att sprätta i. Kycklingar får tre mål om dagen första veckan, därefter två till dess de inte längre har värmelampa.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Hur ofta ska man mata hönsen?
« Svar #4 skrivet: 12 aug-09 kl 09:28 »
Våra har fri tillgång på spannmålsblandning och utöver det går de ute varje dag och plockar vad de vill ha och så får de matrester när det finns några.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Hur ofta ska man mata hönsen?
« Svar #5 skrivet: 12 aug-09 kl 09:44 »
Fri tillgång på foder och utevistelse fritt
 När vi kan ha ögonen på dem :o
Hedemorahöns

Dezdemona

  • Inlägg: 496
    • Halland
    • Hispig husägare
SV: Hur ofta ska man mata hönsen?
« Svar #6 skrivet: 12 aug-09 kl 10:34 »
Våra har fri tillgång på äcklig pellets och snäckskal, sen slänger vi frön åt dem som de får äta från marken. I övrigt går de ute jämt och mördar skalbaggar allt vad de hinner, mot kvällen får de matresterna som blivit över från människomiddagen.
ofrivilligt hönslös

Bia

  • Inlägg: 57
SV: Hur ofta ska man mata hönsen?
« Svar #7 skrivet: 12 aug-09 kl 12:21 »
Fri tillgång på allfoder. Matrester på kvällen. Sen går dom fritt ute på dagen så dom hittar mkt annat.
Bor på en stor gård med hundar hästar höns man & barn.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Hur ofta ska man mata hönsen?
« Svar #8 skrivet: 12 aug-09 kl 12:35 »
Dom vuxna hönsen och tupparna utfodrar jag 2 gånger per dag. Vill inte ha foderautomater, eftersom dessa lätt göder andra djur än höns.
Kycklingarna och deras mammor äter 3 gånger dagligen.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

EvaE

  • Gäst
SV: Hur ofta ska man mata hönsen?
« Svar #9 skrivet: 12 aug-09 kl 13:29 »
Hos oss får de vuxna allfoder, snäckskal, bröd & matrester varje morgon. Under dagen slänger jag in en 10 l hink med gräs jag plockar i varje hönsgård eftersom våra inte kan gå fritt.
Kycklingarna fyller jag på hos när det behövs.


//
Eva

Crappy

  • Inlägg: 162
    • Norrbotten
SV: Hur ofta ska man mata hönsen?
« Svar #10 skrivet: 09 sep-09 kl 20:23 »
Mina har fri tillgång på hönsfoder och vatten men jag ger dem rester vid varje måltid.

Daaniel

  • Gäst
SV: Hur ofta ska man mata hönsen?
« Svar #11 skrivet: 24 sep-09 kl 19:20 »
Mina har alltid tillgång till vatten och mat, kokar ibland pasta,nudlar och ris till dom.

Aklejan

  • Inlägg: 332
    • -
SV: Hur ofta ska man mata hönsen?
« Svar #12 skrivet: 25 sep-09 kl 14:26 »
Jag har fri tillgång på allfoder och säd i 2-3 st fruktlådor av trä....så att dom kan kraffsa å picka :)
Varje dag slänger jag in hela sallads plantor , rivna äpplen, päron och matrester från hela gårn...(nästan allt eko)
Dom får också biodynamiska matrester från en skola och så får jag hämta allt överblivet frukt å grönt från vår affär...(tar det som är eko)
Fri tillgång på snäckskal å vatten inne och ute...
Har ingen regelbundenhet vad det gäller matrester, blir lite när det finns....

Sen har dom en stor utegård där dom kan picka i sig lite vad dom hittar....dom har ännu inte utforskat hela :)

Inga-Karin

  • Inlägg: 648
  • Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
SV: Hur ofta ska man mata hönsen?
« Svar #13 skrivet: 25 sep-09 kl 16:59 »
Dom får också biodynamiska matrester från en skola och så får jag hämta allt överblivet frukt å grönt från vår affär...(tar det som är eko)

Hur bär du dig åt för avtalet med skolkök och affär? Här påstås det att Miljö&Hälsa sätter stopp för den hanteringen!? Någon här som vet vad lagen säger undrar Inga-Karin
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Fredrikslund

  • Inlägg: 2768
    • Södermanland
SV: Hur ofta ska man mata hönsen?
« Svar #14 skrivet: 25 sep-09 kl 18:00 »
våran granne fick också mat från en skola precis i närhete. hon slutade med detm varför vet jag inte. men hon fick flera tunnor fulla :o

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Hur ofta ska man mata hönsen?
« Svar #15 skrivet: 25 sep-09 kl 19:43 »
Någon här som vet vad lagen säger undrar Inga-Karin

länsstyrelsen (i västra götalands län, men det torde gälla samma regler i hela sverige)
Citera
Det är inte tillåtet att utfodra djur med matavfall! Det är numera helt förbjudet att utfodra såväl svin som fjäderfä (och andra s.k. produktionsdjur) med matavfall som innehåller animaliska delar. Detta innebär att tidigare tillstånd som Länsstyrelsen meddelat i ärendet inte längre gäller.

Definitionen på produktionsdjur är alla djur som hålls, göds eller föds upp av människor och används för framställning av livsmedel (bl.a. kött, mjölk och ägg), ull, päls, fjädrar, skinn eller andra produkter av animaliskt ursprung.

Definitionen på matavfall är alla typer av matavfall med animaliska beståndsdelar från restauranger, storkök och kök, inbegripet centralkök och hushållskök. Det är alltså fortfarande möjligt att utfodra med t.ex. potatis, makaroner och grönsaker.

så vi kan konstatera att om skolan (eller dyligt) sorterar sina rester och kan garantera att det överhuvudtaget inte kan komma animaliska rester i det de lämnar ut så torde det vara ok för dem att lämna ut det. Jag misstänker att det inte räcker med två hinkar där eleverna ska sortera själv.... men överbliven pasta, potatis etc som kökspersonalen lägger i en speciell behållare torde vara enklare att få till. Länsstyrelsen skriver också följande på sin sida: "Länsstyrelsen vill också påminna om att den som överlåter matavfall till annat än kommunal avfallshantering, till exempel till en lantbrukare skall anmäla detta till Länsstyrelsen. Länsveterinärexpeditionen har en särskild blankett som kan användas för detta." (gissningsvis så ska det inte stå matavfall i den texten, för det fick man ju överhuvudtaget inte använda, utan det borde stå matrester eller något annat ord för icke-animaliskt avfall)




vidare så säger Lagen om foder detta "Alla foderblandningar till fjäderfä skall värmebehandlas (minimum 75°) för att eventuella sjukdomsframkallande mikroorganismer ska avdödas. Enda undantaget är egenproducerade vegetabilieprodukter, t ex spannmål."

samt detta "För gårdseget matavfall krävs värmebehandling. För externt matavfall (skolor etc) krävs dessutom tillstånd av Jordbruksverket."


vidare säger lagen även detta "Vill man dessutom samla upp och transportera avfall måste man ansöka om tillstånd hos Jordbruksverket"


så en kort sammanfattning... vill man följa lagen så måste skolan sortera och anmäla till länsstyrelsen, du måste ansöka om tillstånd för att transportera avfall samt tillstånd att värmebehandla avfallet (vilket säkert kräver att du även har en godkänd anläggning för värmebehandling)


karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Hur ofta ska man mata hönsen?
« Svar #16 skrivet: 25 sep-09 kl 21:00 »
Varför har man blivit så sträng när det gäller animaliska rester? Höns är ju allätare, och gillar kött.

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Hur ofta ska man mata hönsen?
« Svar #17 skrivet: 25 sep-09 kl 21:14 »
Varför har man blivit så sträng när det gäller animaliska rester?

också från länsstyrelsen

Reglerna är skärpta, som en följd av utbrotten av  galna-kosjukan(BSE), mul- och klövsjuka och svinpest.

Det är otillåtet att utfodra produktionsdjur med matavfall som innehåller animaliska beståndsdelar (pälsdjur undantagna). Det har visat sig att många av de fruktade djursjukdomarna kan spridas med just matavfall.

jag vet inte om det finns någon sjukdom som spridits till höns på detta sätt, men eftersom det spridits till flera andra djurslag så fann väl myndigheterna det enklast att, i förebyggande syfte, förbjuda animaliska rester till alla produktionsdjur

Fredrikslund

  • Inlägg: 2768
    • Södermanland
SV: Hur ofta ska man mata hönsen?
« Svar #18 skrivet: 25 sep-09 kl 21:57 »
det ingen vet skadar inte ;)

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Hur ofta ska man mata hönsen?
« Svar #19 skrivet: 25 sep-09 kl 22:12 »
det ingen vet skadar inte ;)

om nu inte hönsen får galna kosjukan av det animaliska avfallet ;)


jag tror risken man tar, om man är en liten "hobbyhönist",  är väldigt liten... har man bara 10-20-30 hönor och säljer ägg till kompisar etc så har jag svårt att de att man skulle bli speciellt straffad om de "kom på en"... när man har det som en liten hobby så kan man kan spela oförstående och det som antagligen skulle hända är att man får en tillsägelse och en lektion i vilka regler som gäller och att man då nästa gång det upptäcks ett brott mot reglementet får ett allvarligare straff...

jag tror dock att risken för en skola, butik etc som ger bort avfall (animaliskt och icke-animaliskt) utan alla tillstånd och godkännanden löper en mycket större risk att direkt bli straffade om det upptäcks, och jag tror även att det är i den änden av kedjan som en upptäckt kommer (om den kommer)... och, för mig personligen, så är det inte en risk jag vill utsätta en butiksägare/rektor för (och eftersom skolan/butiken måste anmäla att de ger bort avfall så kommer jordbruksverket att veta att jag tar emot, och då är det lika bra att se till att försöka följa alla regler)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

621 gäster, 3 användare (1 dolda)
ärt, kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser