Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  foder som ger smak?  (läst 1961 gånger)

andersabo

  • Inlägg: 4
    • Småland
foder som ger smak?
« skrivet: 05 apr-12 kl 21:36 »
Är nybörjare som ska skaffa hönor nu snart. Jag har vid några tillfälle köpt ägg som smakat väldigt konstigt och inte varit alls goda. Antar att det beror på utfodringen eller ger olika raser olika smak på äggen?? Vad ska man tänka på att inte ge dom som kan ge smak??
Mvh Katta

Malines här igen

  • Gäst
SV: foder som ger smak?
« Svar #1 skrivet: 05 apr-12 kl 21:42 »
Jag har ytterst begränsad erfarenhet av detta, det enda jag vet är att de godaste äggen jag ätit kommer från en dam som håller sina höns med massor av frukt och grönsaker som hon hämtar på en affär (kasserat, som ska slängas) och dessutom går hönsen fritt i trädgården till stor del av tiden, året om.

Om man slaktar höns sägs det vara bäst att undvika att ge färdigt foder två veckor innan, då detta kan ge en fadd och otrevlig smak åt köttet.

Fisk bör undvikas (annars smakar de som köpeägg).

fräsen

  • Gäst
SV: foder som ger smak?
« Svar #2 skrivet: 05 apr-12 kl 21:44 »
Fisk ger hemsk smak på äggen, blev tvungen att köpa ägg för ett antal år sen o höll på o smälla av när jag knäckte ett, det stank fisk. (inte ovanligt att industrihöns ges fiskbensmjöl)
Personligen tycker jag att de färdiga värpfodren ger en inte helt god smak så jag ger mina höns säd, just nu havre o korn, plus matrester och ensilage, frukt i mängd när det är säsong. Ja, så allt de äter ute med då ;)

Sirpa

  • Inlägg: 503
    • -
SV: foder som ger smak?
« Svar #3 skrivet: 06 apr-12 kl 02:21 »
Vad ska man tänka på att inte ge dom som kan ge smak??

Rapsmjöl Kål Lök..

Här finns en tidigare tråd  :) om vad som ger smak på ägg:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=16191.0
« Senast ändrad: 12 maj-12 kl 16:38 av Sirpa »
Höns och Liljor i min trädgård.

Hönsamannen

  • Inlägg: 66
    • Uppland
SV: foder som ger smak?
« Svar #4 skrivet: 14 apr-12 kl 11:23 »
Mina höns har en diet enbart på vitlök .
Ger en förträfflig vitlökssmak på ägget. Tillsätter man lite olja så har man en finfin Aioli på ett naffs.

Skämt åsido. Är det någon som haft höns som ätit vitlök och fått smak av det på äggen?

 :-\

fräsen

  • Gäst
SV: foder som ger smak?
« Svar #5 skrivet: 14 apr-12 kl 17:40 »
nej jag har aldrig märkt av vitlöksmak på äggen.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: foder som ger smak?
« Svar #6 skrivet: 05 maj-12 kl 10:18 »
Både lök och fisk kan ge smak..
Fjäderfän och kaniner


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

832 gäster, 3 användare
von tratt, Freddy Rindehed, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser