Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kalvarna går ut  (läst 1775 gånger)

alo

  • Inlägg: 128
Kalvarna går ut
« skrivet: 23 apr-07 kl 22:15 »
Årets första kalv är född, på bildens syns mamma pappa kalv :)
Redan efter ett dygn gör kalven nåt som ofta hänt innan med andra kalvar. Den traskar iväg genom stängsel och hästhage och ut i skogen eller på hygget, där lägger den sig och sover i en buske.
När sen mamma inte hittar den i hagen går hon runt och råmar olyckligt. Kalven sover djupt vidare. Jag blir förståss orolig och letar upp kalven och bär tillbaks den.
Är detta regel eller undantag, händer det att kalven inte hittar hem? Ska man bara strunta i det och låta dem lösa det på sitt eget kosätt ???

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
Re:Kalvarna går ut
« Svar #1 skrivet: 23 apr-07 kl 22:28 »
Händer här oxå varje sommar, de har för det mesta koll på varann trots att det inte verkar så.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

 

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Kalvarna går ut
« Svar #2 skrivet: 23 apr-07 kl 23:54 »
Kor är ju "lämnare"precis som t.ex rådjuren.
Kalvarna stannar i högt gräs medans mammako går och äter.

Finns det inget högt gräs i hagen utan bara nerbetat kort stubb, så vill gärna kalvarna gå dit det är högt gräs o lägga sig.

Nackdelen med det är ju att många kalvar lär sig att nonchalera eltrådarna och har man riktig otur så kan kalven fastna i eltråden och stryka med.

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

alo

  • Inlägg: 128
Re:Kalvarna går ut
« Svar #3 skrivet: 24 apr-07 kl 08:51 »
Det låter ju helt rimligt Rosa.
Kalvarna föds ju i vinterhagen som är helt nerbetad och dom går och lägger sig i högre ris och sly där de är mer skyddade. Jag har också mkt riktigt problem med att de inte har respekt för eltråden förrän de hunnit bli ganska stora.
Så vad göra?
Fast stängsel kombinerat med fårnät nertill kombinerat med "kalvgömma" med högt gräs där kalvar men inte vuxna kommer in? Mkt jobb och det stängslet måste separeras från hästarnas.
Bara strunta i det hela, fyra kalvar har ju fixat det än så länge?
Skulle fler och stadigare elstängsel typ rovdjurssäkert lösa problemet, kan ett sånt stängsel vara gemensamt med hästarnas eller är det risk för skador?

Ursus

  • Inlägg: 323
    • Jämtland
Re:Kalvarna går ut
« Svar #4 skrivet: 24 apr-07 kl 09:25 »
Tror inte att det är nån större risk att kalvarna skulle fastna i stängslet, om det är ordentligt sträckt. Problemet med det hela är att kon inte har möjlighet att leta efter kalven om den traskat iväg genom stängslet eftersom kon till skillnad från kalven håller sig innanför stängslet. Dessutom tar man ju in kon för mjölkning vilket stör letandet. Det kan vara svårt att hitta kalvarna själv ibland... Det har hänt nån gång att kalvarna legat och tryckt i 2-3 dagar utan att man kunnat hitta dem. Men förmodligen är de så pass hungriga då att de vågar ta risken att kliva upp och leta efter kon på egen hand. Så det löser sig alltid..

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
Re:Kalvarna går ut
« Svar #5 skrivet: 24 apr-07 kl 09:29 »
Jag har i mina hagar ett hörn med slyskog, det förenklar för kalven att stanna innanför tråden.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Kalvarna går ut
« Svar #6 skrivet: 30 apr-07 kl 11:03 »
Tror inte att det är nån större risk att kalvarna skulle fastna i stängslet, om det är ordentligt sträckt.

En av mina kor blev så upprörd över att kalven gick under stängslet att hon knäckte järntråden med hornen, sen vågade hon inte gå över den då det regnat och tråden "smällde" i gräset.
Men kalven lyckades fastna med ena benet i tråden när den skulle gå tillbaka till mamma  och dog av strömmen den fick!
Blött gräs + blöt kalv + hög effekts elagregat = hjärtstopp....

Så shit happens!  :(
Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

628 gäster, 5 användare
xaelanar, LimJans, Björkris, biggelina, bmr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser