Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Älggräs/älgört mot huvudvärk  (läst 34344 gånger)

Yrmff

  • Gäst
SV: Älggräs/älgört mot huvudvärk
« Svar #20 skrivet: 16 nov-09 kl 07:42 »
Beredning (Huvudvärk,feber,smärta)
Häll 1/2 liter kokande vatten över 3-4 dl färska blommor, blad eller rotskott. Låt dra i trettio minuter. Koka inte! Blommorna ger enligt analyser mest salicylater i vattnet. Riv sönder blad och rotskott när dessa används. Vätskan dricks i två portioner med 1/2 timmas mellanrum. Motsvarar cirka en halv till en hel magnecyl.

Taget från boken "Vilda växter som mat och medicin" av Stefan Källman som är den bästa örtbok jag hittat när det kommer till mediicinalt bruk. Den rekommenderas varmt!

Tack!!  Jag hade själv flera bra böcker som jag i ett svagt ögonblick lånade ut och naturligtvis aldrig sett igen.. :(

boerperd

  • Inlägg: 89
SV: Älggräs/älgört mot huvudvärk
« Svar #21 skrivet: 15 jun-10 kl 19:28 »
Kan man frysa in eller spara detta över vintern och ta fram vid behov?

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Älggräs/älgört mot huvudvärk
« Svar #22 skrivet: 16 jun-10 kl 09:32 »
Man kan torka blomorna och spara.

malines

  • Gäst
SV: Älggräs/älgört mot huvudvärk
« Svar #23 skrivet: 16 jun-10 kl 09:41 »
Man kan torka blomorna och spara.

Ja, men enl. mina böcker är hållbarheten för acetylsalicylsyra mycket begränsad och efter bara ngn månad ska örten vara helt overksam.

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Älggräs/älgört mot huvudvärk
« Svar #24 skrivet: 16 jun-10 kl 14:34 »
Ja, men enl. mina böcker är hållbarheten för acetylsalicylsyra mycket begränsad och efter bara ngn månad ska örten vara helt overksam.
Såpass :( Jag har inte hittat några uppgifter om det, men det är ju inte så svårt att tänka sig i och för sig.
Älgörtssaft i frysen kanske är ett bättre alternativ då?
Vad är det för bok du har?

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Älggräs/älgört mot huvudvärk
« Svar #25 skrivet: 14 nov-10 kl 14:03 »
Men ingen höjdare om man försöker bli gravid - påverkar äggkvaliteten... (så man bör se över vilka köpes-värktabletter man stoppar i sig också)
Det där med äggkvaliteten skull jag vilja veta mera om.  Eftersom den ingående acetylsalicylsyra (ASA) (som ingår i älgörten) ger skydd mot cancer. The lancet har publicerat en studie där ASA visat sig minska risken att drabbas av cancer i tjocktarmen.  Förklaringen till ASAns skydd är att det finns ett inslag av inflammation i cancerprocessen och att ASA tycks kunna strypa blodförsörjningen till tumören.

På kort tid har det kommit rapporter om att en lågdos av ASA skulle kunna halvera risken för att dö i bröstcancer. Också vid prostatattumörer ser man liknande effekter.
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

LottaLuvin

  • Gäst
SV: Älggräs/älgört mot huvudvärk
« Svar #26 skrivet: 14 nov-10 kl 14:30 »
Det där med äggkvaliteten skull jag vilja veta mera om.  Eftersom den ingående acetylsalicylsyra (ASA) (som ingår i älgörten) ger skydd mot cancer. The lancet har publicerat en studie där ASA visat sig minska risken att drabbas av cancer i tjocktarmen.  Förklaringen till ASAns skydd är att det finns ett inslag av inflammation i cancerprocessen och att ASA tycks kunna strypa blodförsörjningen till tumören.

På kort tid har det kommit rapporter om att en lågdos av ASA skulle kunna halvera risken för att dö i bröstcancer. Också vid prostatattumörer ser man liknande effekter.

Ska fräscha upp mitt minne och återkommer med källor. :)

Juniperus

  • Gäst
SV: Älggräs/älgört mot huvudvärk
« Svar #27 skrivet: 03 apr-11 kl 16:32 »
När jag läste kemi för länge sen så tillverkade vi syntetisk acetylsalicylsyra och det luktade precis som älgörtens blommor, den måste innehålla rikligt med syran.

Janne H

  • Inlägg: 25
    • Uppland
SV: Älggräs/älgört mot huvudvärk
« Svar #28 skrivet: 14 apr-11 kl 11:30 »
Älgört innehåller salicin. De första huvudvärkstabletterna, typ aspirin, gjordes av älgört och vitpil, som innehåller salicin. Det syntetiska acetylsalicylsyra är ett annat ämne, som är mer skadligt för magslemhinnan. Dessutom innehåller örterna garvämnen som skyddar magslemhinnan från att bli inflammerad.

Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
SV: Älggräs/älgört mot huvudvärk
« Svar #29 skrivet: 14 apr-11 kl 12:05 »
Det där resonemanget verkar vettigt,Salasyporin innehåller ju både svavel och salicylsyra.Medlet andvänds ju både i akuta och i förebyggande syften för mag och tarmproblem.Det har visats sig även förebygga cancer.
Har för mig att Älgört kan andvändas som myggmedel,har inte provat själv.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Janne H

  • Inlägg: 25
    • Uppland
SV: Älggräs/älgört mot huvudvärk
« Svar #30 skrivet: 15 apr-11 kl 07:10 »
Salicylsyra består av en bensenring med en hydroxylgrupp och en karboxylgrupp. Den har fått sitt namn av pilsläktet (Salix). Framförallt är det vitpil, Salix alba, som används inom naturmedicinen.
Ämnet renframställdes för första gången år 1839 ur älgört, Filipendula ulmaria, som också är en viktig källa till salicylsyra. Salicylsyran är feberdämpande, smärtlindrande och inflammationsdämpande.
Salicylsyra förekommer mycket sällsynt i sin rena form i växter. Istället finns den som glykosiderna salicin och salicortin, salt eller ester.
Salicin är en av de glykosider som finns hos älgört, i  innerbarken hos olika pil- och poppelarter samt hos olvon, och som i kroppen omvandlas till salicylsyra. I tarmarna omvandlas salicin till salicylalkohol med hjälp av bakterier. Detta tas upp av blodet. I blodet och i levern omvandlas salicylalkoholen till salicylsyra. Salicin är inte en fenol, eftersom den saknar hydroxylgrupp. Salicylsyra, som den omvandlas till i kroppen, är däremot en fenol.
Aspirin är detsamma som acetylcalicylsyra. Aspirin är en kemiskt framställd molekyl som liknar salicylsyra. I båda fallen är det fråga om en benzenring med en karboxylgrupp. Hydroxylgroppen är dock ersatt med en ättiksyraanhydrid, så att det har bildats en ester. Aspirin är således inte en fenol.
Aspirin irriterar magslemhinnan. Salicylsyran kommer inte i direkt kontakt med magslemhinnan, när man dricker ett te på t ex vitpil, eftersom salicylcyran bildas i blodet.
Aspirin har samma typ av egenskaper som salicylcyra. Den är dessutom på ett mer påtagligt sätt blodförtunnande.


boerperd

  • Inlägg: 89
SV: Älggräs/älgört mot huvudvärk
« Svar #31 skrivet: 14 jun-11 kl 22:24 »
verkar som en fantastisk ört!

Hur gör man för att spara det till vinterns vedermödor?
Recept?

RäddförDamien

  • Inlägg: 260
  • söker beskydd mot demoner
    • -
SV: Älggräs/älgört mot huvudvärk
« Svar #32 skrivet: 14 jun-11 kl 22:27 »
Receptet jag fått och använt (med god effekt) är att man tar en mängd torkade blommor motsvarande en kaffekopp (alltså inte mugg!) och låter det dra i en liter kokande vatten.
En sådan liter per dygn får man tydligen dricka.
Om man tror att en personlig tolkning av god ton är överordnad rasism och sexism är man inte så genomtänkt. Men hey, det behöver man inte vara heller om man är moderator.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Älggräs/älgört mot huvudvärk
« Svar #33 skrivet: 17 jun-11 kl 23:12 »
verkar som en fantastisk ört!

Hur gör man för att spara det till vinterns vedermödor?
Recept?
Man gör en fantastiskt god likör på blommorna  ;D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

JackieLondon

  • Inlägg: 34
    • Norrbotten
SV: Älggräs/älgört mot huvudvärk
« Svar #34 skrivet: 27 jun-11 kl 03:30 »
Ååå, älgörtslikör.... Låter fantastiskt gott. Hade varit mycket bra
om någon.. :-[  ville lägga ut recept ::)
Så jag slipper misslyckas å tappa sugen......  :'(

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Älggräs/älgört mot huvudvärk
« Svar #35 skrivet: 27 jun-11 kl 06:20 »
Ååå, älgörtslikör.... Låter fantastiskt gott. Hade varit mycket bra
om någon.. :-[  ville lägga ut recept ::)
Så jag slipper misslyckas å tappa sugen......  :'(
På gehör:
Fyll en glasburk med älgörtsblommor. Häll på 3,5 dl vodka och skaka lätt så ofta du kommer ihåg (jag brukar ha burken på köksbordet, det är väldigt lätt att glömma annars och då blir det sunkigt). låt dra en-två veckor, sila och filtrera. Tillsätt 2 dl vit sirap och låt likören mogna helst mörkt ett par månader. Smakar "blommigt" med en lätt dragning åt mandel.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Älggräs/älgört mot huvudvärk
« Svar #36 skrivet: 27 jun-11 kl 06:46 »
Så praktiskt att ha värkmedicinen tillsatt redan från början i spriten!  o:)
;D ;D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

JackieLondon

  • Inlägg: 34
    • Norrbotten
SV: Älggräs/älgört mot huvudvärk
« Svar #37 skrivet: 27 jun-11 kl 14:03 »
Tusen tack christelle!
Nu är det bara att vänta tills dom börjar blomma.... (suck)
Tur jag har svartvinbär så jag kan göra bladsaft så länge  ;D

 

Tallgrinden

  • Inlägg: 824
    • Uppland
    • Kladdnos kennel
SV: Älggräs/älgört mot huvudvärk
« Svar #38 skrivet: 29 jun-11 kl 22:42 »
Då ska jag se till att lära mig hur detta gräs/ört ser ut så jag inte tuggar i mig det av bara farten (tål inte ASA eller dess derivat)
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Älggräs/älgört mot huvudvärk
« Svar #39 skrivet: 27 apr-14 kl 19:28 »
Det är bara salisylsyrans acetat ester (Acetylsalicylsyra = aspirin) som är smärtlindrande och febernedsättande, medan salisylsyra (som finns i olika växter) endast har de febernedsättande effekterna och inte de smärtlindrande effekterna


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

556 gäster, 6 användare (2 dolda)
xaelanar, Caroline Carlsson, reimersro, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser