Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  köra på e85 okonverterat  (läst 5377 gånger)

krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
köra på e85 okonverterat
« skrivet: 09 jul-14 kl 15:33 »
Såg denna tråd:
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=15&t=6253
en viss "torbjörn" (samma torbjörn som vi har på forumet? :)) nämnde att skoda felicia (min bil) kanske kan köra okonverterat på e85.

http://en.wikipedia.org/wiki/%C5%A0koda_Felicia#Specifications

Nu har min felicia "Siemens multi-point fuel injection (MPI)" och inte "Bosch Mono Motronic single-point fuel injection", förändrar det allt?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: köra på e85 okonverterat
« Svar #1 skrivet: 09 jul-14 kl 15:38 »
Det borde inte förändra saken, ditt insprutningssystem är bara lite mer avancerat men i grunden är det samma. Det finns bara ett sätt att få veta, åk och tanka tio liter E85. Går det inte att köra på, så se till att du har med dig en reservdunk med 10-20 liter bensin att späda ut med. På 30-50% E85 borde den utan vidare gå att köra i alla fall.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: köra på e85 okonverterat
« Svar #2 skrivet: 09 jul-14 kl 16:09 »
Jag hade en båtmotor som var lite för fett ställd. Istället för att byta munstycken så körde jag på 50/50 e85 och vanlig soppa. Då gick den som bäst.

tensta

  • Inlägg: 5
    • Övriga världen
SV: köra på e85 okonverterat
« Svar #3 skrivet: 09 jul-14 kl 16:55 »
E85, bra el inte i "orörd" bil.?

Kan nämna ett test vi gjort:
En Volvo 940, med motor inställning enligt fabrik för vanlig bensin...
Vi provade med att tanka den med E85, Efter att kört tanken "tom".
Körde sedan sträckan Sala --> Helsinborg.
Tankade där o räknade.......
Tankade även denna gång fullt o fortsatte mot Tyskland.. osv.

Räknandet på sträckan Sala - Helsingborg: Visade att bilen "dragit" mer bränsle. Så mycket mer att det, inte lönade sig, tom "gick back". jämfört med att tanka ren bensin. (Därefter har bilen bara körts på bensin)
Kan även nämna att tankning 2, i Helsingborg, gav samma resultat.

Om det var endast denna bil som gav detta resultat, eller, om det är almänt.? Det vet jag inte.
Kan det/brukar det bli så?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: köra på e85 okonverterat
« Svar #4 skrivet: 09 jul-14 kl 22:34 »
Om Skodan har ett Siemens-system (förmodligen heter det SIMOS) så beter den sig förmodligen ungefär likadant som mina föräldrars Audi A3 '03 med ett sådant system gjorde innan den konverterades. Blandtankning upp till 30 % E85 går bra, däröver blir det problem med svajig tomgång, dåligt svar på plötsligt gaspådrag (den uppför sig som en gammal bil med förgasarmotor där accpumpen har slutat fungera), och inte minst tänds motorelektronikvarningslampan och det dyker upp diverse felkoder för mager bränsleblandning.
Den bilen konverterades för bra många år sedan med ett billigt s k piggybacksystem, Flexitune Sequential, och har därefter fungerat bra på E85 sånär som vissa problem första minuterna efter kallstart (allmänt svag, kan tjuvstanna på tomgång osv). Moderna piggybacksystem har som regel en inbyggd funktion för att anrika bränslet någon minut efter kallstart, så förmodligen skulle problemet kunna lösas med t ex en modernare Flexitune.

Min chef har nyligen skaffat en Skoda Octavia från slutet av 90-talet med 1,6 l -motor, den har troligen också SIMOS. Han har köpt ett piggybacksystem (Bioadapter) till den men ännu inte monterat det. Så småningom lär det väl komma drifterfarenheter därifrån också.

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: köra på e85 okonverterat
« Svar #5 skrivet: 13 jul-14 kl 20:30 »
Jag har experimenterat med E85-blandningar "lite på en höft sådär" på bränsle för över 30.000 kronor. Min urgamla förgasarmotor (Ford V4) tycks trivas bäst vid ca 20% E85 (resten B95). Någonstans över detta, strax innan 25% gissar jag, börjar bilen smårycka. Gränsen verkar vara ganska konstant över årstiderna och jag har aldrig haft några kallstartproblem.

Jag gissar att insprutning med lambdasond uppför sig på samma sätt men att återkopplingen och den finare regleringen ofta kan ge marginal för högre andel etanol än en förgasarmotor klarar.  Rimligen har alla förgasare (och insprutningar utan lambdareglering) en viss och ofta ganska bred marginal åt det feta hållet för att klara exem kyla och extra usla bränslekvaliteter, och att det är denna marginal som gör det möjligt att "magra ut" bränslet med E85.

En insprutningsmotor med lambda/closed loop antar jag kan hålla mycket snävare marginaler, men det innebär ju också att de måste fläska på med fetare blandning redan vid ganska liten inblandning av E85? Min slutsats blir därmed att en bil med lambdasond får märkbar ökad förbrukning redan vid ganska lite E85 i tanken medan en gammal surhink med förgasare behåller sina litrar per mil oförändrade tills man klivit över marginalen då motorn börjar rycka. Ryckandet borde betyda missade kolvslag och därmed ganska tvärt ökande förbrukning.

Det lär ha talats bl.a, pä Etanolforum att gamla motorer rent av kan få SÄNKT förbrukning när man späder ut med E85 till en viss procent och jag börjar bli redo att tro på detta genom egna erfarenheter. Torbjörn har förklarat detta för mig en gång men det var nog för aningen lomhörda öron... Kan det varit att förbränningshastigheten sänks så att man får bättre matchning mot kolvhastigheten vid lägre varvtal?
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: köra på e85 okonverterat
« Svar #6 skrivet: 14 jul-14 kl 08:04 »
När det gäller modernare bilar med lambdareglering så verkar det som om varje motorutvecklare eller styrsystemskonstruktör själv bestämde gränserna på en höft i lambdaregleringens barndom på 80-talet. Vissa bilar (t ex många Opelmodeller samt VAG-bilar med centralinsprutning) klarar nära nog  100 % E85 utan att få minsta problem, andra (t ex vissa BMW som faktiskt har exakt samma styrsystem som en del mycket toleranta Opel) klarar knappt ens 20 %.
Från ungefär 1998 och framåt verkar det dock som om reglergränserna blev mer standardiserade. Senare bilar brukar, med få undantag, klara 30-50 % E85 innan det börjar sättas felkoder och hända andra märkliga saker.

Gamla bilar utan lambdareglering brukar vara mer toleranta mot blandtankning om de är så gamla att de är konstruerade utan större hänsyn till bränsleförbrukning och avgasutsläpp, bilar tillverkade före ca 1975 brukar så gott som alltid ha förgasaren dimensionerad för ganska fet blandning från fabrik, under andra halvan av 70-talet var det stora variationer mellan olika biltillverkare och motortyper bl a som följd av olika idéer om hur avgasreningen skulle ordnas, och från ca 1982 och framåt går de flesta motorer på ganska mager blandning vid delgas så det inte finns mycket marginaler för att blandtanka.

När det gäller sänkt förbrukning vid blandtankning så finns det två åsikter om orsaken till detta.

Den ena är att bränslets oktantal (knackningsbeständigheten) ökar kraftigt redan vid en liten etanolinblandning. Om motorstyrsystemet har knackreglering och dessutom kompressionen är så hög och tändförställningskurvan så "tidig" att motorn kan dra nytta av ett mer högoktanigt bränsle, så kommer förbrukningen att minska redan av den anledningen.

Och den andra är att förhållandet mellan mängden kol och väte skiljer mellan bensin och etanol. Etanol innehåller förhållandevis mer väte, vilket gör att en större andel av avgaserna består av vattenånga. Och vattenångan är mer effektiv än koldioxid på att omvandla förbränningsvärmen till mekaniskt arbete i motorn.

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: köra på e85 okonverterat
« Svar #7 skrivet: 14 jul-14 kl 15:29 »
E85 brings you back to the ångmaskin alltså?  :D Skämt åsido, den teorin låter inte helt galet i mina öron.
Att E85 gör bra saker med oktantalet är jag helt med på, min glödtändande motor blev snäll som en golden retriever
sedan jag spätt ut Finlands 95E10 med en rejäl dos E85. (något vi ju surrat mycket om i en annan tråd här)
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
SV: köra på e85 okonverterat
« Svar #8 skrivet: 15 jul-14 kl 12:25 »
Min chef har nyligen skaffat en Skoda Octavia från slutet av 90-talet med 1,6 l -motor, den har troligen också SIMOS. Han har köpt ett piggybacksystem (Bioadapter) till den men ännu inte monterat det. Så småningom lär det väl komma drifterfarenheter därifrån också.

Låter intressant!

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: köra på e85 okonverterat
« Svar #9 skrivet: 15 maj-19 kl 10:59 »
Drifterfarenheterna från chefens Octavia med Bioadapter är inte så bra.  Vid körning med belastad motor fungerar allt utmärkt, men Bioadaptern får problem med de mycket korta spridaröppningstider som just den motorn arbetar med på tomgång, så vid tomgång blir det ostabil bränsleblandning, motorn går orent, avgaserna luktar illa och den klarar inte besiktning med Bioadapter inkopplad pga höga HC-utsläpp.
Motorn i den bilen heter AKL.
Det sägs att de där problemen inte är helt okända och beror på en programbugg i Bioadapter. Det lär finnas en bättre "tredjeparts" programvara till den, men har inte gjorts något försök att byta programvara än.
Man kan notera att Bioadapter i originalskick fungerar utmärkt på många andra liknande motortyper.

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: köra på e85 okonverterat
« Svar #10 skrivet: 21 maj-19 kl 21:22 »
Med de bränslepriser vi har idag har det väl blivit mer EKONOMISKT intressant att köra på E85 än på länge?

Brukar det vara stora skillnader på vad modernare "bensinbilar" klarar i procent E85? Brukar "sprittoleransen" hänga ihop med biltillverkare eller är det insprutningssystemen i sig som avgör hur anpassningsbara de är?
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

skalleperbowlhead

  • Inlägg: 27
  • galen skrotnisse som gillar att bygga prylar
    • Närke
SV: köra på e85 okonverterat
« Svar #11 skrivet: 21 maj-19 kl 21:31 »
Körde min atos på ren E85 större delen av året. Helt orörd på alla sätt. Stryp returen lite så ökar du trycket vilket gör att det iaf går böättre på e85

 

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: köra på e85 okonverterat
« Svar #12 skrivet: 21 maj-19 kl 22:17 »
Har inte testat, men det påstås att min trimmade cheva 454 motor med dubbelturbo ska ge mer effekt på E85 och ska därmed gå billigare om man kör försiktigt med ett stort överflöd av effekt.
Den är på drygt 7,4 liter och beräknad effekt är ca 1 000 hästar.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: köra på e85 okonverterat
« Svar #13 skrivet: 22 maj-19 kl 06:34 »
Med de bränslepriser vi har idag har det väl blivit mer EKONOMISKT intressant att köra på E85 än på länge?

Brukar det vara stora skillnader på vad modernare "bensinbilar" klarar i procent E85? Brukar "sprittoleransen" hänga ihop med biltillverkare eller är det insprutningssystemen i sig som avgör hur anpassningsbara de är?

Det verkar vara genomgående för bilar från ca 2002 och framåt att det sätts felkod och motorvarningslampan tänds när man blandtankar mer än ca 30 % E85. Men däremot är det stora skillnader i hur stor marginalen är från att felkod sätts tills systemet får problem att lambdareglera. I synnerhet verkar det finnas bättre möjligheter att köra på ren E85 okonverterat med bilar som har direktinsprutning (VAG's TSI, TSFI m fl motorer, Mitsubishi GDI etc).

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: köra på e85 okonverterat
« Svar #14 skrivet: 22 maj-19 kl 15:05 »
E85, bra el inte i "orörd" bil.?

Kan nämna ett test vi gjort:
En Volvo 940, med motor inställning enligt fabrik för vanlig bensin...
Vi provade med att tanka den med E85, Efter att kört tanken "tom".
Körde sedan sträckan Sala --> Helsinborg.
Tankade där o räknade.......
Tankade även denna gång fullt o fortsatte mot Tyskland.. osv.

Räknandet på sträckan Sala - Helsingborg: Visade att bilen "dragit" mer bränsle. Så mycket mer att det, inte lönade sig, tom "gick back". jämfört med att tanka ren bensin. (Därefter har bilen bara körts på bensin)
Kan även nämna att tankning 2, i Helsingborg, gav samma resultat.

Om det var endast denna bil som gav detta resultat, eller, om det är almänt.? Det vet jag inte.
Kan det/brukar det bli så?
Jag har en Jeep Wrangler som jag kör på E85. Jag har bytt till större spridare och vid lugn landsvägskörning drar den ca 1,5 liter E85. Det snålaste jag kunde köra den på BF95 var 1,2. Dvs ca 20 kronor milen på BF95 och 18 med E85. Den ekonomiska vinsten är försumbar men känslan att köra så "klimatvänligt" från avgasröret är god. Jag tror odlingarna är bättre idag än för 10 år sedan så vinsten bör vara klimatets framför allt. Att du skulle åka dyrare beror väl isf på att det du häller i förutom bensin går åt i större mängd. Ekvationen är lite krånglig eftersom det är 15 % bensin i etanolen och en viss procent etanol som jag inte kommer ihåg nu inblandat i bensinen.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: köra på e85 okonverterat
« Svar #15 skrivet: 22 maj-19 kl 15:59 »
Jeep och andra Chryslerrelaterade fordon går ofta (men inte alltid) att köra okonverterat på ren E85.  Det finns flera Grand Cherokee från 90-talet med V8 i min närhet. Två av de bilarna är praktiskt taget identiska till årsmodell mm. Den ena av dem fungerar utmärkt och kan lambdareglera på ren E85 (åtminstone vinterkvaliteten med lite mer bensin i), kopplar man in OBD-kabel kan man se att fuel trim-parametrarna LTFT och STFT "lever" och reglerar hela tiden.  Den andra slår däremot i botten på LTFT när den körs på ren E85. Den tänder inga varningslampor, sätter inga felkoder, motorn går till synes helt normalt men bränsleförbrukningen blir ännu mer kopiös än vanligt (troligen för att motorstyrsystemet i det läget ställer tändningen sent för att undvika s k magerknackning, motorn har nämligen ingen knacksensor för tändsystemet).  Så den andra jeepen måste blandtankas med 15-20 % bensin och resten E85.  En Chrysler 300M '99 har visat sig ha ganska precis samma egenskaper som "den andra jeepen".
Så man ska vara medveten om att det finns skillnader och spridning mellan till synes likadana bilexemplar. Det kan t ex vara frågan om toleranser i bränsletryck eller mer eller mindre igensatta spridare. Toleranser och mätfel i olika givare för motorstyrsystemet (luftmängdmätare, tryckgivare "MAP-sensor" mm) kan också spela in, likaså om lambdasonden är i bra skick eller inte.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

542 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, ärt, Assa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser