Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur att göra för att optimera biodlingen med befintligt antal samhhällen.  (läst 5305 gånger)

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
När jag ska byta den gamla drottningen så är hon märkt och spärrad på en enda ram.
Jo, men hon går väl inte dit av sig själv. Yngelrummet är väl maximalt välfyllt i inledningen av trapping comb, och då måste hon hittas... När jag går in i ett maxat 20 ramars yngelrum i juni så vill det till att hon är märkt redan då, annars vill jag hellre dricka kaffe.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
Jo, men hon går väl inte dit av sig själv. Yngelrummet är väl maximalt välfyllt i inledningen av trapping comb, och då måste hon hittas... När jag går in i ett maxat 20 ramars yngelrum i juni så vill det till att hon är märkt redan då, annars vill jag hellre dricka kaffe.

Sant. Men jag dricker aldrig kaffe....  ;)
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
Så du menar alltså att du är ute i en underbar natur hela dagarna, bland bikupor blommor och bin, och dricker inte kaffe....

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
När det gäller metoden som Jan-Uno förespråkar så är det väl så att 11 dygn efter att den gamla drottningen plockats bort ur samhället kommer en ny drottning att kläckas. Efter ytterligare 7-12 dygn är hon äggläggande, med relativt okända gener hos avkomman. 8 dygn därefter kryper varroan ner i de yngelceller som börjar täckas.

Om jag inte har missförstått metoden så måste man hitta den omärkta drottningen någonstans i hela yngelrummet om man vill byta ut henne till en drottning med kontrollerade anlag alternativt om man vill märka henne. När jag ska byta den gamla drottningen så är hon märkt och spärrad på en enda ram. Vilket kräver minst tid och resurser?

Det är ytterst sällan att den nya drottningen är parad och äggläggande innan en månad efter att den gamla drottningen avlägsnats. Under den yngelfria veckan skattas samhällena och behandlas med mjölksyra så det finns inte många varroa som kan krypa ner och störa det nya ynglet i dess utveckling. Detta samhälle behöver sedan inte någon ytterligare varroabekämpning. 
Hur den avläggare som den gamla drottningen regerar i behandlas mot varroan beror på vad den ska användas till.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
Det är ytterst sällan att den nya drottningen är parad och äggläggande innan en månad efter att den gamla drottningen avlägsnats.

Oj! Hos mig blir en drottning som kläcks i ett fullstarkt samhälle oftast äggläggande 7-10 dygn efter kläckningen vid normal väderlek. Menar du att det skulle ta 19 dygn hos dig som regel?  ???
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
Oj! Hos
mig blir en drottning som kläcks i ett fullstarkt samhälle oftast äggläggande 7-10 dygn efter kläckningen vid normal väderlek. Menar du att det skulle ta 19 dygn hos dig som regel?  ???

 Ja och det är helt perfekt. Någon gång om det är väldigt passande parningsväder kan det bli något tidigare. Det kan finnas öppet yngel vid duschningen med mjölksyra, men huvudsaken är att det inte finns något täckt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

722 gäster, 5 användare (2 dolda)
Bröd, Radar, RindertD

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser