Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmän fakta om vaktlar!  (läst 5990 gånger)

sallyzevenwacht

  • Inlägg: 597
    • Halland
Allmän fakta om vaktlar!
« skrivet: 01 aug-10 kl 20:22 »
Ska nog skaffa några vaktlar, så himla söta ju, och riktiga äggsprutare o:)
Ni som har vaktlar, kan ni inte berätta lite om hur dom är, vart och hur de bor och vad dem äter? Är det unjefär samma som höns eller?
Kan jag ha vaktlarna tsm med dvärghönsen i ett hönshus med en stor utegård? ???
Dv. höns, undulater & ragdoll

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Allmän fakta om vaktlar!
« Svar #1 skrivet: 01 aug-10 kl 20:24 »
Det varierar lite med detdära vaktlar med höns, ibland går det och ibland inte.


Du kan nog få svar på dina frågor på någon av dessa sidor!
www.Gardenpatch.se
www.rytterling.se
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

sallyzevenwacht

  • Inlägg: 597
    • Halland
SV: Allmän fakta om vaktlar!
« Svar #2 skrivet: 01 aug-10 kl 20:52 »
Superbra sidor, tack!
Dv. höns, undulater & ragdoll

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Allmän fakta om vaktlar!
« Svar #3 skrivet: 07 aug-10 kl 13:39 »
Har mina vaktlar i inne kaninburar ute i hönshuset, sådana där med plastbotten, lätta att göra rent. =) För tillfället har jag också släppt in 2st ungdjur ihop med en grupp höns (appenzeller, isbar, maran mfl.) som visat sig snälla mot vaktlar tidigare så i den gruppen funkar det utmärkt. Mina Sebrights däremot som jag försökte ha vaktlar ihop med en gång tolererade dem inte och började hacka dem vilket snabbt leder till blodiga sår då vaktlar som du nog förstår är små med skör hud. En höna kan med lätthet hacka ihjäl en vaktel om hon skulle vilja, så var noga med att se till att dina höns verkligen accepterar vaktlarna, och även om de gör det så tror jag att vaktlarna föredrar att få sig ett eget ställe. =)

Som inredning har jag kvistar av t.ex. gran och rönn, gärna något att kunna gå in i som ett hus/grotta eller en omkullvält blomkruka, som strö kutterspån sedan kan man ibland gå ut och hämta in lite jord från jordhögen i hästhagen när det är torrt och fint. =) De älskar att bada.

Maten jag ger består främst av allfoder, sedan snäckskal. Så får de även ibland gräs, rönnbär (när det finns), insekter. Gav dem även kalkon göd under någon period, men de håller hullet, ser ut att må bra och värper på även utan det.

En nackdel med dem är att vaktlar kan vara förvånansvärt elaka små djur. Men så länge man ser till att ta bort alla elaka individer så ska det inte vara någon fara. De kan även vara rätt flaxiga/hysteriska om man inte ger dem tillräckligt med tid och då från att de är unga... Känns som det är svårt att få en sjövild äldre vaktel tam och lugn. =/ Detta hysteriska beteende kan nog vissa tycka göra att djuren kan bli "tråkiga". Iaf. hör jag till dessa som nog inte skulle vilja ha vaktlar om det inte gick att få dem lite sociala, lugna och så mot människor. Annars blir det ju mer som att man håller vildfåglar som är livrädda för en... ::)

Just det... Vildfågel... Vaktlar är INTE som höns. De har mycket vilda instinkter och om det kommer lös någon vaktel utomhus och du inte får tag i den så är det med stor sannolikhet adjös med den pippin. De drar iväg, blir snabbt förvildade och verkar inte ha det där "här bor jag" i huvudet... Utan iväg mot friheten, in i skogen eller vart de nu sticker och... Borta!



Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

sallyzevenwacht

  • Inlägg: 597
    • Halland
SV: Allmän fakta om vaktlar!
« Svar #4 skrivet: 07 aug-10 kl 22:27 »
Du har mycket bra att säga, Linkoso! ;D
Tack så hemskt mycket för all fakta.
Dv. höns, undulater & ragdoll

Buffe

  • Inlägg: 61
    • Halland
SV: Allmän fakta om vaktlar!
« Svar #5 skrivet: 09 aug-10 kl 14:51 »
Det går alltså inte att släppa vaktlarna lösa på   dagen?

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Allmän fakta om vaktlar!
« Svar #6 skrivet: 09 aug-10 kl 15:01 »
Nej. De flyger eller springer bort då. Sedan kan katter komma och ta dem.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Pippilutt

  • Inlägg: 208
    • Södermanland
SV: Allmän fakta om vaktlar!
« Svar #7 skrivet: 09 aug-10 kl 16:50 »
Om man inte är lika charmig som Fredrikslund :o
Att arbeta är kul - det har jag sett själv

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Allmän fakta om vaktlar!
« Svar #8 skrivet: 09 aug-10 kl 18:07 »
Vad har hon gjort? :P
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Pippilutt

  • Inlägg: 208
    • Södermanland
SV: Allmän fakta om vaktlar!
« Svar #9 skrivet: 11 aug-10 kl 02:59 »
Var det inte Fredrikslund som hade en vaktel på rymmen och som sen kom spatserande tillbaka när hon stod och målade.

Att arbeta är kul - det har jag sett själv

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Allmän fakta om vaktlar!
« Svar #10 skrivet: 11 aug-10 kl 03:27 »
Var det inte Fredrikslund som hade en vaktel på rymmen och som sen kom spatserande tillbaka när hon stod och målade.
[/quote
jopp! :)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Allmän fakta om vaktlar!
« Svar #11 skrivet: 11 aug-10 kl 07:36 »
Haha! ;D Som på första Byledagen. En Kinesisk dvärgvaktel rymde och flög in i häcken!! Vi tänkte alla att, jaha... Det var den vakteln det! Gick och letade en bra stund efter den. Så plötsligt mot slutet av dagen så får vi se en liten blå fågel kommer knatandes på gräsmattan! ;D Lyckades då fånga in den med håv.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

516 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser